Toon posts:

een electronika vraagje!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een laptop met een accu die niet werkt ( het ligt aan de accu ) een nieuwe accu kost net iets minder dan F300. Vervangende cellen kosten net iets minder dan F200. Beetje zonde voor een p200-laptop (origineel zit nu een k6-2/400 in >:) )

nu vraag ik mij af of ik misschien gewone oplaadbare batterijen kan gebruiken. NiCd NiMH of zelfs lithium. Van die laatste kan ik 3.6v 1900 mah krijgen in penlite formaat. (beetje veel misschien tikfout) maar ik weet niet of het laden wel goed gaat met Lithium. Maar omdat ik ook een lithium accu kan bestellen denk ik dat de laad-procedure gewoon hetzelfe is.

Kan iemand uitsluitsel geven? Of is er iemand bij wie dit al eens is gelukt?

Verwijderd

in penlite 1900mAh is wel veel!
moet je eens nazien!
NiMh is aan te raden, omdat da laadcyclus gelijk is aan die bij een NiCd batterij, maar met hogere stroom!
NiMh heeft wel dezelfde nadelen als NiCd: het geheugeneffect, nl dat je hem steeds volledig moet laden en dat je enkel mag laden als ie leeg is!

voor lithium ken ik de laadcyclus niet, moet waarschijnlijk beetje stuurelectronica rond, zoals in een batterij van een gsm (zit meestal ptintje in!)

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 19:18 schreef killalot het volgende:
in penlite 1900mAh is wel veel!
moet je eens nazien!
NiMh is aan te raden, omdat da laadcyclus gelijk is aan die bij een NiCd batterij, maar met hogere stroom!
NiMh heeft wel dezelfde nadelen als NiCd: het geheugeneffect, nl dat je hem steeds volledig moet laden en dat je enkel mag laden als ie leeg is!

voor lithium ken ik de laadcyclus niet, moet waarschijnlijk beetje stuurelectronica rond, zoals in een batterij van een gsm (zit meestal ptintje in!)
NiMH heeft juist geen last van een geheugen effect. Daarom kun je ze ook altijd terug vinden in mobiele apparatuur (camera's, gsm, discman, computers, etc)

Deze mag je gewoon bijladen zonder dat het een nadelig effect heeft, itt NiCd

Lithium mag je ook bijladen.
Voordelen zijn oa zijn hoge capaciteit, maar de prijs is meestal enorm hoog.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Je moet gewoon de cellen die je vervang door hetzelfde type cel vervangen.

Dus NiCad door NiCad, enzo.
Als je dat niet doet blaas je waarschijnlijk binnen paar keer laden de cel of lader op.
De verschillende cellen hebben namelijk totaal verschillende laadcurven.

Het totale vermogen van een cel hoeft niet 100% te kloppen, als de cd de laadstroom maar aan kan.

Als je met NiCad cellen werkt is het zelfs belangreiker dat je cellen de laadstroom goed aan kunnen. Dit is zelfs belangreiker dan de totale ladings grootte.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 19:21 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

NiMH heeft juist geen last van een geheugen effect. Daarom kun je ze ook altijd terug vinden in mobiele apparatuur (camera's, gsm, discman, computers, etc)

Deze mag je gewoon bijladen zonder dat het een nadelig effect heeft, itt NiCd

Lithium mag je ook bijladen.
Voordelen zijn oa zijn hoge capaciteit, maar de prijs is meestal enorm hoog.
jawel, NiMh heeft wel geheugeneffect, Liion niet! de nieuwere gsm's hebben Liion, maar deze gaan minder lang mee (in laadcycli wel te verstaan)
heb al genoeg GSM problemen gehad om dit te weten, NiMh heeft als enige voordeel een hogere capaciteit

Verwijderd

Topicstarter
die 1900mAh ben ik aan het navragen. vindt het zelf ook best veel. Zeker@3.6v is dat 8~9 keer het energie van een normale penlite ( oplaadbaar )

Maar is hier niet iemand, die wat meer met accu/batterijen heeft gespeelt. Iemand die wat meer van laptop-laadsystemen en lithium-accu's.

