Stille game PC, vraag over de case en koelers

Pagina: 1
Acties:

• markverrot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-01 17:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Redelijke kwaliteit voor koelelementen, voor een zo laag mogelijke prijs.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, maar ik zie graag een strak design zonder heftige logo's of flikkerende neonlichtjes.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wensen zijn een hoge FPS bereiken bij zware game. Ook wil ik graag een ultrastil systeem. Vooral wanneer ik geen zware games run of aan het internetten ben, maar als ik de kaart tot zijn limiet push moet het ook niet te wild worden. Ik heb dus ook veel duurder-dan-noodzakelijk onderdelen geselecteerd in deze build met het oog op stilte.

Ga je overklokken?
Nee.

PC
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1MSI H81M-P33€ 38,-€ 38,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1Cooler Master Silencio 352€ 47,95€ 47,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,-€ 54,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 500GB€ 175,95€ 175,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,70

Randapparatuur
1Asus VX24AH Zwart€ 328,50€ 328,50
1Logitech Anywhere Mouse MX€ 52,86€ 52,86
1Edifier M1380€ 40,-€ 40,-
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 10,58€ 10,58

Wat betreft specifieke vragen:

1. Is dit systeem passend/compatibel?
Sluiten de onderdelen goed op elkaar aan? Heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien? Ik heb maar 1 werkgeheugen stick, 1 SSD (en geen HDD), en een klein moederbord. De processorkoeling (156,45 mm) is misschien te groot voor de limieten van mijn case (155 mm), maar ik heb gevonden dat iemand hem er toch in heeft weten te passen (http://nl.hardware.info/p...uctervaring-door-foritain).

2. Kan ik besparen op de processor?
Omdat ik puur geef om gamen wil ik een zo goedkoop mogelijke processor die mijn gtx 970 net niet bottlenecked in zware games. Van wat ik heb begrepen is de i5 4460 sowieso voldoende, maar kan ik lager gaan? (bijv. i3 4370, of iets anders onder de 182 euro).

3. Kan ik besparen op de processorkoeling?
Uit het oogpunt van stilte, kan ik mijn wat dure Mugen 4 PCGH omwisselen voor een Gelid Tranquillo Rev. 2 (20 euro minder) zonder teveel extra geluid te produceren? Ik vind voor de Mugen goede reviews wat betreft stilte, maar hij is misschien wat overkill voor een milde processor die niet overclockt zal worden.

4. Kan ik besparen op voeding?
Ik heb nu een vrij dure be quiet! Straight Power 400W (80+ gold) gekozen vanwege lagere geluidsproductie. Voor 25 euro minder kan ik de (iets) minder zuinige be quiet! System Power 400W (80+ bronze) nemen. Zal ik dit merken in het geluid?

5. Is de kast voldoende?
Ik heb de Cooler Master Silencio 352 gekozen vanwege de isolatie en de redelijke luchtstroom (zoals ik mag begrijpen). Is deze kast qua koelpotentieel voldoende, zonder dat de fans op hol moeten slaan (bedenk dat ik een MSI GTX 970 en een i5 4460 met goede cpu koeling erin heb zitten, wat dus wel mee moet vallen qua hitteproductie). Ook ben ik van plan 2 Scythe Glidestreams op 600rpm er extra in te zetten (naast de 2 aangeleverde Cooler Master Straflow stock case fans), wat de luchtstroom ten goede moeten komen.

6. Waar zit de bottleneck wat betreft geluidsproductie buiten zware games?
Ik heb uit wat research begrepen dat geluidsproductie voornamelijk uit de fans van de voeding, de CPU koeler, en de case komen. Kijkende naar mijn build, welke van de 3 gaat straks het meeste geluid vanaf komen? En waar heb ik nu veel teveel geld aan uitgegeven, waarvoor ik eigenlijk net zo goed een goedkopere optie had kunnen kiezen.

7. Waar zit de bottleneck wat betreft geluidsproductie binnen zware games?
Zelfde vraag, maar nu gaan de fans van de MSI GTX 970 draaien. Zal in mijn opstelling de CPU, de case, en de voeding nog een probleem kunnen gaan worden? En valt de warmteproductie (en dus de rotorsnelheid van de GTX 970 fans) met mijn huidige case binnen de perken?

Hartstikke bedankt!

[ Voor 72% gewijzigd door markverrot op 23-04-2015 14:10 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:39
markverrot schreef op maandag 20 april 2015 @ 04:15:

Sluiten de onderdelen goed op elkaar aan?
Het geheugen past niet, dat is voor laptops.
Je moet de pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU hebben.

Over de stilte kan ik niks zeggen. Daarvoor kun je het beste wat reviews lezen van de videokaart en processorkoeler. De casefans lijken me wel stil genoeg, maar lees vooral ook deze review productreview: Cooler Master Silencio 352 review door Foritain. Daar staat hele relevante informatie voor jou wat betreft de kast en after-market koelers.. Ook dat de meegeleverde casefans stil genoeg, dus die zou je eerst uit kunnen proberen en mocht je niet tevreden zijn, kan je alsnog andere kopen.

Lees ook dit even nieuws: Nvidia GeForce GTX 970 kampt met prestatieproblemen bij hoog geheugenverbruik. Ik weet niet of ondertussen het probleem opgelost is. Kan je het beste in het forum vragen.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-12 11:43

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

markverrot schreef op maandag 20 april 2015 @ 04:15:

2. Kan ik besparen op de processor?
Omdat ik puur geef om gamen wil ik een zo goedkoop mogelijke processor die mijn gtx 970 net niet bottlenecked in zware games. Van wat ik heb begrepen is de i5 4460 sowieso voldoende, maar kan ik lager gaan? (bijv. i3 4370, of iets anders onder de 182 euro).
Als je voor AMD gaat ongetwijfeld, maar ik weet niet of je dat gaat willen. De I5 is gewoon de ideale gameprocessor voor een systeem dat niet te veel kost.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• markverrot
chim0 schreef op maandag 20 april 2015 @ 05:18:
[...]

Het geheugen past niet, dat is voor laptops.
Je moet de pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU hebben.

Over de stilte kan ik niks zeggen. Daarvoor kun je het beste wat reviews lezen van de videokaart en processorkoeler. De casefans lijken me wel stil genoeg, maar lees vooral ook deze review productreview: Cooler Master Silencio 352 review door Foritain. Daar staat hele relevante informatie voor jou wat betreft de kast en after-market koelers.. Ook dat de meegeleverde casefans stil genoeg, dus die zou je eerst uit kunnen proberen en mocht je niet tevreden zijn, kan je alsnog andere kopen.

Lees ook dit even nieuws: Nvidia GeForce GTX 970 kampt met prestatieproblemen bij hoog geheugenverbruik. Ik weet niet of ondertussen het probleem opgelost is. Kan je het beste in het forum vragen.
Wat stom! Zag helemaal niet dat dat geheugen voor laptops was. Bedankt! :D

Over de Silencio 352: Foritain concludeert dat een wat grotere case waarschijnlijk iets stiller is dan de Silencio, wanneer je geen gebruik maakt van HDD. De voornaamste meerwaarde van de Silencio is dat de foam padding het geratel van de HDD neutraliseert (waar ik dus geen voordeel bij haal).

Nu ben ik erg benieuwd of de foam padding van de Silencio niet ook een beetje kan helpen tegen het geluid van de PSU en de CPU koeler onder lichte load. Een kast zonder padding zal waarschijnlijk iets stiller zijn onder zware load.

