Nieuw netwerk aanleggen in klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockiejj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09-2022
Goedemiddag allemaal,

Ik werk in een ijssalon waar we dit seizoen een netwerk aan willen leggen, aangezien we wat dingen online willen gaan doen.

Nu ben ik dus een beetje aan het kijken wat we nodig hebben en wat we nog aan moeten leggen, we willen het volgende:
2 bedrade verbindingen, 1 in kantoor, 1 bij de kassa.
WiFi voor personeel
WiFi voor de klant

Nu weet ik wel redelijk wat van netwerken, maar het hardware gedeelte laat bij mij helaas te wensen over..

We hebben een router, maar weet niet of deze genoeg power heeft voor bovenstaande.

Ik ben op zoek naar tips en een beetje hulp met de opzet, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

De router zal er weinig tot geen moeite mee hebben. Laten we zeggen 20 a 30 gebruikers maximaal tegelijk, met gasten mee gerekend? Als er een redelijke link achter zit moet die het wel doen.

Waar ik mij zorgen over maak is netwerk scheiding. Je wil eigenlijk voorkomen dat het wifi voor de klanten toegang heeft tot de rest etc. Zeker ver van de kassa af :)

Edit: kromme zin

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 16-04-2015 15:47 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 14:02
Waarom zou je de werknemers ook niet gewoon op de wifi van de klanten laten gaan? Dan heb je voor de producten die noodzakelijk zijn van de ijssalon op 1 netwerk, en eentje voor je klanten.

Je zult waarschijnlijk met vlan's moeten gaan werken, ik weet niet of dit bekend voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
Jordyz schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:53:
Je zult waarschijnlijk met vlan's moeten gaan werken, ik weet niet of dit bekend voor je is?
Wat een onzin. De enige reden dat je VLANs gaat gebruiken is als je over 1 fysiek netwerk meer dan 1 logisch netwerk wil draaien. Dat lijkt me hier dus niet van toepassing. Twee losse subnets is dan wel weer iets waar mee je hier te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heb je WIFI nodig voor de bedrijfsvoering? Ik zou dat zoveel mogelijk proberen te vermijden want WIFI valt gegarandeerd vroeg of laat een keer uit. Als het niet voor de bedrijfsvoering is maar alleen als extra'tje voor het personeel dan weet ik niet of het zin heeft om klanten en personeel te scheiden.

Hoeveel klanten heb je als het druk is?
Hoe groot is de zaak ongeveer (qua oppervlak)?
Heb je ook een terras waar je ook WIFI wil? Hoe groot is dat?
Welke router heb je?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:59:
[...]

Wat een onzin. De enige reden dat je VLANs gaat gebruiken is als je over 1 fysiek netwerk meer dan 1 logisch netwerk wil draaien. Dat lijkt me hier dus niet van toepassing. Twee losse subnets is dan wel weer iets waar mee je hier te maken hebt.
In een oogpunt van beveiliging is VLAN's in deze situatie geen slecht idee. Het is geen vereiste, maar met een paar extra VLAN's en misschien een Router on a stick configuratie levert het je toch een gestructueerder netwerk op.

Maar dit is allemaal leuk en aardig, maar net zoals @Capslock zij, we zullen meer informatie nodig hebben wil je echt goed advies geven.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
compjunkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:39:
[...]

In een oogpunt van beveiliging is VLAN's in deze situatie geen slecht idee. Het is geen vereiste, maar met een paar extra VLAN's en misschien een Router on a stick configuratie levert het je toch een gestructueerder netwerk op.

Maar dit is allemaal leuk en aardig, maar net zoals @Capslock zij, we zullen meer informatie nodig hebben wil je echt goed advies geven.
Hoe is een VLAN extra veilig? Een ethernet kabel van je AP naar je router op een poort voor het extra gasten subnet gaat echt geen extra 'veiligheid' krijgen door de pakketjes te taggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Niet als op die poort van de router maar één router-IP benaderbaar is (port based vlan) Als het gewoon een switchpoort is dan kan iemand op het Wifi-netwerk handmatig een IP instellen en dan zitten ze op je bedrijfsnetwerk.

