Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Compactcamera voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:47
Voor mijn ouders wil ik een compactcamera gaan aanschaffen. Ze gaan het voornamelijk gebruiken voor vakantiekiekjes, dus ik zoek een kleine, compacte camera met een redelijk zoombereik (15-20x)
Het wordt voor mijn ouders de eerste digitale camera, en ze zijn enigzins digibeet.
Wat zoek ik concreet?

- goede autofocus/autostand (ze gaan absoluut niet lopen spelen met portrait mode/scenery, isowaarden e.d.)
- zo weinig mogelijk knopjes
- redelijk groot scherm
- budget tot ¤200

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:56
En welke types had je zelf in gedachten? Of moeten wij alles gaan afzoeken? En als je al wat types hebt gevonden, waarom juist die?

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-10 17:33
Waarom 20x zoom? In mijn ervaring kunnen ouderen dat toch niet goed stabiel houden. En als het hun eerste digitale camera is, zullen ze niet meer dan 10x zoom gewend zijn.

Daarnaast: Waar worden de foto's voor gebruikt? Aangezien ze digitaal willen, is het voor social media? Voor in het fotoboek is analoog toch prima? Stukken goedkoper en daar zijn ze al aan gewend.

Ook de schermeis begrijp ik niet. Kunnen ze met schermen omgaan? Er zijn namelijk ook camera's met viewfinder. Dat kan makkelijker voor ze zijn.

Wat voor camera's zijn ze gewend? Kunnen ze met computers en smartphones omgaan?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• greatgonzo
quote:
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:38:
En welke types had je zelf in gedachten? Of moeten wij alles gaan afzoeken? En als je al wat types hebt gevonden, waarom juist die?
Als ik de travelzoom roundup erbij pak, kwam ik op de SX700 van Canon uit. Dat leek me wel wat voor hen, aangezien het voor hen met name om de fotokwaliteit gaat, en niet zozeer om de snufjes. Ook de goede auto-stand die beschreven staat, is een pré
quote:
link0007 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:46:
Waarom 20x zoom? In mijn ervaring kunnen ouderen dat toch niet goed stabiel houden. En als het hun eerste digitale camera is, zullen ze niet meer dan 10x zoom gewend zijn.
Tja, je moet ergens op selecteren. Ik vind zelf veel zoom wel makkelijk
quote:
Daarnaast: Waar worden de foto's voor gebruikt? Aangezien ze digitaal willen, is het voor social media? Voor in het fotoboek is analoog toch prima? Stukken goedkoper en daar zijn ze al aan gewend.
Voornamelijk digitaal fotolijstje, kijken op laptop e.d. Het is met name makkelijk omdat ze slechte foto's meteen kunnen wissen.
quote:
Ook de schermeis begrijp ik niet. Kunnen ze met schermen omgaan? Er zijn namelijk ook camera's met viewfinder. Dat kan makkelijker voor ze zijn.
Vooral het zicht van mijn moeder is slecht. Als ik dan op een camera uitkom met een klein schermpje, dan gaat ze niet zien wat ze op de foto zet.
quote:
Wat voor camera's zijn ze gewend? Kunnen ze met computers en smartphones omgaan?
Nee, ze kunnen mobiel bellen en hun weg vinden op de PC, maar met smartphone's hebben ze geen ervaring.

• link0007
quote:
greatgonzo schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:50:
Tja, je moet ergens op selecteren. Ik vind zelf veel zoom wel makkelijk

...

Vooral het zicht van mijn moeder is slecht. Als ik dan op een camera uitkom met een klein schermpje, dan gaat ze niet zien wat ze op de foto zet.

Nee, ze kunnen mobiel bellen en hun weg vinden op de PC, maar met smartphone's hebben ze geen ervaring.
Als ik dit zo hoor, bekruipt mij het gevoel dat jij je eigen wensen voor een camera (groot scherm, veel zoom) hebt genoemd, ipv puur te kijken naar wat je ouders willen.

Als je slechte ogen hebt, maakt schermdiagonaal niet uit. Als je steeds je leesbril op moet zetten om een foto te maken, schiet het niet op.

