Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tal van reviews (en discussies hier!) heb ik bekeken over verschillende modellen van dergelijke kant-en-klaar waterkoelingoplossingen, maar toch ontbreekt het me een beetje aan een totaalplaatje. Naar wat ik begrijp, zijn duurdere producten, zoals de Corsair H100, best wel de moeite waard als men kan accepteren dat men een serieuze meerprijs moet ophoesten voor de coole looks.

Hoe zit het echter met goedkopere producten, waar minder informatie over te vinden valt (zowel hier als op Google) zoals:
-Corsair H55/H60
-Cooler Master Seidon 120V
-Thermaltake Water 3.0 Performer C
+ evt. andere merken

Ik ben op zoek naar een (relatief) goedkope oplossing dat volledig compatibel is met mijn high-profile ram (nooit opnieuw koop ik zo een nutteloze rommel 8)7 ). Om aircooling toe te kunnen passen moet ik bepaalde toegevingen doen, zoals de bijgeleverde fan als outtake ipv. intake te installeren, wat aircooling minder aantrekkelijk maakt (tot in welke mate?).

Zijn zulke goedkope oplossingen de moeite waard en betrouwbaar? Wat als men betere (aftermarket) fans op de radiator aansluit?
Dit allemaal zonder ambitieuze overclockingambities, ik ben gewoon op zoek naar een (relatief) stille, betrouwbare en mooi uitziende (ja - ik heb een windowed case) build.

Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
Hier heb je een hele reeks vergeleken met elkaar; http://www.anandtech.com/...d-loop-aio-liquid-coolers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 15:22
De kleinere, 1x 120mm, AIO waterkoeling sets zijn het niet waard. Ze presteren slechter dan goede luchtkoelers en zijn nog luidruchtiger ook. Dit omdat op deze "goedkope" setjes heel basic fans zitten die vaak op hoog toerental werken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Noctua NH-D14 of Noctua NH-U14S die zeer stille en zeer goede Noctua fans bevat.

Er zijn maar 2 redenen om zo'n AIO koeler te kopen in plaats van een goede luchtkoeler:
  • Je hebt absoluut geen plaats voor een redelijke tower koeler (echter, als je plaats hebt voor een 120mm radiator heb je dat in 99% van de gevallen wel).
  • Je vindt de looks van een dergelijke AIO erg mooi.
Een mooi voorbeeld van hoe slecht deze AIO koelers zijn is dit document van een test van LinusTechTips. De luchtkoelers in deze test is de Silver Arrow Extreme. Verder moet vermeld worden dat bijna alle AIO koelers hier 2x120mm versies zijn, met als uitzonderingen de Corsair H80i, Corsair H90 en Kraken X40. Deze laatste 2 zijn aanzienlijk beter de door jou aangegeven H55, H60 en Seidon 120V koelers, maar toch is zelfs een H80i heel wat slechter dan een top-end luchtkoeler.

edit:
Als je een zeer goede high-end koeler zoekt die geen problemen oplevert met het RAM, koop een Noctua NH-U14S. Zoals je onder andere hier en hier kunt zien moet je al een heel gek moederbord hebben wil deze koeler interferentie geven met je RAM.

[ Voor 15% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-04-2015 01:24 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link! Toch een beetje teleurgesteld door de resultaten, het is op zich wel een interessant concept.
Moi_in_actie schreef op maandag 20 april 2015 @ 01:15:
De kleinere, 1x 120mm, AIO waterkoeling sets zijn het niet waard. Ze presteren slechter dan goede luchtkoelers en zijn nog luidruchtiger ook. Dit omdat op deze "goedkope" setjes heel basic fans zitten die vaak op hoog toerental werken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Noctua NH-D14 of Noctua NH-U14S die zeer stille en zeer goede Noctua fans bevat.

