[ADV] Online Java Academy Afl. 1 - powered by Capgemini Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Mede-auteurs:
  • Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 19:49

Prx

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Dipsausje

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HCTmdup2PxQvNP2BpD48Xpou/full.jpg

Wat Java is, hoeven we je hier op Tweakers niet te vertellen en dat het een van de meest populaire programmeertalen is, ook niet. Veel van onze bezoekers staan aan het begin van hun carrière, hebben al wel enige programmeerkennis maar willen -als ze dat nog niet kunnen- ook graag in Java kunnen programmeren.

Herken je je in het bovenstaande, dan hebben we goed nieuws voor je. Tweakers en Capgemini hebben de handen ineen geslagen en speciaal voor de beginnende Java-programmeur een serie tutorials ontwikkeld. In twaalf afleveringen nemen we je graag mee in de wereld van Java en leren we je de basics van het ontwikkelen van een app in Java.

We beginnen (relatief) eenvoudig en voeren het niveau gaandeweg wat op. Iedere week komen er twee of drie nieuwe afleveringen online. Aan het einde van de tutorialreeks ben je in staat om zelf een app te ontwikkelen in Java. Bekijk op de actiepagina het overzicht van de tutorials.

De nieuwe tutorial bouwt telkens voort op de vorige tutorial. Mocht je al wat meer ervaring hebben, dan kun je ook tussentijds instappen. Bij iedere tutorial hebben we een forumtopic geopend. In dat topic kun je terecht met vragen en opmerkingen en helpen medewerkers van Capgemini (Dipsausje en Prx), Tweakers en vast ook andere users je graag verder.

Aan het einde van de reeks dagen we je graag uit om een eigen app te ontwikkelen en in te sturen. Degene met de beste* inzending belonen we met een Java Certified Associate Track-opleiding, ter waarde van € 7.500! Inzenden kan t/m 12 juli via e-mailadres: onlinejavaacademy@tweakers.net.

Heel veel plezier met S01E01!

Tutorial 1: Development environment & Hello world
In 12 tutorials leren we je de basics van het ontwikkelen van een Android app met behulp van Java. In deze eerste aflevering starten we met het inrichten van de ontwikkelomgeving en het schrijven we de eerste regels app code. Laat ons weten wat je ervan vindt! Makkelijk voor jou of loop je ergens tegenaan? Laat het ons weten en we helpen je graag verder!

*En wat betekent beste: die app die codetechnisch het beste werkt en waarin je ook laat zien de informatie uit de tutorials optimaal te hebben gebruikt.

Publicatieschema

tutorial 1 Development environment & Hello world topic 19-5-2015
tutorial 2 Layouts en eerste interactie topic21-5-2015
tutorial 3 Views en navigatie topic26-5-2015
tutorial 4 Actionbar en Searchview topic28-5-2015
tutorial 5 Debuggen, loggen en breakpointstopic 2-6-2015
tutorial 6 Externe libraries en het laden van plaatjestopic 4-6-2015
tutorial 7 Data van API ophalen en weergeven topic9-6-2015
tutorial 8 Dynamisch layout detailpagina topic11-6-2015
tutorial 9 Refresh in menu en dynamische titels topic16-6-2015
tutorial 10 Notificaties topic18-6-2015
tutorial 11 App voorbereiden op Storetopic 23-6-2015
tutorial 12 Recap en tips voor jouw eigen app topic25-6-2015
Inzenden tot en met:12-7-2015

De links werken vanaf 09:00 uur op de genoemde publicatiedatum.

[ Voor 53% gewijzigd door zeef op 03-06-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
Duidelijke video;netjes gedaan! Toch nog een vraag:vanwaar de voorkeur om een echte device initieel te gebruiken t.o.v. de emulator? Zijn er nog belangrijke verschillen/gotcha's tussen beide methodes of is het een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-07 22:23

frankkie12345

Android Developer (FM)

Waarom een CharSequence en niet een String?

[ Voor 5% gewijzigd door frankkie12345 op 19-05-2015 09:05 . Reden: typo ]

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
frankkie12345 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:04:
Waarom een CharSequence en niet een String?
Beide kan, hier wordt de discussie over waarom de één of de ander ook gevoerd: http://stackoverflow.com/...equence-vs-string-in-java en deze is dan ook wel interessant http://stackoverflow.com/...quence-and-string-in-java

[ Voor 17% gewijzigd door Dipsausje op 19-05-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
IFASS schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:48:
Duidelijke video;netjes gedaan! Toch nog een vraag:vanwaar de voorkeur om een echte device initieel te gebruiken t.o.v. de emulator? Zijn er nog belangrijke verschillen/gotcha's tussen beide methodes of is het een persoonlijke voorkeur.
Als je een echt device beschikbaar hebt, dan wil je om performance technische redenen wel graag die gebruiken.
Gelukkig is de performance met de Intel emulator variant al een stuk beter, maar de Intel variant is niet altijd een optie. Er zijn verder ook wel andere third party emulatoren die snel zouden moeten werken, maar dat is een heel ander onderwerp dan bijna weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Laatst online: 18:22

ikvanwinsum

/dev/null

Erg leuk initiatief! Ik vraag me af, zeker als de code langer wordt, of het niet handiger is om de code in te kleuren, zoals veel IDE's (zo niet alle) ook doen. Dat maakt het helemaal bij lange stukken code een stuk beter leesbaar.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
ikvanwinsum schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:02:
Erg leuk initiatief! Ik vraag me af, zeker als de code langer wordt, of het niet handiger is om de code in te kleuren, zoals veel IDE's (zo niet alle) ook doen. Dat maakt het helemaal bij lange stukken code een stuk beter leesbaar.
Bedoel je de code die getoond wordt in de video? :)

Ah, je doelt op de relevante code die onder de tutorial wordt geplaatst. Dat zou misschien wel handig zijn, ware het niet dat je het zelf naar jouw eigen editor kunt kopiëren om verder mee te werken. Op die manier zie je het ook wel goed.

