Hoe Voip kwaliteit verbeteren UPC/ZIGGO gigaset hybird

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Op het werk heb ik een ziggo 120/10 mbit zakelijk abonnement met Cisco EPC3925 modem/router.
Het netwerk wordt gebruikt voor zeer beperkte hoeveelheid data verkeerd en een gigaset Hybird is de voip centrale voor 10 toestellen. (waar er maar 2 van simultaan worden gebruikt)

De kwaliteit is niet optimaal, soms (1 a 2x per dag) kraken gesprekken op zo'n dusdanige manier dat dit verbetering behoeft.

De Cisco EPC3925 fungeert als router en heeft helaas geen quality of services (qos). De poort 5060 udp/tcp heb ik geforward naar de hybird met weinig tot geen verbetering.

Welke opties heb ik. Zelf zit ik te denken aan een router met goede qos (welke dan?) en deze als router laten fungeren. Maar heb te weinig verstand van voip/netwerken of dit de oplossing gaat zijn. Tips gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Misschien in de hybirth wat dingen wijzigen?daar kan je ook je geluidskwaliteit aanpassen.mits de peovider het ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43
Dit probleem heb ik hier ook gehad. Wegvallende blokjes, slechte gesprekskwaliteit etc. Van wat ik begrepen heb komt dit door de eigen voip-server van de EPC3925 die het overige voip verkeer in de weg zit. Enige manier om dit te omzeilen is er een eigen router achter de EPC 3925 te zetten en deze afhankelijk van je abonnement in bridge of DMZ te zetten. Sindsdien is het hier opgelost.
Linkjes waar ik veel aan gehad heb zijn deze en deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Ikke_niet schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:48:
Dit probleem heb ik hier ook gehad. Wegvallende blokjes, slechte gesprekskwaliteit etc. Van wat ik begrepen heb komt dit door de eigen voip-server van de EPC3925 die het overige voip verkeer in de weg zit. Enige manier om dit te omzeilen is er een eigen router achter de EPC 3925 te zetten en deze afhankelijk van je abonnement in bridge of DMZ te zetten. Sindsdien is het hier opgelost.
Linkjes waar ik veel aan gehad heb zijn deze en deze.
dank voor de link, wat mij wel bevreemd is dat ze de 2de router gebruiken voor dhcp, en niet benoemen dat de eerste (cisco) natuurlijk dan zonder dhcp moet werken. Hoe heb jij de cisco instellingen staan?

Gebruik je ook qos? op de 2de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43
fortfort schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 08:54:
[...]

dank voor de link, wat mij wel bevreemd is dat ze de 2de router gebruiken voor dhcp, en niet benoemen dat de eerste (cisco) natuurlijk dan zonder dhcp moet werken. Hoe heb jij de cisco instellingen staan?

Gebruik je ook qos? op de 2de router?
Zelf heb ik UPC Ziggo zakelijk 60/6 met één IP-adres. Dus de Cisco EPC3925 in DMZ-modus gezet naar mijn router. Dit is een TP-LIN TL-WR1043ND V2. Deze vervangt de Cisco in het netwerk als router omdat de EPC3925 alleen als modem gebruikt wordt.
De Cisco zit in de range 192.168.0.x en de wan poort van de TP-link ook. Intern gebruik ik 192.168.1.x dus de Cisco kan in dit geval helemaal geen DHCP adressen uitdelen voor mijn interne netwerk aangezien deze achter de router zit. Alles wat ik op de cisco niet gebruik heb ik uitgezet inclusief de WIFI.
Hierachter heb ik een managed switch hangen met topprioriteit op de poort met mijn Gigaset N300A. Dus Ja QOS is in gebruik. Alleen niet op de router zelf. Maar er zijn zat routers in de handel die dit ondersteunen. Ik denk dat de extra router je probleem op zich oplost en de QOS het toetje is. Maar als je er toch een router aanschaft kun je het beter meteen meenemen.