Daarnaast is de stelling "ze willen mooie beeldkwaliteit" nogal rekbaar. Ik betwijfel of het ze echt boeit of ze nu 20MP hebben of 10MP. Zoombereik is altijd een lastige, maar tenzij ze specifiek vragen voor veel zoom, zou ik het niet zo centraal stellen.

Ik raad aan, met oog op het beperkte budget:

V&A aangeboden: Canon PowerShot A550: Tegen elk aannemelijk bod

V&A aangeboden: Panasonic Lumix DMC-FZ45 Zwart

De tweede optie lijkt groot, is het ook. Maar omdat het allemaal plastic-fantastic is, weegt het niet veel. En een goed handvat kan bijzonder prettig zijn voor oude mensen.

Nogmaals: probeer je in te leven in je ouders. Wat zijn ze gewend, wat zijn hun verwachtingen, wat voor medische hindernissen spelen er mee (slechte ogen, verminderde handkracht, verminderde fijne motoriek, trillende handen, etc.) en wat kunnen/willen ze nog bijleren?

Met een beperkt budget kom ik dan uit op tweedehands camera's die je voor een schijntje kan krijgen. Scheelt geld, grote kans dat het voldoet aan de wensen van je ouders, en het heeft voordelen t.o.v. moderne compacts.

• greatgonzo
voor beste beeldkwaliteit bedoel ik niet zozeer 20 mp tov 10 mp, maar veel meer de kwaliteit lens e.d. Dit is natuurlijk nooit uit de specificaties op te maken.

Ik heb geprobeert al in de openingspost aan te geven waar mijn ouders tegenaan gaan lopen: veel knopjes e.d., instellingen gaat lastig worden.

Dus gewoon een no-nonsense camera, maar wel fatsoenlijke plaatjes kunnen schieten. Dat is waarbij ze gebaat zijn

• prOnorama2
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15-10 14:46
quote:
link0007 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:46:
Waarom 20x zoom? In mijn ervaring kunnen ouderen dat toch niet goed stabiel houden.
Goed punt. Zo oud ben ik nog niet maar ik vind het aardig lastig om mijn 20x zoom compact camera (Panasonic TZ-30) uit de hand stabiel te houden als ik sterk zoom. (Uiteraard kan je een statief gebruiken maar denk niet dat dat echt de bedoeling is om kiekjes te schieten op vakantie).

Mijn moeder stond voor hetzelfde probleem: ze zocht een nieuwe camera voor vakantie. Ze opperde een DSLR maar die heeft een hoog gewicht en veel knopjes. Ze had nog geen smartphone dus heb ik die haar aangeraden: weinig knopjes en een groot scherm. Kiekjes zijn makkelijk te delen. Geen zoom maar vroeger schoot ze ook alles met een analoge Rollei met 35mm vaste lens dus dat was bekend terrein.

• link0007
quote:
greatgonzo schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:12:
voor beste beeldkwaliteit bedoel ik niet zozeer 20 mp tov 10 mp, maar veel meer de kwaliteit lens e.d. Dit is natuurlijk nooit uit de specificaties op te maken.

Ik heb geprobeert al in de openingspost aan te geven waar mijn ouders tegenaan gaan lopen: veel knopjes e.d., instellingen gaat lastig worden.

Dus gewoon een no-nonsense camera, maar wel fatsoenlijke plaatjes kunnen schieten. Dat is waarbij ze gebaat zijn
Zie mijn suggesties. Dat zijn no-nonsense camera's. Ze doen wat ze moeten doen, maken prima foto's en kosten geen drol.

Ik blijf het benadrukken: een camera met viewfinder is veel praktischer voor oude mensen dan een camera met een groot scherm.

link0007 wijzigde deze reactie 20-04-2015 17:03 (8%)

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:48
zorg voor een camera waarbij je met een ring om de lens zoomt. Dat gepiel met dat knopje bij de sluiter is voor veel (oudere) mensen een ellende.

een Fuji HSx0 vind ik een mooie serie.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True