Ik heb vandaag de zwarte digitizer ontvangen (drie maal is scheepsrecht!

). Direct begonnen met het vervangen van het scherm. Ik ben er 7 uur (!) mee bezig geweest, het is een enorme rotklus. Gelukkig was ik goed voorbereid en had ik 3 á vier toolkit setjes gekocht (een doos vol met gereedschap).
Het moeilijkste gedeelte
Het losmaken van het scherm is het moeilijkst, hier ben ik anderhalf uur mee bezig geweest. Een normale haarföhn volstaat prima, je hebt dus geen heatgun nodig, het duurt alleen wat langer. Naast het losmaken van het scherm, dien je alle lijmresten te verwijderen. Ik heb hier wasbenzine, spiritus, tinner en uiteindelijk
HG stickeroplosser voor gebruikt (in combinatie met een paar wattenstaafjes). HG stickeroplosser was het enige middel waarbij de lijmresten na enige tijd los lieten, zelfs bij tinner ging het niet weg (waarbij ik tevens bang was dat ik schade toebracht aan interne onderdelen).
Het laatste gedeelte, het terugplakken van het scherm, is niet het makkelijkste gedeelte. Eenmaal het scherm dicht is (oppassen dat je geen kabels dubbel knikt!) kun je uittesten of de iPad werkt. Werkt 'ie, dan kun je er een paar kg aan spullen opleggen.

Ik weet niet hoelang ik de spullen erop laat staan, maar in ieder geval tot morgenavond (ongeveer 24 uur) zodat ik zeker weet dat alles goed blijft vastplakken.
Geduld is een schone zaak
Je moet goed oppassen dat je tijdens het losmaken van het scherm niet teveel naar binnen duwt met een mes, anders beschadig je snel (!) de camera, homebutton of nog erger, het LCD scherm. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar
onthoud: geduld is een schone, hele schone zaak. Als je iets te snel wilt, dan gaat het gelijk mis. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft de iPad aan de linkerkant een flinke magneet, het gebeurde regelmatig dat de schroefjes (van 1,5mm groot) hier bleven hangen.
De juiste onderdelen bestellen
De hamvraag is natuurlijk, welke onderdelen heb ik gebruikt?
Hoewel ik meerdere onderdelen heb besteld (voor reserve), raad ik je aan om de onderstaande onderdelen aanschaffen voor de operatie.
1. iPad Air zwarte digitizer, met homebutton en stickers, duurde helaas 4 weken voordat 'ie aankwam -
http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (20 dollar)
Waarom deze digitzer? De lijmstickers zitten hier al aan vastgeplakt, dat scheelt een hoop gekloot met aparte stickers. Er zit ook een kleine toolset bij (waaronder twee schroevendraaiers), deze zijn prima te gebruiken tijdens de 'operatie'. Ik raad wel aan om er nog een toolset (voor hooguit een paar dollar) te kopen.
2. Toolset 17 delig, ideaal voor gebruik, goeie kwaliteit en redelijk snel binnen (bij mij 2 weken) -
http://www.ebay.com/itm/3...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (4 dollar)
Conclusie
Heb je 150 euro in een oude sok liggen, ga dan lekker daar de Turk/Chinees/Aziaat op de hoek. Dat is veel minder gedoe (en stress) en geeft je immers garantie dat het proces goed wordt doorlopen. Houd je echter van uitdaging en kun je de kans dat je de iPad stuk gaat veroorloven, dan zou ik het zeker proberen. Ik had immers een tweede iPad van m'n werk die ik de afgelopen tijd heb gebruikt, dat maakte het minder erg als er iets mis ging (want je kan altijd nog naar de reparatieshop op de hoek

).
[
Voor 6% gewijzigd door
iApp op 13-06-2015 23:06
]
An a day keeps the doctor away.