Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van 560 Ti naar GTX 960 op 'oude' AMD Phenom II X4 965

Pagina: 1
Acties:

• uberdraakje
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 18:45
Hey tweakers,

Binnenkort komen er twee spellen uit die ik graag nog zou willen spelen op mijn (ietwat) verouderde pc. Het gaat om GTA V en The Witcher 3 (de eerste is al uit natuurlijk). Nu bezit ik over een pc met de volgende specs:

- AMD Phenom II X4 965
- MSI 1GB D5 X N560GTX-Ti TFII/OC
- 8 GB Ram
- SABERTOOTH 990FX moederbord
- SSD voor windows, HDD voor spellen

Nu heb ik een beetje rond zitten kijken en de MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G voor rond de 220 euro leek mij wel wat (zit nu - heel toevallig - ook een The Witcher 3 voucher bij). Nu kon ik alleen niks vinden over systeemeisen in de zin van: die videokaart moet gaan samenwerken met een oude processor, heeft een dergelijke upgrade wel zin? Ik verwacht beiden spellen niet op ultra high of iets dergelijks te kunnen spelen, dat kon ik met The Witcher 2 al niet. En zelfs GTA IV wilde dat geloof ik ook al niet (eerder medium/high - hoe hoger hoe beter natuurlijk). Maar de uiteindelijke vraag is dus of mijn processor niet te verouderd is voor een dergelijke videokaart.

Alvast bedankt!

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:02

Yariva

Power to the people!

Tuurlijk is je CPU niet de snelste, maar ik verwacht dat dit niet een enorme bottleneck zal opleveren. Uiteindelijk is het toch een quad core op +3 gh/z.

GTA V weet ik van dat deze prima profiteert van extra cores, die zal er helemaal blij mee zijn. De witcher zou ik niet snel voor je weten.

Dus ja, imo zou je een 960 of soort gelijks kunnen halen zonder hevige bottlenecks van je cpu, maar misschien is het leuk om over een jaartje is opnieuw te kijken naar een cpu upgrade ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• uberdraakje
Dank je!

The Witcher 3 zal inderdaad even afwachten zijn. Wat betreft een nieuwe processor, zonder meteen een nieuwe moederbord te moeten aanschaffen, wat zou een redelijke vervanging zijn die op de AM3+ socket past? Ik ben al eventjes niet meer op de hoogte van de latest and greatest in processorland, dus ik weet niet of er veel veranderd is met betrekking tot sockets en dergelijke.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:02

Yariva

Power to the people!

Dan zou ik eigenlijk toch kijken naar een gehele platform upgrade ipv blijven bij de AM3 socket, die begint toch al een beetje oud te worden.

Je kan bijv. een leuke AMD FX 6300 kopen op de amd3+ socket. Ook al een beetje oud, maar kwa prijs / prestatie kan je met die chip moeilijk fout gaan :) Maar net zoals altijd, dit zeg ik nu. Over een jaartje zou alles heel anders kunnen liggen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• uberdraakje
Bedankt. Misschien ga ik de verschillende upgrades dan een beetje uitspreiden.

Maar als ik dan toch aan een nieuw moederbord ga beginnen, is Intel performance nog steeds dominant ten opzicht van AMD (niet meteen de diepte in gaan hoor, maar hoe zit het qua prijs/performance)? BBG laten al lange tijd alleen maar Intel processoren zien (dacht ik).

[Voor 11% gewijzigd door uberdraakje op 17-04-2015 10:58]

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:35

Nemesizz

Untouchable

uberdraakje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:57:
Bedankt. Misschien ga ik de verschillende upgrades dan een beetje uitspreiden.