Als er geen noodzaak toe is (lees: als Wifi alleen is om te internetten) dan zou ik inderdaad maar één Wifi-netwerk opzetten en daar je personeel ook op zetten.

Het beste is een leverancier vragen en die je Wifi in laten meten maar dat is natuurlijk ook de duurste optie. Aan de andere kant van het spectrum kun je een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router en een aantal pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (of liever nog pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band, 2.4 GHz en 5 GHz) ophangen, maar dan heb je zelf wel de nodige kennis nodig :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockiejj
Kijk, hier heb ik wat aan gasten, thanks!
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:07:
Heb je WIFI nodig voor de bedrijfsvoering? Ik zou dat zoveel mogelijk proberen te vermijden want WIFI valt gegarandeerd vroeg of laat een keer uit. Als het niet voor de bedrijfsvoering is maar alleen als extra'tje voor het personeel dan weet ik niet of het zin heeft om klanten en personeel te scheiden.

Hoeveel klanten heb je als het druk is?
Hoe groot is de zaak ongeveer (qua oppervlak)?
Heb je ook een terras waar je ook WIFI wil? Hoe groot is dat?
Welke router heb je?
Zal ongeveer 30 klanten max zijn, personeel kan inderdaad op zelfde WiFi als de klant.
Zaak zal ongeveer 40m2 voor zijn, 20m2 achter, en 25m2 terras?

Router weet ik niet uit m'n hoofd, baas belde vanmiddag dat hij het wilde, nooit echt naar gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:49:
[...]

Hoe is een VLAN extra veilig? Een ethernet kabel van je AP naar je router op een poort voor het extra gasten subnet gaat echt geen extra 'veiligheid' krijgen door de pakketjes te taggen 8)7
Ik kan toch lekker het netwerk gaan lopen sniffen naar broadcasts >.> Met een vlan hou je die pakketjes gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:59:
[...]

Twee losse subnets stop je in twee losse vlans. Anders ben je gewoon dom bezig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Gebruik een Mikrotik (of een ander soort Linux gebaseerde router), zet twee subnets op, met twee DHCP servers, zet een firewall rule in tussen de subnets, maak twee default gateways (die dus anders zijn dan de echte modem's IP), routes en klaar.

Als je echt paranoia bent, neem dan twee echte IP adressen af bij je provider, en zet fysiek twee routers neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
compjunkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:34:
[...]

Ik kan toch lekker het netwerk gaan lopen sniffen naar broadcasts >.> Met een vlan hou je die pakketjes gescheiden.
CyBeR schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:41:
[...]

Twee losse subnets stop je in twee losse vlans. Anders ben je gewoon dom bezig.
Waar hebben jullie het over? Hoe ga je sniffen op een fysiek totaal ander netwerk? :S
Je hebt een router, met daarop bijv. 3 Ethernet poorten. Poort 1 is je WAN poort, Poort 2 is je LAN1 en Poort 3 je LAN 2. Op LAN 1 en LAN 2 maak je in je router configuratie twee subnets, die gewoon gefirewalled van elkaar werken en hun eigen NAT tabellen hebben.

Van je LAN 1 poort doe je je bedrijfsnetwerk, en op je LAN 2 poort sluit je je AP aan.

Iedereen hier op GoT begint altijd meteen met VLANs terwijl je dat toch echt alleen nodig hebt als je meerdere logische netwerken over een fysiek netwerk wil draaien.

Voor de TS:

Neem een router waar wat meer opties mee mogelijk worden. Bijvoorbeeld een pfSense gebaseerd systeem (kan je o.a. bij Netgate kant en klaar bestellen), een RouterBoard of een Miktrotik, of anders zelf wat bouwen, het kan allemaal. Ook op OpenWRT ga je een prima oplossing kunnen maken.

Wat je nodig hebt in jouw geval:

- een AP voor de gasten, met een netwerkkabel naar de router
- een Switch voor je bedrade bedrijfsnetwerk
- een router met tenminste 3 losse ethernet poorten
- een modem die in bridge mode kan]

De AP mag een simpele router of AP zijn, als ie maar in AP modus kan draaien. De switch kan gewoon een domme gigabit ethernet switch zijn van een lukrake consumenten fabrikant (TP-Link, D-Link, Linksys, ISY, Asus, Netgear). Netwerkkabel Cat5e, hoger heeft geen zin.