Als die foam padding geen enkel voordeel geeft, dan kan ik misschien beter voor een andere (wat grotere) case gaan. Iemand hier suggesties? Ik vind goedkoop en stil het belangrijkst, en het uiterlijk is hier iets minder belangrijk.
Johan9711 schreef op maandag 20 april 2015 @ 06:21:
[...]

Als je voor AMD gaat ongetwijfeld, maar ik weet niet of je dat gaat willen. De I5 is gewoon de ideale gameprocessor voor een systeem dat niet te veel kost.
AMD wordt warmer (luider) en wat ik uit reviews mag begrijpen niet meer waar voor je geld voor games.
i3 is dus nogo?

• markverrot
Ik twijfel nu tussen de volgende kasten (vind ze allemaal erg mooi, goed geprijsd):

CM Silencio 352
pricewatch: Cooler Master Silencio 352

Fractal DesignNode 304
http://tweakers.net/product/313258/fractal-design-node-304/

Corsair Carbide 100R Silent Edition
pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition

Welke is de stilste voor mijn i5/970 systeem?

• Thar
  • Laatst online: 16-05-2022
Yo kerel, nog even wat opmerkingen op je build.

Misschien is het een idee om die Scythe Mugen 4 PCGH Edition te vervangen met Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Heb begrepen dat SC4 nogal overkill is voor een i5 4460, en laatstgenoemde is ook 15 euro goedkoper en ook vrij stil.

Weet je trouwens zeker dat je geen HDD wilt? Heb begrepen dat GTA V alleen al 60 GB in beslag neemt, en als je 2 games op je pc hebt + OS, houd je bijna niks meer over (en schijnt ook dat SSDs slomer worden als ze vol raken maar heb er geen ervaring mee). Over SSDs gesproken, misschien een idee om die BX100 met een MX100 te vervangen. Is 5 euro duurder maar dan ben je ook beschermd tegen corruptie bij stroomuitval.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Thomg

Aww yiss

Thar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:34:
Heb begrepen dat GTA V alleen al 60 GB in beslag neemt, en als je 2 games op je pc hebt + OS, houd je bijna niks meer over (en schijnt ook dat SSDs slomer worden als ze vol raken maar heb er geen ervaring mee).
Slomer misschien, merkbaar nee.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30
Qua stilte kun je ook nog een slagje slaan als je kast ruimte heeft voor geluidwerende matten. Ik heb prima ervaringen met die genopte geluidisolerende matten van de bouwmarkt, kost je 10-15,- en een rol dubbelzijdig plakband. Alle oppervlaktes waar het kan bedek je met dit spul, tot aan de frontjes aan toe. Je kunt het ook nog tegenover de uitgangen van ventilatoren plakken als dat kan, zo heb ik de onderzijde van mijn bureau beplakt, dat dempt ook geluid wat 'omhoog' komt.

Meeste herrie geeft resonantie. Goede fans helpen daar tegen, net als een SSD. Pc kast ontkoppelen van de omgeving, evt op rubber doppen zetten etc helpt ook, afhankelijk van de plaatsing en het geluid.
Andere herrie zijn fans met een kleine diameter en hoog toerental, dus vermijd die, hoe groter de fan, hoe beter.
Dan blijft er gewoon gesuis en geruis over en dat beperk je dan weer met wat matten. Overigens zijn temperatuur gestuurde fans natuurlijk ideaal. Doe je pc niets, doen de fans ook niets/weinig. Meeste moederborden ondersteunen meerdere temperatuur gestuurde fans, soms nog in te stellen met een stukje software ook.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28
Ik heb een System Power 7 400W in m'n systeem (zie sig).

Met een HD 5850 onder load wordt de voeding flink gebruikt (tot 350W eruit trekken), maar ik kan het geluid van de voeding niet opmerken tov andere fans in het systeem, zelfs niet met met mijn oor tegen de achterkant. De fan draait alleen wel.

• markverrot
Thar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:34:
Yo kerel, nog even wat opmerkingen op je build.

Misschien is het een idee om die Scythe Mugen 4 PCGH Edition te vervangen met Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Heb begrepen dat SC4 nogal overkill is voor een i5 4460, en laatstgenoemde is ook 15 euro goedkoper en ook vrij stil.

Weet je trouwens zeker dat je geen HDD wilt? Heb begrepen dat GTA V alleen al 60 GB in beslag neemt, en als je 2 games op je pc hebt + OS, houd je bijna niks meer over (en schijnt ook dat SSDs slomer worden als ze vol raken maar heb er geen ervaring mee). Over SSDs gesproken, misschien een idee om die BX100 met een MX100 te vervangen. Is 5 euro duurder maar dan ben je ook beschermd tegen corruptie bij stroomuitval.
Mugen 4 is wel een stukje duurder ja, maar ik begreep dat wat betreft geluid onder load de CPU koelers vaak het eerst te horen is, en dat de Mugen 4 zich duidelijk onderscheidt van de Tranquilo door veel minder geluid onder load. Het is nu de vraag of dit verschil het waard is als je bedenkt dat de GTX 970 onder load evengoed zal gaan draaien (maar dat zou ook een stille moeten zijn).

256 lijkt me genoeg. Na OS + GTA is er nog steeds 150 over, lijkt me zat. Ik hoop alleen niet dat ik over 3 jaar als alles groter is geworden spijt krijg :p Anders kan ik het eventueel met een externe HDD oplossen.

Ik heb gevonden dat BX100 ook beschermd is tegen power loss corruption: http://aphnetworks.com/reviews/crucial-bx100-500gb/2
Enkel dat hij nog wat extra features heeft, zoals bescherming van werkgeheugen bij uitval, en bijgeleverde herstelpuntsoftware.
NiGeLaToR schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:41:
Qua stilte kun je ook nog een slagje slaan als je kast ruimte heeft voor geluidwerende matten. Ik heb prima ervaringen met die genopte geluidisolerende matten van de bouwmarkt, kost je 10-15,- en een rol dubbelzijdig plakband. Alle oppervlaktes waar het kan bedek je met dit spul, tot aan de frontjes aan toe. Je kunt het ook nog tegenover de uitgangen van ventilatoren plakken als dat kan, zo heb ik de onderzijde van mijn bureau beplakt, dat dempt ook geluid wat 'omhoog' komt.

Meeste herrie geeft resonantie. Goede fans helpen daar tegen, net als een SSD. Pc kast ontkoppelen van de omgeving, evt op rubber doppen zetten etc helpt ook, afhankelijk van de plaatsing en het geluid.
Andere herrie zijn fans met een kleine diameter en hoog toerental, dus vermijd die, hoe groter de fan, hoe beter.
Dan blijft er gewoon gesuis en geruis over en dat beperk je dan weer met wat matten. Overigens zijn temperatuur gestuurde fans natuurlijk ideaal. Doe je pc niets, doen de fans ook niets/weinig. Meeste moederborden ondersteunen meerdere temperatuur gestuurde fans, soms nog in te stellen met een stukje software ook.
Dat is wel een goeie. Zou ik in het geval van gebruiken van die matten dan niet ook beter voor een grotere case kunnen gaan (ivm meer warmte), of is de silencio 352 (waar ik nu naar neig) dan voldoende?

Goede controle van de fans vanuit het moederbord ga ik zeker toepassen!
sdk16420 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:48:
Ik heb een System Power 7 400W in m'n systeem (zie sig).

