Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huidige pc upgraden

Pagina: 1
Acties:

• TheAnthonyNL
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Hallo allemaal,

aangezien mijn huidige game pc uit 2009 niet meer voldoet aan mijn wensen wil ik deze graag upgraden.

Ik wil namelijk alle huidige en toekomstige games met gemak kunnen spelen.

Mijn huidige systeem specificaties:
Processor - AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 CPUs), ~ 3.2GHz
Memory - 8192MB RAM
Motherboard - AMD Gigabyte MA790FXT-UD5P
Operating System - Windows 7 Ultimate 64-bit
Graphic Card - 2x ATI Radeon HD 4890 1GB CrossFire

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Graag onder de €500 maar als je met een goed voorstel (met reden) komt ben ik bereid hoger te gaan.

Te behouden componenten van huidig systeem?
Moederbord en CPU liever niet upgraden anders graag advies/voorstel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Processor vervangen (of toch Intel cpu/mobo setje?)
Nvidia videokaart

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat ik vanaf nu tot +/- ~2 jaar alle games beetje normaal kan spelen op high of hoger.

Hopelijk heb ik jullie hierbij voldoende geïnformeerd.

Add me on Steam - Tweakers.net CS:GO Rank List

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

Wat echter ontbreekt is je eigen input. Wat heb je zelf al gevonden? Aankoopadvies begint altijd bij je eigen onderzoek...

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:52

Yariva

Power to the people!

^

Maar als je een budget van 500 euro heb lijkt me zoeken niet zo heel moeilijk... een 970 erin knallen en gaan met die banaan.

Verder zou ik misschien een SSD adviseren? Geen flauw idee of je er eentje heb.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• TheAnthonyNL
br00ky schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:58:
[mbr]Upgrade, move naar CAA.

Wat echter ontbreekt is je eigen input. Wat heb je zelf al gevonden? Aankoopadvies begint altijd bij je eigen onderzoek...[/]
Dat mijn moederbord met een bios update am3+ kan ondersteunen.

Moet minimaal een DirectX 11 kaart hebben, daarnast lees ik op internet vaak dat cpu's een bottleneck kunnen zijn voor nieuwere videokaarten, dus ben bijna noodgedwongen op alles te upgraden.
compjunkie schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:00:
^

Maar als je een budget van 500 euro heb lijkt me zoeken niet zo heel moeilijk... een 970 erin knallen en gaan met die banaan.

Verder zou ik misschien een SSD adviseren? Geen flauw idee of je er eentje heb.
Nee heb geen ssd, also ... hoe gaat een 970 presteren met mijn huidige cpu?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
TheAnthonyNL schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:15:
[...]

Moet minimaal een DirectX 11 kaart hebben, daarnast lees ik op internet vaak dat cpu's een bottleneck kunnen zijn voor nieuwere videokaarten, dus ben bijna noodgedwongen op alles te upgraden.
Ik doel hierbij op specifieke onderdelen, zie als voorbeeld ook de talloze andere topics...

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:42
Ik zou er een 2e hands videokaartje van 100-150 euro in zetten of gelijk het hele systeem upgraden.
Bij deze processor een videokaart van 300-400 euro zetten is zonde.

De processor kun je wel nog 'even' op 4GHz zetten om er nog wat langer mee te doen.

[Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2015 10:21]

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:52

Yariva

Power to the people!

Zeker waar, alleen de TS zij zelf "Moederbord en CPU liever niet upgraden"...

In ieder geval, als je compleet wil gaan zou ik een platform upgrade aanraden naar een AMD FX-8320 / AMD FX-6300 of Intel i5 4460.

SSD zou ik dan ook maar aanbevelen om het hele systeem sneller te maken, laten we zeggen Samsung 850 EVO 250GB of Crucial MX100.

AMD FX-6300 en Crucial MX100 zou je in totaal €203,40 kosten, hou je nog ~300 euro over voor je grafische kaart. Dan zou je alle kanten op kunnen gaan: AMD R9 290 series of Nvidia GTX 960 series.

