Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor hoofdzakelijk fotobewerking (15", i7, IPS, 16gb)

Pagina: 1
Acties:

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik ben al weken op zoek naar een nieuwe laptop, maar kan eigenlijk niets vinden dat écht goed aan mijn eisen voldoet. Vandaar dat ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen. Bij Mycom, Azerty en Coolblue konden ze me helaas ook niet echt verder helpen.

Harde eisen
  • 15 inch
  • IPS-paneel
  • i7 processor
Daarnaast moet het volgende erin, maar dit kan eventueel ook zelf erbij gezet worden:
  • 16gb ram
  • 1x SSD van 256gb
  • 1x HDD van 1tb
Deze laptop zal vrij allround gebruikt worden, maar hoofdzakelijk om foto's op te bewerken. Vandaar ook de wens voor 2 HD's. Alleen een SSD biedt niet voldoende capaciteit (tenzij je voor een SDD met 1TB capaciteit gaat, maar die vind ik wel erg prijzig). Omdat ik de laptop ook regelmatig zal meenemen wil ik niet groter dan 15", en is ook een externe HD geen handige oplossing. Eventueel mag de optische drive van mij wel eruit om plek te maken voor een 2e HD, maar idealiter heeft de laptop zelf plek voor 2 schijven (bijvoorbeeld M.2).

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb de pricewatch helemaal uitgeplozen, ben meerdere keren bij de Mycom geweest, en heb met Azerty en Coolblue gemaild, gebeld en gewhatsappt. Er lijkt weinig te vinden dat echt aan mijn eisen voldoet.

Bij Mycom heb ik een Asus N550JK-CN361H besteld. Deze bleek echter niet lekker te typen, de trackpad functioneerde nauwelijks en het beeldscherm was enigszins blurry, ook nadat ik het zoomen van Windows op 100% had gezet. Deze heb ik dus teruggebracht. Toen bestelden ze de Lenovo Y50-70-01129, omdat zij zich niet konder voorstellen dat er geen optische drive in zou zitten. Helaas bleek deze er toch niet in te zitten, dus was er geen plek voor een 2e HD.

Via de Pricewatch kwam ik oa bij de MSI GE60 2QD-896NL APACHE PRO uit, maar volgens Coolblue zit hier geen IPS-paneel in. Wellicht weet iemand van jullie hier meer over?

Daarnaast wil ik deze week nog even een afspraak maken bij BTO, omdat zij meerdere schijven ondersteunen en ik best goede reviews over ze lees. Alleen vrees ik een beetje dat het toetsenbord niet aan mijn eisen voldoet, als ik diezelfde reviews lees.

Eigenlijk concreet een paar vragen:
  • Weten jullie opties waar ik nog niet aan gedacht heb?
  • Welke merken ondersteunen M.2-schijven? Is de verwachting dat die ondersteuning op vrij korte termijn breder gaat worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Siegfried. op 20-04-2015 18:15 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik weet precies waar je mee zit. Zelf heb ik de eis voor 2 schijven laten vallen. Ik kan prima leven met 1 512TB HDD en een kleine 2.5" externe 2TB. DVD gebruik ik nooit en vind ik achterhaald, dus die hoefde ik ook niet te hebben.

Uiteindelijk na veel onderzoek terecht gekomen bij de Dell Inspiron 7000. Die heeft een i7 5500u, 16GB ram, dedicated videokaartje (voor gamen niet geniaal maar voor photoshop en hardware acceleratie etc perfect). 4K IPS scherm met vrijwel volledige sRGB coverage en zeer goede kleuren right ouf of the box.

Ik ga het 4K scherm op FHD draaien voorlopig tot Windows 10 uitkomt. Laptop heb ik over een weekje of anderhalf in m'n handen, maar ik denk aardig te weten wat ik ga krijgen a.d.v. reviews en het hebben van een vergelijkbare, wat oudere Dell.

Het enige minpunt van de laptop vind ik z'n i7 - het is een low voltage cpu, maar geen quadcore en dus is de prestatie relatief beperkt tot i5 niveau. Niet erg, maar wel iets waar je je bewust van moet zijn. Alleen bij raw conversie ga je het denk ik echt merken, maar toch.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dell Precision M4800? Lekker vierkant.

specs

• Siegfried.
Oh ja, met Dell heb ik ook nog een hele tijd in de chat gehangen. Die kwamen ook niet echt eruit met mijn eisen :P Maar ik zal de opties die jullie noemen eens bekijken, thanks!

• Siegfried.
majic schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:15:
Ik weet precies waar je mee zit. Zelf heb ik de eis voor 2 schijven laten vallen. Ik kan prima leven met 1 512TB HDD en een kleine 2.5" externe 2TB. DVD gebruik ik nooit en vind ik achterhaald, dus die hoefde ik ook niet te hebben.

Uiteindelijk na veel onderzoek terecht gekomen bij de Dell Inspiron 7000. Die heeft een i7 5500u, 16GB ram, dedicated videokaartje (voor gamen niet geniaal maar voor photoshop en hardware acceleratie etc perfect). 4K IPS scherm met vrijwel volledige sRGB coverage en zeer goede kleuren right ouf of the box.

Ik ga het 4K scherm op FHD draaien voorlopig tot Windows 10 uitkomt. Laptop heb ik over een weekje of anderhalf in m'n handen, maar ik denk aardig te weten wat ik ga krijgen a.d.v. reviews en het hebben van een vergelijkbare, wat oudere Dell.

Het enige minpunt van de laptop vind ik z'n i7 - het is een low voltage cpu, maar geen quadcore en dus is de prestatie relatief beperkt tot i5 niveau. Niet erg, maar wel iets waar je je bewust van moet zijn. Alleen bij raw conversie ga je het denk ik echt merken, maar toch.
Waar heb jij bij die Inspiron kunnen kiezen voor een IPS-scherm? Want dat zie ik nergens vermeld staan. Ik zie enkel dat ie een touchscreen heeft, maar niet dat dit een IPS-paneel is. Daarbij heb ik liever geen touchscreen vermoed ik. Waarschijnlijk gebruik ik dat toch zelden, en in mijn ervaring reflecteren die schermen teveel om echt lekker te kunnen bewerken.

Edit: Nevermind, een beetje googlen leert dat dat IPS-panelen zijn inderdaad. Toch denk ik dat dat em niet echt gaat worden. Die 2e schijf is, zeker omdat ik ook redelijk wat onderweg ben, toch wel belangrijk voor me.

Die M4800 is nog wel interessant, op het feit na dat ie zo zwaar en fugly is :X Maar wellicht is dat wel waar ik op uit ga komen met mijn eisen :')

[ Voor 10% gewijzigd door Siegfried. op 20-04-2015 18:56 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Major_ton

Shoot!