Ik zie het overigens ook niet zo voor me dat we hele grote delen programmacode daar plaatsen, dat wordt wat gortig. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Prx op 19-05-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Laatst online: 18:22

ikvanwinsum

/dev/null

Ik bedoelde eigenlijk meer de code die getoond wordt onder de video. Bij zo'n klein stukje als nu maakt het niet zoveel uit, maar naarmate de code langer wordt is het handig het in te kleuren zoals ook android studio doet. Ik vind dat zelf een stuk prettiger lezen. :)

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 22:58
zeef schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:02:
[afbeelding]
Aan het einde van de reeks dagen we je graag uit om een eigen app te ontwikkelen en in te sturen. Degene met de beste* inzending belonen we met een Java Certified Associate Track-opleiding, ter waarde van € 7.500! Inzenden kan t/m 12 juli via e-mailadres: onlinejavaacademy@tweakers.net.
Wat gebeurt er vervolgens met de app als je het ingeleverd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:37
Ik vind het een erg leuk initiatief!
Ik ben zelf Junior Software Developer, maar heb een grote liefde voor Java en Android.
Het certificaat OCA ( Certified Associate ) heb ik al, en het is zeker te doen als je goede basis kennis hebt van Java.
Ik ga de video's zelf volgen, misschien kan ik leuke feedback geven en natuurlijk hoop ik er iets van te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-03 23:37
Wat een leuk initiatief! Meteen even gedeeld met mijn docent informatica! :)
Goed onderwijs maken we samen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jofairden op 19-05-2015 16:18 ]

GIMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
WildeBeestje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:14:
[...]

Het intellectueel eigendom blijft bij jou. Wij beoordelen slechts. Dus als je de nieuwe Flappybird hebt gemaakt, loop jij lekker binnen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IMarks
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 12:09
Leuk en handig initiatief. Zelf een tijdje geleden geprobeerd een app te maken maar is niet echt goed gelukt.
Heb de functies die ik zelf nodig had wel werkend gekregen maar de details om de app ook release ready te krijgen, zoals het uiterlijk, resetten van een view als een activity klaar was, ect.
Deze tutorial, in ieder geval de komende videos, zullen me zeker gaan helpen de struikelblokken die ik had te overwinnen.

Wat me opvalt in de tekst is dat er gesproken wordt over starters. Hoewel deze video nog makkelijk te begrijpen is gaat de video er wel erg snel doorheen, ik kan me voorstellen dat dit voor starters het wel iets lastiger maakt en ze vaak net even een paar seconden terug moeten. Misschien een klein verbeterpuntje daarin.

Wat ik me tevens afvraag is of deze tutorials ook in gaan in versie targeting, ik zie bijvoorbeeld heel veel apps material design bevatten op android 4.x terwijl er vrijwel geen geschikte documentatie van te vinden is die een starter helpt te begrijpen hoe het nou werkt, waar die op moet letten ect.

Verder een top video en uitleg en kijk uit naar de komende weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorboy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-07-2021
Hmm ik dacht dat deze tutorials wel nuttig zouden gaan zijn, maar als het in deze lijn doorzet heb ik hier vrij weinig aan. Er wordt erg snel door de stof heen gegaan zonder echt uitleg te geven over wat er nu gebeurd. Nu is dat in deze tutorial nog wel te volgen (ik bedoel ik snap zelf ook wel dat CharSequence een opeenvolging van karakters zijn (en dus een zin o.i.d.)) maar aan de manier waarop er in deze tutorial door de code heen wordt gegaan geeft me alleen maar slechte hoop voor komende tutorial.
Jammer ik had echt gehoopt dat ik hier iets mee zou kunnen, maar ik vrees het ergste.

p.s. waarom gebruik je java hier alleen voor Android? Ik zou graag java breder willen gebruiken maar dat is niet echt te doen denk ik met een tutorial als deze. Jammer (again!)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokumpje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-04 06:21
Leuke tutorial! Ik heb altijd al mijn eigen app willen maken maar nooit een idee gehad waar ik zou moeten beginnen! Ik heb totaal geen evaring met java of welk ander code programma dan ook. Maar tis me gelukt om Hello World op me telefoon te laten verschijnen! Het is me ook gelukt om de extra opdraagt 1a te doen. Helaas heb ik wat moeite om 1b voor elkaar te krijgen. Zodra ik wat meer tijd heb ga ik er even goed voor zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryflex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 21:31
Zoals hier boven genoemd gaat men erg snel door de stof heen. Met de coding ervaringen in andere talen is het nog wel te volgen maar moet ik wel af en toe een stukje terug.
Beide opdrachten om te testen wat je geleerd hebt zijn met wat Google werk goed te doen maar hebben buiten het kopiëren van de eerder gebruikte toast code weinig met de uitgelegde stof te maken.
Ga de tutorials zeker verder volgen, altijd leuk om weer eens wat nieuws te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:24
Waarom telkens een week wachten op de volgende video?
Ik wil nu door! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 15:38
Hij gaat inderdaad wel redelijk snel door de stof. Maar met de links erbij is het goed te doen. De tweede extra opdracht is eigenlijk tutorial 2?

[ Voor 20% gewijzigd door carpebios op 19-05-2015 18:22 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
gwie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:13:
Waarom telkens een week wachten op de volgende video?
Ik wil nu door! :D
Ok, doen we donderdag! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedDude9
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 12:03
Ben best wel geintresseerd in deze tutorials, maar ik heb nogal moeite om het programma goed werkend te krijgen met mn telefoon. Heb een Oneplus One op de laatste versie van cyanogenmod (CM12) maar hij is niet te zien in Android studio. Debug mode staat aan, en de pc ziet m wel.
De emulator vereist een intel cpu blijkbaar, dus die kan ik niet draaien met mn AMD processor. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan de praat krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwie
RedDude9 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:34:
Ben best wel geintresseerd in deze tutorials, maar ik heb nogal moeite om het programma goed werkend te krijgen met mn telefoon. Heb een Oneplus One op de laatste versie van cyanogenmod (CM12) maar hij is niet te zien in Android studio. Debug mode staat aan, en de pc ziet m wel.
De emulator vereist een intel cpu blijkbaar, dus die kan ik niet draaien met mn AMD processor. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan de praat krijg?
Zie je in appparaatbeheer je telefoon onder "ADB interface" staan? Bij mij stond er een foutmelding bij en moest ik het stuurprogramma nog even handmatig installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-07 06:44

momania

iPhone 30! Bam!

Leuk initiatief, maar waarom trouwens Android? Als ik naar de titels van de tutorials kijk gaat het niet echt om het leren van Java, maar meer om het leren van Adroid (Java) development, waar de focus vooral op de user interactie en functionaliteit ligt en niet zo zeer op algemeen Java programmeren. :)

De titel van de advertorial is dus een beetje misleidend. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDude9
  • Laatst online: 07-04 12:03
gwie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:37:
[...]

Zie je in appparaatbeheer je telefoon onder "ADB interface" staan? Bij mij stond er een foutmelding bij en moest ik het stuurprogramma nog even handmatig installeren.
Dank je! Heb ook even handmatig de drivers geinstalleerd, nu werkt het wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
WildeBeestje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:14:
[...]

Ik denk niet dat, op basis van deze tutorials, er een commercieel product uit komt rollen. Het is vooral een leerproces en een leuke actie. Mocht je daar echt een sluitend antwoord op willen hebben dan moet ik het navragen, maar ik denk dat het neerkomt op wat ik al neer heb gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwie
Prx schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:02:
[...]

Ik denk niet dat, op basis van deze tutorials, er een commercieel product uit komt rollen. Het is vooral een leerproces en een leuke actie. Mocht je daar echt een sluitend antwoord op willen hebben dan moet ik het navragen, maar ik denk dat het neerkomt op wat ik al neer heb gezet. :)
Wat zeef eerder heeft gezegd:
zeef schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:27:
[...]

Het intellectueel eigendom blijft bij jou. Wij beoordelen slechts. Dus als je de nieuwe Flappybird hebt gemaakt, loop jij lekker binnen. ;)
Of zit het toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
YouTube: Wall E Meets Eve *O*

Het lijkt mij wel leuk om weer wat met Android te doen. 3 jaar geleden had ik wat puzzeltjes in de play-store gezet, maar die zijn er pas geleden uitgeknikkerd (had een licentie moeten accepteren ofzo; mijn ads was ik eerder al kwijt wegens misbruik :X ).

Mijn mening over deze aflevering: goed te volgen als je al wat ervaring hebt met programmeren. Tempo is lekker snel en de totale duur van 5 minuten is ook te pruimen (denk dat 10 min de max is voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Wat ik mij afvraag is welke literatuur ze bij zo'n cursus gebruiken?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
gwie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:18:
[...]

Wat zeef eerder heeft gezegd:

[...]

Of zit het toch anders?
Oh nee hoor, dan is het precies zoals zeef het ook al aangeeft. Alles is ter lering en vermaak en als jij er miljonair mee wordt dan verwacht ik niets meer dan een chocolade bol (van de Groot uit 's-Hertogenbosch natuurlijk). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Altijd weer dat zinloze geneuzel over intellectueel eigendom. Mensen denken hier op tweakers dat je geld kan verdienen met een simpele app in de play-store. Dat valt vies tegen. Ik had ruim 10.000 actieve gebruikers en verdiende daarmee maar een paar tientjes per maand (vooral advertenties, betalende gebruikers zijn er niet).

Wil je 'redelijk' geld verdienen met apps, dan moet je voor/in opdracht van bedrijven ontwikkelen. Vergelijk het maar met het bouwen van een website. Zelfstandig een website bouwen en hosten en daarmee financieel binnenlopen is vrijwel uitgesloten. Bouw je websites in opdracht, dan kan je daar vaak best van leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwie
Daos schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:46:
Altijd weer dat zinloze geneuzel over intellectueel eigendom. Mensen denken hier op tweakers dat je geld kan verdienen met een simpele app in de play-store. Dat valt vies tegen. Ik had ruim 10.000 actieve gebruikers en verdiende daarmee maar een paar tientjes per maand (vooral advertenties, betalende gebruikers zijn er niet).

Wil je 'redelijk' geld verdienen met apps, dan moet je voor/in opdracht van bedrijven ontwikkelen. Vergelijk het maar met het bouwen van een website. Zelfstandig een website bouwen en hosten en daarmee financieel binnenlopen is vrijwel uitgesloten. Bouw je websites in opdracht, dan kan je daar vaak best van leven.
Het is inderdaad moeilijk om echt je brood te verdienen met een (simpele) app.

Het is echter niet zo gek de voorwaarden van deelname nog even duidelijk te krijgen toch? Je zal maar een super leuk idee hebben waar je mee verder wilt en dat dat niet kan omdat je voor de lol hebt meegedaan aan een wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
De beste inzending wordt beloond met een Java Certified Associate Track-opleiding. Da's een mooie prijs.

Maar kennelijk gaat het om een opleiding van 40 dagdelen in Utrecht. Wat als je nou niet in de omgeving van Utrecht woont en 40 keer naar Utrecht reizen niet echt haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
De discussie over wat er met de inzendingen gebeurt snap ik best. Ook als je geen miljoenen verwacht te verdienen is het prettig om te weten wat er te verwachten valt en dat je zelf de regie blijft houden.
IMarks schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:38:
Wat ik me tevens afvraag is of deze tutorials ook in gaan in versie targeting, ik zie bijvoorbeeld heel veel apps material design bevatten op android 4.x terwijl er vrijwel geen geschikte documentatie van te vinden is die een starter helpt te begrijpen hoe het nou werkt, waar die op moet letten ect.
Voor zover ik weet gaan de tutorials daar niet verder op in. Er zijn wel een drietal pagina's in de Android documentatie die daar meer over vertellen: 1, 2, 3

Ik denk dat de "Platform Highlights" in de tabel op de eerste pagina het beste kunnen helpen met de selectie van welke versie je het beste kan selecteren voor je app. Daar wordt beschreven wat de grote veranderingen voor app developers zijn per versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Net de eerste video afgerond. Was goed te doen, al ging het some wat rap. De chalanges vond ik leuk, en met wat lezen in de Android documentatie is het goed te doen.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br3wmaster
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-07 10:27
Leuk idee Tweakers en Capgemini natuurlijk! Gaan we mee beginnen ben benieuwd of ik het kan volgen :)

PSN: Brwmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passantr
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-02 10:53
Geweldig!! Was me net aan het verdiepen in Java, maar dit is welkom. Ben namelijk een beginner. Ik moest de video dan ook een paar keer terugspoelen :-)

Overigens was ik vooral tijd kwijt aan het aansluiten van een Android telefoon op de computer. Na een uur zoeken en diverse drivers (proberen te) installeren, las ik ergens iets over de USB kabel. En warempel: met een andere kabel werkte het meteen goed.

