2de nas als Back-up = JBOD een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik heb hier in huis een 2de nas als reserve staan en wilde deze in het bijgebouw als dagelijkse externe back-up gebruiken.
Nu zo het voor me voordeliger uitkomen, door verschillende schijven als “JBOD” in de nas te plaatsen.
Als ik het goed heb, als een schijf stukgaat in een JBOD-set blijft de data op de andere schijven onaangetast.

Mijn vraag hierbij is, hoe zit het met dan het OS, blijft dit na een crash van een disk in een JBOD-setup nog steeds actief :?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Moris schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:10:
Als ik het goed heb, als een schijf stukgaat in een JBOD-set blijft de data op de andere schijven onaangetast.
Ga er niet vanuit. Ja, de data blijft onaangetast, maar nee, je kunt het niet zonder meer lezen, omdat je tevens een deel van je filesysteem kwijt bent. Je kunt het vergelijken met een gewone schijf, waarvan je één blok van een kwart of een derde van het totale oppervlak met nullen overschrijft. De data op de rest blijft behouden, maar of je het nog kan lezen is de vraag.
Mijn vraag hierbij is, hoe zit het met dan het OS, blijft dit na een crash van een disk in een JBOD-setup nog steeds actief :?
Waarschijnlijk wel. In de meeste NASsen maakt het OS in een multi-disk setup een kleine partitie op elke schijf voor zichzelf, en zet die in RAID1. Om zeker te zijn zou je moeten bestuderen hoe het OS op die specifieke NAS is opgebouwd.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
JBOD is niet 'meerdere filesystems', dus nee, je hebt bij het uitvallen nog steeds een probleem.

Als je echt elke disk los wil gebruiken maar niet bij uitval alles kwijt wil zijn kan je ze beter individueel gebruiken. Stel dat je toch alles aan elkaar wil knopen, dan kan JBOD of RAID0 prima werken. Ik zou het echter niet doen.

• Moris
Zeer goed om weten dat het “OS zelf” over meerdere schijven (partitie) wordt weggeschreven, wat bij uitval van een schijf een werkend systeem blijft waarborgen.

Bij uitval van een schijf dient dus enkel een nieuwe schijf geplaatst te worden om de back-up te herstellen, toch?

PS: De hoofdas staat zelf in een SHR-configuratie!

• Mijzelf
  • Niet online
Moris schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:54:
Bij uitval van een schijf dient dus enkel een nieuwe schijf geplaatst te worden om de back-up te herstellen, toch?
Nee. De backup valt niet te herstellen. Je kunt hoogstens recovery doen.
Om het systeem weer een valide filesysteem te geven moet je een nieuwe schijf toevoegen, en de JBOD opnieuw opbouwen, waarna je dus alle data er opnieuw op moet zetten.

Wat jij eigenlijk wilt is een verzameling losse volumes, en daar een mhddfs container overheen. In dat geval hoef je bij falen van een schijf alleen een rsync te draaien om de files van die schijf te vervangen.
Als die NAS Debian draait, kun je het misschien gewoon installeren.

• Moris
Oh, even voor de duidelijkheid.
Bij de uitval van een disk heb ik nog steeds een werkend OS, maar de gehele back-up is wel verloren!

Om deze back-up terug te plaatsen dien ik de uitgevallen disk te vervangen in de “JBOD setup” en de gehele back-up opnieuw terug te plaatsen op de Synology, toch…?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Moris schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:16:
Bij de uitval van een disk heb ik nog steeds een werkend OS, maar de gehele back-up is wel verloren!

Om deze back-up terug te plaatsen dien ik de uitgevallen disk te vervangen in de “JBOD setup” en de gehele back-up opnieuw terug te plaatsen op de Synology, toch…?
Als je dataloss van je 2e backup niet vervelend vind: gebruik RAID0. De Synology zet z'n OS op meerdere disks en er zit een ROM loader in. Problem solved.

Gezien een gedeeltelijke backup op tier 2 geen zin heeft kan je het beste gewoon JBOD of RAID0 draaien, en bij het uitvallen de disk vervangen en een compleet nieuwe backup draaien. Om dat het een backup van je backup is verlies je dan nooit data. Dat houdt in dat je op je 2e NAS dus nooit 'extra' data mag parkeren :p Je weet namelijk nooit wanneer een disk faalt.

• Mijzelf
  • Niet online
Moris schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:16:
Daar komt het wel op neer ja. De data is er nog, maar het filesysteem is defect. Wat inhoud dat je met low-level recovery en veel handwerk nog wel een deel kunt terughalen, maar voor alle praktische doeleinden moet je je data als verloren beschouwen.

• Moris
Belangrijk om weten is dat bij uitval van een disk op de 2de Nas er zeker geen extra data kan/mag geparkeerd worden, data is in de meeste gevallen toch verloren!! Bij data-herstel opteer ik best en voor de veiligheid om een geheel nieuwe netwerkback-up vanuit de 1ste Synology Nas nadien terug te plaatsen.

PS: Toch wel fijn dat het OS blijft werken :)

Vraagt JBOD tov Raid 0 niet minder van het systeem :?

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 19-04-2015 15:43 ]

Pagina: 1