Mooi topic dit. Ik ben de afgelopen 2 weken ook erg actief bezig geweest om een gelijke laptop te vinden als jij zoekt. Uiteindelijk ben ik voor nu tot de conclusie gekomen om mijn huidige laptop (Dell XPS17 L702x) een nieuw leven in te blazen met een SSD, aangezien de rest van de componenten nog meer dan snel genoeg zijn.

De hier eerder geopperde Dell Inspiron 7000 is geen slechte keuze. Voor mij zijn de nadelen (zoals reeds al genoemd) het glossy paneel en de energie zuinige CPU (niet zo snel dus).

Een Acer Aspire V15 komt misschien in aanmerking?
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-79CE
Ci7 4720HQ, GTX860m, 15,6" FHD mat IPS paneel, 16GB, 128GB SSD, 1TB HDD. Qua specs erg veel laptop voor het geld!

Some infinities are bigger than others.

• Siegfried.
Ja die Acer kwam ik met Coolblue ook op uit, maar mijn ervaringen (van járen geleden) met Acer zijn niet al te best. Is dat tegenwoordig al wat beter?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Had een W540 van lenovo ook niet een ips scherm optie? De Dell M4800 dacht ik toch niet..

specs

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Siegfried. schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:55:
Ja die Acer kwam ik met Coolblue ook op uit, maar mijn ervaringen (van járen geleden) met Acer zijn niet al te best. Is dat tegenwoordig al wat beter?
Ik geloof dat Acer wel het e.e.a. geleerd heeft ondertussen. Of dat genoeg is durf ik zo niet te zeggen. Maar op basis van de specs zou ik er zeker eens eentje gaan bekijken.

• Siegfried.
maratropa schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:00:
Had een W540 van lenovo ook niet een ips scherm optie? De Dell M4800 dacht ik toch niet..
De T540p wel, maar die vind ik verhoudingsgewijs best prijzig. Zeker omdat ik daar nog ram en een extra HD bij moet plaatsen. Op zich is een totaalprijs van 2000 euro geen bezwaar, maar dan wil het oog ook wel iets. En die vierkante dozen die passen helaas niet helemaal in dat plaatje :P

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:51
Is een XPS 15 misschien optie mooie laptop en goed scherm als ik me niet vergis.

• Siegfried.
ppatrick schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:17:
Is een XPS 15 misschien optie mooie laptop en goed scherm als ik me niet vergis.
Ja, mooi ding. Maar glossy touchscreen :'(

• Siegfried.
Heeft iemand van jullie ervaring met de BTO-laptops?

• Siegfried.
Ik heb morgen een afspraak bij BTO om hun laptops eens te bekijken. Zij lijken vooralsnog de enige die precies kunnen leveren wat ik zoek, voor een redelijke prijs. Nu hopen dat de bouwkwaliteit ook bevalt.

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:54
Ik heb zelf de MSI (oudere variant) met I7, 16GB RAM, 2 * 128GB SSD's in Raid:
pricewatch: MSI Gaming Series GE60 2PE-012NL Apache Pro

Vind het zelf een erg fijne laptop, erg vlot, mooi IPS beelscherm, volgens Jelle (van Tweakers) is de bouwkwaliteit niet geweldig, maar ik vind hier niks mis mee (alleen plastic op de onderkant). Tijdens het gamen maakt hij wel veel geluid, maar dat valt te verwachten met een GTX860m. Misschien is het een idee voor jou om voor de GS series te gaan, iets luxere, dunnere en lichtere behuizing.

Heb zelf ook naar BTO gekeken, maar deze staan niet heel goed bekend. (zie ook tweakers BTO forum), dus wilde de gok niet wagen.

Veel succes nog!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

HP Elitebook 850 G2 kan wat je wil. Plaats voor 1x 2,5 inch HD en 1x m.2 SSD. Max 16 GB geheugen. IPS paneel en i7 zijn ook leverbaar.

This footer is intentionally left blank

• Siegfried.
MeneerJoep schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:02:

Vind het zelf een erg fijne laptop, erg vlot, mooi IPS beelscherm, volgens Jelle (van Tweakers) is de bouwkwaliteit niet geweldig, maar ik vind hier niks mis mee (alleen plastic op de onderkant). Tijdens het gamen maakt hij wel veel geluid, maar dat valt te verwachten met een GTX860m. Misschien is het een idee voor jou om voor de GS series te gaan, iets luxere, dunnere en lichtere behuizing.
Die ga ik even naar kijken, thanks!
Heb zelf ook naar BTO gekeken, maar deze staan niet heel goed bekend. (zie ook tweakers BTO forum), dus wilde de gok niet wagen.

Veel succes nog!
Ik lees juist vooral lovende recensies, behalve over het toetsenbord. Maar de meest recente berichten spreken over een fors verbeterd toetsenbord? Ik heb ook de laatste pagina's van het BTO-topic hier gelezen, maar daarin zijn eigenlijk maar een paar mensen actief. Lastig om daarop af te gaan.

• Siegfried.
ajhaverkamp schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:09:
HP Elitebook 850 G2 kan wat je wil. Plaats voor 1x 2,5 inch HD en 1x m.2 SSD. Max 16 GB geheugen. IPS paneel en i7 zijn ook leverbaar.
Ah, thanks! En HP als merk, staan die een beetje goed te boek?

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Siegfried. schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:27:
[...]
Ah, thanks! En HP als merk, staan die een beetje goed te boek?
Bedrijfsmatig gebruiken we ze hier al sinds jaren en hebben weinig klachten.

• Siegfried.
ajhaverkamp schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:59:
[...]

Bedrijfsmatig gebruiken we ze hier al sinds jaren en hebben weinig klachten.
Waar bestel je ze dan met IPS-paneel? Want dat kan ik ook op hun eigen site niet terugvinden.

En zo te zien leveren ze alleen de i7 5500u? Dat is ook wel jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door Siegfried. op 22-04-2015 13:26 ]

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Siegfried. schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:24:
[...]
Waar bestel je ze dan met IPS-paneel? Want dat kan ik ook op hun eigen site niet terugvinden.

En zo te zien leveren ze alleen de i7 5500u? Dat is ook wel jammer.
Eind verleden jaar hebben we een aantal 850 en 840's gekocht. Het 1920x1080 scherm was volgens onze leverancier website een IPS paneel. Echter twijfel ik nu ook als ik nog eens naar de specs bij HP kijk.
http://www8.hp.com/h20195...aspx/c04164161.pdf?ver=12

Ikzelf heb een 840 met een TN paneel en mijn collega met een 850 (dat zou een IPS paneel moeten zijn) klaagde over de inkijkhoek van zijn scherm. Het lijkt er dus inderdaad op dat HP in de Elitebook GEEN IPS panelen levert.

