Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPU + 1440p/4K monitor

Pagina: 1
Acties:

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
Ik haak even aan in deze thread.

Wat is fijner om te gamen: 1440p 144hz of 4k 60hz? G-sync is voor beide een optie.

Beide hebben een flinke GPU nodig om dit met hoge graphics settings te draaien. Neem bijvoorbeeld een gtx 980, of misschien 2x gtx 970 (al heb ik liever 1x gtx 980 om die later te upgraden met een 2e gtx 980).

Ik speel geen CS of BF4. Wel GTA 5. Ik speel niet competatief, wel hou ik van eye candy. Die XB270HU lijkt me een goede kandidaat voor de 1440p 144hz optie.

Budget is niet zo'n probleem, ik wil gewoon weten wat een fijne ervaring geeft. Of er moet 1000 euro verschil in setup zitten, maar op 100-200 euro meer of minder kijk ik niet als ik genoeg waarde krijg voor mijn geld.

[Voor 43% gewijzigd door pirke op 16-04-2015 15:59]

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:05

rolandos582

Gaming addict x)

pirke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:54:

Wat is fijner om te gamen: 1440p 144hz of 4k 60hz? G-sync is voor beide een optie.

Beide hebben een flinke GPU nodig om dit met hoge graphics settings te draaien. Neem bijvoorbeeld een gtx 980, of misschien 2x gtx 970 (al heb ik liever 1x gtx 980 om die later te upgraden met een 2e gtx 980).

Ik speel geen CS of BF4. Wel GTA 5. Ik speel niet competatief, wel hou ik van eye candy. Die XB270HU lijkt me een goede kandidaat voor de 1440p 144hz optie.

Budget is niet zo'n probleem, ik wil gewoon weten wat een fijne ervaring geeft. Of er moet 1000 euro verschil in setup zitten, maar op 100-200 euro meer of minder kijk ik niet als ik genoeg waarde krijg voor mijn geld.
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart of pricewatch: Acer XB270HU Zwart

1440p is wel fijner, 4k gamen is op dit moment bijna niet te doen. 4k GTA V gaat hem niet worden met redelijke fps. tenzij je genoegen neemt met 25-30 fps. Maar dat vind ik zelf niet fijn om op te spelen.

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• pirke
De afweging zou dan zijn om niet op 4k ultra te draaien, maar 4k high.

Alternatief is de 1440p ultra:

Wat ik me dus afvraag is het verschil in spelbeleving tussen 4k 50 fps met g-sync, en deze 65 fps op 1440p.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:28

br00ky

Moderator Harde Waren
pirke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:54:
Hoewel een gelijksoortig vraagstuk is dat niet de bedoeling. Hierbij je eigen topic.

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:25
144Hz schermen zijn alleen interessant als je snelle FPS games speelt. Bij RTS, Platform, 3rd person games merk je vaak nauwelijks wat van 144Hz.

Aangezien jij geen snelle shooters speelt (toch?) is de keuze makkelijk te maken: 4k
:)

Fatshark kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1989864

• pirke
Mijn huidige 24" 1920x1200 monitor is ondertussen alweer bijna 10 jaar oud. Daar heb ik toen ook een mooi bedrag voor neergelegd, en verschillende GPU's om hem elke keer weer op high end graphic settings aan te sturen. Die bedragen waren het ook zeker waard aangezien ik er 10 jaar flink van genoten heb.

Als ik nu een upgrade ga doen, dan wil ik eigenlijk ook weer 10 jaar vooruit kunnen. Vandaar dat ik 4k overweeg ipv "slechts" 1440p. Echter wil ik ook dat alles lekker vloeiend blijft lopen, en daar komt juist de 144hz om de hoek kijken. Wat ik "hoor" is dat dit een hele ervaring is als je 60 fps gewend bent en dat je daarna niet meer terug wil. Ook technologie als g-sync kan daar flink bij helpen. Momenteel speel ik altijd met v-sync on om tearing te voorkomen.

Wat betreft het type paneel spreken de IPS kleuren mij aan.

Ik kan de hardware zakelijk inzetten en aftrekken, dus effectief krijg ik 60% korting op de consumentenprijs. Vandaar dat ik voor kwaliteit wil gaan wat me weer 10 jaar plezier geeft. De benodigde GPU power die komt er dan vanzelf wel bij om de games te kunnen blijven spelen. En GPU power heb ik toch nodig voor de Oculus Rift als die uitkomt :)

@ChojinZ: meestal geen snelle shooters. Nu speel ik vooral GTA 5, normaal ook Skyrim en War Thunder (simulator mode). Af en toe een shooter is leuk, maar BF4 heb ik nog nooit gespeeld. BF3 wel, maar ik koop tegenwoordig geen EA games meer.

• pirke
Ik denk dat ik nog even wacht tot er een 4k IPS scherm met g-sync of freesync is... bij voorkeur 32" om schalings issues in windows te voorkomen.

Of gewoon voor 40" gaan met de Philips BDM4065UC...

Keuzes keuzes...

[Voor 20% gewijzigd door pirke op 17-04-2015 17:09]

• pirke
Vanmiddag heb ik de 40" Philips bij Just_A_User mogen bekijken. Bedankt hiervoor! Het is een erg mooie monitor en een indrukwekkende hoeveelheid bureaublad beschikbaar :) Voor desktop werk en films ideaal, maar voor gamen is hij (voor mij) denk ik net wat minder geschikt. Mijn track ir (headtracking voor flight sims) ontvanger ontvanger staat op de monitor, en ik verwacht dat de hoek tov de 3 ledjes op mijn headset dan toch echt wat teveel van het goede wordt.

Oftewel, zojuist de Acer XB270HU besteld. Samen met 2x Gigabyte GTX 970 G1 in SLI moet dan een leuke opstelling worden :)

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:54
pirke schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:18:
Vanmiddag heb ik de 40" Philips bij Just_A_User mogen bekijken. Bedankt hiervoor! Het is een erg mooie monitor en een indrukwekkende hoeveelheid bureaublad beschikbaar :) Voor desktop werk en films ideaal, maar voor gamen is hij (voor mij) denk ik net wat minder geschikt. Mijn track ir (headtracking voor flight sims) ontvanger ontvanger staat op de monitor, en ik verwacht dat de hoek tov de 3 ledjes op mijn headset dan toch echt wat teveel van het goede wordt.

Oftewel, zojuist de Acer XB270HU besteld. Samen met 2x Gigabyte GTX 970 G1 in SLI moet dan een leuke opstelling worden :)
Ik ben benieuwd naar je benchmarks, wat voor ervaring dit wordt, wat voor framerate je hebt etc

• pirke
Ik ben ook benieuwd :)

De rest van mijn systeem is redelijk oud, al verwacht ik daar geen problemen mee te hebben. Ik draai nog op een Asus P8Z68-v pro en een i5 2500k @4,3ghz.

Momenteel heb ik nog 2* gtx 580 in SLI, dat is de bottleneck in mijn huidige setup. De oude pcie 2.0 x8 (vanwege SLI slechts x8 ipv x16) zal max zo'n 5% performance kosten bij de overstap naar 2x gtx 970 in SLI vergeleken bij pcie 3.0 x16. De CPU zelf zal vanwege de overklok geen issue zijn.

Oftewel ik verwacht op ruim 100fps te kunnen gamen op 1440p met alles max in GTA 5. Misschien dat ik zelfs tegen de 144hz refresh rate limit ga aanlopen :)

• pirke
Vandaag heb ik alles aangesloten, hier mijn resultaten.

Om te beginnen ziet de monitor er erg goed uit. Wel heb ik de brightness flink naar beneden bijgesteld (24 ipv 100). Ook de calibratie van tftcentral heeft een veel lagere brightness. Dit geef zo veel meer rust aan je ogen bij langdurig gebruik: http://www.tftcentral.co....r_xb270hu.htm#calibration Gelukkig heb ik nog geen dode pixels kunnen ontdekken.