Maar zoals eerder gezegd: Maak eerst lekker zelf een setje wat je wel mooi lijkt, kan de rest daar op of aanmerkingen aan toevoegen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• TheAnthonyNL
br00ky schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:18:
[...]

Ik doel hierbij op specifieke onderdelen, zie als voorbeeld ook de talloze andere topics...
Ik heb geen specifieke onderdelen op het oog, sorry.

Ik heb wel zitten kijken naar de am3+ (6-cores) cpu van de AMD series maar lees afwisselende positieve / negatieve ervaringen (ook van persoonlijke ervaringen uit mijn vriendenkring).

Als ik hierdoor echt moet gaan upgraden naar een nieuw amd of intel mobo + cpu icm nieuwe videokaart wil ik hier dus adviezen over ontvangen, vandaar dat ik ook dit topic heb opgezet.

Zolang ik GTA V / Evolve (Graphic whore) en andere games in toekomst gewoon op high of hoger kan spelen ben ik al blij.

@compjunkie

SSD hoeft van mij nog niet.

[Voor 3% gewijzigd door TheAnthonyNL op 20-04-2015 10:42]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik blijf toch nog een beetje doorzagen ;). Heel moeilijk is het allemaal niet, begin eens bij de reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015 en leg game(!)benchmarks van de verschillende games die je graag speelt van je huidige cpu/gpu naast die uit de BBG's.

Tip, ik benadruk hier game-benchmarks, dus ga alsjeblieft niet kijken naar passmark/cpuboss/can_i_run_it achtige benches. Daarmee verdoe je je tijd :).

Daarnaast, "mijn systeem voldoet niet meer" is natuurlijk veel te breed, wat voldoet niet, wat zijn je klachten, wanneer treden die op, etc. etc.

[Voor 12% gewijzigd door br00ky op 20-04-2015 10:40]

• bkloeth
  • Laatst online: 27-09 09:47
Hey,

Ik zou persoonlijk over het volgende nadenken,

1. oud systeem upgraden met GPU en SSD, deze kun je meenemen in je volgende build.

2. nieuwer moederbord. Dit betekent dat je nieuw MOBO, CPU en RAM moet kopen. voordelen zijn onder andere sata 600 en USB 3.

-Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar intel.
-Je zou ook 2e hands kunnen checken.
- moet je ook een kast hebben of blijf je deze gebruiken?

groet

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 22:03
Wanneer je wat uitgebreide benchmarks wil bekijken om een idee te krijgen van welke onderdelen in welk spel goed presteren kun je deze site eens checken :

http://pclab.pl/kat1.html

Hier testen ze uitgebreid de prestaties van CPU's en GPU's in de verschillende games.

wel even google translate aanzetten :)

Dat gezegd hebbende. Als je de komende jaren games op een behoorlijk grafisch niveau wil kunnen spelen zou ik voor dat budget wat je hebt zeker een switch maken naar een i5 met een goeie grafische kaart.

Zeker als je 2e hands gaat kun je vrij goedkoop een i5 en goede GPU scoren die je aanvult met een nieuw mobo en SSD.
Verder is het ook wel handig om even je voeding te posten om te zien of je die ook eventueel moet vervangen.

De onderdelen die vrijkomen uit je pc kun je trouwens nog verkopen op V&A natuurlijk waardoor de upgrade nog wat minder "pijn"doet.

• TheAnthonyNL
br00ky schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:39:
Ik blijf toch nog een beetje doorzagen ;). Heel moeilijk is het allemaal niet, begin eens bij de reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015 en leg game(!)benchmarks van de verschillende games die je graag speelt van je huidige cpu/gpu naast die uit de BBG's.

Tip, ik benadruk hier game-benchmarks, dus ga alsjeblieft niet kijken naar passmark/cpuboss/can_i_run_it achtige benches. Daarmee verdoe je je tijd :).

Daarnaast, "mijn systeem voldoet niet meer" is natuurlijk veel te breed, wat voldoet niet, wat zijn je klachten, wanneer treden die op, etc. etc.
Mijn game pc kan namelijk geen DirectX 11 aan (max is DirectX 10.1).

Meeste nieuwe games moet ik gewoon op laag zetten om ze fatsoenlijk te kunnen spelen en daar baal ik van. Daarnaast last van screen tearing/fps drops/texture popping :'(.

Kortom: Lage FPS in nieuwe games / onspeelbare games / lage grafische settings.

NOTE: zal straks even benchmarks doornemen.

• TheAnthonyNL
bkloeth schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:51:
Hey,

Ik zou persoonlijk over het volgende nadenken,

1. oud systeem upgraden met GPU en SSD, deze kun je meenemen in je volgende build.

2. nieuwer moederbord. Dit betekent dat je nieuw MOBO, CPU en RAM moet kopen. voordelen zijn onder andere sata 600 en USB 3.

-Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar intel.
-Je zou ook 2e hands kunnen checken.
- moet je ook een kast hebben of blijf je deze gebruiken?

groet
Huidige kast blijf ik gewoon gebruiken.

Zoals eerder aangegeven hoef ik niet per se een SSD te hebben.

Enige probleem is dat CPU bottleneck kan vormen voor een nieuwe GPU, dit ben ik al aan het onderzoeken maar wat ik veelal lees is dat een cpu overclock echt nodig is en dat is iets wat ik liever niet wil riskeren (lees nare ervaringen).
Baloes schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:58:
Wanneer je wat uitgebreide benchmarks wil bekijken om een idee te krijgen van welke onderdelen in welk spel goed presteren kun je deze site eens checken :

http://pclab.pl/kat1.html

Hier testen ze uitgebreid de prestaties van CPU's en GPU's in de verschillende games.

wel even google translate aanzetten :)

Dat gezegd hebbende. Als je de komende jaren games op een behoorlijk grafisch niveau wil kunnen spelen zou ik voor dat budget wat je hebt zeker een switch maken naar een i5 met een goeie grafische kaart.

Zeker als je 2e hands gaat kun je vrij goedkoop een i5 en goede GPU scoren die je aanvult met een nieuw mobo en SSD.
Verder is het ook wel handig om even je voeding te posten om te zien of je die ook eventueel moet vervangen.

De onderdelen die vrijkomen uit je pc kun je trouwens nog verkopen op V&A natuurlijk waardoor de upgrade nog wat minder "pijn"doet.
Op mijn laptop heb ik een intel cpu i5 en een gt 650m kaart van nvidia daarmee kan ik redelijk tot goed mee gamen. (ook in gta v alles op high geeft 20~30 fps ofzo, terwijl alles op laag 40~45 fps is).

Dus ik heb wel een voorkeur voor een intel setup maar alleen als mijn huidige componenten (mobo + cpu) het niet aankunnen.

Mijn voeding = 1000W (merk moet ik even opzoeken als ik thuis ben).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
TheAnthonyNL schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:09:
Enige probleem is dat CPU bottleneck kan vormen voor een nieuwe GPU, dit ben ik al aan het onderzoeken maar wat ik veelal lees is dat een cpu overclock echt nodig is en dat is iets wat ik liever niet wil riskeren (lees nare ervaringen).
In principe heb je nu een freeroll natuurlijk. Nieuwe GPU aanschaffen en kijken hoe je huidige setup met overclock ermee overweg kan. Je hebt een schitterend bord daarvoor met een ruime hoeveelheid gekoelde fasen. Brengt het niks, kan je de rest altijd nog upgraden.

