Toon posts:

Fiets trapt door; hoe zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 50.347 views

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Naar de fietsenmaker brengen kan, maar waarom niet zelf een poging wagen.
Ik heb een gazelle fiets voor+achter versnelling (middels tandwielen + derailleur) en deze is laatst door de fietsenmaker voorzien van nieuwe bekabeling voor versnelling etc (die was doorgeroest).

Deze ukkel heeft niet verder gekeken dan zijn neus lang is en nu merk ik dat de fiets doortrapt als ik optrek/veel kracht zet: ik schiet een stukje (paar tanden?) door. Ik dacht dat te fixen door de versleten ketting te vervangen; die is nu vervangen en het probleem is minder maar wel nog aanwezig.

De tandwielen zelf vervangen zie ik bij gebrek aan gereedschap niet zitten. Ook lijkt de slijtage aan het voorblad wel mee te vallen als ik dat vergelijk met google-foto's .

Hoe kan ik dit verder verhelpen? Mijn plan is om een schakel of 2 uit de ketting te halen maar ik hoor graag tips :). Eigenlijk had ik die fiets terug moeten brengen toen ik hem weer meenam bij de fietsenmaker, maarja ik heb er nu al zelf aan zitten pielen ... en die kettin moest ook wel vervangen worden ;).

[Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 17-04-2015 18:59]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Terug naar die ukkel die de boel "gerepareerd" heeft?

Misschien eerst even de oude ketting er weer op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 23:15

mark de man

Wij zullen doorgaan...

De ketting en de tandwielen slijten op elkaar in, als je met beide veel kilometers hebt gereden moet je eigenlijk zowel de ketting als de kettingbladen vervangen, anders zullen ze inderdaad weer snel doorschieten. Het is het beste om, als je echt veel kilometers hebt gereden, zowel de ketting, kettingbladen en de cassette ( de achterste tandwielen ) te vervangen. Het is mogelijk om schakels uit de ketting te verwijderen, maar dit heeft alleen nut als de ketting te lang is en dus niet op spanning kan staan.

Join het DPC Whatpulse team

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Ik heb hetzelfde probleem. Ben best handig,maar van fietsen heb ik geen verstand. Hoe kun je zien of je ketting is versleten?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-03 11:13
Staat je achter derailleur wel goed afgesteld? Een strakkere ketting (jouw optie) helpt onmogelijk in geval van een derailleur aandrijving. Wel grappig bedacht. De derailleur zet de ketting op de juiste plaats op de tanden, de tanden doen de krachtoverbrenging en die tanden willen alleen maar een ketting die past.
Repareren zal daarom niet gaan. Die tanden zijn nu eenmaal ingesleten. Als je toch opties zoekt met huidige cassette:
-Op tanden fietsen die nog niet doortrappen.
-Deze ketting zal langzaamaan weer rekken na veel veel kilometers en daardoor op den duur weer een betere fit zijn voor de versleten tanden. Dan ga ik ervan uit dat de tanden achter het probleem zijn en niet de tandbladen aan je crank voor (meestal zijn de cassette tanden namelijk het probleem). Deze optie is verre van ideaal en prettig, maar het werkt een beetje.
Beste optie, is en blijft, cassette vervangen. Punt. Kettingzweep + cassetteafnemer zijn wel relatief goedkoop te vinden. Vervangen zou niet te moeilijk moeten gaan (racefiets al tig keer gedaan), het principe is altijd hetzelfde bij derailleur fietsen; achterwiel eruit zou easy moeten zijn.
Te lang doorfietsen met een versleten ketting, creeert dit probleem. :P Succes!

pepernooot

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:38
Exact hetzelfde gehad. Trappers draaide door en weggebracht naar de fietsenmaker. Krukas is toen vervangen en hij trapte weer, MAAR hij trapte soms door. Gelijk terug gegaan en hij heeft toen de versnelling opnieuw afgesteld.

Dus stel je versnelling eens zelf af en kijk of het dan nog gebeurd.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 23:15

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Freakster86 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:27:
Exact hetzelfde gehad. Trappers draaide door en weggebracht naar de fietsenmaker. Krukas is toen vervangen en hij trapte weer, MAAR hij trapte soms door. Gelijk terug gegaan en hij heeft toen de versnelling opnieuw afgesteld.

Dus stel je versnelling eens zelf af en kijk of het dan nog gebeurd.
Was dat bij een fiets met derailleur of naafversnelling? Bij een derailleur denk ik niet dat het afstellen van de versnelling veel uit zal maken, of de ketting moet echt tussen twee tandwielen in gaan zitten, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Join het DPC Whatpulse team

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:02

g0tanks

Moderator CSA
Probeer de derailleur af te stellen.

[Voor 53% gewijzigd door g0tanks op 17-04-2015 19:34]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Glijdt de ketting over een tandwiel, of wisselt 'ie tussen twee versnellingen?

In het laatste geval kun je met de vaak zwarte plastic stelnippels op de kabel bij de handel of derailleur de kabel wat strakker dan wel losser zetten. Zorg dat de derailleur op het grootste tandwiel precies in het midden staat, en controleer dat er niets scheef is waardoor 'ie bij lagere versnellingen gaat switchen.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Freakster86
mark de man schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:31:
[...]

Was dat bij een fiets met derailleur of naafversnelling? Bij een derailleur denk ik niet dat het afstellen van de versnelling veel uit zal maken, of de ketting moet echt tussen twee tandwielen in gaan zitten, maar dat lijkt mij hier niet het geval.
Afgaande op google plaatjes een naafversnelling? :+

Even voor de duidelijkheid; de eerste keer trapte hij helemaal door, als in de ketting ligt er af. Dat lag aan de krukas trapas. Daarna is het "soms doortrappen bij kracht zetten" opgelost met het verstellen van de versnelling.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:53

Tribits

Onkruid vergaat niet

dinkelover schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:19:
Beste optie, is en blijft, cassette vervangen. Punt. Kettingzweep + cassetteafnemer zijn wel relatief goedkoop te vinden. Vervangen zou niet te moeilijk moeten gaan (racefiets al tig keer gedaan), het principe is altijd hetzelfde bij derailleur fietsen; achterwiel eruit zou easy moeten zijn.
Controleer voor de zekerheid wel even van tevoren of het inderdaad een wiel met cassette is. Op oude fietsen kom je ook nog wel eens freewheel tegen, ook wel bekend als pion. Daar heb je weer ander gereedschap voor nodig en een ander manier van afnemen. Op YouTube zijn er overigens diverse video's te vinden over dit onderwerp zoals YouTube: Freewheel vs. cassette en YouTube: How To fix a Slipping chain tips and repair Maintenance why does my bike chain skip jump. Als je een as hebt met moeren moet je daarnaast even opletten dat je een afnemer zonder pen koopt.
Freakster86 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:39:
[...]
Even voor de duidelijkheid; de eerste keer trapte hij helemaal door, als in de ketting ligt er af. Dat lag aan de krukas. Daarna is het "soms doortrappen bij kracht zetten" opgelost met het verstellen van de versnelling.
Ik neem aan dat je trapas bedoelt? Een krukas is een onderdeel van een verbrandingsmotor.

• Freakster86
Tribits schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:45:
[...]

Ik neem aan dat je trapas bedoelt? Een krukas is een onderdeel van een verbrandingsmotor.
Haha, dat ja :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uiteindelijk de achtertandwielen laten vervangen door de fietsenmaker en de boel rijdt weer als een zonnetje. Had het wellicht zelf gekund, maar zonder (goed) gereedschap is het vast geen lolletje.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• lportier
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-04-2019
dinkelover schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:19:
Staat je achter derailleur wel goed afgesteld? Een strakkere ketting (jouw optie) helpt onmogelijk in geval van een derailleur aandrijving. Wel grappig bedacht. De derailleur zet de ketting op de juiste plaats op de tanden, de tanden doen de krachtoverbrenging en die tanden willen alleen maar een ketting die past.
Repareren zal daarom niet gaan. Die tanden zijn nu eenmaal ingesleten. Als je toch opties zoekt met huidige cassette:
-Op tanden fietsen die nog niet doortrappen.
-Deze ketting zal langzaamaan weer rekken na veel veel kilometers en daardoor op den duur weer een betere fit zijn voor de versleten tanden. Dan ga ik ervan uit dat de tanden achter het probleem zijn en niet de tandbladen aan je crank voor (meestal zijn de cassette tanden namelijk het probleem). Deze optie is verre van ideaal en prettig, maar het werkt een beetje.
De ketting van een fiets met derailleur aandrijving kan wel degeljik te slap staan en te lang zijn. Dat heb ik zelf ondervonden na het vervangen van een oude ketting op een gazelle hybride fiets met deore derailleur. Eerst heb ik de cassette vervangen (las ergens dat dit de beste optie was :)), maar de fiets trapte nog steeds door: Vervolgens heb ik de derailleur afgesteld. Ook dit hielp niet. Tenslotte heb ik de nieuwe ketting ingekort met behulp van een kettingpons. Er is een goede instructie video op de website van decathlon te vinden:

https://www.decathlon.nl/...-p-11456#video-p1010587_1

Hiermee was het probleem van doortrappen opgelost.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

lportier schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:00:
[...]

De ketting van een fiets met derailleur aandrijving kan wel degeljik te slap staan en te lang zijn. Dat heb ik zelf ondervonden na het vervangen van een oude ketting op een gazelle hybride fiets met deore derailleur. Eerst heb ik de cassette vervangen (las ergens dat dit de beste optie was :)), maar de fiets trapte nog steeds door: Vervolgens heb ik de derailleur afgesteld. Ook dit hielp niet. Tenslotte heb ik de nieuwe ketting ingekort met behulp van een kettingpons. Er is een goede instructie video op de website van decathlon te vinden:

https://www.decathlon.nl/...-p-11456#video-p1010587_1

Hiermee was het probleem van doortrappen opgelost.
Ik denk dat TS na vier jaar zijn fiets wel gefixt heeft...

Cunning linguist.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 20:56

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Reageren op een reactie van 4 jaar terug is nogal kansloos. Dit topic mag z'n oude dagen achter slot en grendel gaan slijten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee