Advies gevraagd bij aanleggen nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668786

Topicstarter
L.S.

Wij hebben afgelopen maanden een nieuw huis gekocht dat we nu aan het renoveren zijn waarbij álles open ligt. Ik heb daarom door bijna het hele huis UTP Cat 6 bedrading getrokken en dit op een patchpaneel op de zolder vastgezet. Er is nog niks op aangesloten, maar dat wil ik nu eens gaan doen. Ik heb dit forum afgestruind maar heb geen antwoorden kunnen vinden die volledig aansluiten op mijn vragen:

Vanuit de meterkast wil ik (met tussenkomst van een versterker en splitter) een COAX draad doorvoeren naar de zolder waar ik het UPC modem wil neerzetten om deze vervolgens door te patchen naar de reeds aangesloten UTP kabels. Vanaf deze patchkast wil ik de rest van het huis voorzien van bekabeld internet, telefoon, WIFI (dmv van die inbouwkastjes) en uiteindelijk streaming media.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/25hk96o.jpg

Maar ik heb dus alleen een globaal idee van hoe ik dit moet aanpakken. Is dit überhaupt mogelijk? Kan ik bijvoorbeeld, met een tweede UPC woonkamersplitter, het modem aansluiten? Of is dit mogelijk door dit rechtstreeks vanaf de nieuw aan te leggen COAX te doen?
Hoe kan ik vervolgens meer dan de standaard 4 poorten WLAN (die op het UPC modem zitten) doorpatchen zodat ik meer dan 4 ethernet aansluitingen heb in huis?
Hoe krijg ik een server (die ik in de patchkast zal installeren) in het netwerk?
Met welke server kan ik ook gelijk een printer bedienen zodat ik vanaf mijn mobiele telefoon iets kan uitprinten?

Ik ben bang dat ik zo nog wel even door kan gaan, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Vast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Zou je UPC modem lekker in de meterkast houden. Vanaf daar naar je patchkast.
Het voordeel wat je denkt te gaan behalen door je modem naar boven te verplaatsen gaat volgens mij niet opwegen tegen het gedoe om het met versterker enzo toch een goed signaal te krijgen.

Heeft je TV nog wel coax nodig?
Of heb je IP TV? Want dan kun je met UTP uit de voeten.

Meer poorten is een kwestie van een fatsoenlijke switch plaatsen. Kijk eens naar de Zyxel GS-1900 serie. Kan ook nog vlans aan.

Wifi heeft geen poorten, alleen maar signaal of dekking.

Server is kwestie van inprikken op switch.
Synology NAS?

Printen vanaf je telefoon is altijd lastig. En hoe vaak heb je dit echt nodig?
Kijk naar een printer die airprint functionaliteit heeft.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-07 18:23
mee eens upc/ziggo laten staan waar het binnen komt, via utp naar je switch en gaan verdelen, coax (tv) ten alle tijde zo kort mogelijk houden.
bv een windows servertje kan je bij bestandjes en kan je printen ( ook mobiel )
maar je wens is wel erg globaal maar is zeker haalbaar.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:55
Als je toch de boel open hebt liggen zou ik naast je utp inbouw punten meteen ook een goede coax kabel aanleggen (koka 799), nu kan het nog...

Verder... Laat dat modem lekker in de meterkast en trek vanuit daar een aantal lijnen naar je zolder.

Bij gebruik van goede coax heb je geen versterker nodig, ik heb kabeltv vaak verlengd tot een afstand van 50 meter zonder problemen, dit zonder versterker en scherp beeld

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Trek dan meteen ook glasvezel mee. Twee aders. ZONDER connectors. Later (over een paar jaar), als de connectors en tools goedkoop zijn, en jet het zelf kan (net als met UTP) kan je makkelijk over op glasvezel. De glasvezel op rol kost ook geen drol meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:56
shure-fan schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:24:
Als je toch de boel open hebt liggen zou ik naast je utp inbouw punten meteen ook een goede coax kabel aanleggen (koka 799), nu kan het nog...
Maak daar meteen koka 9 TS van! Nog "futureproof-er" qua 4G afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668786

Topicstarter
Bedankt voor alles reacties. Die geven me zeker weer nieuwe ideën. Zoals 'jeroenvtec' al zegt; mijn wensen zijn wat globaal. Dit klopt; ik heb eerst als een idioot allerlei kabels door het huis staan trekken, en ga me nu afvragen wat ik er eigenlijk mee kan. ik heb ook glasvezel overwogen, maar daar had ik de ruimte in de leidingen en doorvoer vanuit de meterkast naar zolder niet meer voor. Helaas, want ik ben van plan hier héél, héél, héél lang te blijven wonen...