• Siegfried.
ajhaverkamp schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:33:
[...]

Eind verleden jaar hebben we een aantal 850 en 840's gekocht. Het 1920x1080 scherm was volgens onze leverancier website een IPS paneel. Echter twijfel ik nu ook als ik nog eens naar de specs bij HP kijk.
http://www8.hp.com/h20195...aspx/c04164161.pdf?ver=12

Ikzelf heb een 840 met een TN paneel en mijn collega met een 850 (dat zou een IPS paneel moeten zijn) klaagde over de inkijkhoek van zijn scherm. Het lijkt er dus inderdaad op dat HP in de Elitebook GEEN IPS panelen levert.
Nee precies, en de IPS-panelen die ze nu leveren zijn glossy en touch.. 2 dingen die ik niet zoek ;)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Siegfried. schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:26:
[...]

Die ga ik even naar kijken, thanks!

[...]

Ik lees juist vooral lovende recensies, behalve over het toetsenbord. Maar de meest recente berichten spreken over een fors verbeterd toetsenbord? Ik heb ook de laatste pagina's van het BTO-topic hier gelezen, maar daarin zijn eigenlijk maar een paar mensen actief. Lastig om daarop af te gaan.
Behalve dan dat dit model uiteraard gewoon een TN paneel heeft, en dus zeer ongeschikt is voor foto bewerking... (een kwalitatief goed TN paneel weliswaar, maar doch zeker wel een TN paneel!)

• Siegfried.
Wouter lucassen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:49:
[...]

Behalve dan dat dit model uiteraard gewoon een TN paneel heeft, en dus zeer ongeschikt is voor foto bewerking... (een kwalitatief goed TN paneel weliswaar, maar doch zeker wel een TN paneel!)
Je quote m'n post over BTO, dus ik neem aan dat je het daarover hebt? Die hebben genoeg modellen met IPS-schermen hoor. Ik ben ze zojuist gaan bekijken en moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Nog even over nadenken en een beetje verder puzzelen, maar ik neem ze zeker mee in mijn overweging.

Een andere optie is het inbouwen van een terabyte SSD, waardoor mijn eis voor een tweede HD komt te vervallen. Met die optie wil ik nog even andere laptops gaan afwegen, voor ik mijn keuze maak.

Bij BTO is mijn oog in elk geval op deze gevallen: http://www.bto.eu/bto-x-book-15cl68.html

[ Voor 5% gewijzigd door Siegfried. op 22-04-2015 16:04 ]

• WouterL
Excuses misquote. Had het ook de apache pro ge60 :p

• WouterL
MeneerJoep schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:02:

Veel succes nog!
Deze

• Siegfried.
Het rare is dat heel veel MSI's in de pricewatch staan als IPS-paneel, maar dat bedrijven die ze verkopen weer vermelden dat het TN-panelen zijn. Net belde ik MSI om te checken hoe het zit bij de MSI GE62 2QD-005NL Apache, maar dat wisten ze zelf niet omdat het zo'n 'recent model' betreft. Of ik ze even wilde mailen, dan komen ze morgen met het antwoord :')

• Siegfried.
Wat denken jullie van deze, als ik daar een 1tb EVO en 16gb ram in zet?

Zal die videokaart voldoen, en hoe is Lenovo als merk? Een beetje goede bouwkwaliteit?

Edit: Naast de BTO die ik op het oog heb, twijfel ik nu tussen deze 3:
http://tweakers.net/price...;442694;438527/categorie/
Wat zou jullie voorkeur hebben?

[ Voor 47% gewijzigd door Siegfried. op 22-04-2015 20:54 ]

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De Asus ROG was een lange tijd te koop voor € 1199,- en dan de versie met een dual-band WiFi adapter. Ik had die bijna besteld, maar sinds vorige week is de prijs weer omhoog geschoten en ik kan het niet verkroppen om € 100,- meer te betalen voor een 'minder' product.

De Lenovo Y50 schijnt erg oké te zijn, maar daar moet inderdaad een SSD en 8GB extra geheugen bij. € 250,- extra ben je dan zomaar kwijt.

De MSI laptop heeft mooie specs, maar ik vind hem toch wel erg prijzig. Vaak zijn de IPS panelen van MSI niet de beste (laag contrast), maar ik weet niet of dat voor deze ook geldt. Helaas is een IPS paneel geen garantie voor een goed beeld zoals vaak gedacht wordt.

• Timmmeeehhh
  • Laatst online: 26-11 16:21
Ik ben zelf ook echt weken lang op zoek geweest naar iets dergelijks en ben uiteindelijk gegaan voor een custom laptop van xnotebooks.nl
gister pas besteld, dus kan je nog niks vertellen over mijn ervaringen er mee. Maar je kan bij xnotebooks zelf je hele laptop samenstellen.

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:03:
Ik ben zelf ook echt weken lang op zoek geweest naar iets dergelijks en ben uiteindelijk gegaan voor een custom laptop van xnotebooks.nl
gister pas besteld, dus kan je nog niks vertellen over mijn ervaringen er mee. Maar je kan bij xnotebooks zelf je hele laptop samenstellen.
Als ik dat ga doen, dan wordt het waarschijnlijk een BTO-laptop. Die heb ik gisteren gezien, en die spraken me best wel aan. Maar ik zal xnotebooks ook eens bekijken om te zien wat zij hebben.

• Siegfried.
Major_ton schreef op woensdag 22 april 2015 @ 23:55:
De Asus ROG was een lange tijd te koop voor € 1199,- en dan de versie met een dual-band WiFi adapter. Ik had die bijna besteld, maar sinds vorige week is de prijs weer omhoog geschoten en ik kan het niet verkroppen om € 100,- meer te betalen voor een 'minder' product.

De Lenovo Y50 schijnt erg oké te zijn, maar daar moet inderdaad een SSD en 8GB extra geheugen bij. € 250,- extra ben je dan zomaar kwijt.

De MSI laptop heeft mooie specs, maar ik vind hem toch wel erg prijzig. Vaak zijn de IPS panelen van MSI niet de beste (laag contrast), maar ik weet niet of dat voor deze ook geldt. Helaas is een IPS paneel geen garantie voor een goed beeld zoals vaak gedacht wordt.
Heb jij een idee hoeveel verschil ik ga merken tussen de graka's tijdens het photoshoppen?

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:27:
[...]

Heb jij een idee hoeveel verschil ik ga merken tussen de graka's tijdens het photoshoppen?
Dat verschil ga je nauwelijks merken, omdat een GTX960m amper sneller is dan een GTX860m. Het verschil bedraagt tussen de 10% en 15% afhankelijk van de applicatie. Zelf draai ik nu nog met een GT555m die niet in de buurt komt van beide kaarten en deze werkt tijdens Photoshop maximaal op 62% van zijn capaciteit. Dus de GPU zou niet echt een rol van belang spelen voor je keuze. De nieuwe Lightroom maakt nu trouwens wel beter gebruik van GPU acceleratie, maar ook daarvoor zijn beide kaarten meer dan snel genoeg. Ik zou goed zoeken naar reviews waar de kwaliteit van de displays goed naar voren komen en of de CPU onder load niet gaat throttlen (Daar schijnt de Acer Aspire V15 last van te kunnen hebben, maar dat kan ik zelf niet bevistigen).

• Siegfried.
Antwoord van MSI

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DMMHkaS.jpg

Zij kennen de inhoud van hun eigen laptops dus niet? :F

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:18:
[...]

Als ik dat ga doen, dan wordt het waarschijnlijk een BTO-laptop. Die heb ik gisteren gezien, en die spraken me best wel aan. Maar ik zal xnotebooks ook eens bekijken om te zien wat zij hebben.
Heb ook nog bij BTO gekeken, maar ze hebben bijna geen modellen met een QHD of hoger scherm.
Wat ik nu zelf besteld heb:

Xnotebooks Mediator:
15.6" 2880x1620 IPS display
GTX 965m GPU
4720HQ quadcore processor
16gb ram (upgradebaar tot 32gb)
256gb SSD (plek over voor een 2e ssd/hdd en voor 2 msata schijven)
2.4-5ghz wifi van Intel

1688 euro.
Vind ik persoonlijk reuze meevallen voor een dergelijke bak.

(ik doe zelf ook grafisch werk dus we hebben waarschijnlijk dezelfde eisen aan een laptop)

[ Voor 5% gewijzigd door Timmmeeehhh op 23-04-2015 15:28 ]

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:28:
[...]

Heb ook nog bij BTO gekeken, maar ze hebben bijna geen modellen met een QHD of hoger scherm.
Wat ik nu zelf besteld heb:

Xnotebooks Mediator:
15.6" 2880x1620 IPS display
GTX 965m GPU
4720HQ quadcore processor
16gb ram (upgradebaar tot 32gb)
256gb SSD (plek over voor een 2e ssd/hdd en voor 2 msata schijven)
2.4-5ghz wifi van Intel

1688 euro.
Vind ik persoonlijk reuze meevallen voor een dergelijke bak.

(ik doe zelf ook grafisch werk dus we hebben waarschijnlijk dezelfde eisen aan een laptop)
Ik wil ook absoluut geen QHD-scherm. Dat is vreselijk met photoshoppen onder Windows, omdat ze die scaling nog altijd niet fatsoenlijk op orde hebben.

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:30:
[...]

Ik wil ook absoluut geen QHD-scherm. Dat is vreselijk met photoshoppen onder Windows, omdat ze die scaling nog altijd niet fatsoenlijk op orde hebben.
QHD is prima op 150 of 200% scaling en ideaal voor grafisch werk, pas als je echt richting 4K gaat wordt het problematisch (de MSI die je linkte heeft toch een 4K scherm? Dat vond ik iig toen ik hem opzocht)

Edit:
bovendien komt windows 10 over ong 2 a 3 maanden uit die scaling issues zou moeten fixen, dus het is niet echt een goede reden om bij HD te blijven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Timmmeeehhh op 23-04-2015 15:37 ]

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:35:
[...]

QHD is prima op 150 of 200% scaling en ideaal voor grafisch werk, pas als je echt richting 4K gaat wordt het problematisch (de MSI die je linkte heeft toch een 4K scherm? Dat vond ik iig toen ik hem opzocht)
Mijn ervaring met scaling is echt dat het blurry wordt, en als je daar hele dagen tegenaan kijkt krijg je echt koppijn. Dat is althans mijn ervaring, en ik lees online nog niet veel verbetering bij andere Adobe gebruikers. Iedereen zit nu met smart op W10 te wachten.

Edit: Met je edit heb je dan wel weer een punt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Siegfried. op 23-04-2015 15:39 ]

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:38:
[...]

Mijn ervaring met scaling is echt dat het blurry wordt, en als je daar hele dagen tegenaan kijkt krijg je echt koppijn. Dat is althans mijn ervaring, en ik lees online nog niet veel verbetering bij andere Adobe gebruikers. Iedereen zit nu met smart op W10 te wachten.

Edit: Met je edit heb je dan wel weer een punt :P
Ik heb geen ervaring met 2880x1620 schermen op windows so far, maar 2560x1440 werkt perfect, en het verschil hiertussen is niet heel groot, maar is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.
Ik wilde zelf juist echt perce QHD of hoger, ben op mn desktop gewend om op 3 schermen te werken en wil als ik mobiel ben ook wel wat extra ruimte hebben (1 fullhd scherm is zo krap =/)

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:41:
[...]

Ik heb geen ervaring met 2880x1620 schermen op windows so far, maar 2560x1440 werkt perfect, en het verschil hiertussen is niet heel groot, maar is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.
Ik wilde zelf juist echt perce QHD of hoger, ben op mn desktop gewend om op 3 schermen te werken en wil als ik mobiel ben ook wel wat extra ruimte hebben (1 fullhd scherm is zo krap =/)
Je hebt zojuist mijn keuze nog lastiger gemaakt, thanks :+

Ik vind het trouwens jammer dat je op Hardware.info in reviews wel kunt lezen dat laptops niet heel erg geschikt zijn voor kleurkritisch werk, maar je laptops daar niet op kunt sorteren zodat je kunt zien welke dit wel zijn. En als ik google op laptops met beste schermen voor fotobewerking kom ik toch weer bij het glossy scherm van de XPS uit.

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:45:
[...]

Je hebt zojuist mijn keuze nog lastiger gemaakt, thanks :+

Ik vind het trouwens jammer dat je op Hardware.info in reviews wel kunt lezen dat laptops niet heel erg geschikt zijn voor kleurkritisch werk, maar je laptops daar niet op kunt sorteren zodat je kunt zien welke dit wel zijn. En als ik google op laptops met beste schermen voor fotobewerking kom ik toch weer bij het glossy scherm van de XPS uit.
IPS schermen zijn over het algemeen wel redelijk voor fotobewerking. Hier zijn natuurlijk ook nog gradaties in met grote kleurberijk e.d. maar met een IPS scherm zit je iig al een stuk beter al met TN (nooit TN kopen voor grafisch werk!)

De XPS heb ik ook nog over zitten twijfelen, maar het probleem van de XPS (de 13iig) niet erg krachtig, maar ook vooral: dynamisch contrast dat je niet uit kan zetten. Je zwartwaardes zullen dus nooit echt consistent zijn, en dat is heel problematisch. Ik weet niet of de 15 hier ook last van heeft.

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:48:
[...]

