Game PC: Hulp nodig met het kiezen van behuizing/PSU

Pagina: 1
Acties:

• TheEijk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-03-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Het voornaamste doel van deze PC wordt het vloeiend afspelen van hedendaagse games (zoals GTA V, Battlefield 4 e.d.) met een oog op de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De PC mag tussen de €700 en €800 kosten. Ik ga liever niet over de €800 heen tenzij noodzakelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een oudere HDD en optische drive liggen die ik van plan ben mee te nemen. Merk/typenummer weet ik op het moment niet, maar ik neem aan dat dit geen probleem is? Enige probleempje kan zijn dat deze HDD nog gebruik maakt van SATAII.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een degelijke videokaart, zoals de GTX 970. Ik heb me ook ingelezen over R9 290 maar die wordt me toch nèt wat te heet en verbruikt veel meer energie dan de GTX 970.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een after market (ik ken de Nederlandse term niet :?) CPU-koeler lijkt me niet noodzakelijk en iets waar ik op kan besparen. Of zit ik hier fout?

Overig
Ik ben niet van plan te overklokken. Daarnaast heb ik voor de GTX 970 van EVGA gekozen wegens het prijsverschil met die van MSI. Ik heb de reviews op T.net eens doorgelezen en wat betreft performance zitten ze op een gelijk niveau.

Ik ben voornamelijk op zoek naar advies omtrent de PSU en behuizing. Omdat ik niet van plan ben gebruik te gaan maken van een after market CPU-koeler lijkt het me verstandig een behuizing te kiezen die goed ventileert. Algemeen advies rondom de concepten hieronder zijn uiteraard ook welkom.

Concept #1:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte GA-H97M-HD3€ 81,50€ 81,50
1EVGA GeForce GTX 970 4GB€ 339,01€ 339,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 56,49€ 56,49
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,85

Concept #2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H97M-HD3€ 81,50€ 81,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,89

Edit: Vergeten te vermelden: Het uiterlijk van de behuizing maakt me niet veel uit, de computer staat toch uit het zicht. Het gaat me bij de behuizing echt om de praktische zaken.

Edit: Concept #3:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 371,95€ 371,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779,09

[ Voor 17% gewijzigd door TheEijk op 17-04-2015 19:39 ]

• jorisvdelsen
  • Laatst online: 18-01 20:25
Je mist een SSD.

650W is meer dan genoeg. Kan zo 200W van af.

Die EVGA heeft 'n referentie koeler, dus produceert een bak meer herrie.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Deze GPU is beter: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 en stiller ook.
Ik raad deze voeding aan, meest efficiente in jou situatie gezien de Load: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Behuizing, strak design, met geluidsdemping: pricewatch: Fractal Design Define Mini
Wellicht prijzige behuizing, anders: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) of pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 of http://tweakers.net/product/388998/bitfenix-neos/
Welke praktische zaken denk je zoal aan bij een behuizing? Allen voldoen icm standaard koeler. Aparte koeler zorgt voor een stillere PC, en kan als je wil zelfs (semi) fanless. Optie: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Moederbord raad ik deze aan: pricewatch: ASRock B85M Pro4 meerdere malen bewezen dat ie goed is. Nagenoeg gelijkwaardig aan jou model. Alleen 2 tientjes goedkoper, uitstekende optie.

我的名字是Mirno

• TheEijk
jorisvdelsen schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 18:49:
Je mist een SSD.

650W is meer dan genoeg. Kan zo 200W van af.

Die EVGA heeft 'n referentie koeler, dus produceert een bak meer herrie.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb er inderdaad geen SSD in gezet om kosten te besparen. Een HDD is wat mij betreft goed genoeg voor nu, de impact op de gameprestaties is relatief klein (voor zover ik weet).

Wat betreft de PSU en GPU: Bedankt! Eens kijken welke alternatieven er zijn. Ik zag dat mirno een lijstje had samengesteld, in lijn met jouw advies :)
mirno schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:07:
Deze GPU is beter: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 en stiller ook.
Ik raad deze voeding aan, meest efficiente in jou situatie gezien de Load: pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Behuizing, strak design, met geluidsdemping: pricewatch: Fractal Design Define Mini
Wellicht prijzige behuizing, anders: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) of pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 of http://tweakers.net/product/388998/bitfenix-neos/
Welke praktische zaken denk je zoal aan bij een behuizing? Allen voldoen icm standaard koeler. Aparte koeler zorgt voor een stillere PC, en kan als je wil zelfs (semi) fanless. Optie: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Moederbord raad ik deze aan: pricewatch: ASRock B85M Pro4 meerdere malen bewezen dat ie goed is. Nagenoeg gelijkwaardig aan jou model. Alleen 2 tientjes goedkoper, uitstekende optie.
Dankjewel!

Wat maakt de Asus GPU beter dan die van EVGA? Is het alleen de geluidsproductie of ook qua prestaties?
Die behuizing ziet er trouwens echt mooi uit maar past inderdaad niet binnen mijn budget ben ik bang. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Cooler Master vanwege zijn omvang en prijs. Wat betreft 'praktische zaken' heb ik het inderdaad over ventilatie.

Het moederbord neem ik ook mee, ziet er inderdaad gelijkwaardig uit. Wel nog een vraagje hierover: Heeft een micro-ATX voordelen t.o.v. normaal ATX, op zijn omvang na?

Nogmaals bedankt voor het advies, jorisvdelsen en mirno _/-\o_

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

uATX is compacter. En biedt daardoor iets minder aansluitingen, voornamelijk. Dit is echter enkelt een paar PCI(-e) sloten. Maak je toch nooit gebruik van, in jou geval maakt het dus niet veel uit. uATX is daardoor goedkoper, en dus voor jou de betere keuze.

How, ik had nog niet gezien dat je geen SSD had. Het is een beetje beschamend om een GTX970 te nemen, en dan geen SSD. De SSD bepaald de snelheid voor de hele PC, de CPU, RAM en GPU bepalen de power.
Als ik nou een Pentium of Celeron CPU neem met 4GB RAM icm een SSD, zal dit systeem een stuk sneller zijn dan jou PC met i5 en GTX970. Je hebt dan wel power. Maar je mist heel veel snelheid.
Zo'n systeem zonder SSD is eigenlijk gewoon echt zonde, ik zou het haast niet toe kunnen laten :P

Zet hem er echt in, daar heb je het allermeeste profijt van! pricewatch: Crucial MX100 256GB

我的名字是Mirno

• TheEijk
Dan zal ik inderdaad eens nadenken over een SSD. Ik dacht altijd dat een HDD geen bottleneck zou zijn, zelfs niet met hardware als deze.

Rest mij nog één vraag: Wat maakt de Asus 970 precies beter dan die van EVGA? Gaat het daarbij alleen om het geluid dat de videokaart produceert, of ook om prestaties in het algemeen?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

TheEijk schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:54:
Dan zal ik inderdaad eens nadenken over een SSD. Ik dacht altijd dat een HDD geen bottleneck zou zijn, zelfs niet met hardware als deze.

Rest mij nog één vraag: Wat maakt de Asus 970 precies beter dan die van EVGA? Gaat het daarbij alleen om het geluid dat de videokaart produceert, of ook om prestaties in het algemeen?
Tijdens het gamen niet hoor. Maar met laadtijden kan het soms enorm schelen. Ook zal je PC met een HDD gedurende de tijd een stuk langzamer worden, SSD heb je dat vele malen minder. HDD kan opstarten dan tot wel 5min duren, en dan is ie in het begin nog traag. Terwijl je met een SSD rustig binnen 10sec. start klaar bent, echt een verademing bij alles wat je doet. Alles is er gelijk, niets meer te wachten, heb je er eenmaal één ga je niet meer terug ;)

ASUS komt goed uit de rest, volgens mij stiller sneller en koeler (overklok potentie): http://nl.hardware.info/r...elke-kaart-moet-je-hebben

我的名字是Mirno

• TheEijk
Kijkend naar onderstaande tabel voldoet de kaart perfect aan wat ik wil. Enig dingetje dat nu bij me opkomt is dat hij geen geheugenkoeling heeft. Kan dit een probleem worden?

Edit: Moet ik natuurlijk wel de link toevoegen... http://nl.hardware.info/v...3762-256409-253091-254092

[ Voor 28% gewijzigd door TheEijk op 17-04-2015 20:18 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

TheEijk schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:07:
Kijkend naar onderstaande tabel voldoet de kaart perfect aan wat ik wil. Enige dingetje dat nu bij me opkomt is dat hij geen geheugenkoeling heeft. Kan dit een probleem worden?
Die videokaart....?
Of je werkgeheugen? Bij je werkgeheugen is dat niet nodig.

我的名字是Mirno

• TheEijk
Sorry, was de link vergeten. Volgens mij hebben ze het hier over het werkgeheugen van de videokaart?
http://nl.hardware.info/v...3762-256409-253091-254092

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ow, dat met die videokaart zit echt wel goed hoor. Hij krijgt niet voor niets een "gold award" betekend dat die beste uit de test is. En de prijs erbij is zelfs ook nog scherp ;)

Hij kan wellicht iets minder zijn ja, maar dat is geen probleem. Ander is de MSI variant een goed alternatief. Krijgt ook een gold award, scoort hetzelfde ;)
Alleen die MSI schijnt wat meer coil whining te hebben (geluid wat spoelen maken als er stroom doorheen gaat) echter hebben ze dit lang niet allemaal even erg. Is een beetje mazzel hebben.

[ Voor 65% gewijzigd door mirno op 17-04-2015 20:25 ]

我的名字是Mirno

• TheEijk
Dan houd ik het bij de Asus. Heel erg bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:39

br00ky

Moderator Harde Waren
mirno schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:23:
Hij krijgt niet voor niets een "gold award" betekend dat die beste uit de test is.
Die awards krijg je daar bij een pakje boter (vooral bij voedingen zijn die bijv nagenoeg nietszeggend) dus daar zou ik niet veel waarde aan hechten, maar inderdaad, de Strix is een erg prettige, stille variant.

/edit: overigens, je schrijft in je openingspost AMD meteen af op basis van "hitte en energie", maar dat is ook relatief hè. Die warmte kunnen ze prima tegen en je hoeft geen rare fratsen uit te halen om er nadelen van te hebben. Daarnaast energie, tja, een gamepc koop je natuurlijk niet om zuinig bezig te zijn. Vraag me af of je bijv. het verschil in prijs met een lagere stroomrekening zou terugverdienen :P.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 17-04-2015 20:41 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

br00ky schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:37:
[...]

Die awards krijg je daar bij een pakje boter (vooral bij voedingen zijn die bijv nagenoeg nietszeggend) dus daar zou ik niet veel waarde aan hechten, maar inderdaad, de Strix is een erg prettige, stille variant.
Deels mee eens, voornamelijk met de Bronze awards (voedingen inderdaad). Hoewel ik sommige van hun testen wel erg goed vind, frametime testen bijvoorbeeld. En de monitor testen van dit keer waren ook redelijk. voedingen inderdaad niet, echter doet Tweakers zelf nog wel erg onder aan HWI vind ik zelf.

Er wordt puur gekeken naar gemeten resultaten, wat minder naar de hardware (voedingen intern, en koeling op het geheugen bijvoorbeeld). Over de ASUS STRIX wist ik niet eens dat die minder gekoelde VRAM had, wellicht is de MSI in dat opzicht dan weer een net even betere optie: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G hoewel deze volgens geruchten meer last zou hebben van deze coilwhining.

Wat mij betreft beide GPU's een erg goede keuze. Ik was meer van van de Asus, maar wegens deze nieuwe info ben ik meer naar MSI neigend. In de praktijk zal het nauwelijks tot niets uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door mirno op 17-04-2015 20:42 ]

我的名字是Mirno

• TheEijk
br00ky schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:37:
[...]
/edit: overigens, je schrijft in je openingspost AMD meteen af op basis van "hitte en energie", maar dat is ook relatief hè. Die warmte kunnen ze prima tegen en je hoeft geen rare fratsen uit te halen om er nadelen van te hebben. Daarnaast energie, tja, een gamepc koop je natuurlijk niet om zuinig bezig te zijn. Vraag me af of je bijv. het verschil in prijs met een lagere stroomrekening zou terugverdienen :P.
Ook wel weer waar natuurlijk. Dat verschil wat betreft stroomrekening is inderdaad nihil. Ik beroep me overigens alleen op wat ik lees, heb geen enkele persoonlijke ervaring met AMD.
Trouwens, als ik nu kijk naar de prijs kom ik ruim boven de €800 uit inclusief SSD. Zou het een idee zijn om die GTX 970 te vervangen door een R9 290?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat zou een verandering zijn waarvan je op kostengebied veel merkt ja.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt mij ook wel een goed idee. En wederom wordt 2e hands R9 290's aangeraden, deze kan je rond de €200 krijgen. Doen niet veel onder aan de GTX970. Qua prijs/prestatie is dat erg goed! Scheelt zo'n €170

我的名字是Mirno

• TheEijk
Betekend dit ook dat er een andere PSU in moet? Of is 450W nog steeds voldoende?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel een 290 meer nodig heeft dan een 970, gaat ook dan 450W nog genoeg zijn. Die genoemde maximale waarde ga je onder normale omstandigheden niet halen en zelfs al haal je dat, is 450W dus genoeg.

• TheEijk
Top. Wederom, enorm bedankt! Wordt een leuk projectje :)
Pagina: 1