Raspberry - Serial to web

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hi, ik ontwerp voor me werk printplaten. en nu willen we even wat proberen met een raspberry.
ik heb een printplaat gemaakt, die kan comenuceren met het CANOpen protocol , en vertaald de gevevens naar de raspberry-pi 2 , doormiddel van de tx en rx pin op de gpio connector.

stukje voorbeeld van verzonden data,
R1200 // waar R de indentifinder is van toerental, en 1200 het toerental op dat moment is
A500 // betekent dan ampere is 500

nu is het de bedoeling dat de rasberry als wifi acces point dient, en zodra je verbinding maakt met dat wifi netwerk, je naar (raspberry's) Ip gaat in de browser, en dat je dan een webpagina krijgt, die realtime alle data laat zien(grafisch).
nu is dit helemaal nieuw voor me, ik heb geen ervaring met php, ajax en phyton.

voor zover, heb ik de raspberry geconfigureerd als accespoint, de webserver draait, en werkt.
de printplaat(shield) is ge-etst, gesoldeerd, en geprogrameerd, en die zendt dus data naar de raspberry's serial-input.

ik heb geprobeerdt met minicom, maar krijg geen verbinding over ttyAMA0.
daarvoor heb ik de volgende turturial gevolgd
http://blog.oscarliang.ne...no-connected-serial-gpio/

dat is denk ik stap een die ik voor elkaar moet krijgen.

volgende stap is dan, hoe krijg ik seriele data van de raspberry in mijn webinterface realtime ?
ik heb wel wat turturials gezien, hoe dit stapgewijs onder windows moet, of een thermometer via de raspberry op het internet, maar nog niks gevonden over de seriele poort.

ik hoop dat hier mensen zijn die me verder kunnen helpen,

ik zal strax wel ff paar foto's plaatsen van de print;)
(en de print is arduino based, dus dit topic kun je strax ook als basis gebruiken, om je huis via je tablet te bedienen)

Update:

ik zal natuurlijk ook, een script kunnen maken die op de raspberry een file update met de gegevens die ontavngen worden op de seriele poort. deze file laten hosten door de rapberry.

en dan een app maken, op android , die deze file via het webadress inlaadt, en terug loopt, om het zo realtime te maken.

hier een foto van de print
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/d.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door itcouldbeanyone op 17-04-2015 13:08 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:48

Dogooder

dus...

Daar zijn wel 1001 oplossingen voor, ligt er maar net aan wat er verder nog eisen zijn en waarin je wilt verdiepen.

Ik heb zelf soort gelijk iets, alleen krijg ik zonnepanelen data binnen. Ik heb 1 python scrypt wat de data binnenhark van de zonnepanelen. Dit wordt in een mySQL database gezet. De webserver haalt doormiddel van php de relevante data uit de database om zo een mooi grafiekje te laten zien.
Een ander python script haalt ook data uit de database om het verder te uploaden naar een andere toepassing.

Het is belangrijk om te weten of je dus ook data bij wilt houden als niemand op de website kijkt of dat je enkel een snapshot wil op het moment van het laden van de pagina. In het laatste geval zou je een heel eind kunnen komen met php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Dogooder schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:03:
Daar zijn wel 1001 oplossingen voor, ligt er maar net aan wat er verder nog eisen zijn en waarin je wilt verdiepen.

Ik heb zelf soort gelijk iets, alleen krijg ik zonnepanelen data binnen. Ik heb 1 python scrypt wat de data binnenhark van de zonnepanelen. Dit wordt in een mySQL database gezet. De webserver haalt doormiddel van php de relevante data uit de database om zo een mooi grafiekje te laten zien.
Een ander python script haalt ook data uit de database om het verder te uploaden naar een andere toepassing.

