Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[power on by mouse] werkt niet na fresh install

Pagina: 1
Acties:

• Akrapovic58
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 15:56
Na een fresh install van Windows werkt het opstarten via (usb)muisklik niet meer.
Uiteraard kan ik nog opstarten maar de startknop zit achter een klep. De case staat horizontaal tegen de achterwand onder de bureau. Vervelend dus om telkens onder de bureau te moeten duiken.

Ik heb enkel software gewijzigd, geen hardware-/mb-jumper aanpassingen. Na de fresh install van windows, mb-cd'tje erin geknald en install all gedaan. Dus vermoedelijk een aanpassing in Windows of in het bios (door software van het mb-cd'tje). Ervoor werkte alles naar behoren.

MB: Gigabyte Z68X-UD3H-B3.

Enige hulp zeer welkom _/-\o_

• Squ1zZy
  • Registratie: april 2011
  • Niet online
Check je power management eens :)

"Security should be baked in, not sprayed on!"

• Akrapovic58
Reeds nagekeken, staat aangevinked... |:(

• Squ1zZy
  • Niet online
En power on by mouse op een andere setting?

• Akrapovic58
Squ1zZy schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:33:
En power on by mouse op een andere setting?
Als het dit is wat u bedoelt, kan dit enkel op double click - of disabled.
Bizar want ik heb nooit moeten double klikken (enkele klik was voldoende)...

• Squ1zZy
  • Niet online
Doet die het wel met een dubbel click dan?

• Akrapovic58
Squ1zZy schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:29:
Doet die het wel met een dubbel click dan?
8)7 neen

• Squ1zZy
  • Niet online
We hebben het toch wel over sleep-mode? Staat je PC wel in sleep-mode?

Voor zover ik weet kan je vanuit power-off state de PC niet aanzetten.

• Akrapovic58
Squ1zZy schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:07:
We hebben het toch wel over sleep-mode? Staat je PC wel in sleep-mode?

Voor zover ik weet kan je vanuit power-off state de PC niet aanzetten.
Neen dit gaat niet over sleep-mode. Cold boot via muisklik.

• Squ1zZy
  • Niet online
Hmm, ik ga toch twijfelen, maar misschien dat iemand het kan bevestigen.

Na mijn idee is het alleen mogelijk om de machine aan te zetten in een sleep state:

MSDN: System Sleeping States (Windows Drivers)

Ik twijfel omdat ik denk dat bij de vorige install de machine in sleep state S1, S2, of S3 viel en jij nu de machine wilt opstarten vanaf state S4 of zelfs S5. Nu je een her-install hebt gedaan en de machine staat uit (state S5) is het simpelweg niet mogelijk om de machine aan te zetten via de muis.

• Akrapovic58
Squ1zZy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:09:
Hmm, ik ga toch twijfelen, maar misschien dat iemand het kan bevestigen.

Na mijn idee is het alleen mogelijk om de machine aan te zetten in een sleep state:

MSDN: System Sleeping States (Windows Drivers)

Ik twijfel omdat ik denk dat bij de vorige install de machine in sleep state S1, S2, of S3 viel en jij nu de machine wilt opstarten vanaf state S4 of zelfs S5. Nu je een her-install hebt gedaan en de machine staat uit (state S5) is het simpelweg niet mogelijk om de machine aan te zetten via de muis.
Nu kan ik het ook niet meer helemaal volgen. In elk geval starte de computer elke keer volledig opnieuw op. Ik denk zelf dat ik ook de hibernate-file volledig gewist had om plaats te sparen. Hoe vertel je Windows om deze verschillende sleep rates te gebruiken?

• Squ1zZy
  • Niet online

• oheng
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 30-08 15:43
Volgens mij werkt een cold start via USB niet, omdat USB geen stroom krijgt om die 1e klik door te geven.
Het kan wel als de USB stroom blijft krijgen, ook al is de PC uit.

• Squ1zZy
  • Niet online
oheng schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:16:
Volgens mij werkt een cold start via USB niet, omdat USB geen stroom krijgt om die 1e klik door te geven.
Die moet je toch eens uitleggen. Zolang de muisknop niet direct is aangesloten op het moederbord om de power knop te vervangen lijkt het mij echt onmogelijk om de machine vanuit een S5 state aan te zetten via de muis.

• Akrapovic58
oheng schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:16:
idd. ik ben er vrij overtuigd van dat de pc niet in een of andere slaap/hibernate was. Idee hoe dit dan (opnieuw) te regelen valt?

[Voor 11% gewijzigd door Akrapovic58 op 22-04-2015 19:51]

• oheng
Squ1zZy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:25:
[...]