Er zijn maar 2 redenen om zo'n AIO koeler te kopen in plaats van een goede luchtkoeler:
  • Je hebt absoluut geen plaats voor een redelijke tower koeler (echter, als je plaats hebt voor een 120mm radiator heb je dat in 99% van de gevallen wel).
Een mooi voorbeeld van hoe slecht deze AIO koelers zijn is dit document van een test van LinusTechTips. De luchtkoelers in deze test is de Silver Arrow Extreme. Verder moet vermeld worden dat bijna alle AIO koelers hier 2x120mm versies zijn, met als uitzonderingen de Corsair H80i, Corsair H90 en Kraken X40. Deze laatste 2 zijn aanzienlijk beter de door jou aangegeven H55, H60 en Seidon 120V koelers, maar toch is zelfs een H80i heel wat slechter dan een top-end luchtkoeler.

edit:
Als je een zeer goede high-end koeler zoekt die geen problemen oplevert met het RAM, koop een Noctua NH-U14S. Zoals je onder andere hier en hier kunt zien moet je al een heel gek moederbord hebben wil deze koeler interferentie geven met je RAM.
Bedankt voor de uitstekend uitgeschreven reply. Hetgene wat me bij die Noctua's een beetje tegenhoudt is a) de prijs b) de looks (sorry - geen fan van hun typische kleurenpalet). Daarentegen presteert deze koeler slechts marginaal beter dan de (zij het veel grotere) Mugen 4. Ik vraag me af of het dan niet betere bang for buck is om a) een CM 212 EVO te kopen (goedkoper, ~even klein, nog steeds aanvaardbare performance) b) toch een Mugen 4 te kopen (zij het dan met de fan naar het achteren van de case toe in een pullconfiguratie, weegt dit veel op de prestaties?)

Tot slot vermeld je ook dat de kleine 120mm waterkoelers het niet waard zijn omwille van de goedkope fans die men erbij levert; wat gebeurt er als men deze vervangt door degelijke fans? Dit vind ik nergens terug in testen etc. uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
De kleur moet je inderdaad aanstaan bij de Noctua's en ik kan begrijpen als je daardoor deze fans overslaat.

Ik had gisteren schijnbaar een ding niet correct gelezen, zijnde dat jij juist NIET van plan bent om flink te overclocken. In dat geval ben je inderdaad beter af met een goedkopere koeler, zoals de Thermalright True Spirit 140 Power. Deze heeft eenzelfde soort design als de Noctua NH-U14S maar met een wat acceptabeler kleurenschema en moet zelfs met belachelijke RAM modules wel passen, zie hier. Let wel op, deze koeler is vrij hoog met 171.2mm, dus kijk van tevoren goed of hij past.

Een andere optie is de Thermalright True Spirit 120i; iets kleiner (slechts 150mm hoog), maar deze heeft een soort knik in de heatpipes, waardoor hij wat "naar achteren leunt" om zo de RAM modules niet in de weg te zitten (zie ook hier).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 15:05

PuijkeN

euhm ?

Ik heb zelf een Corsair H100i, een CoolerMaster 412s en een vrij eenvoudige custom waterkoeling set gehad in mijn PC.

Begonnen met de H100i en mits goede afstelling van de fans was dit een zeer degelijke oplossing. De temperaturen waren inclusief overclock (3930k) lager of gelijk aan de CoolerMaster 412s zonder overclock. Hierbij had ik de fans afgesteld op net geen 1000rpm waardoor ze weinig lawaai maakten. Voordeel van dit systeem was dat indien nodig, de fans een stuk harder konden draaien en er dan toch wat meer koelingscapaciteit beschikbaar is.

Helaas is de H100i pomp defect gegaan en heb ik tijdelijk met de 412s gedraaid. De 412s is zeker geen high-end luchtkoeling dus het was ook te verwachten dat deze iets minder goed ging presteren. In totaal was dit wel net iets stiller dan de H100i op lage stand. Echter lastig te installeren door de gigantische koelbloek en in sommige gevallen kan het RAM denk ik ook wel problemen opleveren. Ik moest bijvoorbeeld de 120mm fan hoger monteren dan standaard omdat het RAM in de weg zat.

Daarna een vrij simpele waterkoelingsset aangeschaft met 2x120mm rad en Noctua fans en dit is net nog een stapje hoger. Koelingscapaciteit is nog hoger en icm de Noctua fans is het geheel fluisterstil (luidste op dit moment is de harde schijf). Extra voordeel hiervan is de uitbreidbaarheid en de PWM-fans.

Mijn conclusie is dan ook dat een AIO-waterkoelingsset wel relatief goed kan zijn. In ieder geval zou ik zeker een 2x120mm of 2x140mm aanraden. Zeker zonder overclock zal je met bv. een H110 of Kraken X61 ruim voldoende koeling hebben terwijl het systeem gewoon stil is. Het ziet er ook gewoon mooi uit in een case met window. Het is natuurlijk iets duurder dan de gemiddelde luchtkoeling.

