SSD als boot drive en 2 HDD's in RAID 0 Maximus Hero VI

Pagina: 1
Acties:

• AnthonyN7N
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-07-2025
Jongens,

Ik ben al een paar dagen bezig met mijn computer omdat mijn SSD zo traag was. Nu kom ik er achter dat een van mijn HDD's voor de traagheid zorgde.

Nu draai ik dus zonder die harddisk en heb ik 1 SSD en 2 normale HDD's erin zitten. Mijn moederbord accepteerd geen RAID 0 in deze opstelling. RAID 0 heb ik dus ingesteld voor de HDD's en ben daarna terug geswitched naar AHCI zodat ik kon booten vanaf mijn SSD.

Nu lijkt dat allemaal goed gegaan te zijn alleen nu ligt Samsung Magician dwars. Die ziet nu 2x 840 pro waarvan de 2de 840 pro, de RAID configuratie is. En Intel Rapid Storage blijft komen met de melding dat de schijfcachebuffer niet is uitgeschakeld. Dit heb ik voor beide schijf configuraties wel gedaan.

Kan het zijn dat ik, vanwege de eerst opgemaakte RAID configuratie en het te terugswitchen naar AHCI, tegen deze problemen aanloop?

Kan de twee applicaties ook gewoon van de computer afgooien maar ik denk dat ik die waarschuwingen niet voor niets heb?

Nu ga ik niet verder met installeren omdat ik bang ben straks opnieuw Windows erop te moeten zetten vanwege dit.

Opstelling:
i7 4770K
Maximus Hero VI
16GB Ram
Samsung 840 Pro SSD
2x Seagate HDD

Alvast bedankt voor de moeite

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
AnthonyN7N schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:39:
Jongens,

Ik ben al een paar dagen bezig met mijn computer omdat mijn SSD zo traag was. Nu kom ik er achter dat een van mijn HDD's voor de traagheid zorgde.

Nu draai ik dus zonder die harddisk en heb ik 1 SSD en 2 normale HDD's erin zitten. Mijn moederbord accepteerd geen RAID 0 in deze opstelling. RAID 0 heb ik dus ingesteld voor de HDD's en ben daarna terug geswitched naar AHCI zodat ik kon booten vanaf mijn SSD.

Nu lijkt dat allemaal goed gegaan te zijn alleen nu ligt Samsung Magician dwars. Die ziet nu 2x 840 pro waarvan de 2de 840 pro, de RAID configuratie is. En Intel Rapid Storage blijft komen met de melding dat de schijfcachebuffer niet is uitgeschakeld. Dit heb ik voor beide schijf configuraties wel gedaan.

Kan het zijn dat ik, vanwege de eerst opgemaakte RAID configuratie en het te terugswitchen naar AHCI, tegen deze problemen aanloop?

Kan de twee applicaties ook gewoon van de computer afgooien maar ik denk dat ik die waarschuwingen niet voor niets heb?

Nu ga ik niet verder met installeren omdat ik bang ben straks opnieuw Windows erop te moeten zetten vanwege dit.

Opstelling:
i7 4770K
Maximus Hero VI
16GB Ram
Samsung 840 Pro SSD
2x Seagate HDD

Alvast bedankt voor de moeite
je ssd waar de windows op geinstalleert moet worden, heb je die wel in de sata 600 hangen?
En daadwerkelijk de windows op je ssd installeren anders zit je windows weer op de magneet schijven wat de boel vreselijk vertraagd.
Sluit eerst eens je ssd aan en geen magneet schijven die laat je eruit.
Dan windows installeren op je ssd schijf op de sata 600 poort (moet je effe in het moederbord boekje kijken welke sata de 600 is.
Daarna windows installeren op je ssd.
Als je dit gedaan hebt moet je windows sneller zijn.
Als alles goed loopt installer je hardware matig je magneet schijven.
Sata erin voeding erop en alles zou moeten functioneren.
Dat moedebord wat je hebt is heel goed en van een goed merk.
En gooi die raid er vanaf en formateer de schijven (althans de magneet schijven)
Als het goed is is je ssd nu dus de c: schijf waar windows op staat en de andere schijven geconfigureerd als sata 300. :)die moeten dius nu respecteifelijk de d: schijf en de e: schijf zijn of f: als je de dvd of bluray ook een station is.
En het is niet erg als je windows er nieuw erop moet zetten.
wat voor een versie draai je eigenlijk?
En bij bootopties de ssd c: schijf als eerste laten opstarten in de bios onder boot.

[ Voor 9% gewijzigd door rjmno1 op 22-04-2015 17:23 . Reden: vergeten ]

• AnthonyN7N
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-07-2025
Oh shit, dit was kort erna opgelost.

SSD zat idd op SATA 600, maar door een 1TB schijf (vraag me niet hoe) was ie vreselijk vertraagd bij booten.
Toen ik puur op SSD alleen ging booten ging het perfect. Toen twee andere HDD in raid gezet (heel gedoe) en daarna de SSD weer aangesloten. Toen even zo doorgewerkt, later die andere 1 TB schijf erin gezet en de noodzakelijke bestanden naar de RAID config gekopieerd. Daarna de schijf geformateerd en deze vormt nu ook geen probleem meer. Toen die HDD leeg was stond er nog 200/300GB op die ik niet kon zien. Had geen zin om uit te zoeken wat het wel was dus gewoon leeg gehaald.

Al met al loopt ie nu als een zonnetje (buiten de RAID error's) en boot ie netjes binnen 10 sec :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor opslagtechnologie zoals HDD's en SSD's hebben we een aparte plek: Opslagtechnologie ;)

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!