Met een HD 5850 onder load wordt de voeding flink gebruikt (tot 350W eruit trekken), maar ik kan het geluid van de voeding niet opmerken tov andere fans in het systeem, zelfs niet met met mijn oor tegen de achterkant. De fan draait alleen wel.
Goed te horen! Dan ga ik gewoon voor de system power, die zou qua kwaliteit wel genoeg moeten zijn.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Echt volledig stil ga je die case ventilators niet krijgen als je ze op 12V aansluit op de voeding. Ik zie dat je van plan bent 4 casefans te gebruiken, dat is helemaal overkill, hou het beter bij de 2 die Cooler Master levert want die kunnen stil zijn en zeker in idle als je hun snelheid laat regelen door het moederbord of een fan controller.

Dan komen we aan het volgende pijnpunt, dat moederbord ondersteunt maar 1 case fan, dus dan moet je een Y splitter gebruiken, of de fans aansluiten op een fancontroller of de voeding. Je kiest voor de rest wel duurdere componenten in functie van de geluidsproductie, dus ik zou dat met je moederbord toch ook doen. Omdat ik niet voor jou alle moederborden ga controleren op het aantal 4 pin fan headers, want daarop filteren kan de Pricewatch niet, heb ik maar een paar populaire bekeken. Deze pricewatch: MSI B85M-G43 voldoet aan al je eisen en heeft nog wat andere betere componenten waardoor de meerprijs nog goed meevalt.

Ik heb voor mijn schoonbroer ook een stille game pc gebouwd met een Silencio 352, een MSI GTX 760 Gaming 2GB, een Tranquillo Rev 2, een i5 4460 en een pricewatch: Asus H97M-PLUS. Idle hoor ik die niet en tijdens gamen blijft het heel acceptabel. Ik heb zelf een tijd die Tranq Rev 2 gebruikt in mijn eigen systeem en die bleef voor mij ook stil, zelfs onder last, zolang ik niet overklokte. Met overklok is die wel significant luider dan mijn huidige Mugen Max, maar aangezien je een 4460 kiest, is dit geen probleem in dit geval.

• markverrot
MacPoedel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:16:
Echt volledig stil ga je die case ventilators niet krijgen als je ze op 12V aansluit op de voeding. Ik zie dat je van plan bent 4 casefans te gebruiken, dat is helemaal overkill, hou het beter bij de 2 die Cooler Master levert want die kunnen stil zijn en zeker in idle als je hun snelheid laat regelen door het moederbord of een fan controller.

Dan komen we aan het volgende pijnpunt, dat moederbord ondersteunt maar 1 case fan, dus dan moet je een Y splitter gebruiken, of de fans aansluiten op een fancontroller of de voeding. Je kiest voor de rest wel duurdere componenten in functie van de geluidsproductie, dus ik zou dat met je moederbord toch ook doen. Omdat ik niet voor jou alle moederborden ga controleren op het aantal 4 pin fan headers, want daarop filteren kan de Pricewatch niet, heb ik maar een paar populaire bekeken. Deze pricewatch: MSI B85M-G43 voldoet aan al je eisen en heeft nog wat andere betere componenten waardoor de meerprijs nog goed meevalt.

Ik heb voor mijn schoonbroer ook een stille game pc gebouwd met een Silencio 352, een MSI GTX 760 Gaming 2GB, een Tranquillo Rev 2, een i5 4460 en een pricewatch: Asus H97M-PLUS. Idle hoor ik die niet en tijdens gamen blijft het heel acceptabel. Ik heb zelf een tijd die Tranq Rev 2 gebruikt in mijn eigen systeem en die bleef voor mij ook stil, zelfs onder last, zolang ik niet overklokte. Met overklok is die wel significant luider dan mijn huidige Mugen Max, maar aangezien je een 4460 kiest, is dit geen probleem in dit geval.
Goede punten, bedankt!

Mijn plan is om 3 fans in totaal te gebruiken. In de silencio 352 waar ik toch maar voor ga (tenzij afgeraden hier) is er plek voor 2 voor, 1 achter, en optioneel 1 boven (die ik dus toch maar niet ga gebruiken). Kan ik denk ik net zo goed 1 voor bij zetten (naast de 2 geleverde case fans), zodat alle fans in feite iets minder hard hoeven te draaien. Dan kan ik ook met fan control via het moederbord zorgen dat ze niet op de maximale snelheid hoeven te gaan draaien.

Het mobo heeft 2 4 pin aansluitingen (1 voor CPU dus) en 2 3 pin aansluitingen. Dus 3 aansluitingen over voor de fans. Ik heb toch 3 pin fans, dus ik mag begrijpen dat meer 4 pin aansluitingen geen meerwaarde hebben voor mij. Of mis ik misschien iets hier, al mijn kennis komt eigenlijk voornamelijk af van google :p

Het wordt nu wel verleidelijk om voor de Tranquilo Rev te gaan. Zonder overklok is investeren in een dure CPU koeler waarschijnlijk overkill, al is het wel zo dat mijn gekozen Mugen 4 PCGH ook qua koelprestaties niet fantastisch is (en dus niet de beste voor overgeclockte CPU's).

Mijn voornaamste punt is hoe het geluid van de CPU koeler zich verhoudt tov. de MSI GTX 970 onder load. Als de MSI GTX 970 toch wat geluid gaat maken onder load, dan heeft het ook weinig zin om extra te gaan investeren in een zeer stille CPU koeling.

Dit is voor mij een grote twijfel, iemand nog meer input hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door markverrot op 22-04-2015 11:38 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Wil je echt een m-atx? Zo niet is dit je droomPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,21

Review QNAP TS-230 NAS

• Kevin1Smid
  • Laatst online: 19:09
Ik weet niet wie net zij dat gta v 60gb is maar dat is het installatie bestand gta v na installatie is 110gb dus ik zou toch zeker een hdd nemen of een 512gb ssd als je gta v wilt spelen

• markverrot
Dutchredgaming schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:11:
Wil je echt een m-atx? Zo niet is dit je droomPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,21
Ik wil niet per sé een mATX, maar de cases die ik heb geselecteerd zijn alsnog vrij groot (tussenin de kleinere mATX en de echte grote kasten). Omdat ik vrij weinig spullen in mijn pc heb geinstalleerd, en vrij goed koelende items (i5/gtx 970) denk ik niet dat een grote kast meerwaarde biedt (correct me if I'm wrong ;)).
Please, input over de geluidsproductie van de Tranquilo Rev 2 onder load vergeleken met MSI GTX 970 onder load :D
Kevin1Smid schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:25:
Ik weet niet wie net zij dat gta v 60gb is maar dat is het installatie bestand gta v na installatie is 110gb dus ik zou toch zeker een hdd nemen of een 512gb ssd als je gta v wilt spelen
Oeioei, 110 GB :o :o :o
Ik wist niet dat spellen zo gigantisch groot zijn geworden inmiddels. In dat geval is een 512 GB SSD misschien wel interessant, als ik ook nog iets anders wil spelen dan alleen GTA V. Het is wel een flinke meerprijs. Voor de meerprijs van een HDD koop ik eigenlijk liever de grotere SSD, omdat dat nauwelijks duurder is. Dus: is 256GB echt te weinig (met het oog op 3+ jaar in de toekomst).

Wil ik wel bij benadrukken dat ik geen hoarder ben van files, en dat ik dingen die ik niet meer gebruik vaak snel deinstalleer. Op mijn huidige PC zit ik ook onder de 200 GB.

