Tijd om iets anders te zoeken om te doen met motivatie..
[ Voor 199% gewijzigd door Mentalist op 18-04-2015 19:29 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
[ Voor 199% gewijzigd door Mentalist op 18-04-2015 19:29 ]
[ Voor 198% gewijzigd door Mentalist op 18-04-2015 19:29 ]
[ Voor 41% gewijzigd door Bobmeister op 18-04-2015 17:13 ]
toettoett
Verwijderd
Het spijt me zeer maar het lijkt of je tegenwoordig geen andere topics meer opent dan die waar het onderwerp is vooral subsidies toe te kennen en mensen met meer inkomsten te laten betalen.Let op! Ik heb dit niet verzonnen, het oorspronkelijke idee is van GoTter Onbekend. Ik vond het wel een grappig idee en wegens motivatie heb ik het uitgewerkt. Ik heb geen flauw idee of het werkelijk serieuze besparingen op kan leveren.
Dit beschrijft dus niet mijn mening.
Copyright © 2015 W3ird_N3rd
This work is free. You can redistribute it and/or modify it under the
terms of the Do What The Fuck You Want To Public License, Version 2,
as published by Sam Hocevar. See http://www.wtfpl.net/ for more details.
WIP
== Experimentele dierentoeslag ==
Dit experiment beschrijft een inkomensafhankelijke dierentoeslag.
Deze dierentoeslag is uiteraard niet van toepassing op willekeurige wilde dieren, alleen op huisdieren en zal worden uitgekeerd aan de eigenaar of voogd daarvan.
== Reden voor het experiment en doelstelling ==
Dieren worden voor de wet als producten gezien en beschouwd als luxe. Aantoonbaar is echter dat een dier invloed kan hebben op de gezondheid van de eigenaar. Het dier is een bron van troost en kan een trouwe metgezel zijn in donkere tijden. Mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld door verlies van werk, moeten soms afstand doen van hun dier omdat ze de financiële lasten niet langer kunnen dragen. Soms moeten ze vanwege financiële redenen afzien van de aanschaf van een dier, terwijl ze wel graag een huisdier willen hebben. Hiervoor is de dierentoeslag.
Uit Duits onderzoek blijkt dat gezinnen die een huisdier hebben 13-15% minder vaak de huisarts bezoeken dan mensen die geen huisdier hebben.
Te onderzoeken effecten zijn onder andere: invloed op de snelheid waarmee eigenaren werk vinden, invloed op zowel psychische als fysieke gezondheid/zorgkosten, geluk/tevredenheidsgevoel, kosten die asiel/dierenopvang in de omgeving maken en schoolprestaties van kinderen met een dier.
Vergelijkingen tussen groepen die bewust geen huisdier nemen en mensen die dat wel hebben is niet geheel valide. Niet ieder mens is hetzelfde en niet iedereen heeft behoefte aan een huisdier. Het idee achter het experiment is dat potentiële schade vooral op zal treden wanneer iemand wel graag een huisdier wil hebben/houden maar zich dit niet (meer) kan veroorloven.
== Controlegroepen ==
1. Groep buiten de testgemeente met huisdier en een laag inkomen zonder dierentoeslag.
2. Groep met huisdier en een hoog inkomen zonder dierentoeslag.
3. Groep zonder huisdier en een hoog inkomen.
4. Groep met een huisdier en laag inkomen die dierentoeslag ontvangt.
5. Groep zonder huisdier en met een laag inkomen.
== Eisen ==
Om in aanmerking te komen moet iemand:
-Een huisdier hebben wat permanent in of rond het huis verblijft òf met regelmaat het huis binnen komt.
-Een huisdier hebben waarvan redelijkerwijs is te verwachten dat het een aanzienlijk bedrag kost, een vogel op het dak valt hier niet onder.
-Aquariums zijn uitgesloten om fraude te voorkomen.
-Een inkomen hebben lager dan €NNNN
-In de gemeente wonen met een vast adres (niet zwervende)
Zowel bestaande als nieuw aangeschafte dieren komen in aanmerking. Verder valt voor de wet bijvoorbeeld konijnenvoer onder het lage BTW-tarief omdat konijnen als Flappie ook opgegeten kunnen worden, terwijl voor caviavoer het hoge tarief moet worden betaald.
Binnen het experiment zal hier geen enkel onderscheid worden gemaakt. Alles wat biologisch als dier is aan te merken, niet in een aquarium leeft en niet is verboden om als huisdier te houden komt in aanmerking. Konijnen, honden, katten, reptielen, varkens, kippen, cavia's. Of men het dier als huisdier heeft of voor vlees of eieren doet er niet toe.
Stel dat in een extreem geval iemand de combinatie weet te maken van een laag inkomen, een uitzonderlijk grote achtertuin en er is geen verbod om olifanten als huisdier te houden. (https://youtu.be/wHCTcx4iA0I?t=5m08s) In dit geval zal de eigenaar van de olifant in aanmerking komen voor de dierentoeslag. Controles kosten op dit gebied meer dan ze opleveren.
== Wisselwerking experimenten met onvoorwaardelijk- of basisinkomen ==
Het advies is om deze experimenten niet te combineren zolang uitkomsten van beiden onvoorspelbaar zijn. De dierentoeslag zal bij een onvoorwaardelijk inkomen een sprongetje in inkomen veroorzaken wanneer de deelnemer boven de grens uitkomt. Alternatief kan de dierentoeslag in mindering worden gebracht op de vlaktaks (waarbij een negatieve vlaktaks mogelijk moet worden), in dit geval is er geen sprong en zal het vereiste inkomen om van de vlaktaks af te komen stijgen. Nogmaals is de combinatie niet aan te bevelen, het zal onduidelijk zijn welke effecten het gevolg zijn van welk experiment.
== Hoogte ==
Volgens NPO/KRO "De Rekenkamer: Wat kost een hond" kost een hond €18.756 uitgespreid over 12 jaar. Dit komt neer op €130 per maand.
Voorstel is een "duur" en "goedkoop" dier. Goedkoop: als het dier 50-90 euro per maand kost zal de dierentoeslag €30/maand bedragen. Boven de 90 euro zal de toeslag €65 bedragen, ongeacht de werkelijke kosten.
Om de kosten vast te stellen zal er een lijst komen met de kosten van dieren die vaak als huisdier gehouden worden die de meeste gevallen af zal vangen. Bij dieren die niet op de lijst staan zal een schatting worden gemaakt door te kijken naar een vergelijkbaar dier op de lijst. De eigenaar mag hier in geval van exotische dieren bij meehelpen als er onduidelijkheid bestaat. Als bijvoorbeeld de stroomkosten van een terrarium al hoger zijn dan €50 is de uitkomst duidelijk.
Een huishouden kan maximaal voor twee dierentoeslagen in aanmerking komen. Meer dieren zijn uiteraard niet verboden, maar hier is geen extra toeslag voor.
== Controle ==
Eigenaren van dieren moeten het zelf doorgeven wanneer ze niet langer een huisdier hebben. Eén keer per jaar op een willekeurige dag zal een controleur onaangekondigd aanbellen en zich identificeren. De controleur komt alleen kijken of het dier nog steeds aanwezig is. Mocht het dier niet aanwezig zijn, zoals in geval van een kat die vrij in- en uit kan lopen, dan zal de controleur kijken of er aanwijzingen zijn dat het dier regelmatig aanwezig is in het huis. Denk aan de aanwezigheid van een kattenbak, haren of een aangebroken zak dierenvoer waar geen stof op zit.
Mocht het dier zeer recent zijn overleden en nog niet doorgegeven, dan zal gelet worden op bijvoorbeeld de aanwezigheid van een lege kooi en andere zaken waarvan de aanwezigheid is te verwachten. Als er geen enkele aanwijzing is dat het dier recent aanwezig is geweest en er is een sterk vermoeden van fraude, dan is een terugvordering van enkele maanden toeslag te overwegen.
Bij het vervangen van een dier door hetzelfde soort dier (een overleden Chihuahua die is vervangen door een nieuwe Chihuahua) hoeft dit niet doorgegeven te worden.
[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 22:32 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 18-04-2015 17:58 ]
[ Voor 111% gewijzigd door Mentalist op 18-04-2015 19:30 ]
Verwijderd
Wtf heeft dat beest voor een behandelingen ondergaan? Heb je hem half cyborg gemaakt ofzo? Een hartklep vervangen kost zover ik weet zo'n 15k-20k, en dat zal één van de duurdere operaties zijn.Trommelrem schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:53:
Bij een mensenarts was ik voor hetzelfde geintje 500.000 euro kwijt geweest.
Goed punt.Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:25:
De kosten voor zo'n subsidie zijn significant, onderschat dat niet. Alleen al omdat fraude vrij eenvoudig is. En dan? Zwaardere controles? Voor een subsidie op huisdieren? ...
[ Voor 57% gewijzigd door Mentalist op 18-04-2015 19:31 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 19:16 ]
NRG
[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 18-04-2015 19:17 ]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
NRG
Dit dus.Awsom schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:11:
Hoe ga je voorkomen dat mensen van de €70,- toeslag €60,- besteden aan sterke drank en €10,- aan het dier? Oftewel, hoe voorkom je dat men een huisdier neemt om de toeslag te vangen en niet omdat iemand met alle liefde een huisdier willen...
En dit ook.Trommelrem schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:53:
Euhm, dit is totaal niet goed voor het welzijn van dieren, want mensen gaan dieren nemen vanwege de toeslag.
[ Voor 25% gewijzigd door BFmango op 18-04-2015 20:55 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq