Wi-Fi op kot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste tweakers,

Ik studeer momenteel en Gent en daar heb ik op m'n appartement (in Belgie heet dit een kot) Telenet Whoppa met onbeperkt internet.
Omdat er iemand anders in dat appartement in zal trekken moet ik noodgedwongen verhuizen naar een nieuw kot.

Op dat nieuw kot is er al reeds internet geregeld, namelijk door een computerwinkel die een service, i4s (internet for students dus) genaamd.
Die winkel levert voor gigantische prijzen extreem traag internet dat vrij veel afvalt met een limiet van 1.75GB !!!!
Dit limiet en de snelheid zijn gewoonweg schandalig aangezien ik meer heb via mn gsm abonnement en ik dat maandelijks al opbruik.

Ik zit nog niet op dat kot, maar omdat ik al getekend heb voor dat kot maak ik me nu extreme zorgen over dat internet.
Echter heb ik een oplossing, althans dat denk ik toch.

Ik zou graag uit eigen portemonnee een modem/router, of wat het ook is, betalen (daarmee denk ik dan aan een bbox aangezien ik thuis ook een bbox heb en ik daar heel tervreden mee ben).
Die zou ik willen aansluiten en zo een abbonnement nemen van 25 euro per maand voor 100 GB en deftig, degelijk internet.
Het abonnement bij die baggere i4s maatschappij wil ik desnoods laten lopen, zolang ik maar ander en beter internet heb.

Daarom wil ik vragen of dit kan? Kan ik zomaar een modem kopen en die ergens in pluggen en zo gebruik maken van telenet/belgacom?
Verder zijn er al 2 modems zei die kotbazin voor i4s dus ik verwacht dat de beide 5-polige aansluiting, of wat dit ook is, vol zitten.
Kan ik daar omheen zonder dat ik alles met i4s moet verbreken?

Dus kortom: kan ik alles van die stomme i4s maatschappij laten zoals het nu is (zodat ik die kotbazin niet moet lastigvallen); maar toch een eigen telenet/belgacom abonnement nemen?

Ik hoop op een antwoord want ik ben vrij bang dat ik mn stdies zal moeten doen met 1.75 Gb per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10 07:34
Ik denk dat je zult moeten nagaan welke aansluitingen (kabel, telefoon, netwerk) je allemaal hebt, en welke daarvan reeds gebruikt worden (al dan niet door dat i4s).

In Nederland is het zo dat iedere woning in principe een coax/telefoon(/glas)-aansluiting heeft dat aan een regionaal of landelijk netwerk hangt, maar woningcomplexen (bv. studentenwoningen) wijken hier soms vanaf. Echt iets waarbij je weinig aan ons zult hebben, en wat je huisbaas/verhuurder je zou moeten kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ik weet dat ik op mn kamer een coax kabel heb en dat er 2 modems zijn, meer niet.
Is er geen algemeen-geldende valabele regeling die kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag dit na bij de kabel ISP, of bij Telenet etc... En laat een monteur komen!

Ieder land heeft zo zijn eigen "rariteiten". Bv. alle telefoonaansluitingen in NL hebben twee paren. Dus ADSL over de eene paar. Als jij nóg een ADSL aansluiting wilt, dan gaat deze over paar nummer 2. Dus kan je tóch 2 aansluitingen (en zelfs verschillende ISP's) hebben.

Bij kabel internet, is dat nog simpeler. Daar wordt alles op MAC adres gefilterd, waar je dat ook maar insteekt. De kabel ISP ziet niet of er twee modems in één woning staan, of twee buren ieder één modem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
i4s ... Veel sterkte. Zit er al 2 jaar bij. Ik heb geen enkel idee hoe ze zoiets kunnen waarmaken, maar blijkbaar gebeurd het op grote schaal in Gent. Kabelaansluiting is hier afgesloten dus Telenet is onmogelijk en de enige telefoonlijn wordt al opgebruikt door i4s.

Ga speciaal hiervoor volgend jaar een ander kot zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is anders een LTE abonnement (al dan niet onbeperkt) mogelijk? Er zijn LTE routers (dus je doet een SIM kaart erin, en er komt WiFi en LAN eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ik heb gemerkt dat Proximus_FON uitstekend is.
We hebben thuis het maxi-abonnement van Belgacom en ik zit nu al 3 dagen thuis op proximus_FON; nog geen enkel probleem gehad, snel genoeg en het verbruik gaat of van het 650GB limiet van thuis.
Ik denk dat ik dat zal gaan gebruiken :)

En als de enige telefoonlijn gebruikt wordt door i4s; is er dan geen mogelijkheid iets anders te doen?
Telefoon lijn te splitten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10 20:29
Je kan ook nog altijd gratis 20GB volume packs 'kopen' op de online Proximus services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:51
1.75 GB :X

Ik verbruik meer dan het dubbele, per dag. Is dat bedrijf al op de hoogte dat het 2015 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
AndRo555 schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:25:
Je kan ook nog altijd gratis 20GB volume packs 'kopen' op de online Proximus services.
hoe bedoel je?

en ik weet het pinquinmans...
Ik download dagelijks +-10GB... Schrijnend gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Op kotnet (kabelinternet voor studenten in Leuven). Zit je aan 40GB per maand, al een stuk meer, maar nog steeds te weinig om niet bij elk YT filmpje te twijfelen of het de hogere bitrate waard is. Laat staan Netflix kijken.
Met 5 man thuis is het verbruik tussen de 800-1300GB per maand tegenwoordig.

@Accez op de proximus site bij de vroegere e-services kan je je verbruik checken, maar ook 20GB volume packs aankopen voor 0 euro. Zo kan je ene keer een macro laten lopen voor een paar TB extra volume en moet je er het komende jaar niet meer naar omkijken.

[ Voor 43% gewijzigd door AndRo555 op 19-04-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ik snap het nog altijd niet :p hebben we het dan over wifi of 3g? :p want als ik 20gb koop voor op de fon is dat vrij nutteloos aangezien ik gratis kan van mn ouders die nooit aan het maximum zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Over wifi/vaste internetconnectie (en dus ook fon). Als je tekort komt met de standaard 650.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 19-04-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ahzo, zal wel niet denk ik. Als mn gezin maandelijks 50gb gebruikt heb ik de overige 600. Pak 100 gb speling en dat is 500.

Maar weet jij of proximus fon altijd stabiel is, goed werkt en privacy waarborgt? Het is wel een gesloten fon verbinding dus de auto fon; niet de open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Zolang de ontvangst goed is, is fon meer dan degelijk. (snelheden tot 20Mbps down) Als je op de rand van het bereik zit zou ik het niet aanraden.
Wat je altijd wel kan doen om hogere snelheden/ beter bereik te hebben is een oude router (met DD-WRT of iets anders) als client laat dienen die het internet van de fon spot neemt, omzet op een kabel, waarachter je dan een router kan gebruiken om je eigen wifi netwerk te hebben of je pc bekabeld aan te sluiten.

Op vlak van veiligheid zal de auto fon (EAP) wel een stukje beter zijn dan de gewone open fon. Echter denk ik wel dat voor beide geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Prima :) ik ga dadelijk s de fon testen voor de deur, alvast duimen dat ik goed bereik heb, maar anagezien er in die straat 15 fons(signalen) zijn denk ik dat dat wel goed komt.

Als ik zie dat het niet voldoet zal ik wss jouw idee s bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Die "20GB bijkopen" is gratis, en als ik het goed verstaan heb is het ook "overlopend".
Dus stel dat je nu voor 100GB aan traffiek bijkoopt, en hiervan maar 1GB opdoet. De volgende maand heb je dan nog altijd 99GB over van die pack. Tot zolang je die echt "opdoet".

Dit doen ze om unwarranted gebruik een beetje in te perken, echter is er niets dat je tegenhoudt van 20TiB bij te kopen, en er nooit meer naar om hoeft te kijken ofzo :+.

Wat je echter ook kan proberen, is als die i4s over een telefoonlijn gaat gewoon iets als PPPOE passthrough proberen.
Dit gaat enkel als er nog van die connecties overzijn en ze die dingen ook niet limiten in de firmware of modem. De gewone BBox'es van belgacom doen dit niet.

Let wel op dat je bij beide opties de bandwith moet delen. Stel dat die persoon waarvan je op z'n FON zit de lijn volledig dichtgetrokken heeft met torrents/usenet/whatever. Dan heb jij ook niets meer qua traffiek. Maar ziende je laatste post heb je wel genoeg alternatieve FON's om op te connecten, dat is wel een pluspunt :).

[ Voor 18% gewijzigd door GuntherDW op 19-04-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Wow dat laatste is chinees voor my :p ik denk dat i4s via de telenetlijn gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Heb even wat forumposts bekeken en hun site (helpdesk.i4s.be) maar het is niet echt helemaal duidelijk hoe het allemaal aangeloten is.
Ze zijn inderdaad zelf wel naar telenet overgeschakeld, maar wat ik me afvraag is hoe dat bij jullie in het kot terecht komt, is dat ook gewoon over een coaxlijn met een aparte router op, of is dat effectief met iets als WDS?

Maargoed, long story short voor jou zal het voor nu inderdaad dan het handigste zijn om ofwel een extra lijn te laten leggen met desnoods je mede kotgenoten, of voor jezelf die FON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat ze bij kotnet ondermaaste limieten toepassen weet ik, maar dit slaat toch echt alles. Van hun website:
Bij i4s heeft u een basisvolume van 1Gb per maand. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen download en upload. Bovenop krijgt u maandelijks 750 Mb bonusvolume indien uw account geregistreerd is. (Opgeven van een geldig telefoonnummer en een geldig e-mail adres).

Als uw totaal maandvolume overschreden wordt, zal uw account tijdelijk geblokkeerd worden:
- Met een vaste telemeter: tot de dag dat uw volume terug op 0 gezet wordt
- Met een glijdende telemeter: tot de dag dat het verbruik van de laatste maand kleiner wordt dan het
maandvolume.
Uiteraard kan u uw account deblokkeren door extra volumeblocks aan te schaffen.
Een totaal volume van 1,75GB, en dat voor €22.50 per maand 8)7

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:15:
Dat ze bij kotnet ondermaaste limieten toepassen weet ik, maar dit slaat toch echt alles. Van hun website:

[...]

Een totaal volume van 1,75GB, en dat voor €22.50 per maand 8)7
Nee, nee, op de site praten ze over gigabits. Je moet het dus ook nog door een factor 8 delen. Tenzij het er fout staat, wat wel heel pathetic zou zijn (een internetprovider die het verschil tussen bits en bytes niet weet :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jij weet net zo goed als wij dat dat zo is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Pfff. net gaan kijken... Geen FON in de buurt; enkel telenet HOMESPOT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zou er zeker voor kijken om de huidige internetprovider op te zeggen.
Al doe je het niet enkel voor jezelf, de studenten na je zullen je dankbaar zijn.
Het is werkelijk schandalig dat dit soort zaken nu nog kunnen bestaan!
Proximus Internet Start of Telenet Basic (beide €25) bieden veel meer. Voor €33 zou onbeperkt internet zelfs kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt altijd een schotel kopen en internet signaal daarvan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel triest ja, anno 2015. En dat voor zo'n klein landje, wat "naast" één van de grootste internetknooppunt ligt (lees: Amsterdam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Belgie is technologisch ook een topland.
Enkel zijn kotbazen vrij oud en denken ze: laten we dit bedrijf alles regelen, dan hebben we er geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jezus zelf hun webpagina's zijn ruk

geen fatsoenlijke 301 instellen. --> http://i4s.be/
https pagina die ze reclameren geeft geen geldig certifikaat.
verdere support waar ze naat linken http://www.i4s.be/ geeft een 404

Alles in bit aangegeven ...

man man man ... sterkte

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-10 11:56
Accez schreef op zondag 19 april 2015 @ 18:12:
Pfff. net gaan kijken... Geen FON in de buurt; enkel telenet HOMESPOT...
Kan je geen mobiel telefoon abo bij Telenet afnemen? Dan mag je ook gebruikmaken van de wifi hotspots.

Woont er iemand in de buurt die je kent? Als alternatief zou je wellicht kunnen overwegen om een point to point netwerkje op te zetten naar een ander pand in de buurt. Ubiquiti heeft prima betaalbaar spul om een wireless bridge te bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn13 op 20-04-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accez
Ik heb een telenet homespot passwoord; alleen is de snelheid van homespoot maar 10% van die van proximus FON...
Pagina: 1