Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ADSL telefoonkabel untwisted

Pagina: 1
Acties:

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 20:32
Hey,

Van netwerkkabels weet ik dat er 4 twisted pairs zijn om EMI te onderdrukken. Voor iemand moet ik even kijken waarom zijn ADSL er soms uit ligt. Het viel me op dat er een telefoonkabel binnenkomt in de meterkast. De kabel komt binnen in een plastic buis. Hieruit zie ik 4 aders komen die naar een kastje. Dat kastje zit weer verbonden aan de modem/router dmv RJ11 kabel. Dat kastje zorgt er alleen voor dat je een RJ11 kabel kan aansluiten.

Het viel mij op dat er 2 aders verbonden zijn aan het kastje maar vanaf de muur en dat kastje ongeveer 10cm untwisted zijn.

Maakt het uit voor telefoonkabels of deze untwisted zijn? Kan dit voor storingen zorgen?

Verwijderd

Lijkt mij niet, merendeel van de telefoonkabels is flat, dus 4 aders naast elkaar.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Telefonie werkt met een heel ander frequentiegebied dan bijvoorbeeld internet en daarnaast met veel hogere signaalstromen. Die twee vormen het kardinale verschil tussen die twee. Het gevolg ervan is dat stoorvelden van buiten verhoudingsgewijs een nauwelijks waarneembare invloed hebben. Vandaar dat de klassieke lokale telefonie nooit heeft gewerkt met afgeschermde kabel.
Even terzijde, interlokaal is met z'n draaggolftechniek natuurlijk een ander verhaal

ADSL is een verdere ontwikkeling van de telefonie, maar vereist nog steeds niet afgeschermde kabel. Immers de buitenkabel is ook niet afgeschermd. De oudste trajecten zijn meer dan 100 jaar oud. Net als bij klassieke telefonie heeft ook nog steeds iedere abonnee vanaf de lokale telefooncentrale z'n eigen aderpaar. Dit in tegenstelling tot internet en telefonie via de tv-kabel, waar iedereen op één coaxkabel zit..

Om misverstanden te voorkomen, dit alles geldt uiteraard niet voor kabeltjes die aangesloten zijn op een modem op die ADSL-lijn. Dat is een ander type signaal waarvoor de zelfde eigenschapen en dus ook eisen gelden als bij internet via de tv-kabel.

Dat de KPN-kabels (voorheen) PTT van oudsher twisted-pair hebben heeft meer dan met ontstoring van buitenaf met het tegengaan van overspraak te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 17-04-2015 11:53 ]

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 10:11
In principe is dit niet erg zolang het maar voor 10 centimeter is. De KPN-kabel is natuurlijk twisted maar die moet een hele afstand afleggen, die centimeters vallen daarbij in het niet. Zorg dat je een korte kabel hebt van IS/RA naar modem (minder dan een meter, zo kort mogelijk).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Techneut schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:37:
Telefonie werkt met een heel ander frequentiegebied dan bijvoorbeeld internet en daarnaast met veel hogere signaalstromen. Die twee vormen het kardinale verschil tussen die twee. Het gevolg ervan is dat stoorvelden van buiten verhoudingsgewijs een nauwelijks waarneembare invloed hebben. Vandaar dat de klassieke lokale telefonie nooit heeft gewerkt met afgeschermde kabel.
Telefonie werkt ook al sinds de prehistorie volgens het twisted-pairprincipe. (Sterker nog, volgens mij is 't uitgevonden voor telefonie.)

Maar inderdaad: voor dat kleine stukje binnenshuis merk je d'r daarbij niks van als je geen TP gebruikt. Voor ADSL is 't wel aan te raden echter, als je meer dan een paar meter van je IS/RA af zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, ik heb dat in mijn bericht ook nog even verduidelijkt. Ik vermeldde "niet afgeschermd" en dat sluit twisted pair niet uit. UTP betekent immers ook unshielded. De toepassing van twisted pair was en is bij die kabels voornamelijk gericht op het zoveel als mogelijk het opheffen van overspraak.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Los hiervan kan een rotte telefoonkabel uiteraard voor storingen aan de ADSL lijn zorgen. Dit kan zich uiten als veel packetloss op de WAN verbinding van de router of een lijn die om de zoveel tijd helemaal uitvalt. Weet je zeker dat de router zo dicht mogelijk bij het IS/RA punt is aangesloten? Soms (in oude huizen) komt de KPN kabel heel ergens anders binnen dan in de meterkast en heeft iemand ooit de kabel doorgetrokken.

Afbeeldingslocatie: http://forum.kpn.com/t5/image/serverpage/image-id/8427i87140824E1989815?v=mpbl-1

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Horen die 2e en 3e op het plaatje niet omgedraaid te zijn?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 20:32
Er is een internetabonnement van 20Mbit en volgens Fritzbox is er 14.5 mbit beschikbaar. Volgens speedtest is deze snelheid ook haalbaar.
De kabel komt uit een plastic buis. Ik weet niet of ze daarin ook unpaired zijn. het zou dus mogelijk zijn dat er meer dan een meter unpaired is. Toevallig op de site van XS4all gekeken en zag dat ze enkele dagen bezig zijn met onderhoud in Amsterdam.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
10 cm niet twisted kan wel degelijk het probleem veroorzaken.
10cm is een mooie lengte om allerlei staand golven op te pikken.
Juist het feit dat hij er soms uitligt duidt daar op.
Die twist is essentieel voor het opheffen van stiringen die via the ether opgepikt kunnen worden.

Maak die adres even los, twist ze even en verbind ze opnieuw.
Baat het niet, het schaad zeker niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

spone schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:59:
Horen die 2e en 3e op het plaatje niet omgedraaid te zijn?
Lijkt mij ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1