Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen bereik meer!

Pagina: 1
Acties:

• Buddy16
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-12-2023
Beste lezer,

Onlangs zijn wij overgestapt van Ziggo alles in 1 extra naar Vodafone thuis met glasvezel. Toen wij nog bij Ziggo zaten was de internetverbinding stabiel en in het hele huis was er goede ontvangst, de router stond toen in de woonkamer. Nu wij zijn overgestapt naar Vodafone glasvezel is de nieuwe router (Draytek Vigor 2132fvn) geplaatst in de meterkast. Het probleem is dat wij nu geen bereik meer hebben op de 1e verdieping, op speedtest komt er 1,5 mb/s downloadsnelheid uit. Dezelfde test uitgevoerd met een iPhone 5S en er komt 2 - 3 mb/s uit de speedtest. Dit is gewoonweg dramatisch en niet mee te werken. Bij Ziggo hadden wij erg goede internet en goed bereik op de 1e verdieping. Op de begane grond halen wij 11 - 18 mb/s afhankelijk van welke apparaat je gebruikt. Nu vermoed ik dat dit dramatische bereik te maken heeft met het feit dat de draytek router in de meterkast staat en dat wij dikke betonnen muren hebben in huis. Zou de beste oplossing zijn een nieuwe router te kopen? Zo ja, welke? Ik heb een budget t/m 150 euro.

Vodafone abbonement: Vodafone thuis glasvezel 50mb/s.
Ziggo abbonement: Alles in 1 extra 80 mb/s (nu 120 mb/s).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Accesspoint boven neer zetten, klaar ;-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lap tekst met allerlei informatie over Ziggo/VF die niet relevant is.....

Inderdaad een AP (geen router! ) er tussen zetten op een gunstige plek en je bent klaar.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Breezers schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:15:
Lap tekst met allerlei informatie over Ziggo/VF die niet relevant is.....

Inderdaad een AP (geen router! ) er tussen zetten op een gunstige plek en je bent klaar.
Beetje fatsoenlijke router kan ook als AP dienst doen.
Zelf ben ik onlangs toevallig ook van Ziggo naar Vodafone thuis gegaan en heb gewoon mijn ASUS RT-AC66U als AP aan de DrayTek geknoopt. Werkt uitstekend.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15

FreakNL

Well do ya punk?

Een meterkast is nu eenmaal geen slimme plek voor een WiFi AP.

Zet op je Draytek de WiFi functionaliteit uit en zet op een strategische plek een AP neer. Deze sluit je uiteraard bekabeld (UTP aan). Als je het echt goed wilt doen zet je meerdere AP's. Pak dan wel een fabrikant die daar slim mee omgaat, de "poor mans" oplossing is meerdere AP's met dezelfde SSID en key, mijn ervaring is echter dat dat niet altijd super werkt. Ik weet dat de Airports van Apple prima met meerdere access points omgaan (kun je prima in de software aangeven), maar ook het (die hier vaak aangeprezen) UniFi/Ubiquity zou dat prima moeten kunnen.

Verder, UT(F)S, dit is al zo vaak gevraagd, antwoord is altijd hetzelfde.

"Ja, maar dan moet ik eigen apparatuur aanschaffen". Klopt, maar doe het een keer goed en je kunt jaren voorruit. En bij een wissel van provider heb je dan ook niet de shit die je nu hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2015 14:24 ]

• Breezers
Zorian schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:18:
[...]

Beetje fatsoenlijke router kan ook als AP dienst doen.
Zelf ben ik onlangs toevallig ook van Ziggo naar Vodafone thuis gegaan en heb gewoon mijn ASUS RT-AC66U als AP aan de DrayTek geknoopt. Werkt uitstekend.
Klopt, maar aangezien de hoeveelheid gebruikers deze niet of niet correct configureren en daarna op het forum komen piepen dat het niet (meer) werkt is aanwezig. (buiten "spontane"reset"naar fabrieksinstellingen bij een crash of stroomuitval) is een AP de simpelste manier.

• Buddy16
Thanks voor de reacties mensen. MediaMarkt personeel gaf aan een nieuwe router te kopen, namelijk de Netgear nighthawk door het goede bereik. Niet te vertrouwen die gasten -_-. Een accespoint aanschaffen blijkt dus een betere oplossing te zijn. Ik heb alleen een beter bereik op de begane grond en 1e verdieping nodig, zou deze AP voldoen? pricewatch: Asus RP-N53 N600

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet zozeer niet te vertrouwen maar gewoon dozenschuivers zonder enige relevante vakkennis. Plus ze hebben nauwelijks AP's in het assortiment, en de AP's die ze hebben zijn uit het jaar nul (nouja, 2009) qua specs.

