Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Nukar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-07 08:34
Excuses als dit hier niet gewenst of juist geplaatst is.

Ik wil graag met een Rasbian VM gaan werken. Bij voorkeur een VM van de RaspberyPi 2B.
Maar ik kan nergen een image vinden voor Rasbian.
Zou iemand mij aan een (werkende) link kunnen of het .vdi of .ova bestand kunnen helpen?

Thnx

"Today is the worst day since yesterday"

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:40

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is uiteindelijk je doel met die VM?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:02
je weet dat een raspberry het bordje is en raspbian een OS? Een bordje virtueel image vinden wordt lastig, voor raspbian is die eenvoudig via google te vinden, vraag is of je een ARM image kunt draaien onder een x86 hypervisor :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Nukar
Zoals duidelijk mag zijn is dit nieuw voor mij, dus excuses als ik de verkeerde termen gebruik.
Ik wil voor een hobby project wat programmeren in Python (ook nieuw voor mij). Doel is deze code op een pi te laten werken. Voordat ik geld uitgeef aan een fysiek exemplaar wil ik eerst toetsen of dit (voor mij) haalbaar is.

Werken met VM is niet helemaal nieuw voor mij, maar deze had ik niet zelf ingesteld..
Als ik zoek op 'rasbian img, rasbian.ova of raspbian.vdi, dan kom ik of een niet werkende dropbox link tegen of een torrent die mijn virusscanner niet leuk vind.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:02
google eens op raspbian virtual machine ....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-09 11:38
Het is gewoon Linux, dus waarom niet een willekeurige linux distro pakken en die in een VM gooien?
Python is niet perse gebonden aan een raspberry of zo.

Computer says no

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat Meekoh zegt. Als je geen GPIO nodig hebt gewoon lekker in een Linux VM aanklooien.

• Nukar
@Bockelaar
De qemu versie die ik dan vind loopt bij mij steeds vast... geen idee waarom.

@Meekoh
Er zit toch verschil tussen de linux varianten? Welke komt dan het dichtste bij? Ik heb liever een rasbian ivm herkenbaarheid

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Linux is hier nauwelijks een factor. Alleen je programmeertaal. In dit geval dus Python. Dat werkt voor 99% hetzelfde op Windows, Linux, OSX en FreeBSD. Hetzelfde geldt voor veel andere programmeertalen.

• Nukar
Ok. Dat maakt het makkelijker. Maakt het nog uit of ik kies voor 32 of 64 bit?

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:00

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Je kan voor Python net zo goed op Windows werken, geen VM nodig. Alleen sommige functies werken net een tikkie anders, maar dat merk je op zich snel genoeg. Verders met wat hierboven al is gezegd, je moet letten op de versie van Python, niet de distro die je installeert. Het maakt dus niet uit of je nou Debian, Fedora, Ubuntu, OpenSuSE of wat anders pakt, overal is Python standaard al aanwezig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:24
wel even kijken of je met python 2.7 of 3.* gaat werken, raspbian is dacht ik debian-based, als het goed is zijn beide versies van python wel verkrijgbaar dus zou moeten werken. Zeker als je op bijv. debian of ubuntu de scripts maakt ben je een heel eind

• Nukar
Ik had inderdaad al de tip gekregen met 2.7 te werken.

Iedereen bedankt voor de hulp. Nu eens zien wat ik wel of niet kan :)

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-09 19:27
Ik denk dat je het beste Debian met de LXDE desktop environment kan installeren in een VM. Raspbian is immers daarop gebasseerd, dus dat komt het meeste in de buurt.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-09 20:07
Neem inderdaad gewoon iets simpels als VirtualBox met Debian, je kan LXDE kiezen, maar ook Gnome of whatever default is gebruiken.

Raspbian werkt trouwens prima in qemu, dus als je een Windows versie van qemu hebt (desnoods met GUI) kan je gewoon de raspbian installer downloaden, of de SD card image, en die in qemu opstarten. Je hebt geen 'speciale' versie nodig. Als je ARM kan emulgeren lukt het wel.

Dat gezegd is emulatie van ARM op x86 natuurlijk verrekte traag, dus gewone x86 virtualisatie gaat beter voor je werken.

Raspbian is 99.999% Debian, dus als je iets met Debian aan het werk krijgt gaat dat met Raspbian op een Pi ook werken.

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Raspbian is Debian Weezy voor ARM architectuur.
Dat je geen VM of VDI ervan vindt, is te verklaren uit het feit dat pc-virtualisatie alleen met intel x86 architectuur werkt. qemu is een ander verhaal, dat is processor-emulatie en geen virtualisatie.
Verder sluit ik me aan bij bovenstaande, een VM met debian weezy (x86) zal het meest overeenkomen met Raspbian
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True