4g telefoon met 3g abonnement. Slecht bereik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-03 17:30
Hey allen,

Kort vraagje.

Mijn vriendin wil een nieuwe telefoon kopen. Ze heeft een 3g abonnementje.
Ze heeft een aantal telefoons uitgezocht, waaronder de samsung core prime. Blijkt dat deze telefoon een '4g toestel' is.

De verkoper geeft aan dat ze beter niet dit toestel kan kopen aangezien ze een 3g abonnement heeft. Ze zou dan slecht bereik hebben. 'Omdat je telefoon verbinding probeert te maken met 4g, maar je simkaart dit niet ondersteunt, onstaat er ruis.'

Ik vind het een vreemd verhaal, maar je weet maar nooit.

Heeft iemand ervaring met een 4g toestel met een 3g abbo?

Groet,
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAkS1
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-09 11:28
Complete onzin! Veel nuttigs valt er verder niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

4G bereik is beter dan 3G bereik. Maar een 4G telefoon is niet slechter dan een telefoon met 3G. Wat een onzin is dat.

Een 4G telefoon is eigenlijk een toestel met: 4G, 3G, 2G and G(SM) :)

Je krijgt gewoon 3G verbindingen ipv 4G. Dat is alles. Ja, ervaring mee: Ik had een Galaxy S4 voordat Vodafone naar 4G ging :)

[ Voor 25% gewijzigd door Hann1BaL op 20-04-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Furiousrickz schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:14:
Heeft iemand ervaring met een 4g toestel met een 3g abbo?
Ja, en nee, hier heb je geen last van. Dus die kan je prima kopen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Helemaal onzin is het volgens mij niet. Mijn Nokia E51 probeerde ook regelmatig verbinding te maken met 3G, terwijl er geen USIM in zat..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Glashelder schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:30:
Helemaal onzin is het volgens mij niet. Mijn Nokia E51 probeerde ook regelmatig verbinding te maken met 3G, terwijl er geen USIM in zat..
Als je telefoon verbinding blijft proberen te maken heeft dat eigenlijk geen effect op het bereik, maar hooguit de batterijduur. Dan is het gewoon een kwestie van de functionaliteit uitzetten in de telefoon en heb je dat probleem ook weer opgelost. Dus het blijft toch wel helemaal onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
Wellicht heeft het toestel zelfs een optie om 4G uit te zetten ...
Ik heb zelf ook een 4G telefoon (Lumia 830) met een 3G sim (Vodafone Scherp), geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Als je 4G uitschakelt op het toestel dan probeert hij het niet meer en dan spaar je ook wat accu. Het feit dat hij het zo nu en dan probeert zou verder geen problemen moeten opleveren, dat merk je verder niet omdat het heel erg snel gaat en hij na een poging direct verdergaat op 3G.

Het verhaal over ruis klopt niet. Overigens heb je bij KPN en vooral Vodafone wel degelijk wat aan 4G qua beter bereik maar bij T-Mobile maakt het niet echt uit.

[ Voor 48% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-04-2015 08:55 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 11:00

itsalwaysme

Graast voor DB

PinokkioTV schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:49:
Wellicht heeft het toestel zelfs een optie om 4G uit te zetten ...
Ik heb zelf ook een 4G telefoon (Lumia 830) met een 3G sim (Vodafone Scherp), geen probleem.
Het uitzetten van 4G is volgens mij een optie van Android, dus lijkt me niet het probleem.

Ik heb zelf een Sony Xperia Z1 Compact (dus met 4G ondersteuning) en Tele2 heeft nog geen 4G ondersteuning. Dus doe alles op 3G, zoals alle andere: geen problemen. Ik denk dat de verkoper of een 4G abo wilt verkopen of met het verkopen van een andere 3G telefoon meer bonus krijgt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Glashelder schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:30:
Sorry, maar het is echt flauwekul van de bovenste plank. Een verkoper die hoognodig wat (bij)lessen moet krijgen want als je zulke onzin aan je klanten verkoopt dan hoor je niet in een winkel thuis. Een telefoon gaat geen verbinding (proberen te) maken met een netwerk waar hij geen verbinding mee kan maken. Hij probeert immers ook niet continu de 850/1900 band af te scannen die in Nederland niet gebruikt wordt, maar veel telefoons wel ondersteunen.

Verder is me niet duidelijk wat een µSIM er mee te maken heeft. Dit gaat slechts over het formaat van de kaart, niet over zijn mogelijkheden. Technisch is er namelijk geen verschil tussen de FF versies (Full, mini, micro, nano).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Raider095 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:06:
[...]

Sorry, maar het is echt flauwekul van de bovenste plank.
Net zo flauwekul als "de eerste keer dat je je toestel oplaadt moet je 10 uur onafgebroken opladen." Sinds NiCad niet meer wordt gebruikt hoeft dat niet meer.

Wat de verkoper bedoelt is dat als je een non-compliant NMT toestel hebt, dat er dan ruis kan ontstaan op de lijn van de PTT. Non-compliant toestellen willen namelijk weleens buiten het frequentiebereik van de PTT vallen, waardoor je ruis kunt krijgen. Het verhaal van de verkoper klopt dus wel, maar geldt niet meer voor 2G, 3G of 4G. De verkoper bedoelt de ruis die je ook op je autoradio op de LW en MW band hebt, als je niet precies op de juiste frequentie bent afgestemd. Overigens bestaat NMT niet meer.

Je kunt wel stroom besparen door 4G uit te schakelen in het toestel. Scheelt soms wel tot een dozijn aan uren.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 28-04-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry ik heb niet heel veel verstand van de techniek zelf, don't shoot me <3

Ik dacht dat een USIM een sim was welke het 3G netwerk op kon. De SIM die ik daarvoor had kon dat niet.