Maar goed, nu is duidelijk: je probleem is - zoals vaker bij WiFi - niet performance van het apparaat maar locatie. Liever een middelmatig apparaat op goede locatie dan een fantastisch ding op slechte.

Dat gezegd, dat Asus gevalletje is wel heel minimaal en moet in stopcontact geduwd worden, wat ook al slechte locatie is (AP wil je niet tegen muren aan hebben, ook niet bij stroomkabels in de buurt). Heb het zelf (nog) niet van dichtbij gezien, maar op papier is dit momenteel veruit beste prijs/kwaliteit voor een AP: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Daarbij gaat het niet zozeer om de 'harde' specs als 3x3 MiMo dus "AC1600", maar vooral de zachtere als volledige DFS/TPC support en band steering. Plus gewoon lage prijs voor de specs.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Die Asus is een range extender en geen accespoint, dus niet aan beginnen.
Een accesspoint sluit je met een kabel op je netwerk aan, een range extender pikt het wifi signaal op en zend het weer uit.
Nadeel van een range extender is dat het meestal niet lekker werkt en je minimaal de helft van je snelheid kwijt bent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt de RP-N53 prima als AP inzetten met een kabel in z'n gat, maar dan moet je afwijken van default settings en je houdt een vrij discutabele AP over, niet alleen op harde specs, maar ook geen DFS, geen TPC, geen bandsteering etc.

Oslik blyat! Oslik!

• Buddy16
Ik was echt nergens zonder dit forum. Ik ben een leek op dit gebied dus bedankt voor de uitleg mensen. Welke accesspoint zouden jullie adviseren? Bedankt!

• Buddy16
dion_b schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:56:
Niet zozeer niet te vertrouwen maar gewoon dozenschuivers zonder enige relevante vakkennis. Plus ze hebben nauwelijks AP's in het assortiment, en de AP's die ze hebben zijn uit het jaar nul (nouja, 2009) qua specs.

Maar goed, nu is duidelijk: je probleem is - zoals vaker bij WiFi - niet performance van het apparaat maar locatie. Liever een middelmatig apparaat op goede locatie dan een fantastisch ding op slechte.

Dat gezegd, dat Asus gevalletje is wel heel minimaal en moet in stopcontact geduwd worden, wat ook al slechte locatie is (AP wil je niet tegen muren aan hebben, ook niet bij stroomkabels in de buurt). Heb het zelf (nog) niet van dichtbij gezien, maar op papier is dit momenteel veruit beste prijs/kwaliteit voor een AP: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Daarbij gaat het niet zozeer om de 'harde' specs als 3x3 MiMo dus "AC1600", maar vooral de zachtere als volledige DFS/TPC support en band steering. Plus gewoon lage prijs voor de specs.
Even ter bevestiging. Deze gaat ook werken met mijn draytek vigor die ik ontvangen heb van Vodafone?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buddy16 schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:15:
[...]

Even ter bevestiging. Deze gaat ook werken met mijn draytek vigor die ik ontvangen heb van Vodafone?
Het is gewoon een layer 2 AP, als je er een Ethernetkabel in steekt doet het wat het moet doen. M'n enige twijfel is of KPN je als niet-klant toestaat zo'n ding te kopen, maar de bestelpagina vraagt nergens om klantnr oid.

In geval van twijfel zou ik Dav1d DMmen, hij heeft er eentje en is er - zoals je aan dat topicstart kunt lezen - nogal enthousiast over.

Oslik blyat! Oslik!

• Buddy16
dion_b schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:19:
[...]

Het is gewoon een layer 2 AP, als je er een Ethernetkabel in steekt doet het wat het moet doen. M'n enige twijfel is of KPN je als niet-klant toestaat zo'n ding te kopen, maar de bestelpagina vraagt nergens om klantnr oid.

In geval van twijfel zou ik Dav1d DMmen, hij heeft er eentje en is er - zoals je aan dat topicstart kunt lezen - nogal enthousiast over.
Zou dit ook een goeie optie zijn? Ik lees echt goeie verhalen over ubiquiti producten. Thanks! pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
yup.. heb er zelf 1.. goed spul

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
Mijn tip, geef het nieuwe apparaat dezelfde netwerknaam, dezelfde encryptiestandaard en zelfde wachtwoord mee. Zet 'm wel op een ander kanaal met 5 kanaalnummers ertussen. Dan heb je één groot netwerk en regelen je apparaten zelf op welk (sterkste signaal) accespoint ze terecht komen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buddy16 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:17:
[...]