Ben nu aan het bekijken hoe ik opdracht 1b kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
carpebios schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:07:
Wat ik mij afvraag is welke literatuur ze bij zo'n cursus gebruiken?
Ik heb het even voor je nagevraagd. De cursus is voornamelijk tot stand gekomen met hulp van ervaringsdeskundige in app development en verder is er gebruik gemaakt van het Java Associate Curriculum van de Capgemini Academy en de algemene Android documentatie.

Overigens erg leuk om de respons hier te lezen. Ik hoop dat iedereen die mee wil doen wat van de cursus opsteekt en er vooral ook plezier in heeft. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-07 16:28
Leuke actie, al is het maar om iets bij te leren!

Hoewel ik het filmpje ook een aantal keer pauze moest zetten, vind ik het niveau niet te hoog.
Als je een beetje tweaker (of toekomstig programmer) bent, dan ga je zelf wel neuzen om tot de oplossing te komen. Zo waren de links die bij de tutorial stonden zeer behulpzaam om de challenges tot een goed einde te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
MIster X schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 04:57:
De beste inzending wordt beloond met een Java Certified Associate Track-opleiding. Da's een mooie prijs.

Maar kennelijk gaat het om een opleiding van 40 dagdelen in Utrecht. Wat als je nou niet in de omgeving van Utrecht woont en 40 keer naar Utrecht reizen niet echt haalbaar is?
Vraag ik me ook af!
Echter, leuk initiatief sowieso. Ik blijf even volgen, misschien stap ik ook in. (Al >6 jr java-bekend echter geen android dev kennis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
gwie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:52:
[...]

Het is inderdaad moeilijk om echt je brood te verdienen met een (simpele) app.

Het is echter niet zo gek de voorwaarden van deelname nog even duidelijk te krijgen toch? Je zal maar een super leuk idee hebben waar je mee verder wilt en dat dat niet kan omdat je voor de lol hebt meegedaan aan een wedstrijd.
Ik kan ondertussen het sluitende antwoord geven dat al het intellectuele eigendom bij de maker van de applicatie blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06
Misschien handig om in de volgende video's de challenges wat duidelijker te zetten ipv 1 zin.
Het maken van 4 knoppen kan in een aantal manieren en voor een beginner die deze video's aangrijpt om met Java te starten is het echt een bomen !== bos verhaal hierdoor.

Uiteindelijk wel knoppen kunnen maken maar het is echt houtje touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwie
MuddyMagical schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:14:
Misschien handig om in de volgende video's de challenges wat duidelijker te zetten ipv 1 zin.
Het maken van 4 knoppen kan in een aantal manieren en voor een beginner die deze video's aangrijpt om met Java te starten is het echt een bomen !== bos verhaal hierdoor.

Uiteindelijk wel knoppen kunnen maken maar het is echt houtje touwtje.
De linkjes die onder de video staan hebben mij erg geholpen bij de challenge. Ik heb al ervaring met Python en C programmeren, dus dat is wel een verschil met iemand die echt net begint met programmeren.

Het blijft natuurlijk wel een challenge en programmeren leer je nu eenmaal vooral door te zoeken naar voorbeelden en deze toe te passen in je eigen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 21:45
Iemand ook al problemen bij de installatie van Android Studio? Intel HAXM kan niet worden geïnstalleerd... ook bij "choose a running device" kan er geen apparaat worden geselecteerd, terwijl de developers modus aanstaat en USB debugging is aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat het probleem is met de Intel HAXM virtual machine weet ik zo even niet. Nou is die virtual machine eigenlijk alleen handig als je ook over een apparaat beschikt met een Intel SoC.

Wat betreft het niet kunnen selecteren van een fysiek device, dat ligt aan het feit dat de USB driver die geinstalleerd is voor je Android device niet geschikt is voor het ontwikkelen van Apps. Meestal is dit het gevolg van het installeren van een device specific driver voor je Android device. Voorbeelden waar ik in het verleden tegen aan ben gelopen zijn o.a. Asus en Samsung USB drivers die niet geheel compliant zijn.

Wat bij mij gewerkt heeft in het verleden is de USB driver verwijderen terwijl je Android device via USB is aangesloten op je PC en dan zoeken op gewijzigde apparaten via de device manager. De USB driver wordt dan opnieuw geinstalleerd waarna het gewoon zou moeten werken.

Op http://developer.android.com/tools/extras/oem-usb.html staat uitgelegd hoe je de USB driver kunt installeren voor gebruik met Android Studio.

Met het commando
adb devices
kun je zien of de installatie van je USB driver correct uitgevoerd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Mohius op 20-05-2015 17:07 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 16:45

BBrunekreeft

Dus...

LH21 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:54:
Iemand ook al problemen bij de installatie van Android Studio? Intel HAXM kan niet worden geïnstalleerd... ook bij "choose a running device" kan er geen apparaat worden geselecteerd, terwijl de developers modus aanstaat en USB debugging is aangevinkt.
Ik had dat probleem ook.
Na veel zoeken las ik hier (derde post van onder af) dat je een sfc /scannow moet doen.
En dat hielp bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 12:09
Dipsausje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 07:04:

Voor zover ik weet gaan de tutorials daar niet verder op in. Er zijn wel een drietal pagina's in de Android documentatie die daar meer over vertellen: 1, 2, 3

Ik denk dat de "Platform Highlights" in de tabel op de eerste pagina het beste kunnen helpen met de selectie van welke versie je het beste kan selecteren voor je app. Daar wordt beschreven wat de grote veranderingen voor app developers zijn per versie.
Bedankt, dit zijn al informatieve linkjes. Maar waar ik vooral op doelde was de backwards-compatibility. Dus om (voornamelijk) material design werkend te krijgen op android 4.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leuke actie! Zowel de tutorials als het wedstrijdelement. Mijn voorkeur gaat uit naar tekst + afbeeldingen, ik ben niet zo'n fan van video, maar toch leuk. Ik ga het volgen. Ben beginnend app developer.

Gaat het bij deze cursus om Java of om Android?

Met andere woorden: Wordt Android gebruikt als middel om Java op een leuke manier aan te bieden? (Android is imho leuker dan Swing). Of is Android de hoofdzaak?

