Het aansluiten van een platenspeler op oude boxen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 14:04
Ik ga het proberen kort te houden:

Ik heb een Crosley CR6233A platenspeler (moderne platenspeler) en een set Wharfdale Linton 3XP speakers.

CrosleyWharfdale
Din connector (zie foto voor type)RCA
banaplug3,5mm

Ik heb ruim een uur lopen zoeken naar stekkertjes van het ene naar het andere type, maar ik kan niks zinnigs vinden. Help me alsjeblieft, ik ben een nieuwkomer in de audiowereld.
Afbeeldingslocatie: http://radioactive-it.nl/DSC_0042.JPG
Afbeeldingslocatie: http://radioactive-it.nl/DSC_0041.JPG
Afbeeldingslocatie: http://radioactive-it.nl/DSC_0040.JPG

[ Voor 37% gewijzigd door thomasmoors op 17-04-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

thomasmoors schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:32:
Helaas een heel andere soort DIN aansluiting
Die foto miste ik in eerste instantie. Deze kabels ken ik wel van vroeger. Je kunt gewoon de DIN connector eraf knippen en er een bananaplug aan vast maken. Je hebt natuurlijk de DIN connectoren zelf nodig. Stom.

[ Voor 15% gewijzigd door downtime op 16-04-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Je opent in 6 minuten 4 nieuwe topics. Je kan beter alle berichten in 1 zetten hoor ;-)

Succes met je vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Erwin schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:36:
Je opent in 6 minuten 4 nieuwe topics. Je kan beter alle berichten in 1 zetten hoor ;-)

Succes met je vraag!
Ja ik faalde met editten, zag mijn fout. Toen heb ik de overige topics verandert in fout en mezelf gereport, omdat ik het topic niet kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Hoe sluit ik de andere kant dan aan op RCA of 3,5mm? Dit is namelijk alleen een losse DIN plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

thomasmoors schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:38:
[...]

Hoe sluit ik de andere kant dan aan op RCA of 3,5mm? Dit is namelijk alleen een losse DIN plug.
Dat is een DIN-plug met schroefterminals. Je vindt dan dus een RCA-kabel (of een stuk kabel + RCA/3.5mm pluggen) en schroeft deze eraan vast.

Overigens, het lijkt mij sterk dat er een versterkte output op 3.5mm of RCA pluggen zit; moet er niet een versterker tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Tenzij het actieve speakers zijn, heb je toch echt een versterker nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:45:
Tenzij het actieve speakers zijn, heb je toch echt een versterker nodig...
Nou dan zal daar mijn probleem zitten: ik heb een versterker nodig :) Hartstikke bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37
thomasmoors schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:46:
[...]

Nou dan zal daar mijn probleem zitten: ik heb een versterker nodig :) Hartstikke bedankt.
Als de aansluiting 2din is gok ik toch dat de platenspeler een interne versterker heeft. 2din pluggen koop je trouwens gewoon bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pacificocean schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:09:
[...]

Als de aansluiting 2din is gok ik toch dat de platenspeler een interne versterker heeft. 2din pluggen koop je trouwens gewoon bij de bouwmarkt.
Die DIN aansluiting zit op z'n speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een plaatje opgezocht van de wharfedales:
Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/wharfedale_wireless/linton_3_xp_1201234.jpg
Dat is gewoon een klemaansluiting.

Dan kijk ik naar die crosley; ik kan nergens een manual vinden, of fotos van de aansluitingen, maar ik lees op wat sites dat er alleen een input op zou zitten.

Kan je anders wat fotos posten van jouw speakers en jouw crosley (en dan vooral de achterkant)?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Deze platenspeler heeft een versterker ingebouwd, dus je moet een din stekker hebben en daar zelf een kabel (standaard luidsprekerkabel, rood/zwart / +/-) aan vastmaken, die je dan aan je speakers vastmaakt:

http://www.allekabels.nl/.../luidspreker-stekker.html

Ongelofelijk dat ze dit type plug nog ergens gebruiken, eerder iets uit de jaren zeventig.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-04-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 06:30
Din luidspreker terminals zijn nog tot in de jaren 90 gebruikt (Bij B&O bijvoorbeeld).
Op de foto van de TS is dit dus geen RCA-DIN he, maar een DIN luidsprekeraansluiting!

Zoals hierboven aangeduid hebben de Vintage Wharfedale luidsprekers geen din maar een gewone schroefterminal. Je moet de luidsprekerkabel er gewoon "naakt" in plaatsen.