Ik heb de modem nu naast de TV staan en deze is aangesloten met zo'n UPC woonkamer splitter. Dit heb ik gedaan omdat ik anders een hoop kabel vanaf de woonkamersplitter naar de modem in de meterkast moet trekken. Daarom vroeg ik me ook af of ik de modem gewoon rechtstreeks vanaf de COAX splitter met een F-connector kan aansluiten? Dan kan ik vanaf het AOP een COAX naar boven trekken (heb nog 1 lege 19mm buis over) die aansluiten op de standaard UPC modem? Toch?

Maar als ik zo het merendeel van de reacties lees moet ik in plaats van COAX, UTP vanaf de modem in de meterkast naar de zolder trekken en deze aansluiten op een switch en vanaf daar patchen? Nu heb ik naar de foto's van de Zyxel GS-1900 serie gekeken en als leek zie ik alleen maar uitgangen. Hoe krijgt dat ding dan toegang tot internet vraag ik me af?

De TV en radio hebben nu nog COAX nodig, maar ik wil in de toekomst wel gebruik gaan maken van IP TV. Niet omdat ik weet hoe het werkt, wat het doet en hoe ik het aan moet sluiten: Maar omdat het kán en het de toekomst schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
UPC zegt dat je maximaal een meter Coax tussen je AOP en je modem mag hebben om hun service te garanderen.
Veel keus heb je dus niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42
Anoniem: 668786 schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:41:
Bedankt voor alles reacties. Die geven me zeker weer nieuwe ideën. Zoals 'jeroenvtec' al zegt; mijn wensen zijn wat globaal. Dit klopt; ik heb eerst als een idioot allerlei kabels door het huis staan trekken, en ga me nu afvragen wat ik er eigenlijk mee kan. ik heb ook glasvezel overwogen, maar daar had ik de ruimte in de leidingen en doorvoer vanuit de meterkast naar zolder niet meer voor. Helaas, want ik ben van plan hier héél, héél, héél lang te blijven wonen...
Glasvezel heeft als enige voordeel boven koper dat hoge netwerksnelheden zoals 10 gigabit ethernet over langere afstanden mogelijk zijn. Met je huidige Cat 6 kabels kan je 10 Gbit/s halen over kabels tot 55 meter lang (100 meter voor Cat 6a), dus waarschijnlijk heb je geen glasvezel binnenshuis nodig.
...
Maar als ik zo het merendeel van de reacties lees moet ik in plaats van COAX, UTP vanaf de modem in de meterkast naar de zolder trekken en deze aansluiten op een switch en vanaf daar patchen? Nu heb ik naar de foto's van de Zyxel GS-1900 serie gekeken en als leek zie ik alleen maar uitgangen. Hoe krijgt dat ding dan toegang tot internet vraag ik me af?
Dat ding zelf krijgt hopelijk geen toegang tot internet (8> Voor de switch is er geen verschil tussen internet netwerkverkeer en lokaal netwerkverkeer. Dat ding heeft als enige doel het verplaatsen van data tussen computers onderling en andere netwerkapparatuur zoals de UPC router.
De TV en radio hebben nu nog COAX nodig, maar ik wil in de toekomst wel gebruik gaan maken van IP TV. Niet omdat ik weet hoe het werkt, wat het doet en hoe ik het aan moet sluiten: Maar omdat het kán en het de toekomst schijnt te zijn.
If it ain't broke don't fix it. Als je TV nu werkt en je bent tevreden met de kwaliteit en mogelijkheden dan zou ik e.e.a. gewoon via Coax blijven gebruiken. Aanpassingen moet je altijd maken met een bepaald doel, dus ik zou eerst dat doel helder maken (betere beeldkwaliteit, mogelijkheid om een andere DVR te gebruiken, whatever), daarna kijken hoe je dat doel kan bereiken en dan pas iets veranderen (bijvoorbeeld: TV via IP).

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
IP TV wordt aangeboden door niet kabelbedrijven zoals KPN en Vodafone, voornamelijk over glasvezel.
De kabelbedrijven zullen altijd TV via coax aan blijven bieden omdat hun infrastructuur nu eenmaal coax is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1