• Thar
markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:35:
[...]
Mijn voornaamste punt is hoe het geluid van de CPU koeler zich verhoudt tov. de MSI GTX 970 onder load. Als de MSI GTX 970 toch wat geluid gaat maken onder load, dan heeft het ook weinig zin om extra te gaan investeren in een zeer stille CPU koeling.

Dit is voor mij een grote twijfel, iemand nog meer input hierover?
Heb even voor je gecheckt, maar zowel Strix als MSI zijn best wel stil bij load reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken , zelfs met overclock http://techreport.com/rev...m-msi-and-asus-reviewed/5. Strix schijnt wel iets stiller te zijn (1-2 dB), dus misg een idee om dan daar voor te kiezen???

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:54:
Please, input over de geluidsproductie van de Tranquilo Rev 2 onder load vergeleken met MSI GTX 970 onder load :D
Stop ze zelf eens in een tabelletje @ hardware.info.

offtopic:
Ik ga niet spoonfeeden :z

• markverrot
Thar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:55:
[...]

Heb even voor je gecheckt, maar zowel Strix als MSI zijn best wel stil bij load reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken , zelfs met overclock http://techreport.com/rev...m-msi-and-asus-reviewed/5. Strix schijnt wel iets stiller te zijn (1-2 dB), dus misg een idee om dan daar voor te kiezen???
Ik heb begrepen dat MSI doorgaans iets stiller is, omdat de fans wat efficienter koelen. Het zou kunnen dat op de max de fans van MSI iets luider zijn, maar dat de fans dus doorgaans iets rustiger hoeven te draaien.

http://www.tomshardware.c...310599/quiet-gtx-970.html
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:56:
[...]

Stop ze zelf eens in een tabelletje @ hardware.info.

offtopic:
Ik ga niet spoonfeeden :z
Hmmja, ik heb wel 100x alles opgezocht, ben alleen wel benieuwd naar praktijkervaringen, want het zou kunnen dat de getalletjes in tabellen niet heel goed vertalen naar praktijk (dunno, ben een leek :| )

Al vind ik op de hardware info website dat de Tranquilo Rev onder load 52 db produceert, en de msi gtx 970 40 db (en mugen 4 pcgh 33 db).

http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie
http://nl.hardware.info/p...gaming-4gb/testresultaten

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:26:
Hmmja, ik heb wel 100x alles opgezocht, ben alleen wel benieuwd naar praktijkervaringen, want het zou kunnen dat de getalletjes in tabellen niet heel goed vertalen naar praktijk (dunno, ben een leek :| )

Al vind ik op de hardware info website dat de Tranquilo Rev onder load 52 db produceert, en de msi gtx 970 40 db.

http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie
http://nl.hardware.info/p...gaming-4gb/testresultaten
GPU en CPU koelers dbA mag je niet vergelijken met elkaar wegens gegarandeerde andere setup van metingen tenzij je hier heel zeker van bent.
Daarnaast, kijk nog eens heel goed naar welke revisie ik jou gelinkt heb, ik heb dat met een goede reden gedaan.
En stop ze in een tabel :X !

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je kan beter voor ASUS GTX 970 Strix gaan. (Persoonlijk) mooier en heeft backplate 8)

Review QNAP TS-230 NAS

• markverrot
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:28:
[...]

GPU en CPU koelers dbA mag je niet vergelijken met elkaar wegens gegarandeerde andere setup van metingen tenzij je hier heel zeker van bent.
Daarnaast, kijk nog eens heel goed naar welke revisie ik jou gelinkt heb, ik heb dat met een goede reden gedaan.
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:28:
[...]

Ooh, Rev 2. is veel stiller(44 db). Wat vaag, zou verwachten dat een nieuwere versie van dit model hierin niet zou onderdoen.

Ik zie dat beide meetmethodes op 10cm van een geluidsdichte box zijn uitgevoerd. Vraag me dan nog af of dit 1:1 vergelijkbaar is.

Ook is het de vraag of de CPU koeler sneller rond de max moet gaan draaien, of de GPU koeler. De max geluidsproductie van de fans zeggen alsnog niet alles over het geluidsvolume wanneer je bijv. een zware game speelt.
Dutchredgaming schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:36:
Je kan beter voor ASUS GTX 970 Strix gaan. (Persoonlijk) mooier en heeft backplate 8)
Hmm tja, die beide aspecten hebben voor mij eigenlijk geen meerwaarde :p Gaat mij puur om stilte en prestaties (al zullen beide waarschijnlijk niet veel afwijken, als ik de reviews zo lees).

[ Voor 13% gewijzigd door markverrot op 22-04-2015 13:39 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:37:
[...]

[...]

Ooh, Rev 2. is veel stiller(44 db). Wat vaag, zou verwachten dat een nieuwere versie van dit model hierin niet zou onderdoen.

Ik zie dat beide meetmethodes op 10cm van een geluidsdichte box zijn uitgevoerd. Vraag me dan nog af of dit 1:1 vergelijkbaar is.

Ook is het de vraag of de CPU koeler sneller rond de max moet gaan draaien, of de GPU koeler. De max geluidsproductie van de fans zeggen alsnog niet alles over het geluidsvolume wanneer je bijv. een zware game speelt.
Daar wilde ik je net op wijzen, maar zo te zien zie je het zelf al.
Wat jij ziet is de maximale stand, geloof je nou echt dat de msi 970 39.7dbA produceert met 100% fansnelheid? Denk eerder maar aan +50dbA...

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik zou toch nog even beter onderzoek doen naar je kast. Zelf wilde ik ook de CM Silencio 352 nemen, maar heb toen toch de Fractal Design Define R4 Pearl Black gekozen omdat die betere reviews kreeg. Ik zie toch een aantal mensen die de CM Silencio 352 niet stil genoeg vinden. Ik ben zelf erg tevreden met mijn R4, die hoor ik niet.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ietsjes over budget, tenzij je geen DVD brander/lezer nodig hebt.
Er zit beter CPU cooler in en die maakt minder geluid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,21

Review QNAP TS-230 NAS

• markverrot
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:39:
[...]

Daar wilde ik je net op wijzen, maar zo te zien zie je het zelf al.
Wat jij ziet is de maximale stand, geloof je nou echt dat de msi 970 39.7dbA produceert met 100% fansnelheid? Denk eerder maar aan +50dbA...
Tja, ik heb werkelijk geen idee :p

Als je zeker weet dat de Tranquilo Rev 2. onder idle/lichte load onhoorbaar is, en onder zware load onhoorbaar is over de MSI GTX 970, dan ga ik gewoon voor de Tranquilo.

Ik lees wel reviews van mensen die hun Tranquilo Rev 2. duidelijk horen. Het zou kunnen dat deze mensen er dan geen GPU naast draaien.
maxkranendijk schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:41:
Ik zou toch nog even beter onderzoek doen naar je kast. Zelf wilde ik ook de CM Silencio 352 nemen, maar heb toen toch de Fractal Design Define R4 Pearl Black gekozen omdat die betere reviews kreeg. Ik zie toch een aantal mensen die de CM Silencio 352 niet stil genoeg vinden. Ik ben zelf erg tevreden met mijn R4, die hoor ik niet.
Dutchredgaming schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:42:
Ietsjes over budget, tenzij je geen DVD brander/lezer nodig hebt.
Er zit beter CPU cooler in en die maakt minder geluid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,21
Goed punt van jullie om een grotere kast te nemen. Het zou kunnen dat de GPU dan beter gekoeld gaat worden waardoor de fans minder hard hoeven te draaien.

Echter denk ik vanwege de volgende factoren:
- minimaal aantal onderdelen (geen extra HDD of andere extraatjes ingebouwd)
- mATX moederbord
- i5 en GTX 970 die relatief lagere warmteproductie hebben dan hun AMD/ATI counterparts
- goede CPU koeling

Dat een grotere kast niet echt meerwaarde voor mij gaat bieden. Foritain was in zijn review ook positief over de airflow die de Silencio 352 biedt (en ook de stilte).

productreview: Cooler Master Silencio 352 review door Foritain

Dit in acht nemende neig ik toch naar de Silencio 352, tenzij iemand met ervaring met beide kasten, en een vergelijkbare build als mij dit stipt zal afraden.

[ Voor 79% gewijzigd door markverrot op 22-04-2015 13:54 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:07
Zelf heb ik recent het onderstaande systeem bij elkaar gezocht. Deze hoor ik niet! Enkel willen de 2 (oude) HDD's nog wel eens een kleine resonantie geven. Daar ben ik nog mee bezig. De temperatuur is goed al heb ik het systeem niet gekocht om te gaan overclocken oid. Het systeem lijkt al veel op wat je zelf had gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-

De MSI hoor je wel op full speed maar dat bereikt bijna nooit. Het enige wat ik dus af en toe hoor is het kraken van mijn oude HDD's.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFl0ppY op 22-04-2015 13:55 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• dennisvalk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 08:04
Ik heb een soort gelijke setup en wilde ook voor stil gaan. Ik had dus ook gekozen om geen HDD erin te stoppen en alleen een 256Gb SSD. Ik loop nu dus wel degelijk tegen de ruimte beperking op. Je zou kunnen overwegen om een stapje groter te gaan. Ik zou dat voor deze setup zeker aanraden.

Maar ik ben met mijn eigen systeem helemaal top tevreden, als hij aanstaat moet ik naar het lampje van de muis kijken of de PC echt aanstaat :*) . Alleen kan nu geen GTA V erop zetten zonder de boel grondig op te schonen...

• markverrot
MrFl0ppY schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:52:
Zelf heb ik recent het onderstaande systeem bij elkaar gezocht. Deze hoor ik niet! Enkel willen de 2 (oude) HDD's nog wel eens een kleine resonantie geven. Daar ben ik nog mee bezig. De temperatuur is goed al heb ik het systeem niet gekocht om te gaan overclocken oid. Het systeem lijkt al veel op wat je zelf had gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-

De MSI hoor je wel op full speed maar dat bereikt bijna nooit. Het enige wat ik dus af en toe hoor is het kraken van mijn oude HDD's.
Wat betreft cases, ik denk dat ik uit ben over Silencio 352. Ook op de hardware info website wijzen de tests uit dat de koelprestatie van de Silencio en de Define R4 bijvoorbeeld identiek is, en dat de Define maar een heel klein beetje wint wat betreft demping (waarschijnlijk vanwege zware materialen).

Daarnaast lijkt de test ook geen verschil te bemerken in de stock case fans.

http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Omdat de MSI misschien niet zo snel full load bereikt denk ik om toch maar de duurdere CPU cooler erin te houden, omdat de Tranquilo Rev 2. anders waarschijnlijk een belangrijke bottleneck wordt wat betreft geluidsproductie (vooral onder load).
dennisvalk schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:56:
Ik heb een soort gelijke setup en wilde ook voor stil gaan. Ik had dus ook gekozen om geen HDD erin te stoppen en alleen een 256Gb SSD. Ik loop nu dus wel degelijk tegen de ruimte beperking op. Je zou kunnen overwegen om een stapje groter te gaan. Ik zou dat voor deze setup zeker aanraden.

Maar ik ben met mijn eigen systeem helemaal top tevreden, als hij aanstaat moet ik naar het lampje van de muis kijken of de PC echt aanstaat :*) . Alleen kan nu geen GTA V erop zetten zonder de boel grondig op te schonen...
Goed punt, ik ga denk ik toch maar voor de 500GB variant. Nogmaals ik ben geen hoarder, maar stel dat ik later toch wel graag meerdere dingen erop wil hebben staan, en dat toekomstige games groter worden, is dit misschien het beste. Pijnlijk, want het is toch 80(!) euro meer.

Wat betreft voeding, ik zie hier toch wel grote verschillen in geluidsproductie onder lichte (100W) load tussen de pricewatch: be quiet! System Power 7 400W, en de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

Vergelijking: http://nl.hardware.info/p...144&specId=10455&tcId=307

Waarschijnlijk vertaalt die 30 db op 10 cm afstand naar een stille setup, vooral als de kast gewoon onder mijn bureau staat. En de casefans op low alleen al komen daar waarschijnlijk in de buurt.

sdk16420 gaf in dit topic aan dat de voeding bij hem niet boven de rest uitkomt. Zijn systeem bevat een een Intel stock cooler, een ATI kaart, 2 HDD's, en mogelijk luidere case fans.

Mijn vraag nu: is de pricewatch: be quiet! System Power 7 400W in deze opstelling enigzins hoorbaar op lage load? Iemand nog ervaringen met deze voeding? Anders wil ik voor de zekerheid toch liever voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W gaan, al is deze 25 euro duurder.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:54:
Omdat de MSI misschien niet zo snel full load bereikt denk ik om toch maar de duurdere CPU cooler erin te houden, omdat de Tranquilo Rev 2. anders waarschijnlijk een belangrijke bottleneck wordt wat betreft geluidsproductie (vooral onder load).
Waar haal je dat nou weer vandaan?

• markverrot
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:02:
[...]

Waar haal je dat nou weer vandaan?
Dit is in reactie op MrFl0ppy. Heb ik zijn bericht verkeerd begrepen? En heb jij andere ervaringen.. zoja, ik hoor ze graag! Ik ben heel erg geinteresseerd in vergelijkend warenonderzoek in een opstelling die lijkt op mijn beoogde build.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:05:
[...]

Dit is in reactie op MrFl0ppy. Heb ik zijn bericht verkeerd begrepen? En heb jij andere ervaringen.. zoja, ik hoor ze graag! Ik ben heel erg geinteresseerd in vergelijkend warenonderzoek in een opstelling die lijkt op mijn beoogde build.
Waar zie je hem dan zeggen dat een tranquillo rev2 ondermaats is?

• markverrot
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:06:
[...]

Waar zie je hem dan zeggen dat een tranquillo rev2 ondermaats is?
Als ik deze test mag geloven: http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie

33 vs 44 db.

Als de MSI GTX 970 tot de 50 gaat wanneer de Tranquilo Rev. over de 40 gaat dan maakt het natuurlijk niks uit. Maar als de CPU koeling al veel eerder moet aanslaan dan neem ik liever de stillere (mugen).

MrFl0ppy geeft dus aan dat de GPU niet zo gauw de CPU overstemd (als ik het goed begrijp), terwijl jij juist het omgekeerde lijkt te zien. Vandaar wat verwarring bij mij.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

markverrot schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:14:
[...]

Als ik deze test mag geloven: http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie

33 vs 44 db.

Als de MSI GTX 970 tot de 50 gaat wanneer de Tranquilo Rev. over de 40 gaat dan maakt het natuurlijk niks uit. Maar als de CPU koeling al veel eerder moet aanslaan dan neem ik liever de stillere (mugen).

MrFl0ppy geeft dus aan dat de GPU niet zo gauw de CPU overstemd (als ik het goed begrijp), terwijl jij juist het omgekeerde lijkt te zien. Vandaar wat verwarring bij mij.
En voila je pakt zo weer de rev3 en maximale snelheid van de koeler. Ik zie nu dat je wel de rev2 refereert.
Nee nee nee!
Kijk nou eens goed!
Denk zelf na!

offtopic:
Ik trek hier de haren uit m'n kop

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 22-04-2015 17:17 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik kan je vertellen dat die Tranquillo echt niet veel lawaai gaat lopen maken, ik typ dit namelijk van een systeem met een i5 4670k en een R9 280x en die 280x blaast echt zwaar over de tranquillo heen.
Systeem is verder zo goed als stil als hij idle draait en dat in een Core 3000.

Ook zou ik je aanraden om in plaats van twee intake, twee outtake fans te plaatsen. Twee intakefans zijn nutteloos als je daarna die hitte de kast niet uit kan krijgen en juist de fan boven in de kast zal zorgen voor een goede afvoer van warmte (die stijgt namelijk op).

Kijk verder voor de grap ook is naar de "low speed" metingen van de systemen en je zult al snel zien dat de Mugen 4 in ieder geval zijn geld niet waard is. Dan zou ik toch echt voor een kast waar de Thermalright true spirit 140 power in kan gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door DarkBlaze op 22-04-2015 17:29 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• markverrot
DarkBlaze schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:26:
Ik kan je vertellen dat die Tranquillo echt niet veel lawaai gaat lopen maken, ik typ dit namelijk van een systeem met een i5 4670k en een R9 280x en die 280x blaast echt zwaar over de tranquillo heen.
Systeem is verder zo goed als stil als hij idle draait en dat in een Core 3000.

Ook zou ik je aanraden om in plaats van twee intake, twee outtake fans te plaatsen. Twee intakefans zijn nutteloos als je daarna die hitte de kast niet uit kan krijgen en juist de fan boven in de kast zal zorgen voor een goede afvoer van warmte (die stijgt namelijk op).

Kijk verder voor de grap ook is naar de "low speed" metingen van de systemen en je zult al snel zien dat de Mugen 4 in ieder geval zijn geld niet waard is. Dan zou ik toch echt voor een kast waar de Thermalright true spirit 140 power in kan gaan.
In diezelfde test op low speed scoort de mugen 4 pcgh ook beter als de tranquillo rev 2 (25 vs 28).

De 280x is wel een stukje luider dan de MSI 970 GTX (toch?). Het zou kunnen dat in mijn opstelling de CPU koeler alsnog overstemt. Ook het wat lagere idle volume van de mugen 4 PCGH trekt me. Ik denk dat ik toch bij deze koeler blijf, tenzij iemand met een wat stillere videokaart icm. de Rev 2 deze alsnog onhoorbaar acht.

Goed punt wat betreft fans; Ik denk dat ik dan de extra fan dan maar drop. Ik wil namelijk liever geen fan bovenin hebben zitten (die fan is vanuit mijn positie dan waarschijnlijk het beste hoorbaar). In het geval meer koeling toch nuttig is koop ik wel gewoon fans erbij.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik denk dat je je echt veel te veel zorgen erover maakt.

Zet hem dan gewoon lekker vast op de laagste stand en kijk er niet naar om, je proc zal toch niet teveel warmte verstoken voor die koeler.

De beste low-noise koeler die je kan krijgen is waarschijnlijk toch wel deze.
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

Maar daar betaal je je nogal bont en blauw voor.

Lekker laten zo :)

• markverrot
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:05:
Ik denk dat je je echt veel te veel zorgen erover maakt.

Zet hem dan gewoon lekker vast op de laagste stand en kijk er niet naar om, je proc zal toch niet teveel warmte verstoken voor die koeler.

De beste low-noise koeler die je kan krijgen is waarschijnlijk toch wel deze.
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

Maar daar betaal je je nogal bont en blauw voor.

Lekker laten zo :)
Een niet overgeclockte i5 4460 zal inderdaad niet zoveel warmte produceren.

Is de tranquillo rev. 3 dan niet een interessante optie misschien? Aangezien deze op lage toeren veel stiller is dan de rev. 2 (maar als hij hard gaat draaien dan wordt hij weer heel luid).

En iemand nog wat input over de voeding (be quiet! system power vs. be quiet! straight power).

• markverrot
Nog iets (en niet allerminst): de keuze voor de monitor!

Ik vind monitor en GPU in feite het belangrijkst, dus ik ben bereid te investeren (maar niet meer dan nodig). Wat ik zoek is een hele prettige gamemonitor.

Schermtype
Zoals ik heb begrepen is IPS veel mooier om te zien dan TN, dus daar wil ik graag voor gaan.

Resolutie
Ik heb gevonden dat 1440p er toch wel erg scherp uit ziet, dus dit wil ik overwegen. Ik begrijp echter dat ik niet al de nieuwste spellen op ultra zal kunnen spelen in deze resolutie. Bij veel spellen zal dit echter wel kunnen, en bij de wat zwaardere games kan ik eventueel de instellingen wat milder zetten.

Frequentie
Ook heb ik gevonden dat een hogere frequentie prettiger is bij het spelen van games. Ik ben best wel gevoelig voor soepele bewegingen bij games, dus het lijkt me wel prettig om een scherm te hebben met een goede refresh rate. Echt 100+ hoeft ook weer niet. Ik heb gelezen dat bijv. van 60-80 gevoelsmatig een groter verschil maakt dan 80-100. Die hele hoge fps halen zal natuurlijk ook wat lastiger worden bij zware games.

Verder...
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Of is elk IPS scherm qua beeldkwaliteit wel ongeveer gelijk? Backlight bleeding een probleem? Zijn er met poorten en ingangen nog dingen waar ik rekening mee moet houden (gezien mijn build ook). Is grootte belangrijk (maakt mij denk ik niet zoveel uit, omdat pixels toch uitrekken op een groot scherm).

Ik heb een lijstje gemaakt van mogelijkheden. Ik ben erg benieuwd hoe geschikt jullie deze opties voor mijn build (GTX 970) en mijn wensen (gamen) vinden.

1080p

pricewatch: LG 22MP55D Zwart - 109 euro
21,5", edge-lit, 75Hz
'Maar' 1080p (ga ik dat verschil merken?)
Is edge-lit minder mooi?

pricewatch: Hanns.G HS221HPB Zwart - 122 euro
21,5", 75Hz

pricewatch: AOC i2476Vwm Zilver, Zwart - 138 euro
23,6", 75Hz

Zijn er nog voordelen aan duurdere 1080p schermen, of is dit wel de beste selectie?

1440p

pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart - 300 euro
25", 60 Hz

pricewatch: Asus VX24AH Zwart - 333 euro
23,8", 75Hz
Duurder, maar betere refresh rate.

pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart - +/- 325 euro
27", 100Hz (na overclocken, wat schijnbaar goed kan bij dit model)
Slechte bouwkwaliteit, moet uit Korea importeren (misschien onbetrouwbaar).
Misschien dat die hele hoge refresh rate ook nauwelijk profijt levert boven bijv. een 75Hz.

