Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Raspberry] webserver / mySQL database

Pagina: 1
Acties:

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:31
Hallo alle,

Mijn baas heeft mijn gevraagt om eens te kijken naar een oplossing voor het verwerken van de orders binnen het bedrijf.

De orders wil ik gaan verwerken doormiddel van PHP en HTML, op een webpage.

Nou heeft hij de volgende wensen;
- Bereikbaar vanuit buitenaf
- Zo goedkoop mogelijk

Nou had ik het al over een server/NAS, die in het pand komt te staan helaas bevalt dat idee hem niet.

Nou zat ik rond te kijken, en kwam ik een artikel tegen (http://raspberrywebserver...ql-on-a-raspberry-pi.html) wat gaat over een mysql database op een raspberry. Nou zit ik nog met een paar vragen.

1. Hoeveel drukte kan de pi aan kwa lees en schrijf snelheid, het gaat hier om op zijn max 2 PC's, die tegelijk data in de database zouden moeten opslaan en lezen, en is dit mogelijk met de pi?
2. Indien de database erop zou staan, en het geheugen van de pi loopt vol, is het mogelijk om er bijvoorbeeld een ssd/hdd aan te koppelen en daarop verder de gegevens op te slaan?

Hebben jullie daarnaast nog meer advies dan hoor ik het zeer graag.

[Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-04-2015 18:14. Reden: Gegevens toegevoegd]

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:42
1. Dat hangt heel erg af van hoe zwaar je applicatie wordt en hoe zwaar je queries zijn.
2. Ja, dat kan; dan verplaats je je database naar de harddisk en ga je verder. Maar zolang het om alleen tekst gaat en niet om miljoenen regels zal dat niet zo snel gebeuren.

Maar, je bent beter af met een webhostingpakketje; betere performance, automatische updates van apache en mysql, backups, enz... En voor de prijs hoef je het niet te laten, een basis hostingpakketje kost bijvoorbeeld €2,39 per maand bij een bedrijf als Antagonist.

• BladeSlayer1000
Bedankt voor je reactie, ik zei precies hetzelfde. Helaas vind hij om een reden (weet niet welke reden) dat te duur.

Ik zal eerst eens een kleine preview maken van hoe de bestellijst eruit kan gaan zien.

Misschien kan ik hem dan alsnog overhalen om daar naar over te stappen.

• Yemoke
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-08 14:24
Ik heb het gevoel dat hij eigenlijk heel geen ander systeem wilt, enige wat hem kan overtuigen is een kosten / baten analyse gok ik. Veel succes :P

Of hij is bang dat hij afhankelijk wordt van jou, wanneer er iets aan de hand is in de toekomst.

[Voor 28% gewijzigd door Yemoke op 17-04-2015 20:37]

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Een raspbery Pi kost natuurlijk ook gewoon 30 euro. Grofweg evenveel als een jaartje antagonist.nl. Bovendien heb je bij antagonist gewoon de beschikking over dingen als backups en koop je ook het hardware-management af, want wat doe je als je RPi stuk gaat? Moet je weer een nieuwe kopen.

De Raspberry PI kán het wel allemaal. En over volraken van de SD hoef je volgens mij geen zorgen te maken als je alleen een DB gebruikt - natuurlijk afhankelijk van hoeveel en hoevaak er iets ingezet wordt, maar je moet dan denken aan miljoenen records met heel veel informatie erin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Probleem van de raspberry is de SD kaart.. die zijn niet bepaald geschikt voor database storage.
Een NAS is heel wat keer een betere optie.
Is een 2e hands server niet iets beter ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pingy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-04-2016
Rasp lijkt me vrij gevaarlijk om te gebruiken, die toestellen zijn naar mijn ervaring niet super-stabiel (kunnen wel eens rebooten na een stroompiek)
Webhost gebruiken zal op termijn de goedkoopste oplossing zijn (hij kan trouwens zijn mail ook op diezelfde server zetten). Ik veronderstel toch dat ie een mailadres heeft :p

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:54

CurlyMo

www.pilight.org

Ik denk dat het feit dat het een Raspberry Pi betreft helemaal niet belangrijk is. De vraag is meer of je wel een webserver in eigen beheer wil nemen voor een (kleine) webwinkel. Ik denk met de rest dat daar gewoon niet aan moet beginnen en gewoon beter een webhosting pakket kan nemen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 29-09 17:13
pingy schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:45:
Rasp lijkt me vrij gevaarlijk om te gebruiken, die toestellen zijn naar mijn ervaring niet super-stabiel (kunnen wel eens rebooten na een stroompiek)
Webhost gebruiken zal op termijn de goedkoopste oplossing zijn (hij kan trouwens zijn mail ook op diezelfde server zetten). Ik veronderstel toch dat ie een mailadres heeft :p
Valt mee hoor :). Heb hier 2 rpiBs en 1 rpiB2 die verschillende node.js projectjes draaien. Zijn nog nooit onderuit gegaan. Maar ik ben het helemaal met je een dat hij beter een webhost kan gebruiken, de performance van een rpi + zelfhosten weegt echt niet op tegen een 2 euro pm webhost met een snelle IO, en fatsoenlijke verbinding.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe. - Bitcoin Fee en Netwerk Stats

• BladeSlayer1000
Yemoke schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:33:
Ik heb het gevoel dat hij eigenlijk heel geen ander systeem wilt, enige wat hem kan overtuigen is een kosten / baten analyse gok ik. Veel succes :P

Of hij is bang dat hij afhankelijk wordt van jou, wanneer er iets aan de hand is in de toekomst.
Ik heb dat idee ook. Al heb ik hem beloofd dat ik duidelijke documentatie maak over de code.

Ik zelf had het ook al met hem gehad over Hosten bij een bedrijf, of een Nas
Het voordeel van de Nas is dat er de offertes van de klanten, en nog andere gegevens op kunnen opslaan. Daarbij kan ik ook nog een deel reserveren voor privé gebruik voor mijn baas.

Ik zal eens kijken of ik samen met mijn baas erover eens kan worden over een Nas of hosting. Hosting lijkt mij inderdaad het beste. Mocht er iets gebeuren, data verlies etc, dan hebben we de backups nog.

Bedankt iedereen. Waarschijnlijk zie ik morgen mijn baas weer, zal dan overleggen met hem

[Voor 12% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-04-2015 21:55]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:54

CurlyMo

www.pilight.org

Gecentraliseerde opslag (NAS) is vrijwel altijd een goed idee in een omgeving met meer dan één computer. Maar dan nog steeds, neem lekker een webhosting pakket voor de website.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True