[W7] ExplorerFrame.dll mist; terugzetten werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:28

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo :w

Ik heb hier een W7 PC die explorer.exe niet meer wil runnen. Na een virusmelding van Malwarebytes de bestanden laten weghalen, en die heeft kennelijk ook ExplorerFrame.dll meegenomen waardoor explorer.exe niet meer startte. De rest van de computer werkt overigens nog gewoon goed.
Ik heb toen eerst systeemherstel uitgevoerd, helaas zonder succes. Ik kon in Malwarebytes het bestand niet terugzetten, omdat 'het gemarkeerd was voor verwijdering' o.i.d. Ik heb toen sfc /scannow uitgevoerd, deze heeft het bestand wel hersteld, maar explorer.exe wil nog steeds niet starten. Ik krijg nu ook geen melding meer, het start gewoon niet. In de logboeken ook niets te vinden...

Toen heb ik nog geprobeerd het bestand van een andere PC met dezelfde Windows en dezelfde hardware over te zetten naar deze, maar dat werkte helaas ook niet. Na booten blijft het scherm nu gewoon zwart met enkel een cursor, via Taakbeheer kan ik verder wel gewoon alles openen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Multitasken met Alt-Tab en filemanagement via Total Commander is nou ook niet je-van-het...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
ok even een kort stappenplan wat ik zou proberen :

A.) Kan je veilige modus opstarten ?

a. ja -> veilige modus met netwerkondersteuning en dan dism draaien en ccleaner registry cleanup
a. nee -> krijg je een zwart scherm in veilige modus met muisje ( kijk dan eens of handmatig explorer starten werkt via taskmgr , zo niet start gewoon de pc met netwerkondersteuning en run dism vanaf command prompt via taskmgr)

B.) indien veilige modus geen optie dan is de beste optie om de hdd even aan te sluiten op een andere pc , vanaf deze werkende windows installatie dan checkdisk met repair uitvoeren en daarna nogmaals sfc -> dism.

C.) draai ook voor de zekerheid nog even hitman pro erover heen , dat werkt net iets lekkerder dan Malwarebytes en misschien zitten er nog resten op je systeem.

success ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik kan de PC prima starten in normale modus, enkel explorer.exe dus niet. Firefox, Chrome, Word, Outlook, alles werkt verder gewoon.
Ik zal straks dism nog even proberen, checkdisk en sfc geven geen fouten.

Malwarebytes noemde het trouwens niet een virus maar 'potentiële bedreiging' (o.a. YTDownloader), dus low-risk, en Bitdefender had ook al niets aangegeven. Ik zal Hitman ook nog even proberen.

edit:
Eh... DISM lijkt mij hier niet van toepassing? Dat heeft hier volgens mij niets mee te maken

[ Voor 11% gewijzigd door F.West98 op 18-04-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
ik had het over het volgende dism commando :

dism /online /cleanup-image /restorehealth , als je dit na checkdisk en sfc draaid dan zal het eventuele corruptie oplossen.

je kan altijd nog een system restore doen naar een datum van wanneer het wel werkte. niet de beste oplossing , maar dan hoef je niet te herinstalleren als dism ook niets helpt. Grote kans er iets niet goed gaat in het register.

[ Voor 71% gewijzigd door Aionicus op 19-04-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat krijg je als je explorer vanuit een cmd runt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Aionicus schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:22:
ik had het over het volgende dism commando :

dism /online /cleanup-image /restorehealth , als je dit na checkdisk en sfc draaid dan zal het eventuele corruptie oplossen.

je kan altijd nog een system restore doen naar een datum van wanneer het wel werkte. niet de beste oplossing , maar dan hoef je niet te herinstalleren als dism ook niets helpt. Grote kans er iets niet goed gaat in het register.
Die zal ik morgen dan proberen. System Restore had eerder ook al niet geholpen....
johnkeates schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:36:
Wat krijg je als je explorer vanuit een cmd runt?
Niets. Er gebeurt gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Goed nieuws:
Naar aanleiding van de tip van Aionicus dat er iets niet goed is in het register alle verwijderde registerdingen van Malwarebytes weer teruggezet uit Quarantaine. Nu werkt alles weer! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Ik ben blij dat het terugzetten van het register de oplossing is geweest. Je kan nu wel weer een register cleanup doen maar doe het dan via CCleaner ipv malware bytes. Laat ook nog even hitman over het register heen gaan en je bent weer compleet veilig.

Hopelijk dat je voorlopig weer met plezier kan computeren !
Pagina: 1