Zou dit ook een goeie optie zijn? Ik lees echt goeie verhalen over ubiquiti producten. Thanks! pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Prima apparaat voor 2010, maar het is single-band, wat anno 2015 echt niet goed genoeg is. 2.4GHz is vaak vol.

Kijk voor enigszins vergelijkbare specs de UniFi Pro AP. Helaas kost die (veel) meer. Bovendien heb je pas echt meerwaarde bij UniFi als je alle AP's ervan neemt. Een enkele UniFi AP heeft nauwelijks meerwaarde boven willekeurige reguliere - de USP's van dat spul zitten allemaal op vlak van management van en handovers tussen meerdere APs.

Oslik blyat! Oslik!

• Buddy16
dion_b schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:19:
[...]

Prima apparaat voor 2010, maar het is single-band, wat anno 2015 echt niet goed genoeg is. 2.4GHz is vaak vol.

Kijk voor enigszins vergelijkbare specs de UniFi Pro AP. Helaas kost die (veel) meer. Bovendien heb je pas echt meerwaarde bij UniFi als je alle AP's ervan neemt. Een enkele UniFi AP heeft nauwelijks meerwaarde boven willekeurige reguliere - de USP's van dat spul zitten allemaal op vlak van management van en handovers tussen meerdere APs.
Beste Dion. Ik heb de Access point van kpn binnen en volgens het boekje geconfigureerd. Nu heb ik het probleem dat de Access point na het opstarten het 1 a 2 minuten doet en vervolgens de verbinding weg valt. Als ik een kabel in de Access point stop doet alles het wel naar behoren. Windows laat het volgende zien: Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/v3nghd.jpg wat te doen :o

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 23:05
Dat komt omdat je accesspoint z'n internetverbinding van de kabel haalt en vervolgens omzet naar een draadloos signaal. De kabel moet er dus in blijven zitten.
Wil je dat niet, dan ben je op zoek naar een wireless repeater, maar dat is een apparaat dat ik niemand zou aanraden en waarvan ik niet snap dat fabrikanten het nog steeds verkopen.

• Buddy16
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:40:
Dat komt omdat je accesspoint z'n internetverbinding van de kabel haalt en vervolgens omzet naar een draadloos signaal. De kabel moet er dus in blijven zitten.
Wil je dat niet, dan ben je op zoek naar een wireless repeater, maar dat is een apparaat dat ik niemand zou aanraden en waarvan ik niet snap dat fabrikanten het nog steeds verkopen.
de kabel zit er ook in. Hij is verbonden aan de router met een cat kabel. Echter valt het draadloze signaal weg na 1 a 2 minuten

[ Voor 4% gewijzigd door Buddy16 op 30-04-2015 17:58 ]

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 23:05
Deze zin suggereerde van niet:
Buddy16 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:31:
[...]
Als ik een kabel in de Access point stop doet alles het wel naar behoren.

• Buddy16
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:59:
Deze zin suggereerde van niet:

[...]
De accesspoint heeft meerdere ethernet poorten als ik een extra cat kabel naast de kabel die van de router naar de accesspoint loopt stop. Doet het Internet het wel goed. Excuses voor de verwarrende tekst hiervoor.

• Breezers
Zet je wifi eens uit op je VF router ?
Dat VFNL netwerk moet je dus niet hebben

• Buddy16
Breezers schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:19:
Zet je wifi eens uit op je VF router ?
Dat VFNL netwerk moet je dus niet hebben
Bedankt voor je reactie! Volgens de instructies van de AP zend de AP het wifi signaal uit onder dezelfde naam als mn router. (Ik ben leek dus als ik bullshit praat. Excuses)

• Breezers
Buddy16 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor je reactie! Volgens de instructies van de AP zend de AP het wifi signaal uit onder dezelfde naam als mn router. (Ik ben leek dus als ik bullshit praat. Excuses)
Apart, maar als het in de handleiding staat, geloof ik je meteen. (Weer wat geleerd)

• Breezers
Buddy16 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:02:
[...]

De accesspoint heeft meerdere ethernet poorten als ik een extra cat kabel naast de kabel die van de router naar de accesspoint loopt stop. Doet het Internet het wel goed. Excuses voor de verwarrende tekst hiervoor.
Het kan zijn dat je specifieke poorten moet gebruiken op e AP en Router en dat niet alle willekeurige poorten werken.

Staat dat niet in de handleiding ?

Pagina: 1