Maar als ik dan toch aan een nieuw moederbord ga beginnen, is Intel performance nog steeds dominant ten opzicht van AMD (niet meteen de diepte in gaan hoor, maar hoe zit het qua prijs/performance)? BBG laten al lange tijd alleen maar Intel processoren zien (dacht ik).
Komt omdat single thread performance Intel cores nog altijd een stuk sneller zijn dan die van AMD.
En veel games gebruiken (op het moment) niet meer dan 4 cores.
Wil overigens niet zeggen dat je meteen je bord moet dumpen, want wat ik zo zie is het een aardig degelijk bord (genoeg VRM fases) en zou je er zelfs zonder problemen (misschien BIOS update nodig, kan nu niet zien want de site van Asus wil weer eens niet laden) een octa-core FX op kunnen zetten.
Alleen een nieuwe CPU is nog altijd goedkoper dan een complete overstap lijkt me, en ondanks dat een i5 en i7 meestal wel sneller zijn, wil het niet zeggen dat de AMD FX hopeloos is, want die kan ook nog wel meekomen.

• uberdraakje
Ik ga mij er in verdiepen. Bedankt voor de info.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:17
Een 965 op 4GHz kan de meeste games nog prima draaien (misschien niet op ultra).
Op dit moederbord kun je ook overstappen naar een 6-core of zelfs 8-core, die zijn wellicht iets minder goed en minder zuinig dan een i5, maar ook fors goedkoper (omdat je ook geen moederbord hoeft te kopen).

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Je hebt een prima moederbord waarmee je lekker kunt gaan overclocken in combinatie met een overclockbare cpu. Als je een custom cooler hebt, zou ik het ding eens op zijn staart trappen. 3,8GHz moet makkelijk haalbaar zijn voor je Phenom.

Je kan eventueel upgraden maar dat heeft niet enorm veel zin. GTA V maakt volgens mij maar gebruik van 4 cores, dus naar 6 of 8 cores gaan die zelfs GHz per GHz iets trager zijn, zou ik niet doen. Overlock je 965 lekker en wacht nog een jaar. Als het goed is komt AMD dan met een volledig nieuwe architectuur, wat Intel ook zal aansporen hoogstwaarschijnlijk.

• uberdraakje
Ik heb er een custom cooler op zitten (ik geloof een Scythe Mugen variant, maar dat zou ik even moeten controleren). Dus dat zou wat ruimte moeten bieden. In de tussentijd kan ik met een GTX 960 wel wat vooruitgang verwachten als ik het goed begrijp.

• uberdraakje
Excuses voor het oprakelen van dit oude topic.

Mijn upgrade is er er nooit van gekomen (geen tijd). Met de komst van de nieuwe generatie kaarten van Nvidia en AMD zullen de prijzen wel gaan zakken van de huidige generatie kaarten. Dus wil ik nog een poging wagen. Maar de vraag is: vanaf welke kaart gaat mijn CPU wel een bottleneck vormen? Alles boven de GTX 960 of zou een GTX 970 ook nog kunnen? Of bijvoorbeeld de RX480 die vandaag uit zou moeten komen (naar verwachting om en nabij de GTX 970 qua performance maar dan goedkoper).

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Dat zal liggen aan:
-de specifieke game
-de resolutie
-de grafische instellingen.

Dus, niet zo veel zinnigs over te zeggen, behalve dat je CPU vrij zwak is. Daar zet je nu een vrij sterke GPU tegenover. Dus wat denk je zelf waar de balans ligt.

Verder is er altijd een bottleneck, is het niet de CPU dan is het de GPU.

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:24
RX 480 zit qua prestaties meer in de buurt van de R9 390X dan de GTX 970.

Wat is je budget eigenlijk?

Mijn blog; Floating Points

• uberdraakje
Mee eens. Kan ik ook niet zo veel over vertellen anders dan 1080p op medium/high in bijvoorbeeld The Witcher 3 en GTAV.

Ik snap dat één van de twee uiteindelijk de zwakste schakel is, tenzij ze beiden ruimschoots sterk genoeg zijn en niet op 100% draaien. Maar in mijn geval heb ik een zwakke CPU die dus snel op 100% zal moeten draaien (of ergens daar in de buurt verwacht ik) terwijl de GPU nog veel over heeft. Misschien draait een GTX 970 wel op 50% terwijl een GTX 960 op 90% draait (ik noem maar wat, het gaat om het illustreren van het idee). Dat gat wil ik liever niet te groot hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat daar moeilijk uitspraken over te doen zijn. In ieder geval bedankt.

