iMac 27" fusion drive of externe ssd met thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Na het forum hier en wat diverse blogs afgespeurd te hebben kom ik nog niet echt tot een lekkere conclusie. Ik ga een nieuwe iMac aanschaffen omdat mijn huidige 27" iMac mid 2010 vervangen 'moet' worden. Hij is te traag en ik zie het niet zitten om hem open te schroeven en een SSD in te bouwen, ook niet door een ervaren partij. Hij heeft namelijk al een nieuwe bestemming :)

Ik wil graag een nieuwe 27" iMac kopen en deze of voorzien van een 1tb fusion drive of een gewone 1tb harde schijf in combinatie met een externe 256gb (samsung evo ssd) aangesloten via thunderbolt. Ik kan nergens goede vergelijkingen vinden, qua prijs is er weinig verschil maar wat doen de prestaties?

[ Voor 3% gewijzigd door BertP op 16-04-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:36
Toen ik mij erin verdiepte (eind) 2013 waren de prestaties nagenoeg gelijk tussen fusion en 'n ssd. Ben dus gewoon voor de fusion gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:44
Klinkt allemaal leuk en aardig maar ik zou nooit je main OS schijf extern aansluiten, als de kabel iets los zit crashed de hele zooi!

Gewoon met een SSD intern bestellen en dan de rest extern, heb zelf een SSD intern en een thunderbolt duo met 2x 2tb 7200rpm wd black schijven extern en draait perfect alleen de kabel gaat weleens een beetje loszitten.
Voordeel hiervan is ook dat als je iMac een keer ter reparatie moet je al je data gewoon extern hebt staan en kan aansluiten op een MBP met thunderbolt bijv.

Fusion drive is niets meer dan een 128GB SSD en een 1TB HDD intern die softwarematig gelinked zijn,
en persoonlijk zou ik daar me geld niet aan uitgeven de prestaties zijn leuk maar niet te vergelijken met alleen een SSD.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Hmm zo had ik er niet eens over nagedacht :) Beter dan een interne 256gb ssd nemen en externe via thunderbolt een 7200rpm 1tb schijf?

[ Voor 195% gewijzigd door BertP op 16-04-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
BertP schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:39:
Hmm zo had ik er niet eens over nagedacht :) Beter dan een interne 256gb ssd nemen en externe via thunderbolt een 7200rpm 1tb schijf?
Lijkt mij de beste optie, zou wel voor een lege thunderbolt behuizing gaan en daar zelf een 7200rpm schijf inzetten, of kiezen voor een mooie Lacie externe thunderbolt schijf maar dan wel met 7200rpm.
Mijn ThunderBolt Duo kwam namelijk met 5400rpm SATA II schijven... echt ongelofelijk, dus die heb ik vervangen voor 7200rpm SATA III Black schijven.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Een 7200rpm schijf met thunderbolt....waarom neem je dan niet een "gewone" externe hdd met USB ? scheelt je geld tov TB wat je echt niet gaat merken. Dat is echt een verkooptruukje.

En ja een interne SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:38
Mixpower schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:27:
Klinkt allemaal leuk en aardig maar ik zou nooit je main OS schijf extern aansluiten, als de kabel iets los zit crashed de hele zooi!
.
Bij die fragiele usb 3 kabeltjes kan ik het me wel voorstellen dat dit kan gebeuren. maar thunderbolt kabels hebben vrij strakke connectors en flexibele kabels, waar je al moeite moet doen om te disconnecteren,

Zelf heb ik bijna 2 jaar met een externe boot ssd gewerkt , en ik merkte geen enkel probleem. Geen enkele keer is me die ssd per ongelijk disconnecteerd.

Zelf kan ik een externe (buspowered) ssd dus zeker aanraden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik ga hem zakelijk gebruiken en aangezien we nu al 300gb aan bestanden hebben en dit nog wel gaat groeien ben ik dus een beetje 'bang' om er slechts een 256 gb ssd intern in te zetten, vandaar dat ik even goed wil oriënteren hoe en wat ik moet gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Soulshaker schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:52:
[...]

Bij die fragiele usb 3 kabeltjes kan ik het me wel voorstellen dat dit kan gebeuren. maar thunderbolt kabels hebben vrij strakke connectors en flexibele kabels, waar je al moeite moet doen om te disconnecteren,

Zelf heb ik bijna 2 jaar met een externe boot ssd gewerkt , en ik merkte geen enkel probleem. Geen enkele keer is me die ssd per ongelijk disconnecteerd.