Klein voorbeeldje nog, onlangs heb ik een H110 geinstalleerd op een i7 2600k. Met een PWM-profiel in de BIOS voor de fans en in combinatie met overclock tot 4.7Ghz is het systeem gewoon stil bij normaal gebruik (fans op laagste stand) en gaat het pas wat harder blazen wanneer de PC belast wordt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 20 april 2015 @ 01:15:

Ik begrijp je punten en deel je mening mbt sommige ook, alleen zo negatief als jij bent ik niet over AIO's.
Ik denk dat dat document van LinusTechTips ook niet heel representatief is; toevallig heb ik hier een H80i met maar 1 noctua NF-F12 (push) op een 3930k zitten op 4,6ghz met 1,39 volt er door. Onder prime95 27,9 komt de temp (met roomtemp rond de 19 graden) echt niet snel boven de max 75. (in een Fractal R5 beh.) Ben behoorlijk happy met die combo.

Mbt fans;eens, veel zijn ruk. Die op de Seidon 120v v1 was niet te harden bijv. en de 2 corsairs op de H80i heb ik dus ook laatst vervangen voor 1 NF-F12.

Voordeel van AIOWC's is dat je zeker weet dat alle warmte direct de behuizing uit stroomt. Een van de redenen dat je in veel moderne pro workstations ook steeds meer AIOWC's ziet. HSF's zijn imho vaak onhandig en groot in je behuizing en zwaar op het verkeerde punt.

Ik heb ook een G3258 zonder heatspreader op 4,6ghz lopen en daar heb ik een gelapte seidon 120v direct op de die gezet. Dat is wel wat veiliger dan een zwaardere HSF.

Ik zie naast nadelen ook een hoop voordelen iig :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
maratropa schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:12:
[...]

Ik begrijp je punten en deel je mening mbt sommige ook, alleen zo negatief als jij bent ik niet over AIO's.
Ik denk dat dat document van LinusTechTips ook niet heel representatief is; toevallig heb ik hier een H80i met maar 1 noctua NF-F12 (push) op een 3930k zitten op 4,6ghz met 1,39 volt er door. Onder prime95 27,9 komt de temp (met roomtemp rond de 19 graden) echt niet snel boven de max 75. (in een Fractal R5 beh.) Ben behoorlijk happy met die combo.
Ik zeg ook niet dat AIO koelers slecht koelen, alleen t.o.v. goede luchtkoelers die tevens een stuk goedkoper zijn moeten 1x120mm AIO's het onderspit delven. Een Corsair H80i is om en nabij de 100 euro, terwijl een stillere en beter presterende Noctua NH-D14 70 euro kost. Je moet al minimaal richting de 2x120mm gaan wil je met een AIO echt betere prestaties neerzetten dan met een highend luchtkoeler, zie bijvoorbeeld de resultaten van de Corsair H100 van Overclock3D. Pas bij hoge overclocks kan zo'n koeler, met de fans dus op standje straaljager, de boel een paar graden koeler houden dan een NH-D14.
Ik heb zelf in een vorige pc een Corsair H100 gehad, puur om AIO's eens uit te proberen en en te zien hoever die CPU (Core i5 750) toen wilde gaan. Met de standaard fans was het echter ondraaglijk en deze heb ik toen ook snel vervangen. Het was dat ik kort daarna al van plan was om over te stappen naar een custom waterkoeling loop, anders had ik namelijk gewoon een NH-D14 gebruikt. Die zit nu echter in mijn server wat totale overkill is (I know), maar hij is zo heerlijk stil. Zelfs met de fans op 100% maakt een NH-D14 minder herrie dan een Corsair H100 met de fans op het langzaamste.

AIO's worden mijn inziens pas interessant als je een 2x120mm of 2x140mm koeler neemt (H100i, H110, Kraken X60, H220) en de fans vervangt door goede radiator fans (Noctua NF-F12, Zalman ZM-SF3, Gentle Typhoons, Corsair SP120). Echter ben je dan al bijna 150 euro in totaal, terwijl je met een NH-D14 van 70 euro wellicht dezelfde 24/7 clockspeed kunt draaien met 5 graden hogere temps (of anders 100Mhz lagere clocks met gelijke temps). Een H80i met een NF-F12 erop kost ook ongeveer 115 euro en zal niet beter presteren dan de NH-D14, oftewel mijn inziens is het een slechtere keus.

