Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Een jaartje terug is het downloadverbod ingegaan, BREIN gaf al gelijk aan dat ze de downloaders niet zal vervolgen. Geldt dit ook voor seeders? Iedere downloader seed (tijdens het downloaden), maar ik vroeg me af of dit ook voor de grote seeders geldt. Iemand die een uurtje aan het seeden is bijvoorbeeld.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

12345dan schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:57:
Een jaartje terug is het downloadverbod ingegaan, BREIN gaf al gelijk aan dat ze de downloaders niet zal vervolgen. Geldt dit ook voor seeders? Iedere downloader seed (tijdens het downloaden), maar ik vroeg me af of dit ook voor de grote seeders geldt. Iemand die een uurtje aan het seeden is bijvoorbeeld.
Upload je? Ja.
Upload je een spel/muziek/etc.? Nee, want je uploadt maar een gedeelte.
Is het strafbaar? Mogelijk, een rechter kan daar meer over zeggen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Lang niet iedereen of alles seed tijdens het downloaden, is alleen maar bij bepaalde protocollen (torrents oa),

Maar volgens mij wilt BREIN meer bij de bron gaan bestraffen. Aanbieders van torrents bijvoorbeeld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

Klein punt: niet iedere downloader seed. Bij een van de populaire methodes (torrents) is dat wel zo, maar zo los is het een ietwat zinloos statement. Downloaden kan ook via andere methodes.

@frozen: hoezo maakt het uit of het maar een gedeelte is? Bron? volgens mij maakt dat niet uit..

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor de rechter zal het niet uitmaken of je gedeeltelijk of volledig upload.

Brein zal vooralsnog geen consumenten aanpakken, enkel de grote torrent trackers en de grote usenet uploaders.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Tsurany schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:00:
Voor de rechter zal het niet uitmaken of je gedeeltelijk of volledig upload.

Brein zal vooralsnog geen consumenten aanpakken, enkel de grote torrent trackers en de grote usenet uploaders.
Dus ik kan gewoon downloaden en seeden zonder dat er reële consequenties aan hangen?

Dank allen voor de snelle antwoorden, trouwens!

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

12345dan schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:05:
[...]

Dus ik kan gewoon downloaden en seeden zonder dat er reële consequenties aan hangen?

Dat brein je niet zal gaan proberen te vervolgen, betekent niet dat andere organisaties dat ook niet doen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het is verboden dus je kan altijd vervolgd worden. Brein zal het voorlopig niet doen maar dat betekent niet dat anderen het niet doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Uhm, nee, dat was niet je vraag, en dat was ook niet waar mensen op antwoorden. Kijk eens wat er gebeurt in duitsland bv, en er zijn geluiden dat zulke situaties ook naar Nld komen... Reken je niet te snel rijk ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen al het feit dat je hier post geeft al aan dat je er van bewust bent dat je illegaal bezig bent als je copyrighted materiaal binnenhaalt en/of aanbiedt.

Wil je geen vervolging? Dan moet je geen illegaal materiaal downloaden en/of verspreiden. (als in PUNT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het kan consequenties hebben, en dat idee is voor mij al voldoende om niets meer te seeden. Al acht ik de kans ontzettend mini bijna onmogelijk klein dat ik vervolgd ga worden, het blijft een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Je mag niet meer uploaden noch downloaden, dat verschil is er gewoon niet meer.

Dat Brein nu zegt niemand te vervolgen betekent niet dat ze volgende week ineens wat anders zeggen. Of dat de entertainment industrie er niet gewoon een systeem ala Duitsland op gaat zetten. Dat kan volgende week zijn of nog een jaar duren maar ik twijfel er geen seconde aan dat het er aan zit te komen. Brein is nu al aan het lobbyen om het strafrechtelijk te laten gebeuren allemaal.

Op dit moment ben je het veiligst met een ssl usenet accountje. Maar ook dat zegt niets als ooit een rechter opdraagt de logbestanden over te dragen. Hoe je het ook went of keert je bent sinds vorig jaar een crimineel als je films/series/muziek download, net als een hoop medelanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:14
Het is even belangrijk om een onderscheid te maken tussen strafrecht en civiel recht.

Strafrechtelijk zal je waarschijnlijk niet vervolgd worden omdat OM niet actief bezig is met het zoeken naar down- / uploaders. Het is te vergelijken met het hebben van een kleine hoeveelheid wietplanten (wat tevens ook illegaal is, ook 1 plant).

Ga je actief uploaden, al dan niet met het oog om hier iets aan te verdienen, dan is de kan wel groot dat het OM op een gegeven moment een onderzoek start (denk aan releasegroepen, etc).

Het gevaar van illegaal downloaden zit hem in het civiel recht. Rechthebbende kunnen een zaak starten tegen jou wanneer je wat uit illegale bron download en/of upload.

Brein heeft aangegeven dat ze geen individuele uploaders zullen aanpakken (althans, niet de gemiddelde Nederlander). Dat betekend niet dat er geen andere partijen zijn die dit wel gaan doen.

In een recent voorbeeld wordt maar weer eens duidelijk dat de kans groot is dat komende jaren Nederlanders in rechtszaken betrokken zullen worden.

TL;DR

Ja het is strafbaar. Je krijgt waarschijnlijk geen strafblad, maar bij grote hoeveelheden downloaden/ uploaden kan je zeker op langer termijn een enveloppe op de deurmat verwachten. Daar staat dan een leuk bedrag in wat je moet overmaken inclusief advocaatkosten. Doe je dat niet dan volgt waarschijnlijk een rechtszaak.

[ Voor 4% gewijzigd door nanoChip op 18-04-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het kan natuurlijk dat we in nederland ook situaties als Upload via Bittorent - EUR 815 boete (Duitsland) gaan krijgen. Bottomline: als je het doet, moet je ook niet klagen over eventuele consequenties.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 15:27
En content die je krijg via een of andere truc (zoals je bij bandcamp, als je de audio afspeelt je de hele link naar de mp3 krijgt) is dat dan legaal (ik bedoel dus spul wat door een rechtmatige eigenaar is geupload maar via een manier toch verkregen is (dus als iedereen ineens zo'n bandcamp link aanbieden in plaats van een torrent))

«Nooit geschoten is altijd mis»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
Dit heeft niet zoveel met Client Software te maken lijkt mij, meer een discussie over regeltjes. Ik verplaats je topic richting de GC Hoek.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 17:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Op zich gaat dit op de lange termijn wel werken. Bittorrent sites zullen dichtslibben omdat iedereen zijn uploadlimiet uitzet (behalve de computernOObs die niet weten hoe dat moet).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Betwijfel ik, immers is uploaden altijd al niet de bedoeling, terwijl -in NL- downloaden nu ook fout is.

De kans dat een 'grote boze platenclub' een uploader ipv een downloader voor de rechter zou dagen is inderdaad wel een stuk groter. Vanwege de slechte PR van het aanklagen van een arme huismoeder / jochie / ... voor alleen downloaden.

[ Voor 53% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2015 15:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nanoChip schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:28:
Het is even belangrijk om een onderscheid te maken tussen strafrecht en civiel recht.

Strafrechtelijk zal je waarschijnlijk niet vervolgd worden omdat OM niet actief bezig is met het zoeken naar down- / uploaders. Het is te vergelijken met het hebben van een kleine hoeveelheid wietplanten (wat tevens ook illegaal is, ook 1 plant).
In hoeverre is inbreuk op auteursrecht (want daar hebben we het tenslotte over, of licentiebreuk bij gebruik van software zonder daarvoor te betalen) überhaupt iets waar het OM zich mee bezig houdt? Is dat niet per definitie een civiele zaak tussen auteur (al dan niet vertegenwoordigd door een partij als brein) en inbreukpleger?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Joostlek schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:23:
En content die je krijg via een of andere truc (zoals je bij bandcamp, als je de audio afspeelt je de hele link naar de mp3 krijgt) is dat dan legaal (ik bedoel dus spul wat door een rechtmatige eigenaar is geupload maar via een manier toch verkregen is (dus als iedereen ineens zo'n bandcamp link aanbieden in plaats van een torrent))
Ja op zich wel; dat we nu ineens een downloadverbod hebben is het gevolg van een bepaling uit Europa dat het niet mag als het uit illegale bron komt (torrents, usenet). Maar als het uit legale bron komt valt het onder de thuiskopieregeling.

http://blog.iusmentis.com...nvoeren-van-europese-hof/

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nanoChip schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:28:

TL;DR

Ja het is strafbaar. Je krijgt waarschijnlijk geen strafblad, maar bij grote hoeveelheden downloaden/ uploaden kan je zeker op langer termijn een enveloppe op de deurmat verwachten. Daar staat dan een leuk bedrag in wat je moet overmaken inclusief advocaatkosten. Doe je dat niet dan volgt waarschijnlijk een rechtszaak.
Strafbaar? Neen. Er staat geen artikel in het wetboek van strafrecht dat het downloaden (of uploaden) van auteursrechtelijk beschermd materiaal verbiedt. Je bent alleen civielrechtelijk aan te pakken, of strafrechtelijk als je het op zo'n grote schaal doet dat het 'criminele activiteiten' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:14
Orion84 schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:24:
[...]

In hoeverre is inbreuk op auteursrecht (want daar hebben we het tenslotte over, of licentiebreuk bij gebruik van software zonder daarvoor te betalen) überhaupt iets waar het OM zich mee bezig houdt? Is dat niet per definitie een civiele zaak tussen auteur (al dan niet vertegenwoordigd door een partij als brein) en inbreukpleger?
Klopt, maar wel tot op zekere hoogte.

Sinds het oordeel van het Europese Hof van Justitie vorig jaar is het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal zonder toestemming van de rechthebbende verboden. Dat betekent in theorie dat je strafrechtelijk vervolgd kunt worden voor downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal – maar het gaat niet gebeuren.

Het Openbaar Ministerie heeft beleidsdocumenten waarin het beschrijft hoe het met bepaalde overtredingen van de wet omgaat. Deze zogenoemde aanwijzingen zijn niet vrijblijvend. Hoewel ze door het Openbaar Ministerie zelf worden opgesteld, moet het OM zich er wel aan houden. Er is ook een ‘aanwijzing’ voor inbreuken op het auteursrecht, en die schrijft voor dat slechts in bepaalde gevallen strafrechtelijk moet worden opgetreden.

Dat gebeurt bijvoorbeeld als een auteursrechtschending een bedreiging van de volksgezondheid is - denk aan nagemaakte medicijnen - of als het gaat om grootschalige, marktverstorende activiteiten, zoals het op grote schaal verkopen van illegaal gekopieerde cd’s. Downloaden valt daar niet onder en uploaden waarschijnlijk ook niet, tenzij dat op zeer grote schaal gebeurt.
.
Kurkentrekker schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:45:
[...]

Strafbaar? Neen. Er staat geen artikel in het wetboek van strafrecht dat het downloaden (of uploaden) van auteursrechtelijk beschermd materiaal verbiedt. Je bent alleen civielrechtelijk aan te pakken, of strafrechtelijk als je het op zo'n grote schaal doet dat het 'criminele activiteiten' worden.
Ja theoretisch is het strafbaar zie bovenstaande.
Pagina: 1