Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13 inch laptop aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:04
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gebruik ik veel voor mijn DJ werk. Dit houd in het internet afspeuren naar muziek en software als Itunes gebruiken. Maar ook produceren in Ableton.

Wat is je budget?
Maximaal 850 euro, liefst minder natuurlijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, en daarom wil ik 13,3 inch tot maximaal 14 inch. Naast DJ-en heb ik ook gewoon een kantoorbaan waarvoor ik dagelijks een ruim uur in de trein zit. De bedoeling is om hem ook dan mee te nemen voor het nodige vermaak onderweg (filmpje kijken, wat internetten, etc. dus totaal geen veeleisend verbruik).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb al jaren Dell, deze houden het altijd jaren vol. Voorkeur is dus Dell, maar als er een alternatief is met goede bouwkwaliteit dan is dat ook welkom. Ik ben best bereid om eens een keer van Dell vreemd te gaan.

SSD is niet persé nodig maar moet wel te vervangen zijn, ik heb heb namelijk een 256GB SSD liggen.

Wat ik me wel afvraag, ik heb op dit moment een laptop met een Core I5 3210M processor, als ik die eens afzet tegenover een Core i5 5200u die in veel laptops die in mijn plaatje passen zit dan lijkt er weinig verschil in te zitten? http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-5200U-vs-Intel-Core-i5-3210M

Zie ik hier in iets over het hoofd, of is de processor in mijn laptop uit 2012 echt nagenoeg gelijk qua prestaties dan de huidige i5 processors?

Ik vraag dit mede omdat ik natuurlijk er op vooruit wil gaan en weer jaren vooruit wil kunnen. Wellicht moet ik mijn processor eisen dus omhoog bijstellen.

RAM geheugen wil ik minimaal 4GB hebben, maar meer is welkom.

Andere voorkeur is toetsenbord verlichting, maar als mijn keuze daardoor te beperkt wordt mag dat wegvallen. Het is geen must maar een welkom extra.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 16:34
Voor wat betreft die CPU's, dat komt omdat de Core-U CPU's erop gemaakt zijn om een stuk energiezuiniger te zijn dan b.v. die Core i5 3210M. Dat ze nog altijd vrijwel even krachtig zijn terwijl het stroomverbruik zowat gehalveerd is, is op zich al een hele prestatie. Op grafisch gebied is de iGPU ook wel een stuk krachtiger, zie bijvoorbeeld hier.

Terugkomend op de laptop, daar zie ik zo snel 2 opties:
Dell Inspiron 7348
Lenovo Yoga 2

De Dell is wat goedkoper, heeft standaard een normale HDD, ziet er mijn inziens veel beter uit, heeft 802.11AC wireless, maar heeft een wat matige accuduur (+- 4 uur). De Lenovo kost wat meer maar komt standaard met een 256GB SSD, een 1 generatie oudere CPU en "slechts" 802.11N wireless zonder 5Ghz ondersteuning, maar hij houdt het wat langer vol op een lading (eerder richting de 5 uur). Van deze Lenovo is er ook een "light versie", namelijk deze. Kost aanzienlijk minder, maar heeft ook maar 4GB geheugen en een standaard 500GB harddisk.

Persoonlijk zou ik voor de Dell gaan, zeker als je toch al een SSD hebt liggen. Dit bespaart je een paar euro, geeft je een strakker uitziend apparaat met de laatste generatie CPU en wireless. Een ander klein punt wat voor mij persoonlijk een pluspunt is, is dat de Dell met Windows 8.1 Pro komt, in tegenstelling tot de normale Windows 8(.1) versies bij de Lenovo's. Voor zakelijk gebruik kan dit handig zijn. Hier nog een linkje met een vergelijking tussen deze 3 laptops.

Mocht je voor de Dell gaan, dan zou ik zeker even het Dell kortingscodes topic doorbladeren. Redelijke kans dat je het ding dan met wat korting kunt krijgen.

edit: oh ja, de Dell heeft een backlit keyboard. Op de website van Dell kost de bovenstaande variant, maar met Windows 8.1 i.p.v. Windows 8.1 Pro, 799 euro (exclusief eventuele kortingen).

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 19-04-2015 16:58 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:04
Toch nog eens verder gezocht. Reden van de zoektocht naar een nieuwe laptop is dat vriendinlief op de snoer is gaan staan en daardoor de power aansluiting is afgebroken. De aansluiting werkt nog wel. Bij het openmaken van de laptop bleek het toetsenbord zo vast te zitten dat die er niet meer heel uit te krijgen was, dus ook daar zijn 2 toetsen en een hoek af.

Kosten van nieuwe onderdelen zijn totaal ongeveer 45 euro.

Als ik dat afzet tegen de ruim 800 euro voor een nieuwe laptop moet ik tot de conclusie komen dat ik er qua prestaties onvoldoende op vooruit ga om de aanschaf van een nieuwe laptop interessant te maken. De CPU die ik nu heb doet zo goed als niet onder voor de huidige CPU's, of ik moet in de categorie i7 gaan kijken, maar dan overschrijd ik mijn budget weer fors.

Kortom, heb voor nu de keuze gemaakt om toch voor nieuwe onderdelen te gaan.

Toch bedankt voor de reactie!