Ik ga niet duurder dan deze price range.

• Thar
Protip: Ik raad je sterk aan om voor een (semi)-modulaire voeding te kiezen, want al die (overtollige) draden zijn echt een pain in the ass. Geen idee hoe stil deze is ]Cooler Master V450 Semi-Modular , misschien kan je er iets over vinden?

• markverrot
Thar schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:33:
Protip: Ik raad je sterk aan om voor een (semi)-modulaire voeding te kiezen, want al die (overtollige) draden zijn echt een pain in the ass. Geen idee hoe stil deze is ]Cooler Master V450 Semi-Modular , misschien kan je er iets over vinden?
In de tweakers test komt deze vrij luid uit helaas. Minder kabels zou me wel fijner lijken, maar het is geen groot probleem toch? Zolang het de airflow maar niet teveel in de weg zit.

Ik heb mijn eindbuild opgesteld (toch maar voor de duurdere CPU koeler, voor 10 euro kan ik me geen buil vallen).

PC
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BX100 500GB€ 175,95€ 175,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,70

Randapparatuur

Voornaamste vraag nog: is deze monitor (pricewatch: Asus VX24AH Zwart) een goede keuze? Kan niet veel vinden wat betreft reviews, maar de specs zijn goed toch? En maakt het voor een monitor in deze klasse uit dat het 75Hz is ipv 60Hz voor gaming (soepeler beeld). Of is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart dan een evengoede keuze, als die extra Hz in de praktijk niet merkbaar zijn.

Verder alles in order qua samenstelling, en randapparatuur (boxen, muis, toetsenbord) ook een beetje goed gekozen?

[ Voor 20% gewijzigd door markverrot op 23-04-2015 14:10 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 11:48

psy

Kevin1Smid schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:25:
Dat was alleen bij de pre-release, de bestanden moesten toen gedecodeerd worden en dit nam véél extra ruimte in beslag. Nu is GTA5 gewoon de genoemde 60 GB.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• markverrot
psy schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:09:
[...]

Dat was alleen bij de pre-release, de bestanden moesten toen gedecodeerd worden en dit nam véél extra ruimte in beslag. Nu is GTA5 gewoon de genoemde 60 GB.
Hmm, toch twijfels nu om voor de 256gb te gaan. De 512 is toch wel een slag duurder, en als ik die extra ruimte toch niet echt hard nodig ga hebben...

Misschien is het verstandig gewoon voor de kleinere te gaan. Als ik later in nood kom kan ik evt. upgraden, en misschien zijn SSD's dan weer een stukje goedkoper. Is het ook mogelijk om 2 SSD's te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door markverrot op 23-04-2015 14:14 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik draai zelf ook op alleen een 256GB SSD en kom er aardig mee uit de voeten, sterker nog, er is nog maar 140GB over aangezien de rest naar een windows 10 partitie toe gaat die ik (nog) niet kan gebruiken wegens onverklaarbare freezes.

Of jij er ook mee om kan gaan, who knows, als ik nu een ssd zou kopen en er niet één had, had ik de 500GB versie gehaald. Nu vind ik het een iets te stevige investering voor iets dat ik (nog) niet nodig heb.

offtopic:
Aan de andere kant is het gros van de spellen die ik speel ook niet zo groot, uit mijn hoofd heb ik maar 3 grote spellen, nouja, 2, op mijn pc staan, DS2:SOTFS, LoL en KF.

• markverrot
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:16:
Ik draai zelf ook op alleen een 256GB SSD en kom er aardig mee uit de voeten, sterker nog, er is nog maar 140GB over aangezien de rest naar een windows 10 partitie toe gaat die ik (nog) niet kan gebruiken wegens onverklaarbare freezes.

Of jij er ook mee om kan gaan, who knows, als ik nu een ssd zou kopen en er niet één had, had ik de 500GB versie gehaald. Nu vind ik het een iets te stevige investering voor iets dat ik (nog) niet nodig heb.

offtopic:
Aan de andere kant is het gros van de spellen die ik speel ook niet zo groot, uit mijn hoofd heb ik maar 3 grote spellen, nouja, 2, op mijn pc staan, DS2:SOTFS, LoL en KF.
Ik denk dan dat ik wel goed uit kom. Zit atm ook ver onder die grens eigenlijk.

Ok dan wordt het:

PC
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BX100 250GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,70

Randapparatuur
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,94

g2g?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een reden zo een basic bordje te kiezen? Die heeft niet eens interne USB3.0 headers...
Internal I/O Connectors
- 1 x ATX 24-Pin power connector
- 1 x 4-pin ATX 12V power connector
- 2 x SATAIII connectors
- 2 x SATAII connectors
- 2 x USB 2.0 connectors
- 1 x Serial port connector
- 1 x Trusted Platform Module (TPM) header
- 1 x Chasis intrusion connector
- 1 x Front Panel Audio connector
bron.

[ Voor 69% gewijzigd door br00ky op 23-04-2015 14:27 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je ver onder de grens zit kan je nog kiezen voor een luxere plank of grotere ssd, of misschien in je randapparatuur, iets als een mechanische tobo.

• markverrot
br00ky schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:26:
Is er een reden zo een basic bordje te kiezen? Die heeft niet eens interne USB3.0 headers...

[...]

bron.
Ik had 10 jaar geleden ooit een pc voor mij laten bouwen, en mij was een luxe moederbord aangeraden. Ik heb echt totaal geen gebruik gemaakt van die extra functies, dus volgens mij is het een beetje geldverspilling (voor mij althans). Ik heb rondgezocht, en ik heb eigenlijk nergens een concrete meerwaarde kunnen vinden.

Als ik het goed begrijp is de functie van een usb 3.0 header dat je aan de voorkant van de pc een snelle usb verbinding kan maken ipv alleen aan de achterkant? Ik zie hier voor mij geen winst.
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:28:
Als je ver onder de grens zit kan je nog kiezen voor een luxere plank of grotere ssd, of misschien in je randapparatuur, iets als een mechanische tobo.
Dat zijn nu idd mijn voornaamste overwegingen. Mechanisch toetsenbord lijkt me misschien leuk om te hebben, al denk ik dat ik het eerst een keer wil uitproberen voor ik zo'n bord ga kopen (kan misschien later).

Is de pricewatch: Asus VX24AH Zwart ook een goede keuze trouwens wbt. specs? Ik kan er niet veel over vinden. Ik zie dat veel mensen liever voor de Dell willen gaan omdat deze iets goedkoper is, iets groter, en een verstelbare steun heeft. Echter wil ik voor de Asus gaan omdat de iets hogere refresh rate mij trekt. Mijn vraag: ga ik dit voordeel in de praktijk in games merken? Of kan dit voordeel in refresh rate verloren gaan aan bekabeling, standaard instellingen, locked FPS, of andere storende zaken waardoor 60Hz eigenlijk net zo soepel is?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hebt geen super duper wuper dure mobo nodig van 200+, maar €40 is wel erg karig en eigenlijk gereserveerd voor hele goedkope builds met iets als een celeron/pentium of AM1 proc.

Als je het niet zeker weet is 10% van het totaal een goede vuistregel ( zonder OC ). Als je echt exact weet wat je nodig hebt qua I/O en whatnot kan je dit verbreden naar 5-20%.

Over het scherm kan ik niet veel zeggen, die extra Hzjes zullen het waarschijnlijk wel een ietwat plezantere ervaring geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 23-04-2015 16:18 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
markverrot schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:14:
[...]