En die E51 probeerde het toch echt wel. Kan je wel leuk flauwekul noemen, maar maakt het niet minder waar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Trommelrem schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:09:
Wat de verkoper bedoelt is dat als je een non-compliant NMT toestel hebt, dat er dan ruis kan ontstaan op de lijn van de PTT. Non-compliant toestellen willen namelijk weleens buiten het frequentiebereik van de PTT vallen, waardoor je ruis kunt krijgen. Het verhaal van de verkoper klopt dus wel, maar geldt niet meer voor 2G, 3G of 4G. De verkoper bedoelt de ruis die je ook op je autoradio op de LW en MW band hebt, als je niet precies op de juiste frequentie bent afgestemd. Overigens bestaat NMT niet meer.
NMT ofwel 1G was deels analoog, maar met digitale sturing (ik zal de details achterwege laten). Als zo'n toestel niet op de juiste frequenties kan werken, dan is er simpelweg geen verbinding mogelijk. Tijdens "rust" luistert zo'n apparaat namelijk naar bepaalde datasignalen en als je een gesprek voert dan is deze analoog via een van de beschikbare gesprekskanalen. Ruis bestond in die tijd inderdaad nog, ongeacht of je nu een goed of slecht toestel had.

Een verkeerd toestel zal dus gewoon niet werken omdat hij de signalen niet kan vinden of niet herkent. Ruis op de lijn is ook hier (radiotechnisch gezien) een vaag verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Glashelder schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:11:
Sorry ik heb niet heel veel verstand van de techniek zelf, don't shoot me <3

Ik dacht dat een USIM een sim was welke het 3G netwerk op kon. De SIM die ik daarvoor had kon dat niet.

En die E51 probeerde het toch echt wel. Kan je wel leuk flauwekul noemen, maar maakt het niet minder waar.
Je hebt gelijk hoor, een USIM is geen microsim. De U slaat in dit geval op UMTS en niet op micro. Dat je E51 toch probeerde op 3G te komen lijkt mij een fout in het afhandelen van reject codes.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Er kan toch wel een kern van waarheid inzitten. Al is t wazig verteld. Storing heb je zeker niet, maar mindere dekking kan. Sommige 4G telefoons gebruiken een chipset die 2G/3G op minder frequenties ondersteund. En dan heb je minder bereik. Zo kunnen sommige Note4 s niet de 3G 900 aan. En dan profiteer je bij KPN en Tmobile niet van betere indoor.
Je moet even goed kijken welke banden hij voor 3 g doet. Moeilijk te zien want in lijstjes staat t vaak niet per tech gespecificeerd, soms doen ze wel 4 G in een band maar geen 3 GSite fabrikant ofzo.
De 2100 ( band 1 ) moet je hebben en bij Tmobile en KPN net OOK band 8.
2 G moet je op band 3 en 8 kunnen.

Extra complicerend is dat veel types meer versies hebben mt andere bandondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Vaak worden band's in Mhz uitgedrukt, hier kun je in ieder geval zien welke frequenties waar voor worden gebruikt:

Bron:KPN:
BandFrequentieNetwerk
20800MHz4G
8900MHz2G & 3G
31800MHz2G & 4G
251900MHzuplink
12100MHz3G
72600MHz4G & ??

Vodafone:
BandFrequentieNetwerk
20800MHz4G
8900MHz2G
31800MHz2G & 4G
251900MHzuplink
12100MHz3G
72600MHz4G & ??

T-Mobile
BandFrequentieNetwerk
8900MHz2G (verdwijnt in de toekomst) & 3G & 4G (in de toekomst)
31800MHz4G & 2G
251900MHzuplink
12100MHz3G
72600MHz4G && ??

Tele2 (gebruikt t-mobile voor non-4g):
BandFrequentieNetwerk
20800mhz4G
72600mhz4G & ??

Zum (Ziggo) (gebruikt Teleena (vodafone masten) voor non-4g):
BandFrequentieNetwerk
72600mhz4G

Voor 3g is het dus belangrijk om 900 & 2100 mhz ondersteuning te hebben. Ook is het handig om 2g ondersteuning te hebben: 900 mhz & 1800 mhz, voor het geval er geen 3g dekking is (zal niet heel vaak gebeuren maar toch). Het komt er dus op neer voor 3g is het beste om ondersteuning te hebben voor 900, 1800 en 2100 mhz.

[ Voor 62% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-07-2015 18:02 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

Sorcerer8472

Mens sana?

MetalfanBlackness schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:15:
Vaak worden band's in Mhz uitgedrukt, hier kun je in ieder geval zien welke frequenties waar voor worden gebruikt:

FrequentieNetwerkProvider(s)
800 MHz4gKPN / Vodafone / Tele2
900 MHz2G / 3GKPN / Vodafone / T-Mobile
1800 MHz2G / 4GKPN / Vodafone / T-Mobile
2100 MHz3GKPN / Vodafone / T-Mobile
2600 MHz4GKPN / Vodafone / T-Mobile / Tele2 / ZUM (ziggo)

Voor 3g is het dus belangrijk om 900 & 2100 mhz ondersteuning te hebben. Ook is het handig om 2g ondersteuning te hebben: 900 mhz & 1800 mhz, voor het geval er geen 3g dekking is (zal niet heel vaak gebeuren maar toch). Het komt er dus op neer voor 3g is het beste om ondersteuning te hebben vor 900, 1800 en 2100 mhz.
Als ik het nog even wat ingewikkelder mag maken voor je: T-Mobile doet ook 4G op 900 MHz :9

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Thks Sorcerer8472, ik heb mijn post een beetje aangepast, hij klopt volgens mij nog niet helemaal, maar zou wel beter moeten zijn dan wat hij was.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Pagina: 1