Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Luchtstroom Kast + CPU koeler temp

Pagina: 1
Acties:

• Gatygun
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-08 15:54
Mijn cpu wordt erg heet soms 90 graden in cities skyline op 5k resolutie, ook in bf3 komt de temp boven de 80+ uit op 3200x1800 resolutie. Ik zou dit willen verminderen naar circa 70 graden. En ik denk dat mijn airflow het grote probleem is. Ik zoek dus voor advies voor een betere opstelling aangezien er weinig op lucht anders veranderd nog kan worden.

Een ander probleem dat ik heb is dat mijn cpu koeler noctua d14 totaal niet warm aanvoelt, de koeler op mijn gpu kaart echter voelt bloedheet aan. hoort dit zo?

De mobo koeler (passief) zoals op het schema te zien is, is overigens wel bloedheet en niet aan te raken.

Dit is hoe de PC eruit ziet van binnen + een schema die het wat duidelijker aangeeft.

Schema voor beter overzicht:

Hoe het er in het echt uit ziet:

• Maximilian
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-08 17:15

Maximilian

You've been Maxxed...

Dat je CPU cooler totaal niet warm wordt duidt vaak op het feit dat hij niet goed op de CPU vast zit of geen/slechte (plaatsing) koelpasta tussen het blok en de hs.

Je Graka moet idd heet worden, anders zou hij niet die 300/400watt verstoken.

Je mobocooler moet ook wel heet worden, je bent hem ook middels overclocken goed aan het stressen.
Als je dan toch gaat kijken of je cpu cooler goed vast zit, kan je hem misschien een slagje draaien zodat hij de warmte naar boven blaast.

Warmte wilt nu eenmaal omhoog en dan help je de cooling gelijk een beetje

[Voor 39% gewijzigd door Maximilian op 16-04-2015 15:13]

Spec's ||| Voorstelrondje ||| Homepage

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ik verdenk ook de CPU koeler en de eventuele brakke montage hiervan.

- Zit de backplate goed gemonteerd?
- Is het plasticje van het koelblok verwijderd? (sommigen vergeten dit.. => gesmolten plastic)
- Welke koelpasta is er gebruikt en hoeveel?
- Zit de CPU koeler goed aangedraaid? Dus niet te los en niet te strak.

Verder vind ik een Vcore van 1,44 wel érg veel voltage, maar ik ben niet zo thuis in overclocken op dat platform. Bij Ivy en Haswell is 1,30 tot 1,35 echt de max, alles daarboven is echt too much!

• Gatygun
Maximilian schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:11:
Dat je CPU cooler totaal niet warm wordt duidt vaak op het feit dat hij niet goed op de CPU vast zit of geen/slechte (plaatsing) koelpasta tussen het blok en de hs.

Je Graka moet idd heet worden, anders zou hij niet die 300/400watt verstoken.

Je mobocooler moet ook wel heet worden, je bent hem ook middels overclocken goed aan het stressen.
Als je dan toch gaat kijken of je cpu cooler goed vast zit, kan je hem misschien een slagje draaien zodat hij de warmte naar boven blaast.

Warmte wilt nu eenmaal omhoog en dan help je de cooling gelijk een beetje
Ik heb de koeler goed aangedraait, de backplate zit ook goed op zijn plek er kan weinig verkeerd bij zijn gegaan. Ik heb het nog goed nagecheckt toen ik de koeler op het moederbord monteerde. Ik denk dat hier weinig mis mee kan zijn zelf.

Als ik de cpu koeler omdraai dan blaast de hitte van de videokaart recht in de cpu koeler wat nu aardig nog wordt afgevoerd, lijkt mij niet echt bevordelijk voor de koeling van de cpu om eerlijk te zijn.
stin00 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:54:
Ik verdenk ook de CPU koeler en de eventuele brakke montage hiervan.

- Zit de backplate goed gemonteerd?
- Is het plasticje van het koelblok verwijderd? (sommigen vergeten dit.. => gesmolten plastic)
- Welke koelpasta is er gebruikt en hoeveel?
- Zit de CPU koeler goed aangedraaid? Dus niet te los en niet te strak.

Verder vind ik een Vcore van 1,44 wel érg veel voltage, maar ik ben niet zo thuis in overclocken op dat platform. Bij Ivy en Haswell is 1,30 tot 1,35 echt de max, alles daarboven is echt too much!
1) De backplate is goed gemonteerd.
2) ja plasticje is van het koelblok af, alles is schoongemaakt en een ertje aan coolermaster koelpasta op de cpu gezet voor montage.
3) coolermaster - ertje
4) er zijn maar 2 boutjes die je kan aandraaien, deze zitten maximaal aangedraaid tot ze niet verder kunnen.

De OC is door OC genie uitgevoerd, als ik zelf de OC doorvoer dan blijft de PC onstabiel, met OC genie is het perfect stabiel. Ik lees alleen uit met het programma van msi "control center" wat voor settings hij de PC zet. Hyperthreading staat ook aan trouwens.

[Voor 5% gewijzigd door Gatygun op 16-04-2015 16:45]

• Kevin1Smid
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-09 22:02
90 graden met een i7 860 @4ghz snap ik best, die oude beestjes verstoken nou eenmaal een hoop (95watt met een gemiddelde load@stock). Dus dat je cooler het moeilijk krijgt snap ik best.

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Gatygun schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:36:
[...]

Ik heb de koeler goed aangedraait, de backplate zit ook goed op zijn plek er kan weinig verkeerd bij zijn gegaan. Ik heb het nog goed nagecheckt toen ik de koeler op het moederbord monteerde. Ik denk dat hier weinig mis mee kan zijn zelf.

Als ik de cpu koeler omdraai dan blaast de hitte van de videokaart recht in de cpu koeler wat nu aardig nog wordt afgevoerd, lijkt mij niet echt bevordelijk voor de koeling van de cpu om eerlijk te zijn.
Er kan weinig bij verkeerd zijn gegaan, maar ik zou het toch maar eens controleren als ik in jou schoenen zou staan, vooral ook of de koelpasta überhaupt wel goed verspreid is over de HS.
Dat de hitte dan de cpu cooler wordt in gezogen, dat gebeurd nu ook alleen dwarrelt het omhoog en probeert hij het opzij te blazen. In feite zijn je bovenste case coolers alleen nog maar voor wat auxiliary heat geplaatst.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Is het niet logisch dat een flinke cpu koeler met veel airflow de hitte goed verdeelt en dus ook nooit erg warm aanvoelt?

Verder vind ik het ook niet raar dat die cpu met zo veel volt gewoon wat heet is. Vindt er throttling plaats of gaat het nog goed? Zo lang de cpu vind dat hij onder de max temps zit en niet throttled dan is het feitelijk nog o.k. :)

specs

• Gatygun
Eventjes de pc uit elkaar gehaalt.

Zo zag de verspreiding van de coolermaster koelpasta eruit:

Koeler:

CPU:

Nu vervangen door de koelers eigen pasta:

Zoveel op de CPU gedaan:

Ook heb ik de hele koeler maar is omgedraait ( slechte kwaliteit foto )

Nu maar is eventjes testen.

• Gatygun
Een tijdje nu getest met skylines op 5k en bf3 op 1800p.

Van 85c in skylines 5k naar 65c gemiddeld, en in bf3 van 87c naar 64c gemiddeld.

Het omdraaien van de koeler + nieuwe pasta aanbrengen heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Bij een stress test zoals aida32 gooit hij 82 op als top en gemiddeld 75c, Boven de 77 graden begint hij te throttle dus gaat de performance merkbaar achteruit.

Net nog eventjes ac unity getest en die komt op max 68c uit met gemiddeld 58c.

Ik merk erg veel vooruitgang bij bf3 door geen throttle meer.

Bedankt voor de hulp.
maratropa schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:59:
Is het niet logisch dat een flinke cpu koeler met veel airflow de hitte goed verdeelt en dus ook nooit erg warm aanvoelt?

Verder vind ik het ook niet raar dat die cpu met zo veel volt gewoon wat heet is. Vindt er throttling plaats of gaat het nog goed? Zo lang de cpu vind dat hij onder de max temps zit en niet throttled dan is het feitelijk nog o.k. :)
Begon wat problemen te krijgen in skyline en bf3 de enige spellen die ik op dit moment veel speel, kreeg nogal wat fps dips / stotters. Dat is nu opgelost.

[Voor 35% gewijzigd door Gatygun op 16-04-2015 20:12]

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Gatygun schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:10:
Begon wat problemen te krijgen in skyline en bf3 de enige spellen die ik op dit moment veel speel, kreeg nogal wat fps dips / stotters. Dat is nu opgelost.
Mooizo!

Ik zou wellicht toch kijken of er een iets lichtere overclock mogelijk is, waarbij voornamelijk het voltage omlaag gaat. Dat de overclock door OC Genie stabiel is is niet zo gek, met een voltage van 1,44 kan hij moeilijk te weinig prik krijgen.. De hitte wordt door de hoge Vcore bepaald. De 4 Ghz is niet het probleem, maar het voltage geeft een ontzettend hitte boost. Dus wellicht toch eens kijken of een bios overclock geen optie is :)

• Gatygun
stin00 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:16:
[...]

Mooizo!

Ik zou wellicht toch kijken of er een iets lichtere overclock mogelijk is, waarbij voornamelijk het voltage omlaag gaat. Dat de overclock door OC Genie stabiel is is niet zo gek, met een voltage van 1,44 kan hij moeilijk te weinig prik krijgen.. De hitte wordt door de hoge Vcore bepaald. De 4 Ghz is niet het probleem, maar het voltage geeft een ontzettend hitte boost. Dus wellicht toch eens kijken of een bios overclock geen optie is :)
Ik heb een control center programma erop staan waar ik gegevens op kan uitlezen van mijn bios. Dit staat er bij basic:

Ik kan direct de voltage aanpassen etc in windows. De vcore stond op op 1,45v en heb ik nu dus met 0.10v verlaagt naar 1,35v.

Ik kan het bios niet zelf instellen aangezien wat ik ook doe nooit de 4ghz behaal op een stabiele manier. Ik heb geen idee wat oc genie uitspookt, maar hij doet iets wat het mogelijk maakt.

Mijn 290 wordt onder de 4ghz gebottleneckt door mijn cpu, dus veel lager wil ik hem niet hebben. Ik zal wat gaan klooien met de v-core in dat programma en kijken of het wat oplevert.

Eventjes aida32 gedraait en de temps zijn behoorlijk wat gezakt van 83 max naar 75 max, 57 max in bf3. Dat is een vrij drastische verlaging. PC blijft stabiel zo te zien, dus ik hou hem hier wel eventjes op.

[Voor 14% gewijzigd door Gatygun op 16-04-2015 21:23]

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Het enige wat ik me nu nog ff afvraag.. Wordt je cooler nu wel een tikkie warmer?
Just curious..

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True