Toon posts:

Beeldscherm met prachtige kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb een korte vraag.
Ik heb al een tijdje het gevoel dat ik met mijn BENQ XL2411Z niet het mooiste kleurenresultaat behaal nu is mijn vraag als 2e scherm zou ik eigenlijk wel een beeldscherm met niet de beste specs maar gewoon met prachtig maar dan ook prachtig kleuren voor films en foto's. maar prijs-kwaliteit dus niet te duur! laat de beeldschermen maar komen! O-)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zoals ook vaak is aangegeven in je oude topics: eigen inzet ontbreekt.
Ook zijn je wensen te summier om je goed op weg te kunnen helpen.

http://tweakers.net/categorie/344/monitoren/producten/

39

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Het is hier geen afhaalservice. Ook leest je verhaal niet erg lekker omdat enige vorm van interpunctie ontbreekt.

Wat heb je zelf al gevonden? Welke eisen heb je nog meer? Welke resolutie? Welk budget?

Hoi!

Verwijderd

Kevie, als je kleur-echtheid belangrijk vind, dan moet je misschien eens een colorimeter kopen.

Die kosten ergens tussen de 80 and 200 euro. Het is een apparaatje dat je voor je scherm hangt, met een USB kabeltje naar je PC. De calibratie software laat dan kleuren op het scherm zien, en de colorimeter meet dan hoe juist die kleuren zijn. Je kunt dan eerst de instellingen van je monitor wijzigen. En daarna stelt de software nog eens nog preciezer de kleuren in via Windows (of MacOS).

Kijk eens naar deze video, die laat zien hoe het werkt.
YouTube: MONITORS AND CALIBRATION WITH EIZO

Alle monitoren die uit de fabriek komen, van alle merken, zijn niet precies gecalibreerd. (Behalve de professionele, van duizenden euros). Dus welke je ook koopt, de kleuren zullen hoogstwaarschijnlijk niet zo correct zijn als op een "slechtere" monitor die wel goed gecalibreerd is.

Ik heb een paar weken geleden een Spyder 4 gekocht. De kleuren zijn nu veel beter. Ik had daarvoor zelf veel zitten rommelen met gamma en brightness, en lekker veel nvidia's Digital Vibrance. De schaduwen waren erg slecht (alles wat een beetje donker was, werd gewoon zwart. Ik zag soms niks meer in games). Nu mijn scherm gecalibreerd is, zien mijn games er echt beter uit. Ik heb geen spijt van mijn aankoop. En ik hoop ook nog binnenkort schermen van familie en vrienden te calibreren.

Hier kun je colorimeters van twee populaire merken vinden:
http://tweakers.net/categ...0N4nVUSooykxO9c3MU7IyqAUA
Note, de Spyder5 is net uit. Als je een Spyder4 wilt kopen, zou je misschien moeten wachten tot de Spyder5 verkrijgbaar is.

Je weet nooit. Misschien als je je BENQ XL2411Z goed calibreert, ben je opeens helemaal tevreden over de kleuren, en hoef je geen tweede monitor meer ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 18:15 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik ben het met de eerdere reacties eens, een beetje meer vooronderzoek was wenselijk geweest. Neem in ieder geval geen TN-paneel maar een IPS-paneel bijvoorbeeld.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :X.

Dit topic hoort dus in Componenten Aankoopadvies, waar, net als in andere subfora hier op Tweakers een stuk meer eigen input wordt verwacht. Tip, lees je in in de verschillende typen panelen, zoek wat monitoren die je wel geschikt lijken en open een nieuw topic in CAA waarin je de voor en nadelen naast elkaar legt en waarom je nog twijfelt.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.