Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik krijg de nrf24l01+ module niet werkend :-( en hopelijk kunnen jullie helpen. Eerst wil ik graag weten of de bedrading goed is. Als dat zo is hulp bij de example sketches.

Ik gebruik een Arduino Uno en een Arduino Pro Micro. Deze hebben de volgende pinouts.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4ta5P3cm.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ve9ejC2m.png

Hierbij heb ik dus twee nrf modules met pinout en waar ze op aangesloten moeten worden bij gebruik met Arduino Uno.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eqtHxODm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4OqnJR5m.png

Omdat ik een onofficiële arduino heb is de pinout anders. De Pro Micro heeft de chip van de Leonardo en hieronder moet je hem ook programmeren, maar de example sketches werken niet, dus eerst de bedrading. (Ik ben van plan de RF24 library te gebruiken)

Ik heb gekeken naar de Arduino Uno pins en deze vertaald naar die van de Pro Micro:
1. GND => Arduino Uno 3.3V *
2. VCC => Arduino Uno GND *
3. CE => 9 **
4. CSN => 10 **
5. SCK => 15
6. MOSI => 16
7. MISO => 14
8. IRQ => -

* Omdat ik een eigen schakeling heb gebouwd voor 5v naar 3.3 heb ik hem voor nu even op de Arduino Uno gedaan.
** Deze pinnen verschillen wel eens, maar heb de code gevolgd en deze op 8, 9 en op 9,10 gehad.

Ook zijn sommige draden 25cm lang kan dit meespelen?

Kunnen jullie zien of er iets in de bedrading fout zit als ik het zo aansluit??

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Kan die Uno wel voldoende vermogen leveren voor beide modules?

EDIT: En heb je condensatoren bij je NRFjes zitten?

[ Voor 30% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-04-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Dat weet ik niet. Ik heb dit echter ook met de zelfgemaakt voeding geprobeerd en ook aan de kant van de Pro micro nog geen resultaat.

Nee, ik heb geen condensatoren bij de modules gekregen.

Ik ben momenteel beetje druk, maar anders kan ik morgen wel even wat meer informatie geven over de sketch die ik heb geprobeerd en wat hij wel of niet doet, want de code op de Uno doet het volgensmij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sigm4tic schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:45:
Nee, ik heb geen condensatoren bij de modules gekregen.
Die moet je ook zelf kopen en over de VCC/GND heen trappen, zo dicht mogelijk bij de module. Wordt hier volgens mij redelijk benadrukt?

Maar kom maar met die sketch, wellicht kunnen er anderen dan ook meehelpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:08:
[...]
Die moet je ook zelf kopen en over de VCC/GND heen trappen, zo dicht mogelijk bij de module. Wordt hier volgens mij redelijk benadrukt?

Maar kom maar met die sketch, wellicht kunnen er anderen dan ook meehelpen. ;)
Nee ik dacht ook al niet dat je die erbij hoorde te krijgen. Misschien is dan de voeding van de Uno wel het probleem. Ik heb voor de Pro Micro wel een 5V naar 3.3V schakling gesoldeerd waar al wel een condensator in zit, die misschien wel genoeg vermogen heeft. Hierbij komt de VCC 5V linksboven en GND 5V rechtsonder, VCC 3.3V rechtsboven en GND 3.3V rechtsonder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SEmpoSWm.jpg?1

Ik was van plan gebruik te maken van een van de sketches van de library van Maniacbug. Deze is ook te vinden via die link. Ik zal pingpair en Gettingstarted vanmiddag na school (rond 14.00 :) ) weer eens proberen en de resultaten hier rapporteren.

Jij hebt de modules wel voor elkaar dacht ik te lezen. Wil jij misschien eens een foto of schema sturen van de bedrading zoals jij het hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Vooruit dan maar, 2 foto's. Voor beide units gebruik ik dezelfde kleurcodes in de bedrading. Let niet op het grote chippie linksonder, deze doet niet mee momenteel. Daarnaast zit trouwens mijn spanningsregelaar, levert 3.3 tot 3.5 volt. Is gewoon een LM317T in TO220 huis.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5BdFWU8.jpg

Speciaal zodat je kan zien hoe de draadjes eraan hangen, nog eentje waar de nRF er even af is gehaald. Het stukje print dat je ziet doet niets anders dan de pootjes een pinnetje verschuiven zodat de nRF te gebruiken is op een breadboard. Soort Break-out board dus.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fu1oXZQ.jpg

De condensatoren zijn 10 nF ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-04-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit lijkt me ook een aardige toepassing ... SPS nodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Nope... Wel erg bedankt voor de foto's. Was ik net dingen aan het typen van wat er gebeurde, kom je erachter dat in de sketch pin 7,8 beschreven staan i.p.v. 9 en 10. |:( . Dit maakt neem ik aan een hoop uit. De sketch die ik gebuik is trouwens die van de RF24 library genaamd GettingStarted. Blijkt dat ik wel pin 9 en 10 nodig had, dan heb ik wel dingen die ik in de seriéle monitor kreeg te zien.