Daarbij zijn de resultaten van LinusTechTips zeker wel representatief. Alle tests zijn onder exact dezelfde omstandigheden gedaan. Het gebruikte voltage is expres flink te hoog gezet voor die clocksnelheid om meer warmte te produceren. Verder hebben ze ook altijd tegelijkertijd een GPU (ik meen destijds nog een GTX580) met Kombuster laten draaien, om een volledige system load na te bootsen. Dat de temperaturen daarbij hoger zijn dan jouw resultaten is deels hierdoor verklaarbaar, maar wellicht heb jij ook een betere chip dan hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=44100280,noline]

Ik had gisteren schijnbaar een ding niet correct gelezen, zijnde dat jij juist NIET van plan bent om flink te overclocken. In dat geval ben je inderdaad beter af met een goedkopere koeler, zoals de Thermalright True Spirit 140 Power. Deze heeft eenzelfde soort design als de Noctua NH-U14S maar met een wat acceptabeler kleurenschema en moet zelfs met belachelijke RAM modules wel passen, zie hier. Let wel op, deze koeler is vrij hoog met 171.2mm, dus kijk van tevoren goed of hij past.
Toevallig overlas ik deze alinea en wil het net dat ik de TS140 had besteld zonder dat ik je inzichtvolle comment las! Laat het nu natuurlijk zijn dat deze blijkbaar dan toch niet in stock is bij Alternate.be (waar ik net men R5 heb besteld, stock toestanden updaten is toch zo moeilijk |:( ).

Soit de kans bestaat dat ik hem elders bestel (of probeer tenminste). Na wat 'soul searching' heb ik besloten misschien op termijn toch te willen gaan overclocken, aangezien mijn i5 3570k zich daarvoor uitstekend leent. Als ik het goed voorheb zou de TS140 zich hier ook toe moeten lenen. Mijn vraag is echter, is het misschien dan toch de moeite om voor de looks en licht verbeterde prestaties toch wat tientjes extra boven te halen voor een waterkoelingsetje. Ik denk dan vooral aan de NZXT setjes zoals de x41 of x61, die er erg mooi uitzien en bovenal de gebruikelijke (Corsair)producten outperformen (ook de x41 volgens Linustechtips!).

Nogmaals bedankt iedereen voor de interessante replies en/of discussie (ik denk dat het steeds een beetje een onderwerp van 'lovers/haters' zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:21:
[...]
Soit de kans bestaat dat ik hem elders bestel (of probeer tenminste). Na wat 'soul searching' heb ik besloten misschien op termijn toch te willen gaan overclocken, aangezien mijn i5 3570k zich daarvoor uitstekend leent. Als ik het goed voorheb zou de TS140 zich hier ook toe moeten lenen. Mijn vraag is echter, is het misschien dan toch de moeite om voor de looks en licht verbeterde prestaties toch wat tientjes extra boven te halen voor een waterkoelingsetje. Ik denk dan vooral aan de NZXT setjes zoals de x41 of x61, die er erg mooi uitzien en bovenal de gebruikelijke (Corsair)producten outperformen (ook de x41 volgens Linustechtips!).
Wat zijn je verwachtingen voor wat betreft het overclocken? Wil je het ding naar 4.2 of 4.3Ghz halen, of wil je eerder 4.6Ghz of misschien zelfs meer halen? Mocht het eerste het geval zijn, dan is de aanschaf van een AIO puur vanwege de looks. Zowel de True Spirit 140 Power als b.v. een Kraken X61 kunnen die overclock wel halen, tenzij je heel erg pech hebt en een zeer slechte chip te pakken hebt. Wil je iets van 4.6 of 4.7Ghz behalen, ja dan moet je richting de regionen van een Kraken X61, H100i (GTX) of een luchtkoeler als de NH-D14, NH-D15 of Silver Arrow Extreme gaan om acceptabele temperaturen te krijgen bij 24/7 gebruik van die overclocks.

Aan jouw posts proef ik dat het toch wel erg kriebelt om een AIO te gaan halen en dat is op zich prima. Je betaald inderdaad alleen wel een premium voor de looks en dat kleine beetje meer aan performance. Maar zo is het met heel veel dingen, hoe dichter je bij de top 1% van performance komt, hoe meer exponentieel de prijs stijgt. Veel risico loop je ook niet met de aanschaf van zo'n AIO. Vind je na verloop van tijd dat je toch met minder toe kunt, dan kan je hem altijd weer doorverkopen.

Pagina: 1