IPS schermen zijn over het algemeen wel redelijk voor fotobewerking. Hier zijn natuurlijk ook nog gradaties in met grote kleurberijk e.d. maar met een IPS scherm zit je iig al een stuk beter al met TN (nooit TN kopen voor grafisch werk!)

De XPS heb ik ook nog over zitten twijfelen, maar het probleem van de XPS (de 13iig) niet erg krachtig, maar ook vooral: dynamisch contrast dat je niet uit kan zetten. Je zwartwaardes zullen dus nooit echt consistent zijn, en dat is heel problematisch. Ik weet niet of de 15 hier ook last van heeft.
Naast de MBP komt de XPS op heel veel sites als beste uit de test voor fotobewerking, en dan vooral vanwege zijn scherm. Dus ik neem aan dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Ik fiets zo even naar de Mycom, want zij hebben de Asus ROG binnen. Even bekijken :)

• Siegfried.
Oh en om mijn twijfel even helemaal compleet te maken: Ik heb wel in mijn hoofd zitten dat ik een i7 wil, maar heb ik dat ook wel echt nodig? Of is een high-end i5 goedkoper en voor mijn gebruik (hoofdzakelijk fotobewerking) net zo geschikt?

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:55:
Oh en om mijn twijfel even helemaal compleet te maken: Ik heb wel in mijn hoofd zitten dat ik een i7 wil, maar heb ik dat ook wel echt nodig? Of is een high-end i5 goedkoper en voor mijn gebruik (hoofdzakelijk fotobewerking) net zo geschikt?
Puur naar kleurwaardes kijkend is de XPS idd prima, maar dynamisch contrast zijn heel veel klachten over bij Dell, wordt gekgenoeg niet bij alle recensies gemeld.

i5 is prima voor fotobewerking. Als je ook video doet zou ik voor een i7 gaan.

• Siegfried.
Video wellicht in de toekomst meer. Beter een i7 dus.

• Timmmeeehhh
Yep. En kijk ook even naar welke i7, sommige i7's zijn namelijk dual core en sommige quad, je wil het liefst een quadcore. After effects bijv. wil je echt zoveel mogelijk cores voor hebben. Op een dual core draait het wel maar is niet bepaald snel (ook wil je minimaal 16gb aan ram (je wil 1.5/2gb per core kunnen dedicaten in AE voor optimale preview snelheid)

• Siegfried.
Timmmeeehhh schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:09:
Yep. En kijk ook even naar welke i7, sommige i7's zijn namelijk dual core en sommige quad, je wil het liefst een quadcore. After effects bijv. wil je echt zoveel mogelijk cores voor hebben. Op een dual core draait het wel maar is niet bepaald snel (ook wil je minimaal 16gb aan ram (je wil 1.5/2gb per core kunnen dedicaten in AE voor optimale preview snelheid)
Ja precies, ik had mijn zinnen ook al op een quad core met 8 threads gezet, maar ben eigenlijk niet zo van de benchmarks dus begon me opeens af te vragen of ik het ook wel écht nodig had.

• Siegfried.
Het is de Asus N551JQ-CN072H geworden, met 250gb evo erin en 16gb ram. Van het weekend kan ik em ophalen. Ik hoop dat dit een goede keus blijkt te zijn.

Ik was namelijk bij de Mycom om de Asus ROG te bekijken, en besprak daar mijn twijfels tussen deze en de Lenovo Y50-70. Toen de verkoper hoorde dat ik eigenlijk helemaal niet game, raadde hij me de Asus ROG af en stelde voor om voor de Asus N551JQ-CN072H te gaan, omdat deze (op de graka na) gelijk zou zijn aan de ROG. Dit bekeken, en dit leek eigenlijk een hele goede optie, dus daar maar toe besloten.

Wat denken jullie, verstandige keus?

[ Voor 80% gewijzigd door Siegfried. op 23-04-2015 17:43 ]

• Timmmeeehhh
Nice :) veel plezier er mee!

• Siegfried.
Wat denk je, gaat de GT845M voldoen?

[ Voor 78% gewijzigd door Siegfried. op 23-04-2015 17:48 ]

• Siegfried.
Is bij GeForce hoger automatisch beter? Dus is de GT850m beter dan de GT845m?

Over de GT845m kan ik nagenoeg niks vinden, zelfs niet op de GeForce site.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De getallen bij de GeForce kaarten werken vrij simpel. De "8" staat in dit geval voor de generatie. Als voorbeeld: Een 760 kwam voor de 860 en de 860 weer voor 960 welke nu de huidige generatie is. Voor de laatste twee cijfers geldt, hoe hoger hoe beter. Een GTX 850m is ongeveer 1,5 keer zo snel als een GT 845m. Een GTX 860m is weer een stukje sneller en er bestaat ook nog een 870m en een 880m, welke nu ook weer in de 9xxm serie zijn uitgekomen. Kaarten met een GTX aanduiding zijn sowieso meestal een flink stuk sneller dan kaarten met een GT aanduiding.

Dat gezegd hebbende, voor games slaat de GT 845m een modderfiguur en de GTX 850m is dan beduidend beter. Voor Photoshop en Lightroom volstaat de GT 845m echter prima.

Ik hoop dat je een goede deal hebt kunnen maken bij Mycom, want je gekozen laptop bestaat ook met een GTX 850m.

In ieder geval veel plezier gewenst van je nieuwe aanwinst! Laat even weten hoe hij bevalt en vooral wat je van het scherm vindt.

• Timmmeeehhh
Siegfried. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:25:
Is bij GeForce hoger automatisch beter? Dus is de GT850m beter dan de GT845m?

Over de GT845m kan ik nagenoeg niks vinden, zelfs niet op de GeForce site.
Hoe hoger het typenummer hoe sneller in de meeste gevallen bij Geforce. Energieverbruik gaat wel iets omhoog gaan naarmate ze krachtiger worden. 845 zal waarschijnlijk niet heel bijzonder zijn, de desktop kaarten zijn het ook pas vanaf de x50 een beetje waard.
Als je voor niet al teveel geld extra een 850 of 860 (of 960/965) kan krijgen zal ik dat wel doen. Adobe applicaties zijn wel grotendeels cpu based maar veel dingen hebben ook GPU acceleratie en dan is het toch wel fijn om iets meer power te hebben. als je een 860 of 960 kan krijgen zou ik dat doen.

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
majic schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:15:

Bij elke CPU intensieve operatie ga je merken dat die i7 een ULV chip is, als je wil gamen of foto bewerking doen, ben je echt beter af met een i7 quad. Ik heb zelf de vorige 7000 dell gehad en ik vond het niet prettig werken met een i7 ULV, wel een ideal apperaat om mee te nemen op vakantie vanwege 6-10 uur batterij tijd.