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Maar als je games nu niet lekker lopen, dan kan de RX480 nooit kwaad.
Lopen de games straks lekker, houden zo.

Merk je dat het toch beter kan /wil je het beter/ ga dan langzaamaan sparen voor update mobo/cpu/ram. Want met die GPU zit je nog lang goed. En die update van cpu moet toch een keer gebeuren.

• HeatWave
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22-09 12:40

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik vraag me toch oprecht af in hoeverre een CPU die een beetje recent is de bottleneck is.

Ik heb geen enorme benchmarks gedraaid of echt getweaked aan instellingen, maar draai Doom op 2560x1080 op medium/high met 55-65fps op een i7 860 en een GTX 780. CPU komt niet boven de 35% uit.

Denk dat als ik de GPU upgrade ik makkelijk meer frames op hogere settings kan draaien, maar de CPU ga ik voorlopig nog niet vervangen...

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• filthymushroom
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:24
Ik heb mijn oude 965 BE in de PC van mijn zusje geklust. Zij heeft daar zelf een 960 bij gekocht en dat draait heel prima eerlijk gezegd. Zij kan alle nieuwe games daar wel mee spelen (op 1080p).

Ik moet wel erbij vertellen dat ik de CPU heb overklokt naar net over de 4Ghz. Eventueel misschien ook een optie voor jou? Ik vond het OC'en van die CPU redelijk makkelijk, iig een OC naar 3,8Ghz haalde ik volgens mij zonder voltage aan te passen met die van mij.

[Voor 22% gewijzigd door filthymushroom op 29-06-2016 10:33. Reden: info toegevoegd]

• uberdraakje
Bedankt voor de reacties.

Ik zal in ieder geval de reviews van de RX480 van vandaag afwachten.

CPU bottleneck blijft altijd een beetje lastig. Komt vooral uit gebruikerservaringen, in de benchmarks worden logischerwijs alleen top componenten gebruikt.

Overklokken heb ik nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat fout- en risicoloos kan doen ;)

• NitroX infinity
Nogmaals, wat is je budget?

Misschien zijn er leuke opties daarbinnen waar je nog niet aan hebt gedacht.

• uberdraakje
Niet groot ben ik bang. Ik zat te denken aan max 200 euro.

• NitroX infinity
Binnen jouw budget moet je denk ik wachten op de RX 470 (twee weken ongeveer). De RX 480 zal waarschijnlijk meer gaan kosten dan €200.

Tweedehands is het ook verstandig om te wachten want de nieuwe kaarten van AMD gaan ook de tweedehands prijzen omlaag drukken. Helemaal de 470 en 460. De 460 zou eind Juli uitkomen als ik me niet vergis.

Dus misschien nog een maandje (of twee zelfs) wachten met de aanschaf van een nieuwe kaart zodat je het maximale uit je budget kan halen?

• uberdraakje
Ah, goede tip. De 470 was mij even ontschoten. Dat wordt nog even wachten dan op de eerste benchmarks/prijzen...

• filthymushroom
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:24
uberdraakje schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:33:
Bedankt voor de reacties.

Ik zal in ieder geval de reviews van de RX480 van vandaag afwachten.

CPU bottleneck blijft altijd een beetje lastig. Komt vooral uit gebruikerservaringen, in de benchmarks worden logischerwijs alleen top componenten gebruikt.

Overklokken heb ik nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat fout- en risicoloos kan doen ;)
Tja, helemaal risicoloos is het natuurlijk nooit (een pc gebruiken ook niet trouwens :+ )

Ik heb zelf mijn 965BE jarenlang gedraait op 3,8 Ghz en er nu iets meer uitgehaald voor mn zusje. Ik moet zeggen dat het voor mij een van de meest eenvoudig te klokken CPU's is geweest. Ik weet niet of je inmiddels al stappen hebt genomen maar evt. zou je hier even kunnen kijken als je nog interesse hebt om een OC toe te passen.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True