Laptop HDD vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
HDD of misschien wel SSD?

Wat is je budget?
Als het voor €50 kan zou het mooi zijn, liever niet meer dan €150 aangezien ik de laptop 4 jaar geleden voor ongeveer €900 heb gekocht. Ik heb geen idee hoeveel de prestatie winst zou zijn als je 3 keer zoveel betaald of is het slechts een kwestie van opslag limiet?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
IK twijfel tussen HDD en SSD maar qua merk heb ik geen idee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 7 draai ik nu op mijn Asus N53SV-SZ404V laptop. Programma's die ik voornamelijk gebruik zijn AutoCAD, Photoshop, Revit, SketchUp en InDesign. Uiteraard ook lichtere programma's als firefox, word, excel, etc.

Hopelijk zijn er mensen die mij van advies kunnen en willen voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-08 13:34
Sowieso een SSD. Hoeveel GB heb je nodig?

Een SSD geeft je laptop een grote 'boost'. Opstarten binnen 10 seconden, snel progamma's laden etc.

Een (goede) 500GB SSD is 193,- (pricewatch: Crucial MX100 512GB)

Als je het met minder GB kan redden (256GB) kan je bijvoorbeeld de (pricewatch: Crucial MX100 256GB) nemen. Die is een stuk goedkoper.

[ Voor 84% gewijzigd door vincent120420 op 16-04-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Meer gb is natuurlijk altijd fijner, maar misschien dat het verstandiger is om een goedkopere SSD te kopen en een extra externe hdd voor data dat ik niet heel vaak nodig heb en om zaken te backuppen.

Waarom raad je die twee aan en deze niet bijvoorbeeld deze goedkopere: pricewatch: Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 256GB ?

Ik heb wel eens een keer een hdd en videokaart vervangen bij een desktop pc, maar ik heb nog nooit hardware verangen bij een laptop. Zijn er nog speciale dingen waar ik op dien te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy JoJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
Als je ooit een keer een HDD en een videokaart hebt vervangen bij een desktop pc, lukt het vervangen van je HDD in je laptop je vast wel ;) De meeste laptops hebben aan de onderkant 1 of 2 klepjes die je los kan schroeven, 1 waar het werkgeheugen onder zit en 1 waar de HDD onder zit.

Accu uit de laptop halen (en natuurlijk netstroom van laptop halen), klepje openschroeven, HDD eruit halen, bracket die om de HDD zit om je nieuwe SSD doen, SSD plaatsen en klaar!

Ik heb even een filmpje opgezocht (alleen de eerste 2 minuten zijn voor jou van belang): YouTube: ASUS N53 - Disassembly and fan cleaning

Ik zou zoals vincent al aangaf voor een Crucial SSD gaan, hieronder even de korte vergelijking tussen de 2 SSD's: http://tweakers.net/price.../327091;391575/categorie/

Voornaamste voordelen voor de Crucial:
- Stroomverliesbescherming (bij onverwacht uitvallen van de stroom is de kans op corrupte data een stuk kleiner)
- 3 jaar garantie

Daarbij is Crucial vaak populair omdat deze relatief goedkope SSD's maakt waar de gebruikers tevreden over zijn (volgens mij ook geen hoog uitvalspercentage), kijk maar naar de reviews hier op Tweakers.

Je geeft aan dat je niet meer dan 150 euro wil uitgeven, omdat de laptop 4 jaar oud is. Maar je kan natuurlijk altijd bij de aanschaf van een nieuwe laptop je SSD overzetten!

Succes met je keuze!

Don't Worry, Be Happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het duurde even maar ik heb uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt. Iedereen heel erg bedankt voor alle hulp: links naar ssds, instructie filmpje, tips en extra getypte uitleg!

Nu ben ik Windows 7 aan het installeren op de Crucial MX100 256GB die ik bij 4launch had besteld. Over het partitioneten van een ssd lees ik verschillende dingen, sommigen raden het aan, andere juist af. Ik las ook ergens dat ik een BIOS setting diende te wijzigen en ten alle tijden zo'n 10% vrij moest laten (+- 25gb), dit zou de levensduur en snelheid bevorderen?
Zou iemand mij willen uitleggen hoe ik het beste met deze ssd kan omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:11

br00ky

Moderator Harde Waren
De TS van Het grote SSD topic ~ Deel 9 is eigenlijk alles wat je moet weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, heel uitgebreid verhaal :) Ik heb gewoon een clean installatie van Windows 7 erop gezet en ik zal er verder niet aan prutsen.
Pagina: 1