Je grootste investering zal in de router zitten om dat je voor een redelijk netwerk gewoon een goede router nodig hebt. Eigenlijk is router niet echt de juiste benaming, je hebt meer een gateway dan een simpele router. Meerdere netwerken, firewalling, routes enz.

Makkelijkste is iets dat al vooraf gebouwd en geïnstalleerd is en waar je alleen nog even jouw configuratie voor hoeft toe te voegen. De sites waar je Mikrotik/RouterBoard/pfSense hardware kan kopen hebben dat.

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 16-04-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:50:
[...]

[...]

Waar hebben jullie het over? Hoe ga je sniffen op een fysiek totaal ander netwerk? :S
Je hebt een router, met daarop bijv. 3 Ethernet poorten. Poort 1 is je WAN poort, Poort 2 is je LAN1 en Poort 3 je LAN 2. Op LAN 1 en LAN 2 maak je in je router configuratie twee subnets, die gewoon gefirewalled van elkaar werken en hun eigen NAT tabellen hebben.

Van je LAN 1 poort doe je je bedrijfsnetwerk, en op je LAN 2 poort sluit je je AP aan.

Iedereen hier op GoT begint altijd meteen met VLANs terwijl je dat toch echt alleen nodig hebt als je meerdere logische netwerken over een fysiek netwerk wil draaien.
Zoeken op ARP's dan, wat jij wil. Punt is dat je het gewoon gescheiden wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
compjunkie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:56:
[...]

Zoeken op ARP's dan, wat jij wil. Punt is dat je het gewoon gescheiden wil houden.
Hoe ga jij een ARP van een netwerk naar een ander netwerk krijgen als ze niet op elkaar aangesloten zijn?
Er komt gewoon geen verkeer van subnet 1 naar subnet 2 als dat in de firewall configuratie en routing niet geconfigureerd staat. Geen IP, geen ARP, geen ICMP, gewoon niks.

Je moet natuurlijk niet beide netwerken in dezelfde domme switch steken, maar dat doe je dan ook niet, het enige wat ze gemeenschappelijk hebben is de router. En die gaat echt geen ethernet frames uitwisselen tussen twee poorten, tenzij je dat instelt. Meestal kan het niet eens en moeten de pakketjes eerst via het OS voordat ze naar een andere poort mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Met een draytek kun je dit eenvoudig regelen.
Port bases vlan en eventueel wifi voor gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:59:
[...]

Hoe ga jij een ARP van een netwerk naar een ander netwerk krijgen als ze niet op elkaar aangesloten zijn?
Er komt gewoon geen verkeer van subnet 1 naar subnet 2 als dat in de firewall configuratie en routing niet geconfigureerd staat. Geen IP, geen ARP, geen ICMP, gewoon niks.

Je moet natuurlijk niet beide netwerken in dezelfde domme switch steken, maar dat doe je dan ook niet, het enige wat ze gemeenschappelijk hebben is de router. En die gaat echt geen ethernet frames uitwisselen tussen twee poorten, tenzij je dat instelt. Meestal kan het niet eens en moeten de pakketjes eerst via het OS voordat ze naar een andere poort mogen.
Oh Ja ik dacht al, je wil alles op een domme switch pleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
leendertveenbri schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:07:
Met een draytek kun je dit eenvoudig regelen.
Port bases vlan en eventueel wifi voor gasten.
Ja, je kan het ook met een AirPort doen. Of een random goedkope Asus router.
Maar de vraag is of je wel met een of ander alles-in-een semi-prosumer apparaat een netwerk van je bedrijf wil regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
johnkeates schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:50:
Je hebt een router, met daarop bijv. 3 Ethernet poorten. Poort 1 is je WAN poort, Poort 2 is je LAN1 en Poort 3 je LAN 2.
En nu komt de crux: WELKE router? Want 99 van de 100 dingen die hier in de pricewatch staan als router hebben wel meerdere ethernetpoorten, maar alleen maar omdat ze er een 5poort ethernet-switch-chippie in hebben gestopt en poort 5 aan de 'echte' router hebben geknoopt :)

