Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van GTX560Ti naar GTX970, goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

• Lateralus010
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-09 20:11
Hoi,

Graag zou ik jullie mening willen vragen over mijn keuze om een nieuwe videokaart aan te schaffen. De laatste dagen heb ik veel kaarten vergeleken en mezelf ingelezen in de wereld van de GPU's. Op basis van reviews, technische specificaties en mijn huidige hardware, heb ik mijn keuze gemaakt. Tevens geldt deze post ook als een double-check, dat ik niet iets vergeten ben om te controleren! ;)

Huidige situatie:
Momenteel heb ik een desktop computer, jaar of 4 geleden laten samenstellen. Hierin zit de volgende hard- en software:
  • Intel Core i7-2600k @ 3.40 GHz
  • Asus P8H67-M Pro moederbord
  • Asus Nvidia GeForce GTX 560 Ti
  • 16GB RAM
  • Samsung SSD 840 EVO 250GB
  • WDC 1TB HDD
  • Samsung Syncmaster SA450 BW (24 inch)
  • Windows 7
In deze situatie heb ik de laatste jaren met plezier Battlefield 3 en 4 redelijk kunnen spelen, hoewel het bij BF4 lastiger werd en ik genoodzaakt werd om deze op Medium tot Low te moeten spelen.

Zoals jullie wellicht niet is ontgaan is recentelijk GTA 5 ook gelanceerd. Mede door deze release, en het feit dat ik eens eindelijk iets op 'High' tot 'Ultra' wil gaan spelen, heb ik besloten om 'vervroegd mijn verjaardag te vieren' en een nieuwe kaart aan te schaffen. Helemaal gezien het feit hoe Nvidia GeForce Experience GTA5 heeft 'geoptimaliseerd'.

Keuze:
Mijn keuze is gevallen op de MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G, vanwege de volgende redenen:
  • Het lijkt mij een kaart waarmee ik voorlopig even vooruit kan
  • Aanzienlijk goedkoper dan de GTX 980 en toch degelijke prestaties
  • Prettige ervaring met Nvidia kaarten
  • Benchmarks voor o.a. GTA5 en Battlefield 4 zijn wat mij betreft prima
  • Fan draait niet onder 60 graden (vrouwlief houdt van stilte in de werkkamer)
  • Past in mijn kast
  • Zeer uitgebreide en positieve review van mede-tweaker Foritain
  • Komt goed uit de tests en reviews bij TomsHardware.com
Sidenotes:
  • Het is mij bekend dat NVIDIA deze kaart heeft geadverteerd als 4GB, terwijl er maar 3.75GB beschikbaar is.
  • Sommige gebruikers horen een coilwhine, maar dit neem ik voor lief
  • Het is wellicht overkill voor een normaal 24" scherm, maar wil voorbereid zijn op een upgrade van scherm.
  • Overclocken is iets waar ik me (nog niet) mee bezig houd
Verder heb ik de volgende items gecontroleerd:
  • De GPU past in de kast
  • De monitor sluit aan op de GPU
  • Het moederbord ondersteunt de GPU
  • De voeding levert voldoende watt voor de nieuwe kaart
  • Er zijn voldoende PCIe connectoren van de PSU naar de GPU
Last but not least, ik ben woonachtig in het zonnige Praag, dus tweedehands iets aanschaffen uit Nederland wordt lastig. De kaart zal ik aanschaffen bij de Tsjechische variant van MediaMarkt; www.alza.cz/en/

Al met al lijkt mij deze kaart een goede upgrade. Hoe denken jullie hier over?

Alle reacties, feedback en suggesties zijn welkom! :)

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik ben zelf ook vanaf een 560ti naar een 770 gegaan en daarna naar een 970. Ik vond van 560ti naar 770 een enorme stap. Moet je nagaan hoe groot het gevoel van een 560ti naar een 970 gaat zijn. Met je componenten gaat het prima. 20 euro duurder op de tsjechische webshop dan op de pricewatch staat, lijkt me prima.

Ik neem aan dat je op 1080p speelt.

[Voor 18% gewijzigd door Koninkje op 16-04-2015 19:58]

Show me your moves.

• Lateralus010
Koninkje schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:56:
Ik ben zelf ook vanaf een 560ti naar een 770 gegaan en daarna naar een 970. Ik vond van 560ti naar 770 een enorme stap. Moet je nagaan hoe groot het gevoel van een 560ti naar een 970 gaat zijn. Met je componenten gaat het prima. 20 euro duurder op de tsjechische webshop dan op de pricewatch staat, lijkt me prima.

Ik neem aan dat je op 1080p speelt.
Oef nu lopen de verwachtingen wel hoog op hoor ;)
Ik speel inderdaad op 1080p.

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Lateralus010 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:58:
[...]

Oef nu lopen de verwachtingen wel hoog op hoor ;)
Ik speel inderdaad op 1080p.
Je gaat er zeker geen spijt van krijgen ;)

Heb je gecheckt of je voeding een 6-pin en een 8-pin aansluiting heeft?
nevermind, je hebt met alles rekening gehouden.

Welke voeding heb je?

[Voor 10% gewijzigd door Koninkje op 16-04-2015 20:00]

Show me your moves.

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Sodemieters, de prijzen van de AMD kaarten in het zonnige Praag zijn niet mis. Dan is de 970 inderdaad de meest logische stap. Verder ook een enorme stap aangezien er 3 generaties tussen zitten.

• Lateralus010
Heb er nu een 2x6 pin in zitten. Ik geloof dat de 970 geleverd wordt met een 8 pin.
Mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik deze er los bij aan moeten schaffen.

Tot slot heb ik de voeding Coolermaster 700W, SilentPro. Kan verder even geen serienummer of andere specificaties vinden...

[Voor 28% gewijzigd door Lateralus010 op 16-04-2015 20:22]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True