• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:18
Goede dag tweakers! :D

Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste computer gebouwd (met dank aan tweakers ;) ), maar ik heb nu een gek probleem. Ik merkte laatst dat mijn computer er heel lang over deed om programma's te openen. Toen zag ik dat mijn ssd constant op 100% zat. Ik heb toen pagefile uitgezet en tot vandaag verder geen probleem gehad.

Als ik nu bijvoorbeeld dying light open. Dan crasht ie als hij meer dan 4GB (50% heb 2 reepjes) werkgeheugen nodig heeft, maar als ik pagefile aanzet. Dan heb ik geen problemen en kan alles goed gebruiken. Ik weet niet of dit ernstig is, maar weet iemand misschien wat het is? (kapot ram reepje?)

Bij voorbaat dank :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 322,50€ 322,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,05€ 54,05
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 39,60€ 39,60
1Gelid Solutions GX-7€ 29,50€ 29,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 70,90€ 70,90
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 100,82€ 100,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 862,37

Edit: Ik heb 64 bit windows

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Heb je de ram reepjes goed in het moederbord geduwd? In je windows specificaties, staat er dat je 8 gb ram hebt of 4?

Zitten de ram reepjes in de goede slots van het moederbord?

Show me your moves.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-02 12:05
[verwijderd]

[ Voor 80% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]

• dabor
Ik heb 64 bit windows en windows windows zegt dat ik 8GB heb. Beide reepjes zitten in de groene slots.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GbL2zOa.png

Edit: Als is het misschien inderdaad wel een idee om ff de reepjes eruit te nemen en opnieuw te plaatsen. Als dat niet werkt 1 voor 1 testen.

[ Voor 40% gewijzigd door dabor op 18-04-2015 11:00 ]

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 22:33
Pagefile uitzetten kan problemen geven en doe ik pas vanaf 16GB.
Denk dat Dying light of windows er verkeerd mee omgaat waardoor hij alsnog een pagefile verwacht.

Kun je ergens nog 8GB vandaan halen om te zien of hij dan nog crasht met/zonder pagefile?
Heb het spel zelf niet anders kon ik het hier voor je testen.

Dit is trouwens ook vreemd en zou ik nader onderzoeken:
Ik merkte laatst dat mijn computer er heel lang over deed om programma's te openen. Toen zag ik dat mijn ssd constant op 100% zat.

[ Voor 23% gewijzigd door Double-X-L op 18-04-2015 11:05 ]

• dabor
Noop, heb er nu 2*4GB in, maar heb niet meer reepjes om het te testen. In principte is het geen probleem als alles met pagefile normaal werkt, maar als ik er dan toch later achter kom dat er 1 reepje niet werkt zou dat lastig zijn. Ik denk dat ik zo ff linux op een usb zet om het dan te testen. Dan kan ik windows snel uitsluiten (of niet).

• Double-X-L
Als 1 reepje niet werkt heb je meer problemen dan alleen hetgeen je nu hebt.
RAM test vanuit windows al gedaan dan, lijkt me sowieso stap 1.

Als 1 stick slecht is en veel fouten genereert zou het ook die 100% SSD load kunnen verklaren door continu opnieuw lezen.

Met andere software/games ook last/problemen?

• dabor
Hmmm, heb net ff pagefile uitgezet. Wat me opviel bij dying light is dat er in taakbeheer bij 'in gebruik' 4 gb stond maar bij 'toegewezen' 7,9/7,9. Dit was het moment waar hij crashte.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5EgrdNZ.png

Deze foto is gemaakt terwijl ik heel veel tabbladen open zette in google chrome.

Edit: Heb net ook de ram test van windows gedaan, maar niks. Heb ook nog 1 voor 1 de stickjes getest, windows starte gewoon maar omdat page file uitstond was het niet te werken. (constant crashes van alles wat draait)

Edit 2: Het is me wel opgevallen dat hij als ik bij dying light hij 10 gb gebruikt (met page file), maar niet al mijn ra, 8)7 Fuck logics :P Maar goed, ik denk dat ik het laat rusten zolang het mijn prestaties niet te ernstig beïnvloed.

[ Voor 40% gewijzigd door dabor op 18-04-2015 12:18 ]

• Double-X-L
Dan lijkt het alsof Dying light 4GB reserveert waardoor hij vrijwel direct over de 8GB heen gaat.
Heb je andere progs/games waarbij hetzelfde probleem op komt?

Nogmaals, ik zou pagefile sowieso enabled laten bij 8GB.
Als alles dan normaal werkt is er geen reden om het niet aan te zetten.
De winst door alles over je RAM te forceren is tegenwoordig nihil aangezien het OS daar zelf veel beter mee omgaat dan voorheen. Simpel gezegd ,hij gaat die pagefile pas gebruiken als je RAM vol zit.

Wat wil je bereiken met het uitzetten van de pagfile, snelheid of voorkomen van onnodige writes op je SSD? Beide zijn dusdanig nihil dat het geen merkbaar verschil heeft in snelheid en/of levensduur van de SSD ;)

EDIT2: Als hij 10GB kan volzetten schiet jouw 8GB op dat moment ruimschoots tekort.
Windows zal een behoorlijk deel reserveren dus je pagefile is vereist om uberhaupt te kunnen spelen.
Vindt het wel een stevige RAM eis, maar das een free roaming open world dingetje ;)
Zou wel op 4GB moeten kunnen maar daarin staat pagefile ook aan natuurlijk.
http://www.systemrequirem...ts/dying-light/11912/?p=r

[ Voor 23% gewijzigd door Double-X-L op 18-04-2015 12:38 ]

• dabor
Je hebt gelijk, kan inderdaad dat dying light ram reserveert en zolang ik pagefile aanzet heb ik geen problemen. Dus het is denk ik inderdaad een gevalletje (If it ain't broke, don't fix it) is. Toch bedankt voor het meedenken! :D

Edit: Dank je voor de toelichting! :D En als je er over nadenkt is het inderdaad logisch met zo'n grote map ;)

[ Voor 28% gewijzigd door dabor op 18-04-2015 17:18 ]

Pagina: 1