Als je met jouw advies niet weet wat je aan het doen bent heb je dus gewoon nog steeds je wifi-gasten op je bedrijfsnetwerk. IP-adres handmatig invullen en je zit op het bedrijfsnetwerk...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Paul schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:45:
[...]
En nu komt de crux: WELKE router? Want 99 van de 100 dingen die hier in de pricewatch staan als router hebben wel meerdere ethernetpoorten, maar alleen maar omdat ze er een 5poort ethernet-switch-chippie in hebben gestopt en poort 5 aan de 'echte' router hebben geknoopt :)

Als je met jouw advies niet weet wat je aan het doen bent heb je dus gewoon nog steeds je wifi-gasten op je bedrijfsnetwerk. IP-adres handmatig invullen en je zit op het bedrijfsnetwerk...
Ergens naar boven zie je dat ik echte routers bedoel en niet de huis-tuin-keuken rommel met een derderangs realtek 5-ports switch chip ;)

- Routerboard
- Mikrotika
- Elk soort hardware van Netgate (denk aan de bordjes van ADI, PCEngines, en de systemen van Lanner) met pfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockiejj
Oh wauw, wist niet dat een vraag over netwerken zoveel gevoelens los zouden maken in mensen :')

Ik ben vanmiddag even langs geweest en we hebben: niks.
Ja, dat lees je goed. Niks. Niet eens een aansluiting..

M'n baas gaat nu een aansluiting regelen en wilt het volgende:
1 - Een kabel naar het kantoor
2 - Een kabel voor de vingerscanner om in te loggen en dit te monitoren (verder niets met de kassa)
3 - Een kabel voor de camera's en diens recorder

4 - WiFi voor de gasten

Hoor graag van jullie wat jullie aan zouden raden! Ben tot nu toe al heel blij en moet alles eens even gaan bekijken hoe en welke routers en dergelijke jullie aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:08

3DDude

I void warranty's

Rockiejj schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:39:
Oh wauw, wist niet dat een vraag over netwerken zoveel gevoelens los zouden maken in mensen :')

2 - Een kabel voor de vingerscanner om in te loggen en dit te monitoren (verder niets met de kassa)

4 - WiFi voor de gasten

Hoor graag van jullie wat jullie aan zouden raden! Ben tot nu toe al heel blij en moet alles eens even gaan bekijken hoe en welke routers en dergelijke jullie aanraden!
Nu ben ik dus een beetje aan het kijken wat we nodig hebben en wat we nog aan moeten leggen, we willen het volgende:
2 bedrade verbindingen, 1 in kantoor, 1 bij de kassa.
WiFi voor personeel
WiFi voor de klant
Onderstreepte is dus niet meer van toepassing?

En eerder zei je hoeveel gasten? en hoeveel personeel?30 personeel, met elk 3 devices? (tablet, telefoon en laptop?)) Ah ik zag 30 gasten. Dat moet met 1 AP kunnen :P
Of zijn de werkplekken met een netwerkkabel aangesloten.

De vraag is even:
Wat heb je nu precies draaien?
Wat voor internet dienst neem je af?
Als het vol zit hoeveel gasten, wil je kunnen bedienen? max?
Wat is het oppervlakte van bijvoorbeeld het terras / kantoor enz? (zijn de muren van dik beton? staal? glas?

Wat is het budget?

Zonder het antwoord op dit soort vragen ga je krijgen dat iedereen wat gaat roepen.
Wel zou ik overwegen het in een keer goed te doen.
Regel een fatsoenlijke router (met wat hier ook al gezegd werd, VLANs (dan kun je de netwerken logisch scheiden). Verder afhankelijk van de situatie(zie vragen hierboven) zou ik zeggen hang meerdere Access points op die je met een netwerkkabel naar de router legt :) (die ook VLANs ondersteunen, je wilt niet de camera's op hetzelfde netwerk als dat Wi-Fi hebben draaien.. :) )

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 19-04-2015 00:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

3DDude schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:45:
30 personeel, met elk 3 devices? (tablet, telefoon en laptop?)
Ik denk dat de werkplek van die personeelsleden gewoon boven de vrieskist is. Lijkt me niet dat ze met drie devices aan het netwerk hoeven. Tenzij die ijsschep natuurlijk een IP adres moet krijgen...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

JackBol schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:04:
[...]

