Aankoop vouwfiets voor vakantie (en algemeen gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn garage ziet er momenteel heel erg ruwweg zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7JieJS9GmMaBGhtJIA6f6x2g/full.jpg

Met z'n tweeën hebben we 5 ligfietsen en 2 moeilijkfietsen (2 personen). Gezien de ligfietsen non-negotiable zijn, is het dus wellicht tijd om eens na te denken over het vervangen van de rechtopfietsen. Want die... nemen... de meeste ruimte in?

In de zomer gaan wij naar London op vakantie met de Eurostar. Om daar een beetje te kunnen bewegen willen we graag vouwfietsen meenemen. Dus toen dacht ik: hé, dat kan ook best onze bestaande rechtopfietsen vervangen. De vraag is dus: waar moet ik op letten bij de aankoop van een vouwfiets, zodat deze zowel geschikt is voor vakantie als voor algemeen gebruik. De rechtopfietsen gebruiken we vrijwel alleen voor hele korte ritjes en als stationsfiets.

En voordat iedereen 'Brompton!' zegt: budget is liefst rond 100 euro tweedehands per fiets, maar als dat echt onacceptabel laag is, kunnen we dat wel opschroeven naar 200 euro.

Eisen Eurostar: in opgevouwen staat mag de fiets maximaal 85cm zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 08:09
Wat heb je zelf al gevonden? Compass (zeilmerk) maakt leuke vouwfietsjes.

Daarnaast kun je misschien de oude "rechtopfietsen" verkopen en dat geld extra spenderen aan de vouwfietsen? Volgens mij beginnen vouwfietsen bij 200e, en dan heb je echt een beroerde (na een jaar onder de roest). Voor 100 tweedehands kom je denk ik niet ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zie eindeloos veel vouwfietsen onder de 100 euro, van supermarktvarianten tot verschillende iteraties ANWB-fietsen tot oudere (wel erg slechte staat) merkfietsen. Het lijkt mij juist dat eigenlijk alleen merk-vouwfietsen bij 200e beginnen; als je bereid bent buiten de bekende merken te gaan is er teveel om door de bomen het bos te zien.

Dat is eigenlijk ook waarom ik het topic begin; ik zie door de bomen het bos niet meer :D

edit: voor de duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in een nieuw exemplaar, ik koop bij voorkeur tweedehands!

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 19-04-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Als je een beetje leuk wil fietsen dan kom je toch wel in de grotere vouwfietsen terecht. Ik heb zelf een weekje zo'n klein ding gebruikt en dat werkte voor geen meter, daarna heb ik voor 400 euro tweedehands een Montague Paratrooper (26") gekocht en nu haat iedereen mij in de trein, maar kan ik tenminste wel lekker fietsen. Sinds kort neem ik de trein niet meer dus heb ik alleen maar voordelen.

Bovendien heb je voor Eurostar ook een fietstas nodig, hou daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

London? Daar kun je toch gewoon Boris bikes scoren?

Lijkt me handiger dan fietsen erheen te zeulen, goedkoper ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De Boris Bikes zijn schreeuwend duur; je moet zowel betalen om überhaupt toegang te hebben als 2 pond per halfuur (!) om ze te gebruiken. Je mag ze bovendien niet 's nachts houden, en waar wij zitten is geen stalling in de buurt.

Het was inderdaad het eerste waar ik aan dacht, maar ik had niet door dat fietsen daar zó duur zijn. Een fiets bij de fietsenzaak huren is nog wat duurder zelfs. Boris Bikes zouden ons ca. 50 pond p.p. kosten, een fiets huren tegen de 80. Zonde, wat mij betreft.

Boris Bikes zijn echt totaal anders dan een OV-fiets. Bij OV-fiets kun je een fiets 's nachts houden, betaal je maar één keer per 24 uur gebruik (€3) en betaal je één keer per jaar een heel klein beetje abonnementsgeld. Het zit zelfs gratis in een paar treinabonnementen. Boris Bikes zouden in diezelfde periode alleen al aan toegangsgeld €1000 kosten, en dan heb je er nog geen seconde op gereden...

[ Voor 28% gewijzigd door mux op 20-04-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GBP 2 / 30min *na de eerste gratis 30 mn*. Het wordt alleen duur als je ze inderdaad langere tijd wilt houden, zo niet is het gratis na betalen voor toegang. Idee is natuurlijk om ze continu ofwel in gebruik danwel beschikbaar te hebben. Geen gek idee, en prima werkbaar zolang je een stalling in de buurt hebt.

Zo niet, dan inderdaad niet.

Trouwens, overwogen om ipv Eurostar met de boot HvH->Harwich te gaan? Daar kunnen volle formaat fietsen mee ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Boris Bikes zijn een prima instelling - het is alleen voor ons waarschijnlijk niet zo geschikt op deze vakantie. We nemen fietsen mee om daar persoonlijk vervoer 'voor de deur' te hebben, om vrij te zijn hoe we bewegen. Daarnaast vind ik het zelf zonde om zoveel geld uit te geven aan iets waar je op een andere manier nog jaren plezier van kunt hebben :)

En ja, naar de boot hebben we ook gekeken. Helaas is dat ongeveer even duur, maar duurt het een stuk langer, zijn de vertrektijden wat ongunstiger maar belangrijker: we moeten zowel in Nederland als Engeland nog een extra reis naar/van de boot maken in OV. Uiteindelijk dus geen enkel voordeel, behalve als je echt persé hele grote bagage mee wilt.

Eurostar is voor ons ontzettend makkelijk. We vertrekken vanaf Rotterdam (op korte fietsafstand - we kunnen er evt. met de metro heen wat het totale fietswerk op sub-2km brengt), stappen in centrum Londen uit en fietsen naar onze slaapplek - en gaan nog even langs de Tesco onderweg voor eten.

Ik kijk nu een paar dagen naar Marktplaats, en de meest voorkomende fiets in onze price range lijkt toch de Buzbike te zijn. Reviews daarvan zijn niet echt lovend; heeft iemand hier nog commentaar op?

Verder zie ik af en toe 'koopjes' langskomen - dahon/batavus/etc. vouwfietsen die met nauwelijks enige tekst of verkeerde spelling op Marktplaats worden gezet. Ik denk dat ik daar maar eens op ga azen, want er zitten interessante fietsjes tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Klaar!

Nummer 1 is een Batavus Extra Versa geworden (zgan, €125). Nummer 2 is een leenexemplaar van ouders :P

Bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1