G-sync werkt lekker, geen tearing en geen stutters. Of ik nu op 40fps zit of 100 fps, het ziet er vloeiend uit. Wel oogt de 100fps een stuk rustiger dan de 40fps. Ook is 144 hz in windows een groot voordeel: de muis beweegt opeens vloeiend over het scherm :) Als ik hem nu weer op 60hz zet dan is dat een duidelijke stap achteruit. Helaas zit ik op mijn werk nog wel met 60hz schermen te werken :(

GTA 5 draait prima met 2x 970's in SLI op 1440p. Ik heb de Geforce Experience recommended settings gebruikt en haal gemiddeld 80fps, met dips naar 55 en uitschieters naar 120. De recommended settings hebben alleen FXAA, geen MSAA. Verder staat alles op very high. Ik heb getest met MSAA op 2X, en ook een keer TXAA erbij. Beide settings kosten een flinke slok op 1440p en eerlijk gezegd vind ik het de performance cost niet waard gezien deze resolutie. Als ik hem aanzet zak ik van gemiddeld 80fps terug naar gemiddeld 55, maar het zijn vooral de drops die hinderlijk zijn. En 80fps gemiddeld op een 144hz g-sync scherm speelt wel erg lekker moet ik zeggen :)

Eerlijk gezegd had ik nog hogere framerates verwacht. Misschien moet ik de recommended settings nog wat meer tweaken om de performance killers eruit te halen, aan de andere kant speelt hij heerlijk weg en ziet alles er prachtig uit. VRAM zat op ongeveer 3,2 a 3,3 GB per kaart, en GPU usage op 80%. Er is dus nog ruimte voor verbetering. Waarom hij dan niet gewoon wat meer frames ging tekenen is me nog een raadsel. Ook ben ik nog niet aan het overklokken gegaan vd kaarten (verder dan de factory OC). Daarmee zal ik ook nog 10-20% aan performance winnen. In mijn Silverstone RV02 blijven ze nu in game op max 55 graden hangen. Daar kan dus nog wel wat extra power doorheen :)

TL;DR
Alles bij elkaar is de performance per euro super bij deze 970 kaarten, en dit IPS scherm kan alle eye candy erg mooi weergeven.

[Voor 5% gewijzigd door pirke op 22-04-2015 23:49]

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 14:24
Als de kaarten op 80% usage zitten is er een teken van een bottleneck van bijvoorbeeld je cpu. Je cpu krijgt ineens veel meer te doen door die 2 kaarten. Welke cpu heb je??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• pirke
pwillemske schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:13:
Als de kaarten op 80% usage zitten is er een teken van een bottleneck van bijvoorbeeld je cpu. Je cpu krijgt ineens veel meer te doen door die 2 kaarten. Welke cpu heb je??
i5 2500k @ 4,4 ghz op een Asus P8Z68-V Pro met 16 GB RAM (Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU)

Niet de meest moderne setup. De pcie 2.0 x16 slots draaien slechts op x8 vanwege SLI. 5% performance verlies had ik wel verwacht na verschillende pcie schalings reviews gelezen te hebben, maar 20% is aan de hoge kant.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 14:24
Ja inderdaad, wat is je cpu load tojdens het gamen?? Ik kan wel begrijpen dat een 2500k het moeilijk heeft met 2 gpu's...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• pirke
Nog niet naar gekeken. Maar vanwege mijn overklok naar 4,4 ghz verwacht ik niet CPU bound te zijn.

• pirke
Het is inderdaad m'n CPU. Die zit regelmatig met 4 cores op 100%. Had ik niet verwacht gezien de kloksnelheid. Toch maar eens kijken of ik CPU + mobo een keer moet upgraden. Ach, hij is ook alweer 4 jaar oud, dus waarom niet he? :)

[Voor 14% gewijzigd door pirke op 25-04-2015 00:30]

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Wacht dan even tot skylake:). En heb je de kill gtalaumcher fix al geprobeerd? gtalauncher.exe schijnt ook onnodig veel cpu te eten

Loki Gaming Mmo pvp channel

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True