Wordt er in de praktijk veel ontwikkeld voor Android met Java? Nadeel is dat je code niet kunt gebruiken voor een iOS-app en daar weer apart voor moet schrijven. Wordt Android Studio veel gebruikt of zijn het toch vooral cross-platform pakketten zoals Corona SDK die relevant zijn?

Wat mij opvalt in de tutorial: In het voorbeeld wordt een typfout gemaakt. Het woord "duration" wordt onjuist gespeld, er wordt geschreven "int dureation = ...". Vervolgens wordt "duration" wel goed geschreven, waardoor de variabele rood wordt. Er wordt verteld over code die rood wordt en er volgt uitleg over het importeren van classes met alt+enter. Vervolgens is ook spontaan dat woord "duration" niet rood meer, omdat de typfout ook gecorrigeerd is. Dat heeft echter niets met het importeren van classes te maken. Een slordigheidje?

[ Voor 27% gewijzigd door SvMp op 20-05-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Laatst online: 15-04-2023
Ik ben ook een noob dev kan iemand mij misschien helpen met de 2 challenges dat je die text toast ergens anders laat verschijnen en de 4 knoppen misschien een link naar een tut voor de CharSequence :) !

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
RoffaboyS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:01:
Ik ben ook een noob dev kan iemand mij misschien helpen met de 2 challenges dat je die text toast ergens anders laat verschijnen en de 4 knoppen misschien een link naar een tut voor de CharSequence :) !
Ik denk dat spoilers plaatsen niet gewenst is, maar ik kan wel richting geven.

Toast is een class. Alles in Java en Android komt voort uit classes. Namen van classes worden altijd met een hoofdletter geschreven, en zijn zodoende gemakkelijk te herkennen. Om iets te doen met een class waarbij je niet weet hoe het moet, moet je documentatie over de class opzoeken. Toast is een Android class. Op http://developer.android.com/ staan de Android classes keurig gedocumenteerd, ook Toast :)

Die 4 knoppen: Heeft niet zo veel te maken met CharSequence, maar meer met de vraag over hoe knoppen te plaatsen in je app en hoe je er voor kunt zorgen dat er iets gebeurt als je op de knop drukt. Dat is in elke Android tutorial, waar er velen van zijn, terug te vinden. In de eerste tutorial van deze reeks wordt daar niets over verteld.

EDIT: Check die links onder de tutorial, daar kun je alles vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
@SvMP Bedankt gozer ik heb de search gebruikt op de dev site van android daar wordt het inderdaad uitgelegd ik kan nu verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Draait iemand dit vanuit een virtual machine? Op internet is er bar weinig over te vinden omdat het meeste gaat over virtuele telefoons aan android studio koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Brilsmurfffje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:25:
Draait iemand dit vanuit een virtual machine? Op internet is er bar weinig over te vinden omdat het meeste gaat over virtuele telefoons aan android studio koppelen.
Ja ik draai het virtueel standaard is het een Nexus 5 maar ik heb eentje gemaakt met Nexus 6, om dat ook te doen start je Android Studio dan ga je naar Tools > Android > Avd Manager als het goed is dan zie je onder aan staan create virtual device of start de standaard Nexus 5 :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoffaboyS op 20-05-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RoffaboyS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:43:
[...]

Ja ik draai het virtueel standaard is het een Nexus 5 maar ik heb eentje gemaakt met Nexus 6, om dat ook te doen start je Android Studio dan ga je naar Tools > Android > Avd Manager als het goed is dan zie je onder aan staan create virtual device of start de standaard Nexus 5 :)
Nee ik bedoel dat je Android studio installeert op een OS dat je draait in een virtuele machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Brilsmurfffje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:50:
[...]

Nee ik bedoel dat je Android studio installeert op een OS dat je draait in een virtuele machine
Ok maar dat is een ander onderwerp deze topic gaat alleen over android dev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Yes ik heb mijn eerste eigen code gemaakt voor Challenge 1:

spoiler:
toast.setGravity(Gravity.CENTER_VERTICAL, 0, 0);

Dit is echt cool en leuk om te doen ik hoop dat mijn app gaat winnen. :p

[ Voor 4% gewijzigd door RoffaboyS op 20-05-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Misschien achter spoiler code zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
  • Laatst online: 03-07 21:45
Mohius schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:58:
Wat het probleem is met de Intel HAXM virtual machine weet ik zo even niet. Nou is die virtual machine eigenlijk alleen handig als je ook over een apparaat beschikt met een Intel SoC.

Wat betreft het niet kunnen selecteren van een fysiek device, dat ligt aan het feit dat de USB driver die geinstalleerd is voor je Android device niet geschikt is voor het ontwikkelen van Apps. Meestal is dit het gevolg van het installeren van een device specific driver voor je Android device. Voorbeelden waar ik in het verleden tegen aan ben gelopen zijn o.a. Asus en Samsung USB drivers die niet geheel compliant zijn.

Wat bij mij gewerkt heeft in het verleden is de USB driver verwijderen terwijl je Android device via USB is aangesloten op je PC en dan zoeken op gewijzigde apparaten via de device manager. De USB driver wordt dan opnieuw geinstalleerd waarna het gewoon zou moeten werken.

Op http://developer.android.com/tools/extras/oem-usb.html staat uitgelegd hoe je de USB driver kunt installeren voor gebruik met Android Studio.

Met het commando
adb devices
kun je zien of de installatie van je USB driver correct uitgevoerd is.
De USB driver voor mijn tablet bleek inderdaad niet goed geïnstalleerd. Hoe simpel kan het soms zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Ik zit weer vast ik heb 4 toasts gemaakt maar weet niet hoe je 4 buttons moet maken en het linken naar de 4 activity's kan iemand mij helpen daarmee?

[ Voor 11% gewijzigd door RoffaboyS op 20-05-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

RoffaboyS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:51:
Ik zit weer vast ik heb 4 toasts gemaakt maar weet niet hoe je 4 buttons moet maken en het linken naar de 4 activity's kan iemand mij helpen daarmee?
Je hebt maar 1 activity nodig, die mainActivity die je al hebt. Voor de rest maakt je de knoppen in het xml bestand. Hierna kan je met een onClickListener in de mainActivity op elke knop een functie aanroepen die weer de toast laat zien :) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
RoffaboyS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:51:
Onderaan de tutorial staan wat linkjes. Ook eentje naar een andere tutorial, waarin wordt uitgelegd hoe buttons werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Salmon schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:59:
[...]

Je hebt maar 1 activity nodig, die mainActivity die je al hebt. Voor de rest maakt je de knoppen in het xml bestand. Hierna kan je met een onClickListener in de mainActivity op elke knop een functie aanroepen die weer de toast laat zien :) succes!
Heb de buttons gemaakt maar hoe moet ik onClickListener implementeren? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

RoffaboyS schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 01:08:
[...]

Heb de buttons gemaakt maar hoe moet ik onClickListener implementeren? ;w
Lees nu eens goed de documentatie door. Er is ook een stuk over de buttons:

http://developer.android....s/ui/controls/button.html

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 11:24
Aangezien ik zelf geen android device meer heb, heb ik het via de Emulator gedaan.

Als je problemen krijgt met HAXM:
emulator: ERROR: x86 emulation currently requires hardware acceleration! Please ensure Intel HAXM is properly installed and usable. CPU acceleration status: HAX kernel module is not installed!
Ga dan naar Tools > Android -> SDK Manager
Installeer hier Intel x85 Emulator Accelerator (HAXM installer) (bij mij stond deze helemaal onderaan).

Op het moment dat er installed staat ben je nog niet klaar ga naar:
C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Android\sdk\extras\intel\Hardware_Accelerated_Execution_Manager en open hier de intelhaxm-android.exe setup.

Nadat ik deze stappen voltooid had kon ik de tutorial volgen in de emulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
  • Laatst online: 23:13
Leuk initiatief! Alleen de stap tussen opdracht 1a en 1b is m.i. vrij groot.

1a is vrij simpel. 1b is het maken van een dialog met vier buttons met een onclicklistener en dan moet je toch echt de documentatie induiken. Ik ben er helaas nog niet helemaal achter hoe ik dat mét en zonder xml kan doen.

spoiler:
Klopt het dat je zonder xml maximaal 3 buttons op een dialog kan plaatsen? En bij meer buttons een View/layout moet maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Vulchare op 21-05-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Vulchare schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:15:

1a is vrij simpel. 1b is het maken van een dialog met vier buttons met een onclicklistener en dan moet je toch echt de documentatie induiken. Ik ben er helaas nog niet helemaal achter hoe ik dat mét en zonder xml kan doen.

spoiler:
Klopt het dat je zonder xml maximaal 3 buttons op een dialog kan plaatsen? En bij meer buttons een View/layout moet maken?
spoiler:
Klopt gedeeltelijk, er zijn zover ik weet twee manieren om meer buttons in een dialog te krijgen, waarvan er één xml vereist. Kan stackoverflow je verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Vulchare schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:15:

spoiler:
Zoiets zou je kunnen doen (Of gewoon een AlertDialog maken):
In je java bestand:
spoiler:
Dialog settingsDialog = new Dialog(this);
settingsDialog.getWindow().requestFeature(Window.FEATURE_NO_TITLE);
settingsDialog.setContentView(getLayoutInflater().inflate(R.layout.button_layout
, null));
settingsDialog.show();

In een xml (zoals button_layout.xml)
spoiler:
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content"
android:orientation="vertical">
<Button android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content"
android:text="OK" android:onClick="dismissListener"/>
<Button android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content"
</LinearLayout>

bron: StackOverflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 17:38
Wat een toffe actie! Elke website kan wel wat (gesponderde) electronica weggeven, maar dit is echt een Tweakers actie vind ik zelf.

Ik zelf kom nog niet veel verder dan bestaande scripts / code een beetje te lezen een aan te passen aan mijn wensen. Echt coden kan ik absoluut niet.

Maar, ga toch de tutorial af maken en kijken hoe ver ik kom. Ben ook al een tijdje zelf bezig JS te leren via codeacademy, maar hierbij werk je echt toe naar een doel en je ziet het resultaat meteen op je gsm!

Ik ga dus niet meedoen om de hoofdprijs maar daarom vind ik deze actie ook zo sympathiek; ook als je niet wint heb je er wat aan.

Net les 1 afgekeken, morgen maar eens googlen hoe je uberhaupt een button maakt, en dan op naar les twee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 15:25
Hoe lang blijven deze videos online (aangezien ik het soms een beetje laat liggen :/ )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 17:38
sdk16420 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 00:17:
Hoe lang blijven deze videos online (aangezien ik het soms een beetje laat liggen :/ )?
Ik dacht precies hetzelfde. Heb de eerste 2 maar snel opgeslagen op mijn pc :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Goede vraag. Ga ik achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Laatst online: 19-06 18:23
Dag,

Ik krijg deze melding als ik mijn Preview wil bekijken:

Rendering problems
The following classes could not be found:
- android.support.v7.internal.witget.ActionBarOverlayLayout. (fix Build Path, Create Class)
Tip: try to build the project

Wat moet ik hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
henrim schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 10:49:
Dag,

Ik krijg deze melding als ik mijn Preview wil bekijken:

Rendering problems
The following classes could not be found:
- android.support.v7.internal.witget.ActionBarOverlayLayout. (fix Build Path, Create Class)
Tip: try to build the project

Wat moet ik hier mee?
Dat had ik ook! Het schijnt een bug te zijn in Android Studio. Ik heb de volgende oplossing op Stackoverflow gevonden:
Workaround 1: First manually build the project (Build > Rebuild project), then manually sync the project (using the Sync with Gradle files in the toolbar, or from the Tools > Android menu), then finally press Refresh in the toolbar above the layout editor.
http://stackoverflow.com/...lasses-could-not-be-found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
Azer schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:11:
[...]

Dat had ik ook! Het schijnt een bug te zijn in Android Studio. Ik heb de volgende oplossing op Stackoverflow gevonden:

[...]

http://stackoverflow.com/...lasses-could-not-be-found
Dankje, ik ga het binnenkort ook even proberen!

[ Voor 79% gewijzigd door henrim op 23-05-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
RedDude9 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:34:
Ik had dit eerst ook met mijn telefoon, ik weet niet hoe het bij Oneplus zit maar toen ik mijn telefoon aansloot kreeg ik een lijstje met drivers, ik heb er een geprobeerd en toen deed die het.
Je moet proberen de adb driver te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door henrim op 23-05-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ik heb het nagevraagd en de video's zouden sowieso tot het einde van het jaar beschikbaar moeten blijven. Als je tot dan wacht ben je echter wel wat laat om nog in te zenden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Dipsausje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Ik heb het nagevraagd en de video's zouden sowieso tot het einde van het jaar beschikbaar moeten blijven. Als je tot dan wacht ben je echter wel wat laat om nog in te zenden... :P
top, bedankt voor de moeite!

Ik hoop er dan in de vakantie wat tijd aan te kunnen besteden. Inzenden verwachtte ik toch al niet te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Nou ik ben nog steeds bezig met de 4 buttons eigenlijk wil ik niet verder gaan naar de volgende tut als ik de 2de challenge nog niet kan doen kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
RoffaboyS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:26:
Nou ik ben nog steeds bezig met de 4 buttons eigenlijk wil ik niet verder gaan naar de volgende tut als ik de 2de challenge nog niet kan doen kan iemand mij helpen?
Wat lukt er precies niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Het tweaker message laten verschijnen bij de 4 buttons. Ik ben tot de 4 buttons gekomen maar verder weet ik niet hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
RoffaboyS schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Het tweaker message laten verschijnen bij de 4 buttons. Ik ben tot de 4 buttons gekomen maar verder weet ik niet hoe je dat moet doen.
Had je deze al gevonden?
http://stackoverflow.com/a/20881011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Ja gister had ik iets gevonden over een dialog maar niet zo uitgebreid als die link bedankt ik denk dat ik het nu wel kan doen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675900

uh, hoe kan ik de positie van die melding wijzigen? kunnen jullie de volgende keer misschien ook de oplossing van de challange geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Anoniem: 675900 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:58:
uh, hoe kan ik de positie van die melding wijzigen? kunnen jullie de volgende keer misschien ook de oplossing van de challange geven? :)
Deze code zet het in de center ik ben nu bezig met de tweede challenge dus die heb ik nog niet.

spoiler:
toast.setGravity(Gravity.CENTER_VERTICAL, 0, 0);
toast.setDuration(Toast.LENGTH_LONG);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Dat was echt dom de buttons worden gewoon uitgelegd in de tweede tut xD nou ja lekker verder dan he :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Leuke actie van tweakers en Capgemini. Echter loop ik nu al tegen een probleem aan 8)7.

Waarom krijg ik deze melding als ik op het play icoon druk? Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qp8mLCX.png

USB debugging staat aan, alles gedaan zoals in de tutorial.

[ Voor 6% gewijzigd door peakrever op 30-05-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Arthur-M. schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:56:
Leuke actie van tweakers en Capgemini. Echter loop ik nu al tegen een probleem aan 8)7.

Waarom krijg ik deze melding als ik op het play icoon druk? [afbeelding]

USB debugging staat aan, alles gedaan zoals in de tutorial.
Dat kreeg ik ook. (tijdelijke) oplossing is:

rechtermuisklik op app in het linker frame
Open Module Settings (F4)
Build Tools Version op 22.0.1 zetten (of iig naar een lagere versie)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/koXF5bXBsZb3VlK12AAd4Dzw/medium.png
Hij moet dan wel weer alles indexeren helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door HallonRubus op 30-05-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
sdk16420 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:38:
[...]

Dat kreeg ik ook. (tijdelijke) oplossing is:

rechtermuisklik op app in het linker frame
Open Module Settings (F4)
Build Tools Version op 22.0.1 zetten (of iig naar een lagere versie)
[afbeelding]
Hij moet dan wel weer alles indexeren helaas.
Bedankt, het werkt inderdaad nu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595621

Het lukt me de 4 buttons te creëren met behulp van de xml layout file. Hiervoor gebruik ik onderstaande code.

spoiler: XML file
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="match_parent" android:paddingLeft="@dimen/activity_horizontal_margin"
android:paddingRight="@dimen/activity_horizontal_margin"
android:paddingTop="@dimen/activity_vertical_margin"
android:paddingBottom="@dimen/activity_vertical_margin" tools:context=".MainActivity">

<TextView android:text="Hallo Tweakers!"
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="wrap_content" />

<Button
android:id="@+id/button1"
android:text="Button1"

<Button
android:id="@+id/button2"
android:text="Button2"

<Button
android:id="@+id/button3"
android:text="Button3"

<Button
android:id="@+id/button4"
android:text="Button4"

</LinearLayout>

Deze oproepen is geen probleem, wanneer ik deze echter op een te klein scherm bekijk. Bijvoorbeeld mijn Nexus 5, dan krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://dl.pushbulletusercontent.com/ALNowwkV4zcix8gSnhVDV5irFYnyTA1W/Screenshot_2015-05-30-15-05-35.png

Wanneer ik mijn scherm echter draai staan alle vier de buttons er wel op.

Afbeeldingslocatie: https://dl.pushbulletusercontent.com/EdWSfXgSgy47rs0fS1bd5GiI3y4Q5R3V/Screenshot_2015-05-30-15-11-30.png

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Met andere woorden, hoe kan ik best een nieuwe lijn beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-07 14:38

JJ93

Error 418

Matthias, dit kan je het beste doen door verschillende layout mapjes te maken.

Je kunt bijvoorbeeld het mapje layout-land maken en hier een .xml file aan toevoegen met dezelfde naam als in layout. Dus bijvoorbeeld:

res/layout/activity_main.xml
res/layout-land/activity_main.xml

In portrait modus wordt het xml-bestand uit het layout mapje gepakt, in landscape modus wordt het xml-bestand in het mapje layout-land gepakt.

In het xml-bestand kun je dus de layout verschillend vastleggen. Let er wel op dat alle componenten dezelfde id's houden, anders gaan de verwijzingen in je code niet goed.

Portrait versie:
LinearLayout, vertical als root
  • TextView
  • LinearLayout horizontal
    • Button
    • Button
    • Button
    • Button
Landscape versie:
LinearLayout, horizontal als root
  • TextView
  • Button
  • Button
  • Button
  • Button
Dan krijg je dus in portrait modus eerst tekst, en een 2e rij met buttons.
In landscape modus krijg je de tekst en buttons allemaal naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595621

JJ93 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:16:
Matthias, dit kan je het beste doen door verschillende layout mapjes te maken.

Je kunt bijvoorbeeld het mapje layout-land maken en hier een .xml file aan toevoegen met dezelfde naam als in layout. Dus bijvoorbeeld:

res/layout/activity_main.xml
res/layout-land/activity_main.xml
Bedankt, dit werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Poe wat een gedoe zeg.
Ik wil toch even mijn oplossing presenteren, want ik kreeg de juiste drivers voor mijn smartphone niet geinstalleerd.
Ik heb een Samsung galaxy s3. De drivers heb ik hier online gevonden:

http://developer.samsung....-doc/view.do?v=T000000117

Verder heb ik ook nog de tip gevolgd, c.q. moeten volgen van sdk16420 om de debug foutmeldingen te laten verdwijnen.

Het lijkt erop alsof ik aan de slag kan nu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
We kregen een paar vragen over de actie en de antwoorden daarop zijn voor iedereen interessant. Daarom posten we ze hier.

Hoe beoordelen we de apps?
Er staat: “De tweaker die codetechnisch de beste app ontwikkelt en daarin laat zien het geleerde ook echt te hebben gebruikt, wint een Java Certified Associate Track-opleiding.” En “En wat betekent beste: die app die codetechnisch het beste werkt en waarin je ook laat zien de informatie uit de tutorials optimaal te hebben gebruikt.” De vraag die we hierover kregen is: “Welke criteria kunnen we hieraan hangen zodat dit duidelijker wordt voor deelnemers?”

"Beste" is natuurlijk heel breed interpretabel en vrij subjectief. De inzendingen worden inhoudelijk bekeken aan de hand van de video’s. Stuur je een kale applicatie in welke simpelweg enkel de code gebruikt die is toegeworpen in de video, dan scoort die uiteraard minder hoog dan iemand die de extra opgave is gaan uitwerken. Of nog verder in de materie is gedoken en daarbij zelf creativiteit laat zien.

Het gaat hierbij om een combinatie van factoren. Is de behandelde stof juist geïmplementeerd, is er verder onderzoek gedaan naar de gebruikte technieken, is er duidelijk gedocumenteerd en is er gebruik gemaakt van eventuele relevante design-patterns. Het maakt daarbij niet uit of de creativiteit zich uit in de uiteindelijk functionaliteit van de app, de vormgeving / useability of dat de creativiteit zichtbaar is binnen de code.

Beoordeling ervaren Javanen versus beginners
We vragen bewust niet om wat het Java-niveau is van de inzenders. Los van het feit dat jullie op je blauwe ogen moet geloven voegt het niet zoveel toe. Als de code beoordeeld wordt is al snel duidelijk of het om iemand gaat die dit vaker heeft gedaan of iemand die duidelijk voor het eerst met Java in aanraking is gekomen en zijn kennis uit de video's heeft.

We gaan daar bij het jureren simpelweg rekening mee houden. En ja, de een is nu eenmaal beter dan de ander en het niveau zal je van tevoren nooit kunnen vast stellen. Uiteindelijk gaat het om de creativiteit die iemand laat zien, of dat nu in een simpele functionele toevoeging is of in een enorm complexe maar mooie en snelle berekening, dat is aan de jury. Anders gezegd: beginners maken evenveel kans als gevorderde gebruikers. We houden bij de beoordeling absoluut rekening met je niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 22:52
Ik wil deze tutorials ook proberen, heb net de reacties gelezen maar het lijkt mij een verloren zaak. Ik heb een AMD processor en een iPhone. Is er niet een manier dat ik het gewoon kan runnen zodat ik zie of het werkt? Of is dat onmogelijk zonder Android of die intel simulator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPH
  • Laatst online: 13-11-2024
Hey
Heel leuke series !!!

nog een vraagje :
hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn Oneplus One kan gebruiken als device ? ik krijg voordurend een foutmelding .

Kan iemand me helpen ,
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Laatst online: 03-09-2024
GF187um schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:45:
Ik wil deze tutorials ook proberen, heb net de reacties gelezen maar het lijkt mij een verloren zaak. Ik heb een AMD processor en een iPhone. Is er niet een manier dat ik het gewoon kan runnen zodat ik zie of het werkt? Of is dat onmogelijk zonder Android of die intel simulator?
Als je geen Android apparaat tot je beschikking hebt kun je altijd gebruik maken van de Android emulator die meegeleverd wordt met Android Studio. Android studio zelf draait onder Windows, Linux en OSX. De Android emulator wordt automatisch geïnstalleerd voor jou tijdens het installeren van Android Studio.

De Android emulator is wat aan de trage kant en veel van mijn collega's die werken aan Android apps geven de voorkeur aan Genymtion. Genymotion kun je downloaden van hun website: https://www.genymotion.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 22:52
Mohius schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:47:
[...]

Als je geen Android apparaat tot je beschikking hebt kun je altijd gebruik maken van de Android emulator die meegeleverd wordt met Android Studio. Android studio zelf draait onder Windows, Linux en OSX. De Android emulator wordt automatisch geïnstalleerd voor jou tijdens het installeren van Android Studio.

De Android emulator is wat aan de trage kant en veel van mijn collega's die werken aan Android apps geven de voorkeur aan Genymtion. Genymotion kun je downloaden van hun website: https://www.genymotion.com/
Mijn dank is groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Laatst online: 06-07 20:42
Ik ga deze eens volgen!
Zijn de filmpjes ook ergens te downloaden, mochten deze ooit offline gaan?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
JustinoFTW schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:36:
Ik ga deze eens volgen!
Zijn de filmpjes ook ergens te downloaden, mochten deze ooit offline gaan?
Ze moeten sowieso tot eind dit jaar blijven staan, dus je hebt nog even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720150

Hallo,
even een vraagje waarom vind de android studio de s4 niet?

heb van alles opgezocht op internet maar die dingen hielpen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 720150 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:41:
Hallo,
even een vraagje waarom vind de android studio de s4 niet?

heb van alles opgezocht op internet maar die dingen hielpen niet
developer modus aanzetten op je mobiel, ga naar instellingen en tik een paar keer op ik dacht het build nummer en dan vraagt hij of je developer modus aan wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720150

klopt staat aan ook de debug mode aangezet maar vind alleen de nexus
Pagina: 1 2 Laatste