In een Nederlandse auto rijden met buitenlands rijbewijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398486

Topicstarter
Ik heb een vraag maar kan niet echt het antwoord geven, ik op dit moment heb ik een Nederlands rijbewijs maar woon niet in Nederland meer, mijn auto staat op naam van familie.
Nu rij ik regelmatig in deze auto, of dit nou in Nederland is of het land waar ik woon (binnen EU), mijn rijbewijs verloopt in Januari en ik kan hem voor die tijd omzetten naar een buitenlands rijbewijs.

Mijn vraag is dan ook, mag ik met een buitenlands rijbewijs rijden in een Nederlandse auto als ik een Nederlands passport heb?

Nu heb ik al zitten zoeken maar ik kan niet echt een goed antwoord vinden op mijn vraag.

Nog even kort samengevat

- Momenteel Nederlands rijbewijs en Nederlandse auto
- Voor januari 2016 om zetten naar een Buitenlands rijbewijs
- In dezelfde auto blijven rijden met het buitenlandse rijbewijs

Mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom zou het niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat mag gewoon :)

De vraag is eerder, mag je in het land waar je woont met een buitenlands rijbewijs rondrijden. Hier zit vaak een limiet op van enkele maanden als je ook in dat land ingeschreven staat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
fsfikke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:35:
Dat mag gewoon :)

De vraag is eerder, mag je in het land waar je woont met een buitenlands rijbewijs rondrijden. Hier zit vaak een limiet op van enkele maanden als je ook in dat land ingeschreven staat.
Volgens mij moet je als langer dan 3 maanden in een ander land verblijft een rijbewijs van dat land hebben en de auto op kenteken van dat land zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:28
pacificocean schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:46:
[...]

Volgens mij moet je als langer dan 3 maanden in een ander land verblijft een rijbewijs van dat land hebben en de auto op kenteken van dat land zetten.
Dat zal per land anders zijn. Zo is het wel in Nederland.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
LordSinclair schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:47:
[...]

Dat zal per land anders zijn. Zo is het wel in Nederland.
Volgens mij is dat in elk EU land zo, maar ook de meeste andere landen. Omdat dat de maximale tijd is die je als toerist in een ander land mag verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pacificocean schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:49:
[...]

Volgens mij is dat in elk EU land zo, maar ook de meeste andere landen. Omdat dat de maximale tijd is die je als toerist in een ander land mag verblijven.
Doorgaans (er zijn uitzonderingen) kan je met een EU-rijbewijs rondrijden in een EU-land tot het is verlopen (met een maximum aantal jaren meen ik), voor het verlopen kan je dan een rijbewijs van het vestigingsland verkrijgen.

Is zo ook te lezen in de eerdegegeven link, en in D is dat vziw in iedergeval ook zo

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 16-04-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt, ik zie het staan: "Met een rijbewijs afgegeven na 19 januari 2013 mag u in Nederland rijden zolang uw rijbewijs geldig is, tot maximaal 15 jaar na afgifte."

Zover ik weet mag ik maximaal 12 maanden hier rond rijden, elke 12 maanden moet je sowieso terug voor de apk dus dat is het probleem niet zo, desnoods kijk ik even of ik de auto (tijdelijk) kan importeren tot ik (misschien) weer terug ga.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 398486 op 16-04-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat overigens inderdaad vaak niet mag is een auto geregistreerd in een ander land dan het vestigingsland aldaar ongeregistreerd blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik ga eventueel nazoeken of ik een tijdelijk kenteken hier kan krijgen met dezelfde auto
en kijken of hij eventueel daarna weer te importeren is naar nederland over paar jaar
Pagina: 1