Toon posts:

Rsnapshot backup van remote server met versch. file owners

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Hi all,

Ik heb een productieserver waarop een boel mappen van verschillende file owners op staan. Elke owner heeft z'n eigen map met submappen. Al die mappen en files hebben en user en group van die specifieke owner.

Voor backups heb ik een remote backupserver ingericht waarop ik door middel van rsnapshot elk uur een incremental backup van de folders op de productieserver wil maken. Ik op mijn eigen useraccount d.m.v. een ssh key al en password-loos login verbinding tussen de twee servers gelegd, dus ik kan zonder moeite een rsnapshot command uitvoeren naar de remote productieserver. De verbinding wordt dan gelegd en backup gemaakt. Echter, ik kan blijkbaar (en verwacht) alleen backups maken (lezen vanaf de productieserver) van de mappen en files waarvan de file-owner gelijk is aan de user waarmee ik de rsnapshot opdracht doe. Hoe kan ik nu geautomatiseerd een rsnapshot backup maken van alle mappen, dus ook van de andere file-owners?

Ik wil liever geen root-access opzetten tussen de twee servers, dus dat is geen optie. Hoop dat jullie me opweg kunnen helpen! _/-\o_

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, het is jammer dat je geen root access wilt gebruiken, want dat is de enige optie om het voor elkaar te krijgen. Je zal het snapshot met root rechten moeten maken. Je kan dan het resultaat read rechten geven voor je gebruiker en dan naar de andere kant sturen, waarna je 't weer met root opslaat, of hoe het ook bewaard wordt.
Het overzetten heeft dus niet perse root nodig, maar het maken wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

Waarom is root-access niet acceptabel en access tot je eigen user wel? Als je vanuit je eigen user su't of sudo't, dan is dat voor een aanvaller bijna hetzelfde ;)

Maar root-access is wel een goede manier hiervoor. De truuk is om het goed af te schermen. Dit doe je door
  1. Te zorgen dat root (en het liefst alle users) alleen kunnen inloggen met public key authentication. (PasswordAuthentication no)
  2. Een keypair aan te maken specifiek voor deze backups, en dit keypair op je server een forced command te geven voor rsync.
  3. Het liefste alleen maar forced-command logins toestaan voor root. (PermitRootLogin forced-commands-only)
Een forced command instellen doe je door de public key in .ssh/authorized_keys te prependen met command="<command>", zo:
command="ls" ssh-rsa AAAAB3...

Welk commando je exact moet invullen hangt er van af wat rsnapshot/rsync precies probeert te doen, maar voor mij werkte dit goed:
command="rsync --server --sender -vlogDtprxze.iLsf . /" ssh-rsa AAAAB3

Hou er overigens rekening mee dat als je bepaalde bestanden (met name in /etc) backupt je ook je veiligheid in gevaar brengt. Een aanvaller die dan toegang heeft tot je backups kan dan makkelijk je main server targeten. Dit omdat je huiverig was root-access te geven ;)

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
deadinspace schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:30:
Waarom is root-access niet acceptabel en access tot je eigen user wel? Als je vanuit je eigen user su't of sudo't, dan is dat voor een aanvaller bijna hetzelfde ;)

Maar root-access is wel een goede manier hiervoor. De truuk is om het goed af te schermen. Dit doe je door
  1. Te zorgen dat root (en het liefst alle users) alleen kunnen inloggen met public key authentication. (PasswordAuthentication no)
  2. Een keypair aan te maken specifiek voor deze backups, en dit keypair op je server een forced command te geven voor rsync.
  3. Het liefste alleen maar forced-command logins toestaan voor root. (PermitRootLogin forced-commands-only)
Een forced command instellen doe je door de public key in .ssh/authorized_keys te prependen met command="<command>", zo:
command="ls" ssh-rsa AAAAB3...

Welk commando je exact moet invullen hangt er van af wat rsnapshot/rsync precies probeert te doen, maar voor mij werkte dit goed:
command="rsync --server --sender -vlogDtprxze.iLsf . /" ssh-rsa AAAAB3

Hou er overigens rekening mee dat als je bepaalde bestanden (met name in /etc) backupt je ook je veiligheid in gevaar brengt. Een aanvaller die dan toegang heeft tot je backups kan dan makkelijk je main server targeten. Dit omdat je huiverig was root-access te geven ;)
Het ziet er naar uit dat dit werkt inderdaad! Thnx!! _/-\o_

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een forced-command is inderdaad de beste oplossing voor dit probleem. Als je het echt niet als root wil/kan doen dan kun je ook nog sudo in dat forced command opnemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee