situatie ;
Win 2003 SBS lopend op een ESX server
met enkele clients lokaal en enkele die via VPN en een laptop werken.
lokaal zijn er geen problemen, alles werkt
clients maken via VPN verbinding en kunnen dan de mail ophalen met outlook <> exchange en bij de netwerkbestanden.
dit draait zo al enkele jaren, nooit problemen.
tot afgelopen donderdag, clients kunnen de mail niet meer ophalen.
de VPN verbinding wordt zonder probleem gemaakt, alleen is er daarna geen netwerkverkeer met de server meer mogelijk vanaf die client, niets valt zelfs maar te pingen.
lokaal blijft alles het gewoon doen
dit geldt voor alle 5 de clients met allen een identieke laptop, op die clients is niets veranderd.
het enige dat ik bedenken kan dat er veranderd is, is dat de server automatische updates heeft geinstalleerd en is gereboot op woensdag.
hierbij zijn de volgende updates geinstalleerd :
KB2604121: Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 4
KB890830: Windows-programma voor het verwijderen van schadelijke software - maart 2015
KB3045999: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3037578: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 4
KB3037577: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 2.0 SP2
KB3046306: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3037572: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 1.1 SP1
KB3046482: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3038314: Beveiligingsupdate voor Internet Explorer 8 voor Windows Server 2003
de server staat op de lijst om de komende maanden gemigreerd te worden naar 2008.
door keuzes in het verleden ( systeempartitie eigenlijk wat klein ) worden nu elke keer bij een login door ccleaner bestanden weggehaald, waaronder de hotfix installers, de bovenstaande updates krijg ik dus niet zomaar weer weg ( toch ? ).
iets anders dat er foutgaat kan ik even niet verzinnen.
RAS opnieuw geconfigureerd, maar de fout blijft.
clients worden nu wat ongeduldig ( gelukkig kunnen ze bij de webmail ) ik heb geen idee waar ik het nog moet zoeken nu.
er is evt een optie om, ook op de ESX draaiende Win 7, een alternatieve VPN oplossing te installeren, voor de time being, maar welke ( zonder herconfiguratie van de client laptops ) ?
Win 2003 SBS lopend op een ESX server
met enkele clients lokaal en enkele die via VPN en een laptop werken.
lokaal zijn er geen problemen, alles werkt
clients maken via VPN verbinding en kunnen dan de mail ophalen met outlook <> exchange en bij de netwerkbestanden.
dit draait zo al enkele jaren, nooit problemen.
tot afgelopen donderdag, clients kunnen de mail niet meer ophalen.
de VPN verbinding wordt zonder probleem gemaakt, alleen is er daarna geen netwerkverkeer met de server meer mogelijk vanaf die client, niets valt zelfs maar te pingen.
lokaal blijft alles het gewoon doen
dit geldt voor alle 5 de clients met allen een identieke laptop, op die clients is niets veranderd.
het enige dat ik bedenken kan dat er veranderd is, is dat de server automatische updates heeft geinstalleerd en is gereboot op woensdag.
hierbij zijn de volgende updates geinstalleerd :
KB2604121: Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 4
KB890830: Windows-programma voor het verwijderen van schadelijke software - maart 2015
KB3045999: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3037578: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 4
KB3037577: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 2.0 SP2
KB3046306: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3037572: Windows Server 2003 Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework 1.1 SP1
KB3046482: Beveiligingsupdate voor Windows Server 2003
KB3038314: Beveiligingsupdate voor Internet Explorer 8 voor Windows Server 2003
de server staat op de lijst om de komende maanden gemigreerd te worden naar 2008.
door keuzes in het verleden ( systeempartitie eigenlijk wat klein ) worden nu elke keer bij een login door ccleaner bestanden weggehaald, waaronder de hotfix installers, de bovenstaande updates krijg ik dus niet zomaar weer weg ( toch ? ).
iets anders dat er foutgaat kan ik even niet verzinnen.
RAS opnieuw geconfigureerd, maar de fout blijft.
clients worden nu wat ongeduldig ( gelukkig kunnen ze bij de webmail ) ik heb geen idee waar ik het nog moet zoeken nu.
er is evt een optie om, ook op de ESX draaiende Win 7, een alternatieve VPN oplossing te installeren, voor de time being, maar welke ( zonder herconfiguratie van de client laptops ) ?
specs : wil je niet weten