Toon posts:

5.1 geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een phillips 5.1 home theater HTB3510
die gebruik ik nu met een 3.5mm aux kabel op mijn pc en dit geeft stereo en geen 5.1.
op de 5.1 set zit coax optisch en aux in.
en mijn pc heeft alleen standaard aux en microfoon connectors.
dus mijn vragen zijn
kan ik van mijn pc 5.1 geluid krijgen via mijn 5.1 set
is een optische kabel geschikt voor 5.1 geluid
en wat voor geluidskaart of externe geluidsbox zou ik dan moeten gebruiken.
op mijn moederbord heb ik nog een pci express x1 over maar die zit wel dicht op mijn videokaart dus anders een externe box via usb?

graag uw reactie
mvg Nando

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Zoek een eventuele interne of externe geluidskaart met optische uitgang. Met een optische Toslink kabel sluit je de boel vervolgens aam, je zult dan 5.1 geluid hebben. Met aux gaat het je met 1X 3.5mm niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
nee dat het met aux niet gaat lukken wist ik maar had ook ergens gelezen dat optische kabel geen 5.1 kon verwerken? alleen meerdradenkabel ofzo?
als optisch wel 5.1 kan dan lukt het verder wel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:45

FeaR

In GoT we trust

Optisch is prima in staat digitaal 5.1 door te sturen. Het is alleen de vraag wat je bronbestand is. Een film met DTS dan wel DD 5.1 track zal de geluidskaart doorsturen waarna de Philips zal decoderen. Als je echter 5.1 in games wilt heb je een stukje software nodig in de vo van DTS Connect dan wel Dolby Digital Live om on the fly surround te maken. Games zijn interactief en hebben dus geen vaste track zoals films dat wel hebben. Bij geluidskaarten staat veelal wel aangegeven of ze één van die codecs ondersteunen en zo ja welke.

Als je analoog aan sluit met 3 x 3,5mm jack dan heb je dit probleem niet omdat de PC zelf dan het geluid om kan zetten. Moet de home cinema wel over die ingangen beschikken en dat zie je eigenlijk haast nooit op dit soort setjes. Zelfs op gewone receivers is meerkanaals analoge input al zeldzamer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 09:18
Sommige moederborden hebben een hybride 3,5mm uitgang die zowel analoog als optisch uitstuurt. Toevallig niet het geval bij jou?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij niet heb dit moederbord ms-7728+2.0
maar als ik bijvoorbeeld deze geluidskaart koop pricewatch: Asus Xonar DGX
dan kan die wel gewoon met optische kabel 5.1 geluid overbrengen naar http://www.philips.nl/c-p...home-cinema/specificaties ?
en wat voor software heb ik daar dan eventueel voor nodig?
Pagina: 1