Midrange laptop kaarten zijn tegenwoordig behoorlijk sterk hoor en draaien bijna alle games die je wil spelen, niet op max maar vaak wel op medium, dus ik zou niet zo uit halen naar een x50M of een 270.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
@ NC83 : Gamen heb ik het niet over - maar ik werk zelf op een I5-3320m die qua performance vrijwel identiek is aan de i7-5500u (maar met 2x t' stroomverbruik). Ik gebruik zéér intensief Indesign, Illustrator en Photoshop en loop nergens tegen aan.

Sterker nog, bij alle operaties die ik uitvoer is het nooit de CPU die voor lag zorgt, maar de hdd/ssd/ram/videokaart.

• Siegfried.
Major_ton schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:55:
De getallen bij de GeForce kaarten werken vrij simpel. De "8" staat in dit geval voor de generatie. Als voorbeeld: Een 760 kwam voor de 860 en de 860 weer voor 960 welke nu de huidige generatie is. Voor de laatste twee cijfers geldt, hoe hoger hoe beter. Een GTX 850m is ongeveer 1,5 keer zo snel als een GT 845m. Een GTX 860m is weer een stukje sneller en er bestaat ook nog een 870m en een 880m, welke nu ook weer in de 9xxm serie zijn uitgekomen. Kaarten met een GTX aanduiding zijn sowieso meestal een flink stuk sneller dan kaarten met een GT aanduiding.

Dat gezegd hebbende, voor games slaat de GT 845m een modderfiguur en de GTX 850m is dan beduidend beter. Voor Photoshop en Lightroom volstaat de GT 845m echter prima.

Ik hoop dat je een goede deal hebt kunnen maken bij Mycom, want je gekozen laptop bestaat ook met een GTX 850m.

In ieder geval veel plezier gewenst van je nieuwe aanwinst! Laat even weten hoe hij bevalt en vooral wat je van het scherm vindt.
Ja ik had gezien dat ze em ook met de GT850m hebben. Dat gaat veel verschil maken denk je?

• Siegfried.
Ik heb mijn bestelling bij Mycom even on hold gezet. De Asus N551JK-CN079H is dan waarschijnlijk inderdaad interessanter. Die ondersteunt namelijk 5GHz én heeft een GT850m voor slechts een paar tientjes meer.

Toch twijfel ik nog even, omdat Mycom standaard 3 jaar garantie geeft en deze variant niet verkoopt. Wat denken jullie?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met uitzondering van de HDD zou je ook kunnen opteren voor een MacBook Pro, daar draait Windows prima op.

• Siegfried.
johnkeates schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 03:08:
Met uitzondering van de HDD zou je ook kunnen opteren voor een MacBook Pro, daar draait Windows prima op.
Mwoa, ik ga juist bewust van een MB terug naar een Windows-laptop. En natuurlijk kan ik er Windows op draaien, maar aan een MBP hangt wel een heel ander prijskaartje. Ik heb het gevoel dat ik bij een 'gewone' laptop veel meer bang voor mijn buck krijg.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Siegfried. schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 02:01:
[...]

Ja ik had gezien dat ze em ook met de GT850m hebben. Dat gaat veel verschil maken denk je?
1,5 keer zo snel vind ik wel significant te noemen en als je voor een paar tientjes meer de GTX 850m kan krijgen èn een Dual-band WiFi adapter dan zou ik daar zeker voor gaan! Bekijk nog even goed het scherm in de winkel en hak de knoop dan gewoon door. Anders blijf je er maar omheen lummelen en voor je het weet worden er weer nieuwe modellen geïntroduceerd en dan begint alles weer van voor af aan. Zo kom je nooit aan werken op je laptop toe ;-)

• Siegfried.
Major_ton schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:47:
[...]

1,5 keer zo snel vind ik wel significant te noemen en als je voor een paar tientjes meer de GTX 850m kan krijgen èn een Dual-band WiFi adapter dan zou ik daar zeker voor gaan! Bekijk nog even goed het scherm in de winkel en hak de knoop dan gewoon door. Anders blijf je er maar omheen lummelen en voor je het weet worden er weer nieuwe modellen geïntroduceerd en dan begint alles weer van voor af aan. Zo kom je nooit aan werken op je laptop toe ;-)
1,5x zo snel is zeker significant, maar ik kan nergens iets over de 845m vinden. Zelfs niet op de site van GeForce zelf. Dus waar heb je gevonden dat ie 1,5x zo snel is?

Verwijderd

Hier staan een aantal vergelijkingen:

http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-850M-vs-GeForce-845M

Verwijderd

1,5x zo snel is echt natte vinger werk. Dat hangt van zoveel dingen af.
Gewoon gpuboss raadplegen, zoals cheffie hierboven al aangeeft.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:01:
1,5x zo snel is echt natte vinger werk. Dat hangt van zoveel dingen af.
Gewoon gpuboss raadplegen, zoals cheffie hierboven al aangeeft.
Iets beter mijn vorige posts lezen voor enige nuance kan geen kwaad. Ik heb de informatie o.a. bij gpuboss vandaan.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schijnt tegenwoordig dat (kuch) mediamarkt (kuch) een huismerk laptop verkoopt met een deftig IPS scherm erin. Die is er ook in i7 meen ik.

Misschien wel helemaal jouw ding!

Edit:

hier:
reviews: Peaq-laptops: schermen met het scherm

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 24-04-2015 21:54 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Major_ton schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:59:
[...]

Iets beter mijn vorige posts lezen voor enige nuance kan geen kwaad. Ik heb de informatie o.a. bij gpuboss vandaan.
Heb je er ook nog een fatsoenlijke benchmark van? (Photoshop is geen game)
Een paar jaar geleden maakte het namelijk geen bal uit of je nu een GTX650 of GTX680 in de pc had ziiten:
https://www.pugetsystems....CS6-GPU-Acceleration-161/

Het zou mij dus niks verbazen als GTX860 in Photoshop niet sneller is dan de HD5500.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Als je nu gewoon terugleest zoals ik had aangegeven, dan stuitte je op het volgende.
Major_ton schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:46:
[...]

