Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
http://www.ebay.com/itm/D...7-LDO-800MA-/281058278731
Daarnaast zou ik niet de 5V van de Pro Micro gebruiken, maar de 5V die uit je voeding komt. Ik weet niet of de 5V die de Pro Micro levert genoeg stroom kan leveren, maar het los voeden van de tranceivers lijkt me sowieso beter dan via de Pro Micro.
Nee die heb ik niet liggen, maar ik kan er morgen gewoon een kopen. Weet je een circuit die niet al te moeilijk is met een LM317?Raven schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:17:
Heb je geen LM317 spanningsregulators liggen?
Die AMS1117 is ook wel een goed idee, maar ik wil deze week nog aan de slag, dus wil ik eigenlijk niet langer dan een dag of twee wachtenrvtk schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:17:
Je zou een AMS1117 kunnen gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/D...7-LDO-800MA-/281058278731
Daarnaast zou ik niet de 5V van de Pro Micro gebruiken, maar de 5V die uit je voeding komt. Ik weet niet of de 5V die de Pro Micro levert genoeg stroom kan leveren, maar het los voeden van de tranceivers lijkt me sowieso beter dan via de Pro Micro.
Misschien klinkt het heel dom, maar kan je ook 3x 1.5V batterijen in serie zetten en dan een 1.2V batterij met zijn pluspool tegen de 1.5V pluspool zetten, dus (3x1.5)-1.2 = 3.3V
Basis circuit met een LM317 isSigm4tic schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:31:
[...]
Nee die heb ik niet liggen, maar ik kan er morgen gewoon een kopen. Weet je een circuit die niet al te moeilijk is met een LM317?

Alleen moet je de juiste weerstandswaardes zien te vinden, al is het handig een van die 2 als potmeter te nemen, mocht de uitgangsspanning niet exact 3.3 zijn, kun je dat regelen.
edit: Multisim (had ik al eens opgeslagen ergens):

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 16-04-2015 21:37 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
http://www.hobbyelectroni...smodule-mb102-3-3-5v-usb/
De prijs is wat hoger dan ebay of aliexpress maar je hebt het wel snel in huis (2 a 3 dagen)!
Dat is wel een simpel circuitje om te solderen. Ik heb nu ook even op die LM317 + resistor + calculator gegoogled en heb voor waarde R1;240 Ohm en R2;390 Ohm. Via gek genoeg een faq van tweakersRaven schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:33:
[...]
Basis circuit met een LM317 is
[afbeelding]
Alleen moet je de juiste weerstandswaardes zien te vinden, al is het handig een van die 2 als potmeter te nemen, mocht de uitgangsspanning niet exact 3.3 zijn, kun je dat regelen.
edit: Multisim:
[afbeelding]
Die is ook erg mooi en is ook snel verzonden, maar ik denk dat ik eerst die met de LM317 ga proberen en die jij noemde misschien later ook eens proberen. Wat makkelijk is aan zelf solderen is dat je de ingangsspaning ook kan verhogen en dan alleen even een weerstandje omsolderenrvtk schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:35:
Anders ga je voor zoiets (of de oplossing van Raven hierboven):
http://www.hobbyelectroni...smodule-mb102-3-3-5v-usb/
De prijs is wat hoger dan ebay of aliexpress maar je hebt het wel snel in huis (2 a 3 dagen)!
In ieder geval dank voor jullie snelle reacties!
Altijd handig als je de mogelijkheid hebt 't af te stellen. Helemaal mooi zou een 3296 series potmeter zijn, met dat soort moet je heel wat ronddraaien om de waarde te veranderen ipv amper 1 keer ronddraaien om van min. naar max. waarde te gaan, is heel nauwkeurig in te stellen dus. Daar heb ik een tijd terug een klein assortimentje van besteld.
[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 16-04-2015 21:52 ]
Oscar Wilde
Ik zal morgen eens kijken wat de plaatselijke electronicaboer in de schappen heeft. Het makkelijke aan die potmeters die jij noemt is dat je ze niet door per ongeluk ertegenaan te stoten veranderen doordat ze maar een kleine regelaar hebben.Raven schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:47:
Die heb ik bij de favorieten staan, maar neem anders voor R2 een 500Ohm potmeter die je niet als potmeter/spanningsdeler aansluit maar als regelbare weerstand. Dus de middelste pin en een van de buitenste 2, waarbij er dus 1 niet aangesloten wordt. (Maakt niet uit welke.)
Altijd handig als je de mogelijkheid hebt 't af te stellen. Helemaal mooi zou een 3296 series potmeter zijn, met dat soort moet je heel wat ronddraaien om de waarde te veranderen ipv amper 1 keer ronddraaien om van min. naar max. waarde te gaan. Daar heb ik een tijd terug een klein assortimentje van besteld.
Ik zal zaterdag of daarvoor wel even vertellen hoe het is gegaan.
Wat foto's:

@Raven, bedankt voor de hulp.
Hij was vrij gemakkelijk in elkaar te zetten, als je de goede onderdelen hebt
Overigens, dit is het model LM317 dat (zo uit mijn hoofd) tot iets van 100mA kan, mocht je er een nodig hebben die wat meer kan leveren (en die indien nodig plaats bied voor een koelblokje) kijk dan eens naar de LM317T
Oscar Wilde
Genereert zo'n dingetje zoveel warmte dat ie een koelblok nodig heeft?
Heel grof gezegd, als je van 5V naar 3,3V gaat, en een bepaalde stroom vraagt, dan zal diezelfde stroom op 5 - 3,3 = 1,7V verstookt worden als warmte in de regulator. Tel daarbij op de de oppervlakte van zo'n TO92 case flink klein is. Zoveel warmte op zo'n kleine oppervlakte is niet fijn.
Trouwens, zo'n ding mag volgens datasheets 'gewoon' 125°C worden. Dus als hij nog lang niet zo heet is dat een koelblokje noodzakelijk is, is hij alsnog heet zat om brandwonden te maken.
Zie hierboven, die dingen kunnen best warm worden. Maar als je het verbruik laag houd (denk aan een tiental mA) dan is er bij dit model niets aan de hand. Van wat ik zo lees is het stroomverbruik van een nrf24l01 op zijn hoogst zo'n 28mA, dat wil primaSigm4tic schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:07:
Toen ik op internet naar de LM317 zocht kreeg ik die met schroefgat voor koelblok. Deze hadden zij ook op de site, maar ik kreeg inderdaad de versie in TO-92 behuizing, maar als ik een zwaardere wil zal ik de T-versie nemen.
Genereert zo'n dingetje zoveel warmte dat ie een koelblok nodig heeft?
Het verschil tussen ingangs- en uitgangsspanning heeft dacht ik ook aardig wat invloed, aangezien dat verschil niet zo groot is, hoeft er ook niet veel verstookt te worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 19-04-2015 15:42 ]
Oscar Wilde
In mijn voorbeeld met de LM7805 ging ik van 12V naar 5V, wat betekende dat ik 7V aan het stoken was. Tegelijkertjd was ik een Raspberry Pi aan het voeden, dus een stroom van (meer dan) 500mA. Gelukkig was dat een TO220 anders zou die vrij snel doorgefikt zijn.
1.7 * 0.1A = 0.17W.
Volgens de datasheet van TI heeft een To92 LM317 180 graden/watt 'junction to ambient'.
Dat houdt in dat bij een omgeving van 25graden de LM317 intern 30.6 graden warmen is en dus 55.6 graden.
Hij mag tot 125 graden werken, dus ik zie hier geen problemen ontstaan, zelfs bij volle belasting.
Verwijderd
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 17:16 ]
Die kan ik wel gebruiken, maar als je iets draadloos met elkaar wil verbinden is dat niet erg handigVerwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:14:
De Arduino Uno heeft toch gewoon een 3.3V supply uitgang? Naast de reset pin. Kun je die niet gebruiken? Voor de pro micro moet je wel een andere oplossing hebben inderdaad..
Long story short: jepSigm4tic schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:55:
Ah, dus al jullie reacties samengevat: Het kan gewoon op de manier zoals je het nu hebt, maar sluit niet al te veel aan en blijf met je takken van de LM317 als je geen brandwonden wil.
Oscar Wilde