(draadloze) koptelefoon voor mensen met eenzijdige doofheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik zoek een?
Ik heb al mijn leven lang last van eenzijdige doofheid waar ik geheel doof ben in mijn linkeroor en eigenlijk nooit echt goed geluid heb gehad in een koptelefoon. Hiervoor zoek ik eigenlijk een goede oplossing voor een (het liefst draadloze) koptelefoon welk het stereo geluid zoveel mogelijk simuleert in een oor.

Wat is je budget?
ik vind ~ €200,- wel maximaal. Maar het hoeft allemaal zeker niet duur te zijn als het ook gewoon voor een goedkopere prijs kan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is vooral voor series/films/muziek vanaf de computer en/of televisie, hierbij wil ik wel soms mijn koptelefoon voor een wat langere periode gebruiken (enkele uren)

Wat heb je zelf al gevonden?
Eigenlijk komen er maar twee koptelefoons boven tafel, specifiek voor dit probleem:
http://www.stereo4one.com
http://www.yuniheadphones.com

Welke vragen heb je hier nog over?
• Heeft een single sided stereo headphone daadwerkelijk meerwaarde of is het vooral een marketing gimmick en voegt het eigenlijk weinig toe?
• Als dit een gimmick is, werkt een stereo naar mono adapter gewoon even goed?
• Misschien heeft iemand met hetzelfde probleem ooit een andere (betere) oplossing verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik denk dat het een gimmick is, en denk dat je beter mono kan luisteren. Het is amper mogelijk om met één oor een geluidsbron te lokalizeren, laat staan meerdere tegelijk, dus zou ik een mooie headphone kiezen en mono luisteren.

Wat er op die sites staat klopt eigenlijk grotendeels niet bij mijn weten. Tenzij de muziek echt gemaakt is voor mensen die aan één oor doof zijn, zul je altijd een wat mindere ervaring hebben, helaas. Je kan denk ik het beste voor een écht goede koptelefoon gaan in jouw prijsklasse, want geluid dat kwalitatief erg goed is geeft denk ik sowieso meerwaarde over zo'n gimmick in een koptelefoon die het voor de rest waarschijnlijk aflegt tegen de normale koptelefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 19-04-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Refelecties via gehoorschelpen geven wel degelijk informatie ofer de lokatie van het geluid. Als ik een oor dicht stop en aan de andere kant met de vingers tegen elkaar veeg zodat het een hoogfrequent geluid geeft, dan kan ik de richting goed onderscheiden. Stereo4one heeft een uitleg hoe dat werkt.

Bij vleermuizen spelen de gehoorscherpen ook een grote rol bij het waarnemen van een 3D sonar beeld van de omgeving.

Het gaat echter om kleine afstanden binnen de gehoorschelp, dus alleen voor hoge frequenties zal dat een significant verschil in fase geven waar je hersenen lokatie informatie uit kunnen destilleren. Luisteren met twee oren werkt beter omdat de afstand groter is en het dus ook voor lagere frequenties werkt.

Het geluid spectrum is ook belangrijk. Een zuivere sinus toon zal niet werken omdat interferentie van een zuivere sinus met het vertraagde signaal ook een zuivere sinus oplevert, het bevat dan geen extra informatie. Bij een bron met breder spectrum geeft het fase verschil interferentie patronen waar je wel informatie uit kan halen.

Deze koptelefoon zal dus wel een beetje stereobeeld toevoegen, maar dit zal nooit zo goed zijn als met twee oren.

Edit: Wat je in Nederland koopt, kun je binnen 8 dagen terug sturen als het niks is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 19-04-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Op zo'n kleine afstand kan ik me niet voorstellen dat het echt een verschil op zal leveren dat er een driver boven en beneden zit (sowieso kun je dan enkel boven, beneden en midden weergeven, verticaal bewegend geluid creëren met statische speakers is namelijk niet mogelijk). Ik denk dat muziek zelf (zeker op een goede koptelefoon) al genoeg suggesties van locatie en afstand bevat (volume, reverb, etcetera), het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat een koptelefoon als deze dus een toevoeging is.

E: Zeker de tweede lijkt me een slechte keus, dat is zo te zien een gesloten model waarin de geluidsgolven "opgesloten" zitten en het me onmogelijk lijkt dat je iets meekrijgt van de locatie van de driver.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomas op 19-04-2015 19:00 ]