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 22:03
Denk dat je eerlijk gezegd bijna niet ontkomt aan overclocken wanneer je er een modernere videokaart vanaf de r9 280 of hoger aan gaat hangen :

YouTube: AMD Phenom II X4 955 vs Pentium G3258 (R9 280) 1080@60fps

Op zich zijn er voldoende tutorials te vinden op internet en als je voeding een kwaliteitsvoeding is dan moet dat geen probleem zijn.

En anders naar intel. Beetje op V&A speuren, dan kun je voor zo'n 175 euro (CPU+mobo) al klaar zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
Heb momenteel meegedaan aan de 999€ challenge van tweakers en alternate en daar kwam ik op dit systeempje uit:

Is er nog een mogelijkheid dat dit meer richting mijn budget kan gaan?

Zeg maar €500~750 als budget. (dit aangezien gpu en cpu als duur zijn :()

Natuurlijk zal ikmet 750€ alles kunnen kopen op kast/voeding/hdd (misschien ram nog). Maar is dat verstandig of zal ik ermee wachten tot DirectX 12 samen met DDR4 op de markt is...?

[Voor 31% gewijzigd door TheAnthonyNL op 04-05-2015 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:38

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Kan nog wel flink wat van af ja:

Kast vervangen naar een Cooler master N300, veel betere kwaliteit.
Voeding is overkill en matige kwaliteit. Antec VPF 450W.
CPU kan naar een i5-4460 zonder dat je er veel van merkt.
Videokaart is best prijzig, en kan je vervangen met een R9 290 zonder dat je er veel op achteruit gaat.
Moederbord is ook aan de prijzige kant, een ASRock B85M Pro4 lijkt me meer op zijn plaats met jouw budget.
RAM kan je in principe houden wat je nu hebt, als het DDR3 is.

Als je al een HDD hebt kan je die natuurlijk ook overplaatsen.

Kom ik uit op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition€ 309,-€ 309,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,75

Wil je alleen bij Alternate bestellen (slecht voor je budget), of haal je het bij meerdere winkels vandaan om de laagste prijs te krijgen? Er kan hier en daar nog wel wat van af door voor een Cooler Master N200 te kiezen (al vind ik dat zelf net iets te budget), een H81 moederbord, en een goedkopere R9 290 te kiezen (maar deze had een aantrekkelijke prijs bij Alternate en is erg goed).

Je ziet echter wel dat je voor 750 euro een prima PC in elkaar kan zetten (50 euro voor HDD, 60 euro voor RAM, 25 euro voor CPU-koeler erbij eventueel). Wat je daarna nog zou kunnen doen is dit systeem verkopen (In dit geval zou ik losse onderdelen verkopen, levert waarschijnlijk meer op) en voor het geld wat je daarmee verdient er een SSD in te zetten, want je weet echt niet wat je mist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 23:33
Als je het mij vraagt?
V&A aangeboden: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3

Neem een oude HD7950 voor honderd euro. Daarmee kan je het komende jaar nog vooruit, kan je rustig GTA spelen etc. En dan kan je over een jaar of misschien over 2 jaar een volledig nieuw systeem kopen. Veel beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
Ja de hdd en ram zijn nog goed om over te zetten.

Wil ik alleen bij alternate alles bestellen: Nee.

Ik probeer altijd verschillende winkels te checken op de laagste prijs. (als in totaal bedrag)
Tomm13 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:37:
Als je het mij vraagt?
V&A aangeboden: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3

Neem een oude HD7950 voor honderd euro. Daarmee kan je het komende jaar nog vooruit, kan je rustig GTA spelen etc. En dan kan je over een jaar of misschien over 2 jaar een volledig nieuw systeem kopen. Veel beter.
Maar draait GTA dan op medium, high of ultra?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

He deze hou ik in de gaten, heb dezelfde cpu en mobo :) Ik heb zelf overgens een tijd geleden mn video kaart (560ti) omgeruild voor een 2e hands 280x en dat was in elk geval al een goede (goedkope) boost :)

"The space between what's wrong and right, that's where you'll find me, hiding, waiting for you." Dave Matthews
shizzle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartKers
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 26-08 12:00
TheAnthonyNL schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:15:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Want als ik op de CPU support lijst kijk bij GigaByte dan ondersteunt je moederbord alleen AM3: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3005

En dan zijn je CPU upgrade mogelijkheden nogal beperkt. Namelijk een snellere Phenom II X4 of een Phenom II X6 en die moet je dan haast wel 2e hands kopen.