Het is belangrijk om te weten of je dus ook data bij wilt houden als niemand op de website kijkt of dat je enkel een snapshot wil op het moment van het laden van de pagina. In het laatste geval zou je een heel eind kunnen komen met php.
het moet realtime zijn, dus de data bijhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Die zin snap ik niet helemaal, realtime heeft niks te maken met data bijhouden. Maar goed, je wilt de data zien van exact dat moment. Realtime. Hoe "realtime" wil je het hebben, een delay is onvermijdelijk. En je wilt dus history bijlhouden.
Is dat history vanaf het moment dat je kijkt, of history van alle tijden terug.
optie 1 zou je iets kunnen doen met php/ javascript/ json, in ieder geval direct van de webpagina (serverside) de serial port benaderen en je history clientside bijhouden met javascript ofzo.
optie 2 moet je toch iets hebben wat de data serverside opslaat, maar dat kost weer delay ergens. Maar dan kan je oplosssen door bijvoorbeeld 2 keer zo vaak de data op te halen als dat jij interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Dogooder schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:26:
Die zin snap ik niet helemaal, realtime heeft niks te maken met data bijhouden. Maar goed, je wilt de data zien van exact dat moment. Realtime. Hoe "realtime" wil je het hebben, een delay is onvermijdelijk. En je wilt dus history bijlhouden.
Is dat history vanaf het moment dat je kijkt, of history van alle tijden terug.
optie 1 zou je iets kunnen doen met php/ javascript/ json, in ieder geval direct van de webpagina (serverside) de serial port benaderen en je history clientside bijhouden met javascript ofzo.
optie 2 moet je toch iets hebben wat de data serverside opslaat, maar dat kost weer delay ergens. Maar dan kan je oplosssen door bijvoorbeeld 2 keer zo vaak de data op te halen als dat jij interessant vind.
nee history is niet belangerijk, bedoeling is om een analoge meter te updaten met een toerental.
maar waarom kan ik mijn seriele poort niet benaderen met minicom, op de raspberry ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Wat doet hij wel op de serial en wat doet hij niet? Heb je die serial van je print ook al getest zonder RPi maar met een serial to usb converter bijvoorbeeld? En heb je ervolgens de serial van de RPi al getest?
Zit de juiste pin aan de juiste pin? Rx->Tx Tx-->Rx? ground? baudrate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Dogooder schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:43:
Wat doet hij wel op de serial en wat doet hij niet? Heb je die serial van je print ook al getest zonder RPi maar met een serial to usb converter bijvoorbeeld? En heb je ervolgens de serial van de RPi al getest?
Zit de juiste pin aan de juiste pin? Rx->Tx Tx-->Rx? ground? baudrate?
ja, heb ik getest,
zit ook een level converter tussen, baudrate is nu in test 9600, strax is die hoger. ik ga nu even kijken wat er gebeurt als ik rx en tx omwissel.

want de connector is tijdens de ontwikkeling gespiegeld, omdat de surfacemount 40p connector een langere levertijd had. dus dat kan de oorzaak zijn

Update:

ik heb seriele verbinding nu met de raspberry, alleen de data lijkt in minicom maar half en slecht binnen te komen,

ik krijg eenmalig een bericht binnen vanuit de print,
terwijl onder windows ik steeds data binnen krijg.

moet ik de databuffer in minicom instellen ofzo ?

[ Voor 16% gewijzigd door itcouldbeanyone op 17-04-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:01:

ik heb geprobeerdt met minicom, maar krijg geen verbinding over ttyAMA0.
daarvoor heb ik de volgende turturial gevolgd
http://blog.oscarliang.ne...no-connected-serial-gpio/

dat is denk ik stap een die ik voor elkaar moet krijgen.

volgende stap is dan, hoe krijg ik seriele data van de raspberry in mijn webinterface realtime ?
ik heb wel wat turturials gezien, hoe dit stapgewijs onder windows moet, of een thermometer via de raspberry op het internet, maar nog niks gevonden over de seriele poort.
Dit is een stukje van mijn site , probeer maar.
Je moet de commandline veranderen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@raspberrypi ~ $  cp /boot/cmdline.txt /boot/cmdline_backup.txt 
 We gaan nu de commandline aanpassen : 
pi@raspberrypi ~ $  sudo nano /boot/cmdline.txt 
 deze tekst verwijderen =>  console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200
pi@raspberrypi ~ $  sudo nano /etc/inittab 
Zoek de volgende regel en zet hier een # voor =>  T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100  dit te disablen.
Even de rechten toewijzen:
pi@raspberrypi ~ $  chmod a+rw /dev/ttyAMA0 
 Als dit niet gaat log dan in met root.
pi@raspberrypi ~ $  sudo su -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Zo realtime mogelijk tussen een server en het web te communiceren doe je met websockets. Echter zoals al is gezegd is een vertraging onvermijdelijk. Een paar milliseconde zeker. Voor de meeste talen zijn wel libraries beschikbaar om een websocket server op te zetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:47
Als je op je PI nu een ("C") programmatje draait, waarin je de seriele poort opent en uitleest (het blijft een file he die je kunt openen als je met stty de baudrate ff eerst goedzet) .. of misschien beter is een driver (module) die een interface heeft. als je dan in je webinterface mbv CGI de calls richting de driver of het programma doet, krijg je de data netjes in je webpagina.. kun je het omzetten naar JSON oid en dit doorgooien in een database of een nette UI of vertalen in een App...

[ Voor 10% gewijzigd door soepah op 22-04-2015 15:52 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Waarom is een ESP8266 hier nog niet genoemd? Die kan dit met twee vingers in de neus waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:05:
Waarom is een ESP8266 hier nog niet genoemd?
Omdat de RPi en Arduino nou eenmaal de meest gehypte embedded platforms zijn }:|

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Pagina: 1