Mij lijkt het dat de electronika in de accu gewoon een beetje de weerstand zit te meten, als die accu te hard terug gaan duwen dan zitten ze vol.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 16 juni 2001 21:05 schreef The Rapier het volgende:
die 1900mAh ben ik aan het navragen. vindt het zelf ook best veel. Zeker@3.6v is dat 8~9 keer het energie van een normale penlite ( oplaadbaar )

Maar is hier niet iemand, die wat meer met accu/batterijen heeft gespeelt. Iemand die wat meer van laptop-laadsystemen en lithium-accu's.

Mij lijkt het dat de electronika in de accu gewoon een beetje de weerstand zit te meten, als die accu te hard terug gaan duwen dan zitten ze vol.
voor normale batterijen is die 1900 mAh inderdaad wel veel.... maaaaaar

M'n compaqje heeft een accu van maar liefst 4600 mAh (4,6 Ah)

Ik ben bang dat je met die batterijtjes van je niet echt superlang kan laptoppen.

En nee: als je meerdere batterijen in serie zet om de spanning te verhogen, wordt de capaciteit NIET hoger (dus stel je hebt 12V nodig en drukt er dus 10 achter elkaar, dan heb je niet ineens 1900 mAh * 10 = 19000 mAh)

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 19:30 schreef killalot het volgende:

[..]

jawel, NiMh heeft wel geheugeneffect, Liion niet! de nieuwere gsm's hebben Liion, maar deze gaan minder lang mee (in laadcycli wel te verstaan)
heb al genoeg GSM problemen gehad om dit te weten, NiMh heeft als enige voordeel een hogere capaciteit
Ik weet zeker dat NiMH GEEN geheugen effect heeft. (echt heeeel zeker)

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Op zaterdag 16 juni 2001 21:36 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat NiMH GEEN geheugen effect heeft. (echt heeeel zeker)
Jawel, je moet je gsm (de mijne iig) eerst leeg laten gaan, anders dan laadt hij niet meer volledig op. Weet ik heel zeker, en ik heb een NiMh batterij

damn typo's

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 21:12 schreef wfvn het volgende:

[..]

voor normale batterijen is die 1900 mAh inderdaad wel veel.... maaaaaar

M'n compaqje heeft een accu van maar liefst 4600 mAh (4,6 Ah)

Ik ben bang dat je met die batterijtjes van je niet echt superlang kan laptoppen.

En nee: als je meerdere batterijen in serie zet om de spanning te verhogen, wordt de capaciteit NIET hoger (dus stel je hebt 12V nodig en drukt er dus 10 achter elkaar, dan heb je niet ineens 1900 mAh * 10 = 19000 mAh)
de capaciteit wordt WEL hoger, maar je hebt wel gelijk. 1900mAh@7.2v is een twee keer zo hoge capaciteit als 1900mAh@3.6v
jouw accu leverder 4600mAh@12v= ( 12 gok id dus ) als ik 4 van die cellen in serie zet levert dat 14.4v op , als ik die 4 dan weer paralel zet met 4 andere heb ik gewoon 3800mAh@14.4v. Dat is bijna zoveel als jij hebt, en ik weet bijna zeker dat ik wel 16 cellen kwijt kan in mijn accu behuizing. Dat levert dan 7600mAh@14.4v op, kan ik heel wat langer op teren dan jij op je fabrieks accu.

mare ik hoor net dat lithium laden erg lastig is (beetje aan het surfen/zoeken naar dit soort dingen). zal waarschijnlijk Ni-Mh moeten gebruiken

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 16 juni 2001 21:49 schreef The Rapier het volgende:

[..]

de capaciteit wordt WEL hoger, maar je hebt wel gelijk. 1900mAh@7.2v is een twee keer zo hoge capaciteit als 1900mAh@3.6v
jouw accu leverder 4600mAh@12v= ( 12 gok id dus ) als ik 4 van die cellen in serie zet levert dat 14.4v op , als ik die 4 dan weer paralel zet met 4 andere heb ik gewoon 3800mAh@14.4v. Dat is bijna zoveel als jij hebt, en ik weet bijna zeker dat ik wel 16 cellen kwijt kan in mijn accu behuizing. Dat levert dan 7600mAh@14.4v op, kan ik heel wat langer op teren dan jij op je fabrieks accu.

mare ik hoor net dat lithium laden erg lastig is (beetje aan het surfen/zoeken naar dit soort dingen). zal waarschijnlijk Ni-Mh moeten gebruiken
Hoewel ik natuurkundig ben aangelegd, ben ik niet echt een elektronicamens. Mogelijk gooi ik hier wat termen door elkaar...; elektrotechnisch ben ik niet opgeleid.

graag een beetje info: is die waarde van 1900 mAh nou de capaciteit? Ja toch?
Alleen WAT stelt dat getal nou precies voor?
Ik weet wel dat je die getallen van 2 batterijen met verschillende spanningen ABSOLUUT NIET met elkaar kan vergelijken.

ik zou haast denken dat die 1900 mAh zou betekenen dat die batterij gedurende een uur een stroom kan leveren van 1900 mA (oftewel 2A), maar dat lijkt me vrij stug.

