Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Hoi,

Per 18 mei ga ik beginnen aan een nieuwe baan.
Officieel zou ik per 31 mei stoppen bij mijn huidige baan, twee weken vakantie opnemen en zodoende dus op 18 mei kunnen beginnen bij de nieuwe baan.

Nu blijkt echter dat ik toch niet genoeg vakantiedagen heb (ik kom 48 uur tekort) voor die 2 weken vakantie en kan ik dus twee dingen doen:

a) toch 2 weken opnemen en 24 uur "inleveren" op het salaris van de oude baan
b) officieel per 15 mei stoppen en 32 uur extra laten uitbetalen

Bij a) is het 24 uur ipv 48 inleveren, dit is overeengekomen met de werkgever.

Nou probeer ik een berekening te maken wat het voordeligste is om te doen.
Ik heb op http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html de gegevens ingevuld. Bij geval a) doe ik mijn normale brutoloon en fulltime, en pas ik alleen voor de oude werkgever de loonheffingskorting toe. De nieuwe werkgever doe ik m'n afgesproken bruto loon en 50% parttime. Bij b) pas ik voor beide de loonheffingskorting toe, maar kies ik voor 50% parttime.

Klopt dat wat ik doe, met name die 50% en de korting toepassen op beide werkgevers? Want dit leidt tot het resultaat dat ik 800 euro netto meer ontvang (incl 400 euro voor het uitbetalen van de 32 uur). Ik vind dit raar, want bij beide werkgevers ga ik ongeveer hetzelfde bruto verdienen, en ik had dus verwacht dat ik ook netto op ongeveer hetzelfde bedrag zou uitkomen.

Ik heb het idee dat dit hogere inkomen (op die site althans) komt doordat het parttimesalaris niet in dezelfde (42%) schaal valt als het fulltimesalaris.. kan dat?

[ Voor 5% gewijzigd door RvdH op 20-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:33

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Niet moeilijker maken dan het is.

Bij a) krijg je 24 uur kado en dus levert dat je onder de streep het meeste op... Die 24 uur krijg je namelijk én uitbetaald door je oude werkgever terwijl je die ook bij je nieuwe werkgever werkt.

[ Voor 86% gewijzigd door Twee Dee op 20-04-2015 15:46 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Nou de berekening die ik heb gemaakt wijst uit dat het 96 cent voordeliger is om voor situatie b) te gaan :). Maar dat is dus wel afhankelijk van of de aannames die ik heb gedaan correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

De laatste 2 weken van mei uitgeschreven:

a)
Oude werkgever: 56 uur (80 uur minus 24 uur)
Nieuwe werkgever: 80 uur

b)
Oude werkgever: 32 uur
Nieuwe werkgever: 80 uur

Als je ingewikkelde calculatoren gebruikt die je ook nog eens fout gebruikt dan kan het misgaan. Als je je gezond verstand gebruikt, hoe kan dan scenario b) voordeliger uitpakken dan a)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Omdat ik bij situatie a) geen loonheffingkorting kan toepassen bij nieuwe werkgever. Bij situatie b) mag dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
RvdH schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:49:
Omdat ik bij situatie a) geen loonheffingkorting kan toepassen bij nieuwe werkgever. Bij situatie b) mag dit wel.
Dat maakt niks uit, wordt toch verrekend bij de belastingaangifte volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:50:
[...]

Dat maakt niks uit, wordt toch verrekend bij de belastingaangifte volgend jaar.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RvdH schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:49:
Je kan bij elke baan loonheffingskorting aanvragen. Enige probleem is als je er geen recht op hebt je het aan het einde van het jaar terug mag betalen. Heb je er wel recht op krijg je het terug. Broekzak / vestzak verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Napo schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:55:
[...]

Je kan bij elke baan loonheffingskorting aanvragen. Enige probleem is als je er geen recht op hebt je het aan het einde van het jaar terug mag betalen. Heb je er wel recht op krijg je het terug. Broekzak / vestzak verhaal
Ja, dat snap ik. Daarom kan ik in situatie a) geen loonheffingskorting aanvragen voor de nieuwe baan, want die heb ik al op de oude baan (voor de gehele maand). In situatie b) kan ik het op beide banen aanvragen, voor m'n oude baan van 1/5 t/m 15/5 en voor m'n nieuwe baan vanaf 18/5.