Ik denk dat de werkplek van die personeelsleden gewoon boven de vrieskist is. Lijkt me niet dat ze met drie devices aan het netwerk hoeven. Tenzij die ijsschep natuurlijk een IP adres moet krijgen...
Internet of Things he, ijsschep met IP, vriezer met IP :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul

4 - WiFi voor de gasten
Hoeveel camera's? En werken die op Power over Ethernet of hebben ze hun eigen voeding?

Met een pricewatch: Ubiquiti Unifi 24x10/100/1000Base-T + 2 x SFP & 250W PoE+, een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router en een (paar?) pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3) kom je een heel eind :) Vergeet echter niet dat je ook een hoop kabels moet (laten?) trekken, dat dit netjes moet gebeuren etc etc, daar zit ook een kostenpost, en als je al die uren optelt dan is dat best een grote :)

Hoe wil je gasten van internet voorzien? Een WPA-key die ergens op een bordje staat? Helemaal niet beveiligd? Via een captive portal? Ga je op kassabonnetjes een code afdrukken waarmee men een (half?) uur gebruik kan maken van de wifi? Die laatste twee vereisen extra inspanningen en waarschijnlijk investeringen.

Is er al uitgezocht aan welke eisen je moet voldoen als je Wifi aanbiedt aan anderen? Weet je al waar je voor verantwoordelijk bent en waarvoor niet? Ik heb op Google https://ictrecht.nl/facts...fi-aanbieden-aan-anderen/ gevonden, helaas staat daar geen datum bij, maar het lijkt erop dat er niet al te veel haken en ogen aan zitten, maar je wil het wel eerst uitgezocht hebben lijkt me...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10

4 - WiFi voor de gasten

Laat je baas mij even een mail sturen dan komen wij het wel inrichten ;).
Even serieus, lees even de reacties terug daar moet je toch wel een basis voorstel zelf mee kunnen maken. Met welke hardware je al hebt uitgezocht etc.
Je maakt je er mijn inziens wat te gemakkelijk van af zo.
En dan beveelt iemand een Ubi aan, kun je deze wel inrichten / beheren etc? (hetzelfde geld voor de andere hardware leveranciers).
Lekker uitbesteden, hoeft niet duur te zijn.

my 2 cents.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockiejj
3DDude schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:45:
[...]

[...]

Onderstreepte is dus niet meer van toepassing?

En eerder zei je hoeveel gasten? en hoeveel personeel?30 personeel, met elk 3 devices? (tablet, telefoon en laptop?)) Ah ik zag 30 gasten. Dat moet met 1 AP kunnen :P

De vraag is even:
Wat heb je nu precies draaien?
Wat voor internet dienst neem je af?
Als het vol zit hoeveel gasten, wil je kunnen bedienen? max?
Wat is het oppervlakte van bijvoorbeeld het terras / kantoor enz? (zijn de muren van dik beton? staal? glas?

Wat is het budget?

Zonder het antwoord op dit soort vragen ga je krijgen dat iedereen wat gaat roepen.
Wel zou ik overwegen het in een keer goed te doen.
Regel een fatsoenlijke router (met wat hier ook al gezegd werd, VLANs (dan kun je de netwerken logisch scheiden). Verder afhankelijk van de situatie(zie vragen hierboven) zou ik zeggen hang meerdere Access points op die je met een netwerkkabel naar de router legt :) (die ook VLANs ondersteunen, je wilt niet de camera's op hetzelfde netwerk als dat Wi-Fi hebben draaien.. :) )
Zoals ik hierboven heb beschreven ligt er nu.. niks.
Het is een heel nieuw gebouw, en er draait nu.. niks.

Het zal om maximaal 30 verbindingen tegelijkertijd gaan, veel meer zeker niet, minder waarschijnlijk wel.
Budget is verder niet zo'n groot probleem, als het maar goed is!

Oppervlakte van het gebied dat we moeten gaan afleggen is ongeveer een straal van 15 meter, met 1 muur beton (richting het terras) en verder alles open of een dun spaanplaten wandje.

Kabels gaan via het plafond, daar liggen dragers voor.

Het is dus belangrijk dat ik een router met VLAN heb en IP camera's die ook VLAN hebben? Of kan ik die op een recorder aansluiten via een kabel en die dan ook weer bekabeld naar de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockiejj
Paul schreef op zondag 19 april 2015 @ 09:33:
[...]

Hoeveel camera's? En werken die op Power over Ethernet of hebben ze hun eigen voeding?

Met een pricewatch: Ubiquiti Unifi 24x10/100/1000Base-T + 2 x SFP & 250W PoE+, een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router en een (paar?) pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3) kom je een heel eind :) Vergeet echter niet dat je ook een hoop kabels moet (laten?) trekken, dat dit netjes moet gebeuren etc etc, daar zit ook een kostenpost, en als je al die uren optelt dan is dat best een grote :)

Hoe wil je gasten van internet voorzien? Een WPA-key die ergens op een bordje staat? Helemaal niet beveiligd? Via een captive portal? Ga je op kassabonnetjes een code afdrukken waarmee men een (half?) uur gebruik kan maken van de wifi? Die laatste twee vereisen extra inspanningen en waarschijnlijk investeringen.

Is er al uitgezocht aan welke eisen je moet voldoen als je Wifi aanbiedt aan anderen? Weet je al waar je voor verantwoordelijk bent en waarvoor niet? Ik heb op Google https://ictrecht.nl/facts...fi-aanbieden-aan-anderen/ gevonden, helaas staat daar geen datum bij, maar het lijkt erop dat er niet al te veel haken en ogen aan zitten, maar je wil het wel eerst uitgezocht hebben lijkt me...
3 of 4 camera's, PoE.
Kabels gaan over het plafond, daar liggen dragers voor.

Ik zal inderdaad eens opzoeken hoe en wat er nodig is voor WiFi voor de klanten (dat is dan ook het minst belangrijke punt). Zou dan denk ik met een WPA key op een bordje worden, of een captive portal, maar dat moet ik even uitzoeken hoe en wat.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Rockiejj schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:26:
[...]

Zoals ik hierboven heb beschreven ligt er nu.. niks.
Het is een heel nieuw gebouw, en er draait nu.. niks.

Het zal om maximaal 30 verbindingen tegelijkertijd gaan, veel meer zeker niet, minder waarschijnlijk wel.
Budget is verder niet zo'n groot probleem, als het maar goed is!

Oppervlakte van het gebied dat we moeten gaan afleggen is ongeveer een straal van 15 meter, met 1 muur beton (richting het terras) en verder alles open of een dun spaanplaten wandje.

Kabels gaan via het plafond, daar liggen dragers voor.

Het is dus belangrijk dat ik een router met VLAN heb en IP camera's die ook VLAN hebben? Of kan ik die op een recorder aansluiten via een kabel en die dan ook weer bekabeld naar de router?
1 draadloze accespoint lijkt mij eigenlijk wel genoeg! Die ubiquiti dingen ondersteunen ook VLAN's, dus regelen.

1 fatsoenlijke managed switch (vlan support en PoE)
1 router
1 App
1 IP camera? - wat kabeltjes
Dan ben je er. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
...en voldoende kennis om de boel in te regelen :P Want gezien de vraagstelling van de TS is het zeer wel mogelijk dat er straks ergens een klein foutje gemaakt wordt en dan zitten je Wifi-klanten bij je financiële administratie... De hardware is eigenlijk zelfs gewoon het minst spannende deel.

Zeker als 'goed' hoger op de prioriteitenlijst staat dan 'goedkoop' zou ik gewoon een paar offertes opvragen bij wat lokale ICT dienstverleners :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1