Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Downloads: LibreOffice is geen freeware

Pagina: 1
Acties:

• Bladion
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-09 16:57
Beste redactieleden,

Op de pagina van de nieuwe LibreOffice-versie op Tweakers staat bij licentietype "Freeware".
downloads: LibreOffice 4.4.3 RC 1

Echter vind ik dit niet echt recht doen aan het licentietype van LibreOffice. Ja, het is gratis, maar het is ook vrije software. Doorgaans wordt onder "freeware" volgens mij geen vrije software verstaan.

Is het mogelijk dit te veranderen in "Vrije software" of "MPL"?

• MetalfanBlackness
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

MetalfanBlackness

bit.ly/2hfd6Gb

Niet alle software dat bijv. open source is hoeft ook per see ook gratis te zijn. Vrije software doet mij iets te veel denken aan open source.

Have fun reading this :)

• Bladion
MetalfanBlackness schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:45:
Niet alle software dat bijv. open source is hoeft ook per see ook gratis te zijn. Vrije software doet mij iets te veel denken aan open source.
Vrije software is ook vaak open source, maar je hebt wel een punt dat dat niet per se gratis hoeft te zijn inderdaad.

Maar "freeware" vind ik geen dekkende lading, omdat de term vaak niet gebruikt wordt voor vrije/open source software.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator NOS
MetalfanBlackness schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:45:
We hebben het ook over open source software dus dat komt goed uit. :)

Zo doet Tweakers het bij Wine: downloads: Wine 1.7.41
Licentietype: GPL
LibreOffice valt onder de Mozilla Public License (https://www.libreoffice.org/about-us/licenses/). Dat kan je op die plek neerzetten. Dat klopt het wat beter, en is het wat consistenter.

Saved by the buoyancy of citrus

• MetalfanBlackness
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

MetalfanBlackness

bit.ly/2hfd6Gb

Wat ik bedoel te zeggen is dat het zowel gratis als open source is (en het een het ander niet impliceerd), dus beide expliciet op nemen zoals bijvoorbeeld "Licentietype: MPL, freeware" zou misschien nog beter zijn.

Have fun reading this :)

• Bladion
Cyphax schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:26:
[...]

We hebben het ook over open source software dus dat komt goed uit. :)

Zo doet Tweakers het bij Wine: downloads: Wine 1.7.41

[...]

LibreOffice valt onder de Mozilla Public License (https://www.libreoffice.org/about-us/licenses/). Dat kan je op die plek neerzetten. Dat klopt het wat beter, en is het wat consistenter.
d:)b

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:32
MetalfanBlackness schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:03:
Wat ik bedoel te zeggen is dat het zowel gratis als open source is (en het een het ander niet impliceerd), dus beide expliciet op nemen zoals bijvoorbeeld "Licentietype: MPL, freeware" zou misschien nog beter zijn.
Freeware is in principe ook een licentie type, een die stelt dat er een gratis licentie is maar je niet mag wijzigen. Botst met MPL

Ook adviseert de FSF niet de term freeware te gebruiken voor open software http://www.gnu.org/philosophy/categories.html http://www.gnu.org/philosophy/categories.html

[Voor 15% gewijzigd door Rmg op 21-04-2015 08:53]

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19-09 20:44
En het is een beetje vreemd dat libreoffice t/m 3.6 in Officesoftware en suites staat, en vanaf ~4.x in Overige software. Het is vrij duidelijk een office suite, dus hoeft het niet in "Overige software" lijkt me..

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True