Daarom snap ik niet waarom er iets verrekend zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Voor je nieuwe baan kun je ook loonheffinskorting aanvragen alleen ontvang je die over 2 weken dubbel. Aan het eind van het jaar wordt het verrekend.

Als je geen loonheffinfskorting aanvraagt (kan ook hoor) betaal je teveel belasting en krijg je dat via je aangifte alsnog terug.

Hoe dan ook staat het beginprincipe dat je bij a) over 24 uren extra salaris uitbetaald krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Ik wéét dat ik voor de nieuwe werkgever in situatie a) geen loonheffingskorting mag toepassen. Dat ga ik dus ook niet doen. Dus ondanks dat ik bij a) die 24 uur extra salaris krijg, is het niet voordeliger dan situatie b).

Tenzij ik dus bij situatie b) een rekenfout maak, door beide inkomens als parttime te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 09:26
RvdH schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:08:
Ik wéét dat ik voor de nieuwe werkgever in situatie a) geen loonheffingskorting mag toepassen. Dat ga ik dus ook niet doen. Dus ondanks dat ik bij a) die 24 uur extra salaris krijg, is het niet voordeliger dan situatie b).

Tenzij ik dus bij situatie b) een rekenfout maak, door beide inkomens als parttime te registreren.
Maar ook al mag je bij de nieuwe werkgever in a geen loonheffingskorting toepassen voor die 2 weken, je krijgt die korting uiteindelijk wel, echter pas bij de belastingaangifte van volgend jaar.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 15:46
Extra salaris ontvangen is altijd beter. Je heffingskorting is een vast bedrag op jaarbasis die wordt toegepast op je volledig jaarinkomen. Dus als je bij optie A meer inkomen gaat hebben die maand, dan moet je zeker voor optie A gaan. Als je volgend jaar je belastingaangifte over 2015 invult, dan is het (salaris werkgever 1 + salaris werkgever 2) x belastingspercentage - heffingskorting.

Je kunt het ook zo bekijken: de heffingskorting moet niet verrekend worden door je werkgever, het mag. Stel dat zij dit niet doen, dan kies je toch voor de optie waarbij je het meeste binnen zult halen. Aan jaareinde mag jij dan van de belastingdienst de heffingskorting verrekenen. Werkgevers mogen dit eventueel al per maand verrekenen, zodat jij eerder je werkelijk inkomen ontvangt waar je recht op hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door mikkl op 20-04-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00
Al met al wordt dit toch bij je aangifte voor 2015 verrekend? Dus dan heb je nu een kort voor- of nadeel, maar dat wordt straks rechtgetrokken.

Even voor de duidelijkheid.
A) kost 80 uur vakantie. Je hebt 32 uur opgebouwd. 48 uur tekort. Oude werkgever is bereid 24 uur hiervan te schenken. De oude werkgever houdt drie dagen van je salaris in i.p.v. zes bij het salaris van 1-31 mei.
B) je neemt geen vakantie op en krijgt de 32 uur uitbetaald door de oude werkgever bij het salaris van 1-15 mei.

In beide gevallen gaat het nieuwe contract in op 18 mei.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Puc van S. schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:17:
[...]

Maar ook al mag je bij de nieuwe werkgever in a geen loonheffingskorting toepassen voor die 2 weken, je krijgt die korting uiteindelijk wel, echter pas bij de belastingaangifte van volgend jaar.
mikkl schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:17:
Extra salaris ontvangen is altijd beter. Je heffingskorting is een vast bedrag op jaarbasis die wordt toegepast op je volledig jaarinkomen. Dus als je bij optie A meer inkomen gaat hebben die maand, dan moet je zeker voor optie A gaan. Als je volgend jaar je belastingaangifte over 2015 invult, dan is het salaris werkgever 1 + salaris werkgever 2 - heffingskorting.
Ah okee, nu begint er wat te dagen.. dus bij de berekening achteraf wordt er gekeken naar het ontvangen salaris en de korting die al toegepast is en het restant krijg je / moet je extra betalen. Duidelijk.