Dat verschil ga je nauwelijks merken, omdat een GTX960m amper sneller is dan een GTX860m. Het verschil bedraagt tussen de 10% en 15% afhankelijk van de applicatie. Zelf draai ik nu nog met een GT555m die niet in de buurt komt van beide kaarten en deze werkt tijdens Photoshop maximaal op 62% van zijn capaciteit. Dus de GPU zou niet echt een rol van belang spelen voor je keuze. De nieuwe Lightroom maakt nu trouwens wel beter gebruik van GPU acceleratie, maar ook daarvoor zijn beide kaarten meer dan snel genoeg. bla bla bla.
En...
Hier kan je drie belangrijke dingen uit opmaken:
1 - Ik geef aan dat het verschil met Photoshop (waarschijnlijk) amper of niet merkbaar als (wel met games).
2 - Je kan uit mijn uitleg over de nVidia nummer aanduiding opmaken dat de verschillen tussen de generaties kleiner zijn dan tussen de uitvoeringen per generatie. Als voorbeeld; van een 760m naar een 860m, naar een 960m is het verschil minimaal, maar tussen 845m, 850m en een 860m zijn de verschillen veel groter. Tussen een 845m en een 850m is het verschil helemaal groot (bij bepaalde applicaties) om dat de eerste een GT kaart is en de tweede een GTX. Dit maakt ook nog uit.
3 - Je moet beter lezen. >:)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Het maakt geen bal uit of de naam begint met GT of GTX. Een GTX kan gebruikt worden voor Nvidia Gamestream, maar verder heeft het totaal geen functie als je geen Nvidia Shield hebt.

Je kunt veel beter op de cijfers letten die erna komen. Meestal krijgen de snellere kaarten van Nvidia automatisch een GTX badge. De snelste mobiele "GT" kaart is volgens mij de GT 755m, en die is bijna net zo snel als een GTX 850m.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-850M-vs-GeForce-GT-755M
Sterker nog, door het veel snellere geheugen zal een GT 755 in veel gevallen beter presteren dan een GTX 850m.

Een ander voorbeeld hiervan is het verschil tussen de GT 755m en de GTX 760m.
Volgens jouw redenatie zou een GTX 760 een bak sneller moeten zijn, toch?
Dit valt echter vies tegen: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-760M-vs-GeForce-GT-755M

Het klopt dat de stap van een GT x40 naar een GTX x50 meestal een vrij grote stap is, maar volgens mij is dat meer marketing technisch.

[ Voor 22% gewijzigd door Pyramiden op 25-04-2015 21:34 ]

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Wow, ik begin toch wel een beetje moedeloos te worden van al die counter reacties die bovendien de TS voor geen meter verder helpen. Zeker wanneer zaken uit hun context getrokken worden en voorbeelden aangehaald worden die nooit geclaimd zijn. Waar heb ik het over een GT755m? De TS vroeg naar de volgende kaarten; GT 845m, GTX850m/860m en GTX 960m. Dan klopt het gewoon wat ik in mijn voorgaande posts aangaf. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te vinden, maar daar gaat het toch niet om? Dan kunnen we wel weer gaan afzwaaien van het onderwerp en roepen dat er ook een GT kaart is die net zo snel, of misschien wel sneller is dan een GTX kaart. Maar zoals jij wilt:

Call of Duty Ghost @ 1366x768 High settings = 46,1 fps met:
Intel Core i7 4700HQ 2.4GHz
GeForce GTX 850M (876-954 MHz), 2048 MB (2500 MHz) GDDR5, ForceWare 332.35
8 GB RAM

Call of Duty Ghost @ 1366x768 High settings = 35,1 fps met:
Intel Core i7 4700MQ 2.4GHz
GeForce GT 755M (980 MHz), 2048 MB (1350 MHz) GDDR5, ForceWare 331.82
8 GB RAM

en.

Battlefield 4 @ 1366x768 High settings = 65,1 fps met:
Intel Core i7 4700HQ 2.4GHz
GeForce GTX 850M (876-954 MHz), 2048 MB (2500 MHz) GDDR5, ForceWare 332.35
8 GB RAM

Battlefield 4 @ 1366x768 High settings = 44,1 fps met:
Intel Core i7 4700MQ 2.4GHz
GeForce GT 755M (980 MHz), 2048 MB (1350 MHz) GDDR5, ForceWare 331.82
8 GB RAM

En zo komen we weer op mijn punt uit. Met games maakt het onderling best veel uit (al zal er straks vast wel iemand gaan reageren die ook dáár weer een nutteloze uitzondering op weet te vinden), maar met grafische applicaties zoals Lightroom en Photoshop maakt het véél minder, zo niet niks uit. Hier vroeg de TS ook naar.

Samengevat:
- De eerste van de 3 cijfers voor nVidia GT(X) kaarten geven de generatie aan (Een GTX 760m is 2 generaties ouder dan een GTX 960m) en de verschillen zijn relatief klein.
- De laatste 2 van de 3 cijfers voor nVidia GT(X) kaarten geven de serie aan en daarvoor geldt: Hoe hoger het getal, hoe sneller de kaart (dus oplopend van bijv. GTX 850m, 860m, 870m en 880m) En mogelijk is hier ook wel ergens een uitzondering op te vinden, maar dat is hier niet relevant.
- GT Vs. GTX = over het algemeen een GTX in het voordeel.

Hoe dan ook... Heeft Siegfried. al een keuze kunnen maken???

[ Voor 0% gewijzigd door Major_ton op 25-04-2015 22:49 . Reden: typo ]

• Pyramiden
Ik reageerde niet omdat ik nou zo nodig tegengas wil geven, maar puur omdat jij iets stelt wat niet klopt.
Major_ton schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:20:
Tussen een 845m en een 850m is het verschil helemaal groot (bij bepaalde applicaties) om dat de eerste een GT kaart is en de tweede een GTX. Dit maakt ook nog uit.
Je geeft aan dat het verschil tussen de ene en de andere kaart groot is omdat de ene een "GTX" kaart is, en de andere niet. Dit heeft echter niks met dit label te maken, en de GTX kaart presteert beter omdat hij van een hogere serie is.

Ik haal de GT 755m aan omdat die qua performace niet onder doet voor een GTX kaart. Die twee games die jij aanhaalt zijn toevallig allebij in het voordeel van de 850m.

De manier waarop jij op de TS reageerde kwam nogal arrogant op mij over (-"Als je nu gewoon terugleest zoals ik had aangegeven, dan stuitte je op het volgende." en -" 3 - Je moet beter lezen. >:)"), dat was de reden dat jouw fout gemaakt aanname even recht wilde zetten. Het was niet als een aanval bedoeld.

Het is beter om terug on topic te gaan:
Zoals eerder aangegeven in dit topic zal de processor het belangrijkste zijn voor de gewenste applicaties. Voor fotobewerken is de grafische kaart helemaal niet zo belangrijk. Als een upgrade van een GT 845m naar een GTX 850m erg duur is dan is het misschien zelfs te overwegen om de GT 845m te nemen en het overige geld te gebruiken om een SSD in te bouwen. De betere prestaties van de SSD zullen meer effect hebben op het fotobewerken dan een snellere grafische kaart.

