Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies aankoop laptop met goede kwaliteit beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen? Internet , word , ik wil soms foto's gaan bewerken
Wat is je budget? rond de 600 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? nee
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren Lenovo..?? Geen Acer. De beeldkwaliteit moet vooral goed zijn.Verder maakt het merk niet zo goed uit.

Ik zoek een laptop met een goede kwaliteit beeldscherm. Ik krijg bij sommige laptops last van mijn ogen en vermoeidheid. Bij de Lenovo G500 gaat het goed, maar bij een laptop van Acer had ik erg last.(Ik zie dan een soort raster in het scherm, en blokjes in letters etc. )
Ik vroeg me af of een fullHD-scherm een beter beeld geeft bij normale tekstpagina's op internet of dat dat niet uit maakt?
Ik dacht dat een mat beeldscherm in mijn geval het beste zou zijn?
Ik dacht nu aan de Lenovo Essential B50-70, (met 15,6", Intel Core i5-4210U, 8GB, 1TB, AMD Radeon R5 M230, DVD) Omdat deze een mat beeldscherm heeft en FullHD. Maar ik las ergens dat de kwaliteit van het beeldscherm niet goed uit de test kwam, en daar was het mij nu net om te doen.. Maar als een FullHD-scherm geen verschil maakt bij normale tekstpagina's op internet kan ik net zo goed een andere laptop nemen.
Iemand advies of ervaring met een laptop met goede kwaliteit beeldscherm?

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:45

Wekkie

Yeah

Resolutie is inderdaad een belangrijk aspect van een beeldscherm, want het bepaalt hoe scherp het beeld is. Waar je echter ook moet letten is de gebruikte beeldtechniek. De meeste laptops gebruiken (goedkope) TN panelen. Deze hebben een slechte kleurweergave en hebben maar hele beperkte kijkhoeken (als je je hoofd beweegt zie je de kleuren heel snel flets worden). Ook de helderheid en contrastwaarden van veel van dit soort schermen laat te wensen over.

Wat je eigenlijk wilt is een IPS scherm. Misschien heb je wel eens op een MacBook gewerkt? Die hebben allemaal Sommigen hebben een IPS scherm, en dat kijkt een stuk prettiger.

Het beste is dus een IPS scherm met een hoge resolutie. Helaas is er maar erg weinig keus op dit gebied. Je kunt voor €350 een pricewatch: Toshiba Chromebook 2 (CB30-B-104) kopen, maar dit is een Chromebook. Dit kent zo zijn eigen voor- en nadelen, dus hier kun je je over inlezen. Op het moment is dit de enige goedkope laptop met een echt goed scherm (13.3" Full HD, IPS).

Voor €750 heb je de pricewatch: ASUS Zenbook UX305FA-FC007H 13.3" Full HD, IPS, mat scherm (dus geen weerspiegeling, kun je nog eens in de tuin werken). Mooi ding, maar wel direct boven je budget. De Core M processor is niet zo langzaam als het misschien lijkt.

Ga je naar de €1000 dan kun je kijken naar de Dell XPS 13, enkele Lenovo modellen en een aantal MacBooks.

I've got a feeling...

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Fotos bewerken op een chromebook is geloof ik altijd een no-go door de meestal zeer beperkte hardware/beschikbare apps. Edit: ook lang niet alle macbooks hebben een ips paneel. Dit is voorbehouden aan de macbook pro retina en de nieuwe macbook. De reguliere mbp en de mbas moeten het doen met een lcd tn paneel;)

[ Voor 44% gewijzigd door WouterL op 21-04-2015 00:20 ]

• Wekkie

Wekkie

Yeah

Wouter lucassen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 00:17:
Fotos bewerken op een chromebook is geloof ik altijd een no-go door de meestal zeer beperkte hardware/beschikbare apps. Edit: ook lang niet alle macbooks hebben een ips paneel. Dit is voorbehouden aan de macbook pro retina en de nieuwe macbook. De reguliere mbp en de mbas moeten het doen met een lcd tn paneel;)
Oeps, je hebt helemaal gelijk, snel aangepast! :+

Tsja, en de grootste vuistregel met laptopschermen blijft: lees reviews. Het ene TN paneel is het andere niet, maar de beste schermen zijn IPS.

I've got a feeling...

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Overigens heb je helemaal gelijk dat ips the way to go zijn voor films en eventuele fotobewerking (: Goede kijkhoeken en over het algemeen betere kleur nauwkeurigheid.

• Wekkie

Wekkie

Yeah

MediaMarkt probeert tegenwoordig onder eigen merk een aandeel in de laptopmarkt te veroveren, zie ook dit artikel op T.net reviews: Peaq-laptops: schermen met het scherm

Naast bovengenoemde twee modellen staat er nog eentje van €399 in de pricewatch, 15.6" FHD IPS met Celeron quadcore. Helaas 4GB RAM en de HDD moet je zelf vervangen voor een SSD. pricewatch: Peaq PNB S1015-I1NL

Hier heb je ze alledrie in de PW: http://tweakers.net/categ...DaN1VEqKMpMTvXNzFOyMqgFAA

Over de kwaliteit van die dingen durf ik verder niet zo veel te zeggen, maar de schermen zijn in ieder geval een goed selling point bij deze prijzen. Jammer dat de afmetingen en het gewicht ontbreken.

I've got a feeling...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen!

En welke laptop zou aan te raden zijn als je alleen internet en word gebruikt, met voorwaarde dat het beeldscherm echt van goede kwaliteit is?
Pagina: 1