Ik kan je berekening van die 16 cellen volledig volgen, en dat is ook wat ik tot nu toe begrepen heb.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 23:49

Part

Helemaal niets.....

NiMH (Nikkel-Metaalhydride) hebben GEEN geheugen effect!!

Zie bv:
http://www.belconnect.nl/pg2.html

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 22:07 schreef wfvn het volgende:

[..]

Hoewel ik natuurkundig ben aangelegd, ben ik niet echt een elektronicamens. Mogelijk gooi ik hier wat termen door elkaar...; elektrotechnisch ben ik niet opgeleid.

graag een beetje info: is die waarde van 1900 mAh nou de capaciteit? Ja toch?
Alleen WAT stelt dat getal nou precies voor?
Ik weet wel dat je die getallen van 2 batterijen met verschillende spanningen ABSOLUUT NIET met elkaar kan vergelijken.

ik zou haast denken dat die 1900 mAh zou betekenen dat die batterij gedurende een uur een stroom kan leveren van 1900 mA (oftewel 2A), maar dat lijkt me vrij stug.

Ik kan je berekening van die 16 cellen volledig volgen, en dat is ook wat ik tot nu toe begrepen heb.
ik kan wel merken dat je natuurkunde aangelecht bent, want je hebt het helemaal goed. een normale ni-cd penlite die zeg 800mAh kan leveren. kan idd 0.8A een uurlang leveren. vandaar ook dus dat als je twee van die cellen paralel ze en je houd de belasting het zelfde ( weerstand nog steeds 1.2/0.8 ) dan houden de 2 cellen het samen 2 uur vol. met andere woorden is het een 1600mAh accu geworden maar nog steeds @1.2v.

je kunt dus ook prima verschillend batterijen vergelijken. Als je maar ff het voltage x de capaciteit doet.
1000mAh@1.2v=500mAh@2.4v

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Thanx...

Wellicht niet helemaal goed verwoord in m'n eerste post... maar kep het dus wel goed begrepen.

Ik heb op een gegeven moment twijfels getrokken op een moment dat een schakeling met een hele vracht leds het langer deed op 2 penlites dan op een 9V blokje....

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 13:37

Kvn

Ik snap het niet meer hoor :( Moet toch eens wat elektronica boekjes lezen :P

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Even wat feiten:
A) NiMH heeft MINDER last van geheugen-effect

B) NiCd, NiMH en Li-Ion hebben verschillende laadcurven; een NiMH-accu met een NiCd-lader opladen is niet verstandig. Misschien werkt het, maar niet voor lang iig.

C) 1900mAh in penlite is een normale waarde voor een Li-Ion uitvoering. Bij NiCd-penlites gaat het tot 800mAh, de NiMH heeft inmiddels 1800mAh bereikt.

D) Er zijn meer formaten dan penlite: in mijn schoothondje zitten 5/7AF NiMH-cellen. Die zijn wat langer dan een penlite en hebben derhalve een capaciteit van 2400mAh. Dat Compaq-verhaal kan dus heel goed.

Verwijderd

Dus ik heb lekker gelijjjjjjk, heh neh neh neh neeeeeeeeeh heh. :9

NiMH = geen geheugen effect

• Titanicfanatic
  • Laatst online: 01:59
Kijk ook hier: gppowerbank
Daar heb ik laatst 1800mAh penlites gekocht mèt een snellader. Kostte wel 100 ballen, maar dan heb je ook wat. Ze beweren dus ook dat die batterijen absoluut GEEN geheugeneffect hebben.

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 10:30 schreef Toverstaf het volgende:
Dus ik heb lekker gelijjjjjjk, heh neh neh neh neeeeeeeeeh heh. :9

NiMH = geen geheugen effect
minder misschien wel, maar zeker niet 'geen ' geheugeneffect!
Pagina: 1