Die moet je toch eens uitleggen. Zolang de muisknop niet direct is aangesloten op het moederbord om de power knop te vervangen lijkt het mij echt onmogelijk om de machine vanuit een S5 state aan te zetten via de muis.
Hangt van het BIOS af, die maakt dat mogelijk (of niet). Wake up on LAN bijvoorbeeld werkt ook als de PC uit staat.

Maar het gaat erom dat de muis of keyboard stroom krijgt. Daarom werkt dit wel vaak met een PS/2 aansluiting: daar blijft stroom op staan.

Maar het is altijd lastig om in te stellen. Maar bij dit moederbord zou ik eerst maar eens ERP support inschakelen, want anders werken alle "wake up by" en "power on by" events niet.
ErP Support zorgt er volgens mij voor dat randapparatuur stroom krijgen als de PC uit staat.... En dat heb je natuurlijk nodig. 8)

• Squ1zZy
  • Niet online
oheng schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:40:
[...]

Hangt van het BIOS af, die maakt dat mogelijk (of niet). Wake up on LAN bijvoorbeeld werkt ook als de PC uit staat.

Maar het gaat erom dat de muis of keyboard stroom krijgt. Daarom werkt dit wel vaak met een PS/2 aansluiting: daar blijft stroom op staan.

Maar het is altijd lastig om in te stellen. Maar bij dit moederbord zou ik eerst maar eens ERP support inschakelen, want anders werken alle "wake up by" en "power on by" events niet.
ErP Support zorgt er volgens mij voor dat randapparatuur stroom krijgen als de PC uit staat.... En dat heb je natuurlijk nodig. 8)
Euhm, volgens mij als je ErP enabled dan disable je juist de wake events.
ErP zou op 'Disabled' moeten staan...

• oheng
Squ1zZy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:46:
[...]

Net even gegoogled, en je zou gelijk kunnen hebben. Toch zou ik even proberen om hem op enabled te zetten, aangezien het wel iets doet met wel of geen stroom over USB. Enabled en disabled kan ik niet uit elkaar houden trouwens. :D

Het punt is ook dat volgens het BIOS de TS moest dubbelklikken, terwijl in de praktijk dat niet hoefde...

[Voor 10% gewijzigd door oheng op 22-04-2015 21:52]

• Squ1zZy
  • Niet online
oheng schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:51:
[...]

Net even gegoogled, en je zou gelijk kunnen hebben. Toch zou ik even proberen om hem op enabled te zetten, aangezien het wel iets doet met wel of geen stroom over USB. Enabled en disabled kan ik niet uit elkaar houden trouwens. :D

Het punt is ook dat volgens het BIOS de TS moest dubbelklikken, terwijl in de praktijk dat niet hoefde...
I'm lost in ieder geval. Ik ga het topic wel volgen. Ben wel benieuwd. I'm out :)

• Akrapovic58
Squ1zZy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:46:
[...]

Squ1zZy heeft gelijk. Als de ErP enabled staat dan disable je alle wake-up events.

Zou het kunnen dat de power-save software wijzigingen heeft aangebracht...? |:(

[Voor 18% gewijzigd door Akrapovic58 op 23-04-2015 21:34]

• oheng
Miscchien een idee om dan maar de PC aan te doen met het keyboard?
Je moet "Power on by keyboard" wel veranderen in iets anders.

Je kunt trouwns ook een PS/2 adapter op je muis zetten. De meeste mensen hebben die dingen wel ergens rondslingeren.

Oja; en je kunt ook kijken of je de muis wel in de bovenste USB poorten hebt zitten, en niet bijvoorbeeld in USB3 poorten, of de onderste poorten.

[Voor 54% gewijzigd door oheng op 23-04-2015 22:58]

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik ben niet overtuigd dat een machine in S5 state aangezet kan worden via de muis. Wat de TS wil is volgens mij simpelweg onmogelijk.

• oheng
Squ1zZy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:42:
Ik ben niet overtuigd dat een machine in S5 state aangezet kan worden via de muis. Wat de TS wil is volgens mij simpelweg onmogelijk.
Als er stroom op de PS/2 of USB poorten zit kan het wel. Regelmatig moet je wel een jumper op het mobo verzetten. Dus dan maak je fysieke verbinding.

• Akrapovic58
oheng schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:20:
[...]

Als er stroom op de PS/2 of USB poorten zit kan het wel. Regelmatig moet je wel een jumper op het mobo verzetten. Dus dan maak je fysieke verbinding.
Normaal wel, maar ik heb geen hardware-aanpassingen gedaan. Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met de USB-power na shut-down...

• Akrapovic58
Fixed!

Bios instellen als onderstaande. Bizar, alles opties moeten op enabled staan en Etron usb Host controller 3.0 installeren. USB muis in een USB 3.0 poort knallen.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True