Als ik het goed begrijp is de functie van een usb 3.0 header dat je aan de voorkant van de pc een snelle usb verbinding kan maken ipv alleen aan de achterkant? Ik zie hier voor mij geen winst.
Exact, alleen heb je dan poorten die het gewoon niet doen. Een pricewatch: ASRock H81M-HDS heeft ze wel en kost bijna niks meer dan je huidige.

• markverrot
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:16:
Je hebt geen super duper wuper dure mobo nodig van 200+, maar €40 is wel erg karig en eigenlijk gereserveerd voor hele goedkope builds met iets als een celeron/pentium of AM1 proc.

Als je het niet zeker weet is 10% van het totaal een goede vuistregel ( zonder OC ). Als je echt exact weet wat je nodig hebt qua I/O en whatnot kan je dit verbreden naar 5-20%.

Over het scherm kan ik niet veel zeggen, die extra Hzjes zullen het waarschijnlijk wel een ietwat plezantere ervaring geven.
Tja, ik wil niet iets belangrijks missen, maar als ik er niet echt meer wat aan heb dan investeer ik het liever in een dikkere SSD ofzo.

Als die extra Hzjes een verschil maken ga ik gewoon voor het iets duurdere Asus scherm. Kan ik gelijk de eerste review schrijven :p
br00ky schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:17:
[...]

Exact, alleen heb je dan poorten die het gewoon niet doen. Een pricewatch: ASRock H81M-HDS heeft ze wel en kost bijna niks meer dan je huidige.
Maar de MSI heeft toch genoeg USB 2.0 poorten om de voorkant te coveren? Helemaal lege slots wil ik idd liever niet hebben, maar als het dan 2.0 wordt dat vind ik niet erg (al scheelt het qua geld idd niet veel).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
markverrot schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:23:
Maar de MSI heeft toch genoeg USB 2.0 poorten om de voorkant te coveren? Helemaal lege slots wil ik idd liever niet hebben, maar als het dan 2.0 wordt dat vind ik niet erg (al scheelt het qua geld idd niet veel).
Dat is niet dezelfde aansluiting hè, USB3 gaat niet zomaar op de USB2 header, dus als je wil gaan hannissen met converters, be my guest. Per saldo ben je dan waarschijnlijk net zo "duur" uit ;).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 23-04-2015 16:26 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Khad wel begrepen dat je soms op moest passen met die refresh rates die de fabrikanten soms vermelden, waar zij 90Hz & Full HD zeiden, is dat alleen maar zo op HD, Full HD was gewoon 60Hz.

• markverrot
br00ky schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:25:
[...]

Dat is niet dezelfde aansluiting hè, USB3 gaat niet zomaar op de USB2 header, dus als je wil gaan hannissen met converters, be my guest.
Nouja, dan hou ik het voor gewoon op usb 2. Als ik een keer een ppt presentatie van een stickje afhaal is dat prima. Achter heb ik dan die 2 usb 3 slots mocht ik die ooit nodig hebben.

• markverrot
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:27:
Khad wel begrepen dat je soms op moest passen met die refresh rates die de fabrikanten soms vermelden, waar zij 90Hz & Full HD zeiden, is dat alleen maar zo op HD, Full HD was gewoon 60Hz.
Ja, zoiets had ik ook begrepen. Ik zou het eventueel kunnen uitproberen, en als het niet werkt op 1440p stuur ik hem terug. Echt jammer dat er totaal geen user reviews te vinden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door markverrot op 23-04-2015 16:30 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
markverrot schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:27:
[...]

Nouja, dan hou ik het voor gewoon op usb 2. Als ik een keer een ppt presentatie van een stickje afhaal is dat prima. Achter heb ik dan die 2 usb 3 slots mocht ik die ooit nodig hebben.
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar het is een gekke manier van besparen. Wat Thomg ook al aangaf, 200 euro is natuurlijk nergens voor nodig. Met een gamebuild wil je toch een plankje met een goede geluidschip (dan is die HDS van mij ook geen handige keus overigens), wat uitbreidingsmogelijkheden qua RAM en dat op zijn minst alle poorten het doen?

• markverrot
br00ky schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:41:
[...]

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar het is een gekke manier van besparen. Wat Thomg ook al aangaf, 200 euro is natuurlijk nergens voor nodig. Met een gamebuild wil je toch een plankje met een goede geluidschip (dan is die HDS van mij ook geen handige keus overigens), wat uitbreidingsmogelijkheden qua RAM en dat op zijn minst alle poorten het doen?
Ik zie idd dat die MSI bord niet zo compatibel is met de Silencio kast wat betreft USB poorten dus ik ga upgraden naar die ASRock.

Voor mij zou de belangrijkste reden voor upgraden idd een betere geluidschip zijn. Ik heb echter gevonden dat er tussen moderne moederborden nauwelijks verschil zit in de kwaliteit van de geluidschip, en dat er alleen meerwaarde is voor iemand die muziekbewerking oid doet (met dus ook de bijbehorende boxen).

• markverrot
Hartstikke bedankt voor de reacties iedereen!

Ik heb het ASrock moederbord in de build verwerkt. SSD op 250 gehouden.

Inmiddels heb ik de onderdelen besteld. Ik zal nog feedback geven over hoe dit systeem loopt.

• markverrot
Bij deze nog wat feedback over het gekochte systeem.

Over het algemeen ben ik erg tevreden. Paar belangrijke puntjes:

- Het systeem is idle volledig onhoorbaar, zelfs als je je oor ertegenaan drukt.
Scythe Mugen 4 PCGH Edition + Cooler Master Silencio 352 stock case fans + be quiet! Straight Power 10 400W zijn dus werkelijk ultra stil op idle.
- Voor een 1440p monitor gaan was het wel echt waard.
- 25 inch is voldoende groot voor de monitor
- 256GB SSD is ruim voldoende
- De wat kleine Silencio 352 kast is voor mijn build ruim zat, koel zat, en stil zat.

Paar dingen die ik anders zou hebben gedaan:
- Het moederbord heeft niet de functie om casefans een hoger voltage te geven wanneer de binnenkant van de case warmer wordt. Omdat ik een zo stil mogelijke idle belangrijk vind heb ik ze op 5V gezet (onhoorbaar).
Met casefans op 5V, wordt de PC onder load dusdanig warm dat de GPU flink gaat lopen te blazen. Ik denk dat hij in zijn geheel stiller zou zijn gebleven wanneer de casefans kunnen worden opgeschakeld onder load.
- Het moederbord heeft geen Wifikaart. Ik heb niet de mogelijkheid om Wifi uit te zenden, en dat mis ik wel een beetje.
- Omdat ik merk dat een verschil van 30Hz naar 60Hz op youtube ontzettend veel uitmaakt, denk ik achteraf dat een 100Hz+ monitor wel heel erg leuk zou zijn geweest voor games! De nieuwste games kan ik dan wel niet op 1440p 100Hz draaien, maar ik speel ook oudere games die ik dan een stuk prettiger zou ervaren.
Mijn Asus VX24AH Zwart kan slechts 60Hz draaien, in plaats van de geadverteerde 75Hz.
Bijzonder jammer is het dat slecht één maand na mijn aankoop de Crossover 2795 uitkwam, die ik heel graag zou hebben gehad ipv. mijn huidige monitor (al vind ik het alsnog wel een prachtding).
Pagina: 1