greatgonzo schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:50:
Tja, je moet ergens op selecteren. Ik vind zelf veel zoom wel makkelijk
...
Vooral het zicht van mijn moeder is slecht. Als ik dan op een camera uitkom met een klein schermpje, dan gaat ze niet zien wat ze op de foto zet.
Nee, ze kunnen mobiel bellen en hun weg vinden op de PC, maar met smartphone's hebben ze geen ervaring.
Als ik dit zo hoor, bekruipt mij het gevoel dat jij je eigen wensen voor een camera (groot scherm, veel zoom) hebt genoemd, ipv puur te kijken naar wat je ouders willen.
Als je slechte ogen hebt, maakt schermdiagonaal niet uit. Als je steeds je leesbril op moet zetten om een foto te maken, schiet het niet op.
Daarnaast is de stelling "ze willen mooie beeldkwaliteit" nogal rekbaar. Ik betwijfel of het ze echt boeit of ze nu 20MP hebben of 10MP. Zoombereik is altijd een lastige, maar tenzij ze specifiek vragen voor veel zoom, zou ik het niet zo centraal stellen.
Ik raad aan, met oog op het beperkte budget:
V&A aangeboden: Canon PowerShot A550: Tegen elk aannemelijk bod
V&A aangeboden: Panasonic Lumix DMC-FZ45 Zwart
De tweede optie lijkt groot, is het ook. Maar omdat het allemaal plastic-fantastic is, weegt het niet veel. En een goed handvat kan bijzonder prettig zijn voor oude mensen.
Nogmaals: probeer je in te leven in je ouders. Wat zijn ze gewend, wat zijn hun verwachtingen, wat voor medische hindernissen spelen er mee (slechte ogen, verminderde handkracht, verminderde fijne motoriek, trillende handen, etc.) en wat kunnen/willen ze nog bijleren?
Met een beperkt budget kom ik dan uit op tweedehands camera's die je voor een schijntje kan krijgen. Scheelt geld, grote kans dat het voldoet aan de wensen van je ouders, en het heeft voordelen t.o.v. moderne compacts.