Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:33
Onlangs heb ik bij een grote schoonmaak een haast vergeten ruime dia collectie gevonden, inclusief een nog werkende Voigtländer Spezial diaprojector. Nog steeds verbaas ik mij hoe goed veel van deze dia's bewaard zijn gebleven. Toch zie ik graag ook een digitale back-up van deze foto's. :)

Ik heb ook hier op tweakers een aantal topics gevonden over het digitaliseren van dia's. Als je het echt goed wilt doen wordt, naar ik het begrijp, aangeraden een diascanner te gebruiken. Echter, de diascanners in het consumentensegment schijnen redelijk bagger te zijn, en de betere scanners "Nikon Coolscan e.d." zijn, ondanks ze reeds lang op de markt zijn, nog steeds vrij prijzig...

Ik heb geprobeerd de dia's te scannen met een flatbed scanner te scannen (ook met de "backlight diffuser trick") maar het resultaat was erbarmelijk slecht.. Of ik doe iets verschrikkelijks verkeerd... O-)

Naar aanleiding van dit filmpje: https://youtu.be/jnvhBXQrfzQ?t=85 ben ik op het idee gekomen om dia's met een DSLR te fotograferen. Ook DigitalRev TV schijnt iets leuks verzonnen te hebben: https://youtu.be/AgOTk4ApEYs?t=310. (ik weet dat je digitalRev TV met een korreltje zout moet nemen ;) )

Maar het idee is simpel: hoe kan ik met een DSLR het beste dia's digitaliseren? Zelf beschik ik namelijk over een Canon 70D, dus hoef hiermee niet te investeren in speciale diascanners...

Diaprojector laten projecteren op camera
Ik ben hier eigenlijk niet zo'n groot voorstander van. Ik ben hiermee afhankelijk van de kwaliteit van de projector, en ik wil eigenlijk mijn sensor niet blootstellen aan zo'n lichtbundel. Het klinkt als een stomme vraag, maar kan dit de sensor beschadigen? Zou ik hierbij op zoek moeten gaan naar een ND filter? Derhalve heb ik deze methode nog niet geprobeerd... daarnaast heb ik volgens mij geen geschikt objectief voor deze methode.

Dia's fotograferen met difuus backlight
Ik heb geprobeerd enkele dia's op deze manier te fotograferen, maar ben er redelijk snel achtergekomen dat ik een macro lens nodig heb... :/ De dia's zijn te klein om met mijn 24-105 f4L goed op de camera te krijgen. Zou ik het voor elkaar kunnen krijgen met een CU-filter? Ik heb namelijk geen ervaring met deze opzetstukken..

Hier mijn eerste resultaten met de tweede methode. De foto's zijn nog vrij onscherp. Ik heb mijn monitor op de hoogste helderheid gezet, en op 105mm in het donker gefotografeerd.. en nog iets creatiefs bedacht om light bleed om de dia heen te verminderen 8)7 https://dl.dropboxusercon...929/tweakers/DSC_0641.jpg

Resultaat:
Members only: ga weg Google-bot
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus met deze methode (zonder macro lens) ben ik nog niet echt tevreden...

Voor beide oplossingen zal ik niet meer dan hooguit twee tientjes aan een filter kwijt zijn... (ervan uitgaande dat ik zo'n filter ergens goedkoop op internet kan vinden) Misschien dat jullie wat meer ervaring met een soortgelijke techniek hebben...

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dia's fotograferen met een diaprojektor heeft zelf een mooie opstelling hiervoor gebouwd. Wellicht dat je hem eens kan vragen de foto's in zijn topic nieuw leven in te blazen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Dank voor de link. Helaas zijn inderdaad de fotolinks reeds dood en het lijkt erop dat de gebruiker zich al 3 jaar niet op tweakers heeft vertoond. :/ En ik ben altijd een beetje voorzichtig met het heropenen van archaïsche topics. :+
Het verbaast me dat nog wel veel mensen zo'n lamp recht op zo'n camera richten.