Als je de specs op de website van Crosley mag geloven, dan heeft jouw model (de Bermuda) geen output.
Je zal het dus moeten doen met de ingebouwde luidsprekertjes. Sorry.

specs:
Portable Turntable
Vinyl-Wrapped
Comes Complete With Matching Stand
Plays 2 Speeds - 33 1/3 And 45 RPM Records
Plays 7", 10" & 12" Records
Belt Driven Turntable Mechanism
Diamond Stylus Needle
Auxiliary Input
Function Select
Dynamic Full Range Stereo Speakers
AC Power Adapter

Maar misschien is Crosley zelf niet op de hoogte van de aansluitingen dus TS als je tijd hebt mag je altijd een foto van de achterkant plaatsen! Het is trouwens interessant voor het webarchief want ik ben nog geen enkele foto van de achterkant van dat model tegengekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door road rebel op 17-04-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Volgens deze site heb je ergens wel een hoofdtelefoon aansluiting!

http://www.platenspeler-z...bermuda-rood-platenspeler

Dus je zou eventueel van de hoofdtelefoon-aansluiting (vermoedelijk mini jack 3,5mm) naar een versterker kunnen gaan (via 2x rca, zogenaamde rood/wit tulpstekker).

Andere optie is: je brengt de bermuda terug en je haalt een model met wel RCA-uitgang. Let trouwens op dat de meeste platenspelers geen voorversterker aan boord hebben, bijgevolg moet je een versterker hebben met een ingang die specifiek voor platenspelers gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:41
Op de Crosley CR6233A kan je geen andere speakers gebruiken dan de ingebouwde speakers. Uiteraard zou je met wat tweaken en solderen nog wel wat kunnen fixen maar waarom zou je dat doen ? De speakers hebben volgens mij een DIN en normale ingang, gewoon de schroef terminals gebruiken.

De enigste mogelijkheid is het aanschaffen van een versterker en draaitafel, tweedehands voor een paar tientjes heb je een betere geluidskwaliteit dan nu. Je zou eventueel de draaitafel via de hoofdtelefoon uitgang aan de versterker kunnen aansluiten. Alleen zonder versterker kan je de speakers nooit aansluiten, de hoofdtelefoon aansluiting is niet geschikt om passieve luidsprekers aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-04-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Ik zal foto's plaatsen van de aansluitingen op zowel de boxen als de platenspeler. Al had ik ze tekstueel al wel genoemd natuurlijk. edit: toegevoegd hoor, de eerste foto is van de speakers (andere speaker heeft exact dezelfde aansluitingen) en de andere 2 zijn van de voor- en achterkant van de platenspeler.
edit2: Is er iemand die het zeker weet, want ik zie zowel berichten (ik ga daar op het moment van uit) dat ik nog een losse versterker nodig heb en berichten dat deze niet nodig is.

[ Voor 62% gewijzigd door thomasmoors op 17-04-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu ik de aansluitingen gezien heb:

Ja, je hebt een extra versterker nodig.
Van de crosley line out ga je met tulpkabels naar de versterker.
Vanaf daar ga je met speakekabel naar de speakers. Je kan de klemaansluitingen gebruiken; je hebt dus niet per se een din stekker nodig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
teacher schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:58:
Nu ik de aansluitingen gezien heb:

Ja, je hebt een extra versterker nodig.
Van de crosley line out ga je met tulpkabels naar de versterker.
Vanaf daar ga je met speakekabel naar de speakers. Je kan de klemaansluitingen gebruiken; je hebt dus niet per se een din stekker nodig.
Bedankt voor het uitsluitsel, heb je misschien ook nog een tip wat voor versterker ik moet hebben? Ik heb bijvoorbeeld wel een paar mooie vintage versterkers gezien op marktplaats en ook bij de lokale kringloper wil ik nog wel even rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Laatst online: 17-06 17:34

Xanax959

relax...

