1 speaker doed het niet,waar zit het probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.640 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Probleempje met m'n PrimaLuna DiaLogue Two ......... of zit het probleem elders?
Vandaag heb ik jumpers en speakerkabels aangesloten.
In eerste instantie geen probleem, echter wanneer ik een uurtje later nog wat muziek ten gehore wou brengen deed de rechterspeaker het niet meer, lichte ruis was met mijn oren tegen de speaker te horen.
Wanneer ik de speakerkabel (van de rechterspeaker) koppelde aan de linker speaker hoorde ik deze speaker de muziek erg zacht weergeven.
Wat zou er mis zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Kan van alles zijn, om te beginnen, meet de weerstand van de speaker, meestal is dat tussen de 4 en 8 ohm.
Als dat niet goed is, haal de drivers er uit en meet daar de weerstand van.
Als Eentje hele hoge of juist geen weerstand heeft, heb je je probleem gevonden
gevonden.

Meet ook meteen je versterker even door.

Kan je de speakers ook even op een andere versterker aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg.
Meten is weten, zo zou het inderdaad al direct wat duidelijker worden waar het probleem zich situeert, echter heb ik zelf geen kennis van elektronica en bezit ook geen meet apparatuur.
Zelf meten kan ik dus niet.

Er staat hier ook geen tweede versterker om te testen, misschien kan ik maar beter beginnen met meteen de versterker te laten checken door een hersteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Heb je niet een kennis die er toevallig eentje heeft?
Ik raad je aan, ook voor andere dingen een simpele multimeter aan te schaffen, hoeft helemaal niet duur te zijn en het is ontzettend handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 19:01
action, aldi, lidl... allemaal topleveranciers voor een multimeter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 10:42

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Zijn je kabels wel goed? Met name die van bron naar versterker, aangezien het probleem meeverplaatst als je de luidsprekerkabels omwisselt.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Finesse schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:51:
Wanneer ik de speakerkabel (van de rechterspeaker) koppelde aan de linker speaker hoorde ik deze speaker de muziek erg zacht weergeven.
Is me niet helemaal duidelijk wat je hebt gedaan.

Het is inderdaad een kwestie van wisselen om uit te vissen waar het probleem zit, handig bij een stereo set dat je alles dubbel hebt ;)

Is het probleem er nog als je een andere geluidsbron kiest? (CD, radio, tv, etc).

Zo ja: Verwissel de luidspreker aansluitingen op de versterker, dus de linker luidspreker op rechts aansluiten en andersom. Als nu de andere luidspreker stil blijft, dan zit het probleem dus niet in de luidsprekers of de aansluitkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:53:
Ik raad je aan, ook voor andere dingen een simpele multimeter aan te schaffen, hoeft helemaal niet duur te zijn en het is ontzettend handig.
Je moest eens weten wat een kluns ik ben in zulke dingen 8)7
mentalmadnizz schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:51:
Zijn je kabels wel goed? Met name die van bron naar versterker, aangezien het probleem meeverplaatst als je de luidsprekerkabels omwisselt.
Alles meermaals gecheckt en andere kabels geprobeert, echter zonder gewenst resultaat.
Ploink schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:54:
[...]
Is het probleem er nog als je een andere geluidsbron kiest? (CD, radio, tv, etc).
Ja.
Ploink schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:54:
[...]
Zo ja: Verwissel de luidspreker aansluitingen op de versterker, dus de linker luidspreker op rechts aansluiten en andersom. Als nu de andere luidspreker stil blijft, dan zit het probleem dus niet in de luidsprekers of de aansluitkabels.
Niet aan gedacht, dus onmiddelijk getest en inderdaad, ook dan geen geluid.
Ik ken er dan wel zo goed als niks van maar de logica zegt me dat het ene kanaal door een of andere reden geen signaal doorgeeft en er één of meerdere onderdelen vervangen moet worden ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Finesse schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:05:
Niet aan gedacht, dus onmiddelijk getest en inderdaad, ook dan geen geluid.
Bedoel je dat [A] dezelfde luidsprekerbox geen geluid maakt nadat je de links/rechts luidspreker aansluitingen op de versterker verwisselt? Of maakt [B] nu die andere box geen geluid?

Bij een technische discussie moet je altijd heel expliciet zijn, als je ruimte voor verwarring laat kunnen er misverstanden ontstaan en daar ben je niet mee geholpen ;)

In geval A is er iets dus mis met de luidspreker of met die kabel. Als een andere kabel ook niet helpt dan is hij dus stuk. In geval B zit het probleem in je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:24:
[...]
Bedoel je dat [A] dezelfde luidsprekerbox geen geluid maakt nadat je de links/rechts luidspreker aansluitingen op de versterker verwisselt? Of maakt [B] nu die andere box geen geluid?
Bij een technische discussie moet je altijd heel expliciet zijn, als je ruimte voor verwarring laat kunnen er misverstanden ontstaan en daar ben je niet mee geholpen ;)
In geval A is er iets dus mis met de luidspreker of met die kabel. Als een andere kabel ook niet helpt dan is hij dus stuk. In geval B zit het probleem in je versterker.
Tsja, uitleggen is altijd makkelijker dan het begrijpend hier te posten, ik zal het heel simpel proberen duidelijker te maken

Na uitvoering van jouw tip is het toch wel duidelijk dat er een probleem is met de versterker.

Ik heb beide speakers getest op zowel linker- als rechterkanaal van de versterker.
Resultaat is dat geen van beide speakers signaal krijgen via linkerkanaal amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die conclusie is inderdaad correct, met je eerder bevestiging dat verschillende bronnen hetzelfde euvel laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Probeer eens de volume knop een slinger te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Mikayu schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:41:
Probeer eens de volume knop een slinger te geven
Ook daardoor krijg ik de muzikanten die links op het podium staan opgesteld niet in actie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
En een balans knop zit er niet op zag ik, dus die staat ook niet helemaal naar rechts ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:24:
En een balans knop zit er niet op zag ik, dus die staat ook niet helemaal naar rechts ofzo ;)
Neen, die staat er niet op , maar misschien kan ik de boormachine ter hand nemen, wasmachine is ook stuk, knopje daarvan gebruiken als balans regelaar ...... _O-

Ik ga wel op zoek naar een betrouwbare profesionele vakman, ..... iemand misschien een adresje in België voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 16:50
:F Er zit een zekering in de boxen, verwissel die om te horen of de speakers het alle twee doen! Doen ze het alle twee doordat je de zekeringen heb omgewisseld dan is ze zekering kapot en die moet je dan op internet betellen!

Kan ook zijn dat de kabels niet goed zijn aangesloten! (Begin daarmee!)

Het kan ook zijn dat de rechteruitgang van de versterker defect is (Laten maken bij een radio zaak!)

TRIDENTEIII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

@User B
Check de datum van het topic, dit topic stamt uit 2015.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.