Je zou dus kunnen kijken voor een 2e handse X6 (en die overclocken, of je X4 overclocken, als het een black edition is) en een 7950/7970/280(x) dan heb je een aardige upgrade voor weinig geld.

Ik zou er niet veel meer geld insteken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
BartKers schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:23:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Want als ik op de CPU support lijst kijk bij GigaByte dan ondersteunt je moederbord alleen AM3: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3005
Had dat een paar jaar terug gelezen. Dacht dat ze het wel hadden doorgezet :-(.

Anyway ja mijn cpu is Black Edition, maar nu ik dat cpu support tabelletje heb gezien denk ik dat ik beter even alles kan nachecken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
BaRF schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:09:
He deze hou ik in de gaten, heb dezelfde cpu en mobo :) Ik heb zelf overgens een tijd geleden mn video kaart (560ti) omgeruild voor een 2e hands 280x en dat was in elk geval al een goede (goedkope) boost :)
Graag gedaan. Betreft die upgrade ... goede boost als in hogere settings in games of ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BaRF
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

TheAnthonyNL schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:39:
[...]

Graag gedaan. Betreft die upgrade ... goede boost als in hogere settings in games of ??
Inderdaad, Vooral bij BF4 was ik erg verbaast, alles van med/high naar ultra is geen probleem. GTAV merk je al wel dat je tegen limiten gaat aanlopen, denk dat in mijn geval mijn geheugen ook meespeelt (heb maar 6gb ram)

"The space between what's wrong and right, that's where you'll find me, hiding, waiting for you." Dave Matthews
shizzle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
BaRF schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Inderdaad, Vooral bij BF4 was ik erg verbaast, alles van med/high naar ultra is geen probleem. GTAV merk je al wel dat je tegen limiten gaat aanlopen, denk dat in mijn geval mijn geheugen ook meespeelt (heb maar 6gb ram)
Heb je even op steam toegevoegd voor uitgebreide vragen over gta v limieten :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BaRF
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

TheAnthonyNL schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:57:
[...]

Heb je even op steam toegevoegd voor uitgebreide vragen over gta v limieten :).
Geen probleem :)

shizzle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmashingJummy
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08:08
TheAnthonyNL schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:02:
[...]

Ja de hdd en ram zijn nog goed om over te zetten.

Wil ik alleen bij alternate alles bestellen: Nee.

Ik probeer altijd verschillende winkels te checken op de laagste prijs. (als in totaal bedrag)

[...]

Maar draait GTA dan op medium, high of ultra?
Op mijn vriends PC draait GTA V op een mix van high-very high (geen ultra). Maar daar heb ik zijn HD7950 dan ook nog even een flinke trap gegeven (overclocked ;))

Nexus 5 | PS3&PS4 | i5-4460 - HD7950 Boost - Gigabyte G1.Sniper B5 - Samsung 850 EVO 500GB - Speedtestje :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheAnthonyNL
SmashingJummy schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:46:
[...]

Op mijn vriends PC draait GTA V op een mix van high-very high (geen ultra). Maar daar heb ik zijn HD7950 dan ook nog even een flinke trap gegeven (overclocked ;))
Ja kijk en dat wil ik dus niet hoeven doen. Gewoon lekker out of the box kunnen gamen op very high - ultra (prefered).

• TheAnthonyNL
--- nieuw topic aangemaakt om verwarring te voorkomen ---

[Voor 98% gewijzigd door TheAnthonyNL op 20-11-2016 14:30]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True