Voor fotobewerken blijft het beeldscherm echter het belangrijkst. Op http://www.notebookcheck.net staan uitgebreide testen van schermen van de meeste laptops. Als ik de TS was dan zou ik dit leidend laten zijn in mijn keuze (zolang de laptop maar een quadcore i7 heeft) om daarna te kijken wat qua specificaties binnen het budget valt.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

@ Pyramiden. Ik snap je reactie en zie nu ook waar het fout gegaan is. Mijn reactie waarin ik aangaf beter te moeten lezen was niet aan de TS gericht, maar aan wappiewappie. Die stelt namelijk het volgende:
wappiewappie schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:08:
[...]

Heb je er ook nog een fatsoenlijke benchmark van? (Photoshop is geen game)
Een paar jaar geleden maakte het namelijk geen bal uit of je nu een GTX650 of GTX680 in de pc had ziiten:
https://www.pugetsystems....CS6-GPU-Acceleration-161/

Het zou mij dus niks verbazen als GTX860 in Photoshop niet sneller is dan de HD5500.
Verder zijn wij het klaarblijkelijk allemaal met elkaar eens, want de GT 845m zal echt geen limiterende factor zijn in Photoshop en Lightroom. Ik geef zelfs aan dat de 'oude' GT 555m in mijn laptop maar voor max 62% benut wordt met Photoshop. Dus daarom snap ik sommige van de reacties ook niet helemaal en waarom er om 'bewijs' gevraagd wordt van iets wat we hetzelfde zien :F .
De TS heeft wel aangegeven dat een upgrade naar de 850m slechts een paar tientjes kost en dan heeft de laptop ook meteen een dual-band WiFi adapter ingebouwd. Dat is volgens mij wel aantrekkelijk.

• Pyramiden
Oh, dat verklaart een hoop ;), excuses als ik misschien iets te hard van stapel liep.

Voor die paar tientjes is het de upgrade zekerweten waard. Ik zou dan wel aanbevelen om de DVD drive te vervangen voor de harde schijf, en dan een SSD te plaatsen op de plek van de harde schijf. Dit zal de laptop een heel stuk sneller maken.

Maar nogmaals, het scherm is belangrijker.
@Sigfried.
Heb je een gekalibreerd scherm nodig? Is het belangrijk dat de kleuren die op het scherm weergegeven worden precies de kleuren zijn die de foto ook écht heeft? Of is in de buurt ook goed genoeg?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
@ Major_ton,
Dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen

We hebben het hier namelijk niet over een gamelaptop, maar je adviseert wel ander model, vanwege de sterkere gpu:
Major_ton schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:47:
[...]

1,5 keer zo snel vind ik wel significant te noemen en als je voor een paar tientjes meer de GTX 850m kan krijgen èn een Dual-band WiFi adapter dan zou ik daar zeker voor gaan!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

wappiewappie schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:40:
@ Major_ton,
Dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen

We hebben het hier namelijk niet over een gamelaptop, maar je adviseert wel ander model, vanwege de sterkere gpu:

[...]
Ken beurn natuurlijk. Er lopen een hoop reacties door elkaar heen en ik heb niet altijd overal consequent een quote tag gebruikt. Ik zie trouwens ook dat mijn reactie waarschijnlijk wat arrogant overkwam. Mijn excuses daarvoor, het was niet zodanig bedoeld (vandaar ook de smiley).

Ik adviseer inderdaad het model met een sterkere GPU, eigenlijk om 2 redenen. De eerste is dat het financieel weinig scheelt plus de dual-band WiFi adapter is een mooie bonus. De tweede reden (en misschien wel het meest belangrijk) is dat een laptop met 16GB en een Ci7 4710HQ waarschijnlijk wel 4 tot 5 jaar meegaat. Grafische applicaties zoals LR en PS gaan steeds meer gebruik maken GPU's en daarom is het over een paar jaar misschien wel heel fijn om een snellere GPU te hebben. Het verschil is nu niet merkbaar omdat de programma's er nog geen gebruik van maken, maar dat betekent natuurlijk niet dat de GPU's zelf maar weinig van elkaar verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Major_ton op 26-04-2015 15:24 ]

• Siegfried.
Major_ton schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:48:
Hoe dan ook... Heeft Siegfried. al een keuze kunnen maken???
Yes, het is de Asus-n551jk-cn079h geworden. Gekocht bij Panasonic, en er zelf 16GB en een 250gb SSD ingezet.

Op zich heel blij mee, alleen de scaling van Windows irriteert me mateloos. 100% is te klein, en bij 125% is alles vreselijk blurry. Nu maar hopen dat W10 dit echt gaat oplossen. Maar dat is natuurlijk niet specifiek voor deze laptop. Dat geldt helaas voor elke 15" Windows laptop van het moment.

• Siegfried.
Pyramiden schreef op zondag 26 april 2015 @ 00:36:

@Sigfried.
Heb je een gekalibreerd scherm nodig? Is het belangrijk dat de kleuren die op het scherm weergegeven worden precies de kleuren zijn die de foto ook écht heeft? Of is in de buurt ook goed genoeg?
Ik gebruik een Spyder om het scherm te kalibreren. Eventueel heb ik ook nog een Eizo monitor om op mijn laptop aan te sluiten/

• Siegfried.
Bonusvraag: Heeft een van jullie tweakers een manier om een andere functie aan de powerbutton te hangen? Ik heb al ingesteld dat ie niks mag doen als ik erop druk, maar ik zou er het liefst een 'end'-knop van maken, die zit namelijk een beetje op een onhandige plek.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Gefeliciteerd met je aankoop! Nu kan je weer lekker aan de gang met editen :-) Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag over de powerbutten. Hopelijk zijn er andere kenners in de buurt met enige ervaring. En het is wel zo fijn om je Eizo er naast te houden. Ik heb zelf ook een Eizo als tweede monitor die ik gebruik voor kleur controle. Op het laptop scherm heb ik alle slides en controls zitten en op de Eizo het resultaat in full screen.

• Siegfried.
Major_ton schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:39:
Gefeliciteerd met je aankoop! Nu kan je weer lekker aan de gang met editen :-) Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag over de powerbutten. Hopelijk zijn er andere kenners in de buurt met enige ervaring. En het is wel zo fijn om je Eizo er naast te houden. Ik heb zelf ook een Eizo als tweede monitor die ik gebruik voor kleur controle. Op het laptop scherm heb ik alle slides en controls zitten en op de Eizo het resultaat in full screen.
De Eizo hangt aan mijn desktop, maar eventueel kan ik em inderdaad ook zo nu en dan aan mijn laptop hangen. Al zal ik dan eerder achter mijn desktop gaan zitten :)

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Siegfried. schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:41:
[...]

De Eizo hangt aan mijn desktop, maar eventueel kan ik em inderdaad ook zo nu en dan aan mijn laptop hangen. Al zal ik dan eerder achter mijn desktop gaan zitten :)
Ok, in dat geval gewoon het laptop scherm calibreren met de Spyder en weer door met werken ;-)

Pagina: 1