[ Voor 15% gewijzigd door dvtxc op 19-04-2015 16:36 ]

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05
Waarom huur je geen diascanner? Kopen lijkt me wat zonde ja.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 22:47
Heb je geen enkele lens die betere macro kan doen? Dan houdt 't vrij snel op met een DIY-oplossing. CU-filters en tubes leiden vaak tot vrij slechte scherpte in de hoeken. Dat is niet handig voor het fotograferen van dia's.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Het zit toch in de natuur van een Tweaker om het altijd eerst zelf te proberen? :P
Maar ik zal zeker eens kijken of ik wat kan huren.
link0007 schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:52:
Heb je geen enkele lens die betere macro kan doen? Dan houdt 't vrij snel op met een DIY-oplossing. CU-filters en tubes leiden vaak tot vrij slechte scherpte in de hoeken. Dat is niet handig voor het fotograferen van dia's.
- Canon EF 24-105mm f4L IS USM
- Sigma 10-20mm f4-5.6
is het enige wat ik momenteel in mijn bescheiden collectie heb... Maar dat vermoeden had ik al van CU-filters. Zeker gezien het prijsverschil met echte macro lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:49

bobcom

Dedicated dabbler

Hier , hier en hier een aantal oplossingen om dia's zonder scanner en met een dslr te digitaliseren, In plaats van een macrolens kun je ook een kitlens of 50 mm prime omgekeerd op de body zetten

[ Voor 20% gewijzigd door bobcom op 19-04-2015 17:23 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Een van die links heb ik in m'n post al als inspiratiebron aangemerkt. ;)
De omgekeerde lens methode kende ik nog niet. Moet ik zeker eens proberen! Bedankt voor die tip. ;) Ik heb geen objectieven met aparte ring voor het diafragma, dat wordt dus schieten op de grootste aperture :P

Ik heb nog wat verder gezocht naar het huren van een diascanner en heb ontdekt dat sommigen worden verhuurd met auto lader... Dat maakt het eigenlijk wel heel aantrekkelijk om toch zo'n ding te huren.

[ Voor 11% gewijzigd door dvtxc op 19-04-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

dvtxc schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:17:
.....Ik heb geen objectieven met aparte ring voor het diafragma, dat wordt dus schieten op de grootste aperture :P
......
Niet per se. Met de zgn. "lens twist trick" kan je je diafragma vastzetten. Stel je lens in op het gewenste diafragma (bijv. f/8), hou de scherptedieptecontroleknop ingedrukt en haal de lens van de camera af. Het diafragma staat nu vast op de ingestelde waarde.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alle macro truckjes blijven natuurlijk op niveau 'truckjes'. maw optisch niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36

ktf

dvtxc schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:11:
Ik heb ook hier op tweakers een aantal topics gevonden over het digitaliseren van dia's. [...]
Heb je uiteindelijk nog een leuke oplossing gevonden? Ik zit een beetje met hetzelfde, dus als je wat geknutseld hebt hoor ik daar graag van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 19:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

moozzuzz schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:46:
Alle macro truckjes blijven natuurlijk op niveau 'truckjes'. maw optisch niet ideaal.
Sommige lenzen kunnen er beter tegen dan anderen, dat is een beetje uitproberen :) Een échte 1:1 macro lens is wel een vereiste eigenlijk wil je het goed doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-07 16:57
Ik heb in 2013 een paar honderd dia's gedigitaliseerd door er foto's van te nemen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een laptop als achtergrondverlichting, een 1:1 macro lens en een houder gemaakt van wat Lego onderdelen. Op deze manier ben ik met 700 dia's 2 avonden bezig geweest.

Op flickr is te zien wat voor resultaat je dan krijgt.

Exposure etc is vastgezet voor alle dia's. Scherpte is prima, als een foto onscherp is, dan is dat omdat de dia dat is. Gebruikte apparatuur: Canon 60D, Sigma 50mm EX DG Macro lens, Macbook Pro 15" als achtergrondverlichting...

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 16:04
Bij 35mm negatieven/dia's is 1:2 vergroting met een 20+ MP camera wel genoeg. Meer dan 5-6MP haal je toch niet uit een kleurennegatief.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 22:47
Universal Creations schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:25:
Bij 35mm negatieven/dia's is 1:2 vergroting met een 20+ MP camera wel genoeg. Meer dan 5-6MP haal je toch niet uit een kleurennegatief.
Dat hangt natuurlijk volledig af van de film die je gebruikt. Velvia 50 haalt 150 L/mm, en komt dus overeen met zo'n 80 tot 150 megapixels afhankelijk van hoe je het meet. De meeste filmsoorten hebben echt geen moeite met 20MP.

Het lijkt me juister om te zeggen dat 5MP genoeg is, aangenomen dat je geen vlijmscherpe lenzen hebt gebruikt op de analoge camera.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36

ktf

Emiel L schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:17:
Netjes! Ik geloof alleen wel dat je een paar dia's verkeerd om geplaatst hebt, er zijn er paar met tekst in spiegelbeeld ;)

Had je je scherm nog op een bepaalde kleurtemperatuur ingesteld, of heb je dat voor foto's binnen zelfs nog veranderd t.o.v. foto's buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 16:04
link0007 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:00:
Dat hangt natuurlijk volledig af van de film die je gebruikt. Velvia 50 haalt 150 L/mm, en komt dus overeen met zo'n 80 tot 150 megapixels afhankelijk van hoe je het meet. De meeste filmsoorten hebben echt geen moeite met 20MP.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht, maar dat bleek in de praktijk niet zo te zijn. Geen idee waar die discussie op tweakers is geweest tussen mij en lateef volgens mij. Ik dacht eerst in DM, maar daar zie ik hem niet staan. Ik ga nog even zoeken.

Edit: http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF1A.html
Die Velvia 50 haalt met een response van 50% tegen de 50 lp/mm (100 lines/mm). Dit komt overeen met 8,6MP.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 25-06-2015 20:35 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Emiel L schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:17:
Ik heb in 2013 een paar honderd dia's gedigitaliseerd door er foto's van te nemen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een laptop als achtergrondverlichting, een 1:1 macro lens en een houder gemaakt van wat Lego onderdelen. Op deze manier ben ik met 700 dia's 2 avonden bezig geweest.

Exposure etc is vastgezet voor alle dia's. Scherpte is prima, als een foto onscherp is, dan is dat omdat de dia dat is. Gebruikte apparatuur: Canon 60D, Sigma 50mm EX DG Macro lens, Macbook Pro 15" als achtergrondverlichting...
Kom iedere keer terug op deze methode, maar moet nog steeds de oude diaprojector van zolder halen en een gooi doen naar het digitaliseren van de ettelijke duizenden dia's en negatieven die er in huis rondzwalken - maar dit lijkt mij de meest praktische route. Overigeens wel benieuwd naar de Lego-diahouder(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-07 16:57
ktf schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:07:
[...]

Netjes! Ik geloof alleen wel dat je een paar dia's verkeerd om geplaatst hebt, er zijn er paar met tekst in spiegelbeeld ;)

Had je je scherm nog op een bepaalde kleurtemperatuur ingesteld, of heb je dat voor foto's binnen zelfs nog veranderd t.o.v. foto's buiten?
Ja, dat zou goed kunnen. Op een dia is het lastig te zien, en op zich maakt het ook niet zo veel uit want als 'ie eenmaal digitaal is, is spiegelen zo gebeurd natuurlijk. Ik heb het scherm niet op een specifieke kleurtemperatuur ingesteld... eigenlijk heb ik daar op dat moment helemaal niet meer aan gedacht :X
bobcom schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:31:
[...]
Overigeens wel benieuwd naar de Lego-diahouder(?)
Ik weet zeker dat ik er toen een foto van had gemaakt, maar kan 'm niet meer terugvinden... Het was in ieder geval een simpel ding met een veerconstructie om de dia vast te klemmen, zodat hij telkens op dezelfde plek voor de lens terecht komt.

http://emiellensink.nl

Pagina: 1