Dan kunnen we dus beter voor A) gaan en pas korting toepassen op de loonheffing vanaf 1/6. Eventueel teveel betaalde belasting voor die twee weken in mei bij de nieuwe werkgever wordt dan alsnog bij de aangifte 2015 verrekend.

Hoewel naar mijn idee er dus geen sprake is van korting bij de nieuwe werkgever in die 1ste twee weken.. maargoed.. dat moeten we dan misschien maar gewoon merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RvdH schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:08:
Ik wéét dat ik voor de nieuwe werkgever in situatie a) geen loonheffingskorting mag toepassen.
Je spreekt steeds in absolute termen (ik kan niet..., ik mag niet...). Ik vraag me af of je wel doorhebt dat het geen enkel probleem is om voor beide banen de loonheffingskorting toe te passen. Het is niet illegaal, en de belastingdienst wordt ook niet boos. Het resultaat is echter wel dat je teveel ontvangt (of eigenlijk teveel gekort wordt op de ingehouden hoeveelheid belasting) in de periode van de overlap, en dat teveel ontvangen bedrag weer terug zal moeten betalen.

.edit: ah het was inmiddels al duidelijk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 20-04-2015 16:29 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
.oisyn schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:27:
[...]

Je spreekt steeds in absolute termen (ik kan niet..., ik mag niet...). Ik vraag me af of je wel doorhebt dat het geen enkel probleem is om voor beide banen de loonheffingskorting toe te passen. Het is niet illegaal, en de belastingdienst wordt ook niet boos. Het resultaat is echter wel dat je teveel ontvangt, en dat teveel ontvangen bedrag weer terug zal moeten betalen.
Maar... waarom zou je het toe willen passen als je weet dat je teveel ontvangt en het weer terug zal moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Omdat dat 1. minder werk is dan na die paar weken de korting alsnog toegepast te krijgen en 2. dat fijner is dan het hele jaar zonder loonheffingskorting moeten doen (als je de moeite van punt 1 niet wil doen dus).

(En 3. omdat ze mogelijk vergeten de korting alsnog toe te passen vanaf volgende maand - dat zijn typisch van die niet-standaard dingen die dan fout gaan of vergeten worden)

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 20-04-2015 16:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00
Je kan toch ook je nieuwe werkgever vragen om gelijk twee verklaringen op te stellen? Eén voor de periode tot 1 juni en de tweede voor de periode vanaf 1 juni. Weet alleen niet of de fiscus dat snapt. Maar vragen staat vrij bij je werkgever natuurlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
.oisyn schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:31:
Omdat dat 1. minder werk is dan na die paar weken de korting alsnog toegepast te krijgen en 2. dat fijner is dan het hele jaar zonder loonheffingskorting moeten doen (als je de moeite van punt 1 niet wil doen dus)
Of je nu invult op het formulier dat de loonheffingskorting in moet gaan op 1 juni of op 18 mei is de moeite echt niet. Uiteraard wil je niet de rest van het jaar zonder de loonheffingskorting zitten.

Wat ik nog belangrijker vind is waarom ik op 800 netto meer uit kom, als ik beide werkgevers op 50% parttime zet.. en of dat dan komt omdat de berekening niet rekening houdt met inkomsten uit twee bronnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RvdH schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:35:
[...]

Of je nu invult op het formulier dat de loonheffingskorting in moet gaan op 1 juni of op 18 mei is de moeite echt niet. Uiteraard wil je niet de rest van het jaar zonder de loonheffingskorting zitten.
Ah ik wist niet dat je daar ook een datum in kon vullen. Dacht dat het alleen een vinkje was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

[...]

Wat ik nog belangrijker vind is waarom ik op 800 netto meer uit kom, als ik beide werkgevers op 50% parttime zet.. en of dat dan komt omdat de berekening niet rekening houdt met inkomsten uit twee bronnen..
Zo had ik vroeger een klasgenoot die uitrekende dat haar ballon (die door de wind opzij geblazen werd) in 2 seconden de aarde rondvloog. Ergens was haar berekening niet goed...