Kan jij deze sketch ook inladen en dan vertellen wat je in de seriële monitor te zien krijgt zodat ik weet hoe het eruit hoort te zien?

Mijn tijd voor vandaag is op. Moet weer schoolwerk doen. :'( Morgen ben ik weer vroeg uit en kan wel twee uurtjes hiermee bezig. Ondertussen kan ik wel gewoon op Tweakers antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sigm4tic schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:10:
[...]

Nope... Wel erg bedankt voor de foto's. Was ik net dingen aan het typen van wat er gebeurde, kom je erachter dat in de sketch pin 7,8 beschreven staan i.p.v. 9 en 10. |:( . Dit maakt neem ik aan een hoop uit. De sketch die ik gebuik is trouwens die van de RF24 library genaamd GettingStarted. Blijkt dat ik wel pin 9 en 10 nodig had, dan heb ik wel dingen die ik in de seriéle monitor kreeg te zien.
Dat maakt inderdaad uit ja. Gaat om je CSN en CE die daaraan verbonden zitten, die moeten hoog en laag gemaakt worden om het geheel te laten functioneren.
Kan jij deze sketch ook inladen en dan vertellen wat je in de seriële monitor te zien krijgt zodat ik weet hoe het eruit hoort te zien?
Ik wil jou eigenlijk aanraden om even pingpong in te laden. Dan hoef jij zelf niets te sturen (alleen een van de pinnen 7 naar de GND te trekken), maar start ie uit zichzelf zodra jij de serial monitor aan zet.
Mijn tijd voor vandaag is op. Moet weer schoolwerk doen. :'( Morgen ben ik weer vroeg uit en kan wel twee uurtjes hiermee bezig. Ondertussen kan ik wel gewoon op Tweakers antwoorden.
Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:24:
[...]
Ik wil jou eigenlijk aanraden om even pingpong in te laden. Dan hoef jij zelf niets te sturen (alleen een van de pinnen 7 naar de GND te trekken), maar start ie uit zichzelf zodra jij de serial monitor aan zet.

[...]
Succes ;)
Als ik kijk op de github van Maniacbug zie ik nergens pingpong staan. Wel pingpair waarbij je ook een pin naar GND moet doen, maar die geeft een error op lijn 189. :-(

Bedankt, dat zal ik nodig hebben bij die toets van morgen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sigm4tic schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:47:
[...]

Als ik kijk op de github van Maniacbug zie ik nergens pingpong staan. Wel pingpair waarbij je ook een pin naar GND moet doen, maar die geeft een error op lijn 189. :-(
Ik heb deze how-to en library gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
Ik kan het nog steeds niet vinden op de pagina die je gaf. Hier heb ik de library ook vandaan.

Ik maak anders eerst wel even het circuit in orde. Even speciaal bordje maken om draadlengte te minimaliseren enzovoorts.

[ Voor 30% gewijzigd door Sigm4tic op 21-04-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Dat is dus dezelfde lib als ik gebruik. Schetsboek => Libraries => RF24 => pingpair is wat er nu bij mij draait. Bij getting started moet je zelf nog weer een bericht doorsturen.

En trap er gewoon eens een Ctje op. 10/100 nF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Topicstarter
YESSSSS!! Het is gelukt :) :) !!

Dit heb ik vandaag gemaakt, dus of het komt door de bedrading of door de lengte van de draden of door de condesator of door combinaties weet ik niet, maar hij doet het. Ik heb een 10nF condensator bij de VCC en GND van de modules toegevoegd. De sketch is PingPair. Ik had gewoon de oudere versie gedownload waar deze niet in stond |:( .

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s3seg1D.jpg?1

Bij de ping node (Pro Micro) krijg ik dit:

Now sending 15927...ok...Got response 15927, round-trip delay: 26
Now sending 16955...ok...Got response 16955, round-trip delay: 31
Now sending 17987...ok...Got response 17987, round-trip delay: 27
Now sending 19015...ok...Got response 19015, round-trip delay: 31

En bij de pong node Uno:

Got payload 56574...Sent response.
Got payload 57603...Sent response.
Got payload 58634...Sent response.

Dus.... Volgensmij doet ie of was ik een beetje te voorbarig ;) ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Bij mij doet ie hetzelfde, dus het zal wel okee zijn, denk ik?
Pagina: 1