USB (5 volt) UPS, korte onderbrekingen opvangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 11:46
Ik heb in mijn auto een oplossing om mobiel te bellen via BT. Zeer leuk en handig dat het allemaal kan via de autoradio, maar wat ik zeer mis is de mogelijkheid om muziek af te spelen van mijn GSM.

Daarom heb ik enige tijd geleden een Belkin BT audio adapter gekocht en deze aangesloten op de AUX-ingang van mijn radio. De Belkin zelf werkt gewoon via 5 volt, dus stroom was heel makkelijk te voorzien via een sigarettenaansteker plug, kwestie van de stroomadapter te vervangen door een USB aansluiting.Dit alles werkt perfect, auto aan, GSM verbinden en alles verloopt probleemloos. Handig en snel veel muziek in de auto!

Nu heb ik echter een probleem, of eerder een luxe probleem... bij verschillende acties in de auto wordt de stroom naar de sigarettenaansteker kort onderbroken. Bijvoorbeeld bij het starten van de wagen, kort het contact uit zetten (voor een brug bijvoorbeeld, auto stilleggen, dan contact aan om muziek te luisteren), etc... De eerste keer verbindt mijn GSM vanzelf, de volgende keren echter niet meer. Wanneer de stroom dus kort onderbroken wordt, moet ik manueel verbinding maken met de Belkin om terug muziek te luisteren.

Daarom had ik graag geweten of er zoiets bestaat als een USB UPS, of een gelijkaardige oplossing welke de korte momenten dat het contact uit ligt kan opvangen. Het zou de bedoeling zijn dat bij die bepaalde handelingen, wanneer de stroom naar de sigarettenaansteker onderbroken wordt, de Belkin toch gewoon actief blijft. Dat zou een hoop tijd besparen en vooral zeer gebruiksvriendelijk zijn omdat ik dan niet telkens manueel moet verbinden.

Ik heb zelf even gekeken maar kon niet onmiddellijk een degelijke oplossing vinden. Mijn elektronica kennis is dan ook niet zo groot. Ik ken wel wat basics maar weet niet of ik hiervoor een goed werkende oplossing kan voor verzinnen.

Iemand ideeën?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goldcap of 2 er tussen zetten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan ook een andere BT module nemen die netjes zich zelf opnieuw aanmeldt.
Ik heb ook een nieuwe auto gekocht waarbij geen bluetooth in zit maar wel een aux ingang.
Ik heb wat zitten zoeken op een BT module met AB. Ik heb vandaag de Iclever HB01 besteld op aanraden van deze site. http://thewirecutter.com/...its-for-every-car-stereo/
Dit site geeft aan dat de unit automatisch opnieuw verbind na het starten van de auto.
Dus dit kan mogelijk ook een optie voor jouw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zoek een constante spanning in je auto ipv geschakelde spanning en sluit alles daar op aan ?
Als je die niet kan vinden achter/onder je dashboard/console, dan kan je die vanuit de zekeringkast ahlen.

[ Voor 42% gewijzigd door Breezers op 16-04-2015 15:46 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Allemaal valide opties hierboven.

Een continue 12V pakken is wellicht minder handig ivm accu leeglopen als de bluetooth in de auto blijft zitten.

Sommige usb powerbanks kunnen het ook, tegelijk laden en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hoogstwaarschijnlijk heeft je autoradio aan remote draad (meestal blauw of blauw/wit), bedoeld om een externe versterker tegelijk met de radio in- en uit te schakelen. Het vermogen dat deze uitgang kan leveren is beperkt (meestal rond de 300mA bij 12V, check de handleiding of soms hangt er een labeltje aan de draad zelf). Als jouw radio genoeg vermogen op die draad kan leveren zou ik gewoon direct daar je BT module van voeden (uiteraard via een 12V->5V converter).

Goldcap zou je ook nog kunnen proberen, vergeet dan niet om ook een diode toe te voegen zodat de caps alleen je BT module voeden en niet leeglopen in de rest van het boordnet.

[ Voor 3% gewijzigd door real[B]art op 16-04-2015 17:45 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:41
Is een USB powerbank geen optie? De sigarettenaanstekker laadt de powerbank op en de powerbank geeft de benodigde stroom. Bijvoorbeeld zo'n 1 cel lipstick powerbank. Bijvoorbeeld: http://www.bestbatt.com/v...ts/images/lip-stick-2.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Sepio op 16-04-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Inderdaad, ik denk dat een powerbank geen slecht idee is. Het is relatief veilig omdat je niet zelf hoeft te knutselen en solderen, of met 12V werken vanuit de auto accu met risico op kortsluiting. Je hebt ze al voor minder dan 10 euro dus het hoeft ook geen dure oplossing te zijn. Sommige moet je alleen wel met een knopje steeds aanzetten, dus misschien is het handig daar op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Het volgende kwam ik zojuist tegen. Misschien is dit ook iets.
http://www.hobbyking.com/...oduct.asp?idproduct=17100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Powerbank loopt wel leeg natuurlijk wanneer geparkeerd. Ik zou hem op continu 12V pakken. Tenzij je het geen probleem vind om die powerbank bij elke rit aan en uit te zetten natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Operating Voltage : 3.2V - 11.1V (1s ~ 3s LiPo)
Capacitor voltage: 15v
Operating Voltage is te laag voor gebruik in een auto, Capacitor Voltage zou net aan kunnen (met draaiende motor zit je meestal rond de 14,5V), maar het is allemaal wel erg krap aan. Ik zou voor caps gaan die voor ten minste 20V geschikt zijn (al heb je doorgaans een ruimere keus in 25V caps).

Wat je daarnaast nog moet weten is
a) hoe lang moet de BT module van voeding voorzien worden?
b) hoeveel vermogen verbruikt de BT module?
Dan kun je uitrekenen welke capaciteit je nodig hebt.
Of je moet gewoon caps blijven toevoegen net zolang tot het werkt, dat kan ook.
Jim423 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:02:
Powerbank loopt wel leeg natuurlijk wanneer geparkeerd. Ik zou hem op continu 12V pakken. Tenzij je het geen probleem vind om die powerbank bij elke rit aan en uit te zetten natuurlijk.
Dan kun je net zo goed direct je BT module permanent aan de 12V hangen. Niet vergeten om dan meteen ook een paar startkabels aan te schaffen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door real[B]art op 18-04-2015 14:10 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
real[B]art schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:08:
[...]

[...]

Operating Voltage is te laag voor gebruik in een auto, Capacitor Voltage zou net aan kunnen (met draaiende motor zit je meestal rond de 14,5V), maar het is allemaal wel erg krap aan. Ik zou voor caps gaan die voor ten minste 20V geschikt zijn (al heb je doorgaans een ruimere keus in 25V caps).

Of je moet gewoon caps blijven toevoegen net zolang tot het werkt, dat kan ook.

[...]

Dan kun je net zo goed direct je BT module permanent aan de 12V hangen. Niet vergeten om dan meteen ook een paar startkabels aan te schaffen ;)
vergeet dan niet de diode voor de cap te zette, anders lever je stroom terug naar je auto.

voor 5v zorg er dan voor dat je cap 6.3v minimaal is;)

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
[...]

[...]

Of je moet gewoon caps blijven toevoegen net zolang tot het werkt.
Op de genoemde site zijn diverse uitvoeringen te vinden. Echter dacht ik dat de topic over 5 volt ging. Dus een buffer na de sigarettenaansteker die van de 12 volt 5 volt maakt en die een paar seconden kan overbruggen als de stroom uitvalt bij het starten van de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Sepio op 18-04-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Gewoon zo'n powerbank ertussen. Die van eigen merk Hema, 7 euro voor 2600 mAh. Toevallig zelf gister eentje gekocht, nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Dat bedoelde ik ook. Maar met 30-50mA @12V ga jij hem niet leegtrekken hoor. Denk niet dat zo'n module veel meer verbruikt. Je kan ook even een ritje langs de garage om je sigarettenaansteker continu te zetten ipv geschakeld. Vaak maar kleine aanpassing in de zekeringkast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1