[ Voor 16% gewijzigd door Twee Dee op 20-04-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 15:46
[...]

Je geeft het zelf al aan: de berekening houdt dan geen rekening met twee verschillende inkomens (even ervan uitgaande dat je ze dus apart invoert). Wat doet de site dan: dan krijg je twee maal de heffingskorting. één maal bij je eerste berekening en één maal bij je tweede berekening. Je kunt dit alleen zo gebruiken om je inkomen te vergelijken en niet om op elkaar aan te vullen, dit zou in één berekening moeten. Het partime percentage verandert hier verder niets aan. De site denkt op dat moment dat jij gewoon partime werkt op jaarbasis en dan krijg jij alsnog het hele bedrag aan heffingskorting, omdat je ook parttime recht hebt op de algemene heffingskorting (arbeidskorting is inkomensafhankelijk). Daar gaat het dus mis.

Maar je hoeft je echt geen zorgen te maken over de heffingskorting en vul gewoon lekker 1 juni 2015 in, want je gaat nauwelijks iets terug kunnen vragen. Als jij voor optie A gaat, dan ga jij op 24 uur na, een heel maandsalaris uitbetaald krijgen. Dus dan gaat het geen groot verschil opleveren in de heffingskorting die jij ontvangt over mei 2015 (want de heffingskorting die jij in mei ontvangt, is 1/12 waar jij op jaarbasis recht op hebt). Sterker nog, afhankelijk van hoeveel je gaat verdienen kan het zo wel eens zijn dat je zelfs al te veel heffingskorting hebt gekregen, want je hebt tegenwoordig afbouw van je heffingskorting naarmate je meer gaat verdienen.

Dus kies voor de optie waar jij het meeste salaris uit gaat halen, en zoals jij dat nu hebt aangegeven is dat optie A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
mikkl schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:09:
[...]

Je geeft het zelf al aan: de berekening houdt dan geen rekening met twee verschillende inkomens (even ervan uitgaande dat je ze dus apart invoert). Wat doet de site dan: dan krijg je twee maal de heffingskorting. één maal bij je eerste berekening en één maal bij je tweede berekening.
Nee, dit doet de site niet. Je kan aangeven of de loonheffingskorting toegepast moet worden of niet.
Je kunt dit alleen zo gebruiken om je inkomen te vergelijken en niet om op elkaar aan te vullen, dit zou in één berekening moeten. Het partime percentage verandert hier verder niets aan. De site denkt op dat moment dat jij gewoon partime werkt op jaarbasis en dan krijg jij alsnog het hele bedrag aan heffingskorting, omdat je ook parttime recht hebt op de algemene heffingskorting (arbeidskorting is inkomensafhankelijk). Daar gaat het dus mis.

Maar je hoeft je echt geen zorgen te maken over de heffingskorting en vul gewoon lekker 1 juni 2015 in, want je gaat nauwelijks iets terug kunnen vragen. Als jij voor optie A gaat, dan ga jij op 24 uur na, een heel maandsalaris uitbetaald krijgen. Dus dan gaat het geen groot verschil opleveren in de heffingskorting die jij ontvangt over mei 2015 (want de heffingskorting die jij in mei ontvangt, is 1/12 waar jij op jaarbasis recht op hebt). Sterker nog, afhankelijk van hoeveel je gaat verdienen kan het zo wel eens zijn dat je zelfs al te veel heffingskorting hebt gekregen, want je hebt tegenwoordig afbouw van je heffingskorting naarmate je meer gaat verdienen.

Dus kies voor de optie waar jij het meeste salaris uit gaat halen, en zoals jij dat nu hebt aangegeven is dat optie A.
Afgezien van alle berekeningen zal optie A sowieso de "meest veilige" zijn in 't kader van onterecht heffingkorting toepassen dus ik zal idd voor die optie gaan :) Allen bedankt voor de input!
Pagina: 1