Zelf kan ik een externe (buspowered) ssd dus zeker aanraden !
Dan nog kan je het niet vergelijken met de snelheid die je hebt van de PCI-e SSD in de iMac! ;)
BertP schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:34:
Ik ga hem zakelijk gebruiken en aangezien we nu al 300gb aan bestanden hebben en dit nog wel gaat groeien ben ik dus een beetje 'bang' om er slechts een 256 gb ssd intern in te zetten, vandaar dat ik even goed wil oriënteren hoe en wat ik moet gaan kiezen.
Daarvoor kan je dus als je data gewoon op een thunderbolt schijf zetten,
of zelfs meerdere als je voor een snelle raid setup gaat! Die SSD moet je puur gebruiken voor de OS en je Programma's.

[ Voor 30% gewijzigd door Mixpower op 17-04-2015 10:46 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Maar daar betaal je dan ook voor . Maar gaat men de 250MB/s extra wel merken ?
Dat moet de TS maar afwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik weet niet of ik dat ga merken, feit is dat welke keuze het ook gaat worden het sowieso een behoorlijke vooruitgang gaat worden ten opzichte van mijn 5 jaar oude iMac :) Volgens mij zijn dit mijn opties:

- Fusion drive 1 TB € 2049
- Interne SSD 256 gb € 2049 + externe schijf van €150(?) via thunderbolt voor data
- Standaard HD 1TB en een Externe SSD van 256 GB €200(?) via thunderbolt aansluiten met het OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:22
Mijn advies is om te gaan voor een 256GB iterne SSD. Overige opslag extern doen, en is ook veel makkelijk op te schalen indien nodig. Externe schijf via Thunderbolt levert je met een 7200rpm schijf geen speedboost op tov aansluiten via USB 3.0. Of je moet al voor een RAID oplossing gaan, dan kan Thunderbolt nuttig zijn.

Je geeft aan 'we gebruiken nu al 300GB aan bestanden'. Als je deze bestanden deelt met andere gebruikers is het misschien een idee om hier te gaan voor een NAS.

Het OS extern draaien kan bij een iMac natuurlijk aangezien je dat ding waarschijnlijk toch niet verplaatst maar ideaal is het in mijn ogen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
@ squareOne , wat zeg je nu over een externe HDD via thunderbolt ? We hebben het over een externe SSD...

pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt 250GB Oranje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
SquareOne schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:32:
Mijn advies is om te gaan voor een 256GB iterne SSD. Overige opslag extern doen, en is ook veel makkelijk op te schalen indien nodig. Externe schijf via Thunderbolt levert je met een 7200rpm schijf geen speedboost op tov aansluiten via USB 3.0. Of je moet al voor een RAID oplossing gaan, dan kan Thunderbolt nuttig zijn.

Je geeft aan 'we gebruiken nu al 300GB aan bestanden'. Als je deze bestanden deelt met andere gebruikers is het misschien een idee om hier te gaan voor een NAS.

Het OS extern draaien kan bij een iMac natuurlijk aangezien je dat ding waarschijnlijk toch niet verplaatst maar ideaal is het in mijn ogen niet.
We werken al met een NAS, we hebben een Synology maar deze synchroniseert via Cloud Station omdat het anders te traag werkt en we graag allemaal snel toegang willen tot dezelfde bestanden. :) Voorlopig lijkt de beste optie een interne 256 gb SSD te nemen (voor booten en programma's) en een externe schijf voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:22
BertP schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:19:
[...]

We werken al met een NAS, we hebben een Synology maar deze synchroniseert via Cloud Station omdat het anders te traag werkt en we graag allemaal snel toegang willen tot dezelfde bestanden. :) Voorlopig lijkt de beste optie een interne 256 gb SSD te nemen (voor booten en programma's) en een externe schijf voor data.
Hoe bedoel je deze synchroniseert via Cloud Station? Van Synology naar de iMac op dit moment? In de nieuwe situatie van Synology naar externe opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
SquareOne schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:33:
[...]

Hoe bedoel je deze synchroniseert via Cloud Station? Van Synology naar de iMac op dit moment? In de nieuwe situatie van Synology naar externe opslag?
Precies dat inderdaad.

Staan twee iMacs en de NAS en als ik iets opsla dan gaat het naar de NAS en de andere iMac.
Pagina: 1