Je kán zelf een kabeltje maken, met aan de ene kant een koptelefoon stekker en aan de andere kant vier draadjes, de gestripte eindjes onder die klemschroefjes en kijken of het kleine versterkertje wat geluid uit die wharfedales krijgt. Ik zie op de eerste foto ook dat er van die philips luidspreker plugjes inkunnen als je dat leuker vindt.
http://www.allekabels.nl/.../luidspreker-stekker.html

Anders een mooie ouwe versterker op de kop tikken, als er maar een "aux" of "tape" of iets dergelijks ingang op zit. Dus niet aansluiten op de "phono" ingang.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:41
Dat gaat niet werken omdat het hoofdtelefoon signaal veel te zwak is voor die luidsprekers. Wat werkt is om het apparaat open te maken en aan de versterker voor de ingebouwde speakers de losse luidsprekers aan te sluiten. Gewoon draadjes van de ingebouwde speakers afknippen en aan de losse speakers knopen (kroonsteentjes/solderen/gaatjeboren in plasticdeel).

Is je garantie natuurlijk wel weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Laatst online: 17-06 17:34

Xanax959

relax...

Is een idee. Dan kan je de Crosley natuurlijk ook aanpassen, mooie luidspreker aansluitingen in de kast maken, schakelaar erbij om te kiezen tussen interne en externe speakers :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Laatst online: 08:19
Gezien de vraag van de topicstarter lijkt het intern aanpassen van de aansluitingen mij een stap te hoog gegrepen.

Een willekeurige (vintage) versterker van marktplaats voor enkele tientjes zal voldoen. Evenals een muse21 of soortgelijke van Ebay.

De kwaliteit van een Crosley platenspeler is niet erg hoog (zacht gezegd) dus kunnen/mogen niet te hoge eisen aan de kwaliteit van de versterker worden gesteld. die Wharfdale Linton speakers zijn echter best goed (mits in goede staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Ah, top! Dank je voor het plaatsen van foto's! Gelukkig heeft die een line-out. Weer typisch dat de "producent" het niet opgeeft op zijn website... Jouw luidsprekers kunnen dus zowel DIN als naakte draad (met schroefterminal).

Zoals hierboven vermeld moet je naar een stereoversterker gaan kijken. Dat kan met een kringloop winkel of vintage versterker (zal visueel mooi passen). Wil je het modern, dan kan dat goedkoop met een chinese triptath clone (bijvoorbeeld SMSL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Waar ik ineens wel over ga twijfelen: De twee poorten waar Line Out boven staat hadden een kabeltje bijgeleverd waardoor ik mijn telefoon aan kan sluiten als input en dus net als met de aux poort juist audio naar de interne speaker kan sturen. Kan ik dezelfde poort als output gebruiken? En wat voor kabel heb ik exact nodig naar de versterker toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die connectors waar 'line out' bij staat is alleen voor uitvoer naar een versterker. Dat kabeltje is bedoeld om een versterker (line out) aan de aux input te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
CyBeR schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:30:
Die connectors waar 'line out' bij staat is alleen voor uitvoer naar een versterker. Dat kabeltje is bedoeld om een versterker (line out) aan de aux input te knopen.
Ik zou je meteen gelijk geven, maar het werkt echt vreemd genoeg ook andersom. Sorry voor VVS YouTube: voor de tweakers[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fdMAr4HEfR8]

[ Voor 19% gewijzigd door thomasmoors op 20-04-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, da's op z'n zachtst gezegd raar. Dat doet mij denken dat die line-out gewoon een doorkoppeling is van de invoer naar de ingebouwde versterker.

[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 20-04-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
CyBeR schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:47:
Euh, da's op z'n zachtst gezegd raar. Dat doet mij denken dat die line-out gewoon een doorkoppeling is van de invoer naar de ingebouwde versterker.
Dat betekent dat ik deze alsnog naar de versterker kan laten lopen. En wat voor kabel zou je aanraden als ik deze versterker koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan sowieso want 't is een line out. Daartussen gewoon een tulp-tulp kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
CyBeR schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:51:
Dat kan sowieso want 't is een line out. Daartussen gewoon een tulp-tulp kabeltje.
Ontzettend bedankt, ik zal als jullie dat leuk vinden zodra het helemaal klaar is een paar foto's en de voortgang enzo plaatsen. De boxen heb ik bijvoorbeeld weer aardig gaaf er uit laten zien door wat walnoten te pakken en de olie die daar in zat de behuizing mee te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Ofwel is de label fout en betreft het een input ipv een output, ofwel ondervind je gewoon crosstalk: de output matig afgeschermd zodat die zelfs een binnenkomend signaal laat horen.

[ Voor 3% gewijzigd door road rebel op 21-04-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 20:03
Verkoop de crossley en koop voor dat geld een gebruikte platenspeler en versterker. Je oren en vinyl zullen er blij mee zijn.
Pagina: 1